محوطه

سنگ فرش بتن درجا چه مزایا و معایبی دارد و نحوه اجرای آن

بتن یک ماده مناسب برای سنگ فرش است زیرا بسیار مقاوم و بادوام است و به نگهداری بسیار کمی نیاز دارد. مقاومت و طول عمر بالا باعث شده است تا سنگ فرش بتن درجا برای مناطق وسیعی از پیاده روها (خیابان و کوچه) و محوطه‌ها مورد استفاده قرار گیرد؛ اما اصطلاح بتن درجا چیست و این روش چه مزایا و معایبی دارد؟ با ویکی ساختمون همراه باشید.

سنگ فرش بتن درجا چیست؟

بتن گاهی اوقات به اشتباه به عنوان سیمان شناخته می‌شود اما در حقیقت، اصطلاح سیمان فقط به یک ماده تشکیل دهنده بتن اشاره دارد. بتن ماده کامپوزیتی است که از انواع سنگدانه ریز و درشت با مخلوطی از آب و سیمان پرتلند ساخته می‌شود. سیمان خود پودری خاکستری است که از سنگ آهک و خاک رس تولید می‌شود.

اندازه سنگدانه در مخلوط بتن، بسته به کاربرد مورد نظر، بتن می‌تواند متفاوت باشد. برای کارهای مربوط به پیاده‌رو سازی و محوطه سازی ساختمان از کلیه اندازه‌‌های سنگدانه‌ شن و ماسه استفاده می‌شود تا هم مخلوط بتنی کارآیی مناسب داشته باشد و هم مقاومت نهایی مورد نظر برآورده شود.

بتن درجا به معنای مخلوط بتنی است که در محل ریخته می‌شود. این بتن به صورت خمیری روان در محل پروژه ریخته می‌شود و با استفاده از فرآیندهای مربوط به عمل آوری بتن، مقاومت خود را در ماه‌ها و سال‌های متمادی حفظ می‌کند. در مواردی که با ترافیکی بالا و خاک بستر از مقاومت پایینی برخوردار باشد، در سنگفرش بتن درجا از میلگرد تقویت کننده استفاده می‌شود.

سنگ فرش بتن درجا چیست؟

اهمیت استفاده از سنگ فرش بتن درجا

مسیرهای بتنی بیشتر از آجر، سنگ یا آسفالت دوام دارند. بتن انعطاف پذیری بالایی برای ایجاد طرح و اشکال مختلف دارد، از این رو می‌توان با آن و خلاقیت‌های معماری به طرح های زیبایی دست یافت. تعمیر و نگهداری کم از مهم‌ترین مزایا در استفاده از سنگ فرش باغ بتن درجا است.

در هنگام انتخاب متریال مناسب برای سنگفرش پیاده‌روها یا محوطه‌ها، بسیاری از مالکان به دلیل هزینه پایین‌تری به سراغ سنگ فرش آجری یا آسفالت می‌روند اما در واقع، سرمایه گذاری یک روی بتن درجا می‌تواند مزایای دو چندانی را در اختیار افراد قرار دهد.

فواید سنگ فرش بتن درجا

  • هنگامی که طول عمر را در نظر می‌گیرید بتن یک گزینه مقرون به صرفه است، زیرا تنها به یک بار هزینه برای سنگفرش کردن پیاده‌روها و محوطه‌ها نیاز است.(در صورتی که طرح اختلاط، ریختن و عمل آوری درست انجام شود.)
  • بتن متریالی بسیار بادوام است. هنگامی که به خوبی اجرا و مراقبت شود، یک دال بتنی می‌تواند 50 سال یا بیشتر دوام داشته باشد. مسیرهای بتنی به نسبت متریال‌های دیگر، اشعه ماورا بنفش کمتری جذب می‌کنند.
  • مسیرهای بتنی بسیار مستحکم هستند و در برابر سنگین‌ترین بارهای وارده (برای مثال: خودرو) مقاومت می‌کنند. همچنین، بتن درجا سطحی یکنواخت و زیبا را فراهم می‌کند.

فواید سنگ فرش بتن درجا

معایب سنگفرش بتن درجا

  • بتن برای اطمینان از دوام طولانی به طرح اختلاط مهندسی، ریختن اصولی و عمل آوری دارد. به همین دلیل، اجرای سنگ فرش بتن درجا باید توسط متخصصین انجام شود. باید در نظر گرفته شود که بتن ماده‌ای مهندسی است و هر فردی نمی‌تواند آن را براساس اهداف مورد نیاز تولید کند.
  • روغن و مایعاتی که از وسایل نقلیه نشت می‌کنند، می‌توانند لکه‌هایی روی بتن ایجاد کنند که از بین بردن آن‌ها مشکل خواهد بود اما امروزه مواد شیمیایی مناسب برای رفع این مشکل وجود دارد که به پرداخت هزینه نیاز دارد.
  • بتن درجا برای کف پیاده‌رو یا محوطه نیاز به تجهیزات و وسایل دارد. تک تک تجهیزات مورد نیاز به روند تولید بتن (میکسر)، ریختن (قالب بندی)، تراکم (ویبراتور) و مسطح کردن کمک می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: انواع سنگ فرش حیاط : ترکیب ایده‌آل و مناسب خانه شما چیست؟

نحوه اجرای سنگ فرش بتن درجا

اگرچه برای افراد این امکان وجود دارد که خود یک مسیر بتنی را انجام دهند اما بتن متریالی مهندسی است و باید تحت نظارت انجام شود. زمان یک عنصر حیاتی است زیرا به محض ریختن بتن، خمیر سیمانی خیلی سریع شروع به سخت شدن می‌کند. به همین دلیل، اجرای کار معمولاً به متخصصانی واگذار می‌شود که می‌توانند امور را دست بگیرند.

متخصصین می‌توانند کل پروژه را طی دو روز انجام دهند. نصب سنگ فرش بتن درجا با از بین بردن چمن و سایر پوشش‌های گیاهی و اطمینان از وجود خاک پایدار شروع می‌شود. قالب‌های چوبی یا فلزی در اطراف محیط مسیر مورد نظر نصب می‌شوند. پایه‌ای از شن ریز با ضخامت حداقل 10 سانتیمتر روی خاک مستحکم ریخته می‌شود و سپس با غلتک، فشرده سازی انجام می‌گیرد.

آرماتوربندی دقیقاً بالای پایه شنی یا مفتول بسته می‌شود که متشکل از یک شبکه طولی و عرضی از میلگردهای آجدار است. پیاده‌رو یا محوطه اکنون آماده بتن ریزی است. این کار معمولاً بستگی به ابعاد کار دارد، برای فضاهای بزرگ از بتن آماده و برای فضاهای کوچک با متراژ کم از یک میکسر استفاده می‌شود.

نحوه اجرای سنگ فرش بتن درجا

بتن ریزی باید مداوم انجام شود و نباید با فاصله زمانی اجرا شود زیرا یک مقطع همگن ایجاد نمی‌کند. پس از ریختن بتن باید از ویبراتور برای خارج کردن حباب‌های هوا استفاده کرد. سپس سطح نهایی بتن تازه با ماله بنایی یا با تِی مخصوص صاف می‌شود. هیچ قسمتی از سنگ فرش بتن درجا نباید خالی از بتن باشد.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در اجرای بتن درجا، مرحله عمل آوری است. بتن به سرعت تحت یک فرآیند شیمیایی آهسته خشک می‌شود و در این میان نیاز به رطوبت دارد. بسیار مهم است که این فرآیند در بهترین شرایط آب‌وهوایی اتفاق بیفتد.

آب‌و‌هوای مناسب برای عمل آوری بتن در حداکثر 30 و حداقل 5 درجه است. اگر هوا خیلی گرم باشد، باید در طول روز چندین بار سطح بتن آب پاشی شود یا می‌توان از گونی مرطوب در تمام سطح نهایی بتن استفاده کرد. در هوای سرد، باید تمهیدات مناسب برای عدم یخ زدگی بتن توسط تیم متخصص انجام شود.

کلام آخر

اجرای سنگ فرش بتن درجا ممکن است دشوار باشد، به خصوص هنگامی که نیاز به بتن ریزی در جایی با ترافیک بالا و حجم زیادی از مخلوط بتنی باشد. به همین دلیل، انجام این کار باید تحت نظارت مهندسین و متخصصین امر انجام شود تا کیفیت نهایی تضمین شود. سنگ فرش بتن درجا به دلیل مزایای بسیاری که دارد، می‌تواند به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت در نظر گرفته شود. از بتن می‌توان برای فضاهای عمومی (پیاده‌روهای خیابان) و خصوصی (محوطه سازی) استفاده کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا