دانشنامه ساختمانمحوطهمصالح

سنگ فرش بتنی چیست؟ از مراحل نصب تا تعمیر و نگهداری و قیمت آن

سنگ فرش بتنی بهترین متریال بازار برای ساخت پیاده رو، جاده یا محوطه خانه است. این نوع سنگفرش در صورتی که دارای کیفیت خوبی باشد، چیزی نزدیک به 50 سال دوام می‌آورد. مشخصات و ویژگی‌های سنگفرش بتنی باعث شده است تا از این محصول به فور در شهرسازی استفاده شود. برای شناخت سنگ فرش بتنی با مقاله دیگری از ویکی ساختمون همراه باشید.

سنگ فرش بتنی چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، نوعی سنگ فرش باغ است که از بتن ساخته شده است. بتن مورد استفاده در این سنگفرش یا به صورت درجا یا به صورت پیش ساخته است. اما اغلب؛ موارد پیش ساخته که به صورت قطعات بتنی در ابعاد مشخص هستند، محبوب‌ترند. بدین دلیل که بتن ریزی فرآیندی حساس و دشوار است و نیاز به علم مهندسی دارد اما بتن پیش ساخته از قبل در کارخانه تولید شده است و تنها باید با استفاده از ملات در محل اجرا شود.

فواید و معایب سنگ فرش بتنی

فواید و معایب سنگ فرش بتنی

قبل از خرید سنگ فرش بتنی، بهتر است با مزایا و معایب این نوع سنگ فرش آشنا شوید:

مزایا

  • نصب آسان: ابعاد مشخص، اندازه‌های یکسان و اشکال مختلف باعث می‌شوند که استفاده از این محصول راحت باشد.
  • مقاومت در برابر لغزش: سنگفرش‌های بتنی به نسبت دیگر متریال‌ها از مقاومت خوبی در برابر لغزش برخوردار هستند.(در صورت خیس شدن زمین)
  • انعطاف پذیری: در صورت تخریب ساختمان، زیرسازی یا از بین رفتن قطعات بتنی، به‌راحتی می‌توان قطعات جدید را با موارد خراب جایگزین کرد.
  • مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف: در صورتی كه استانداردهای مهندسی در تولید سنگ فرش بتنی رعایت شود، این سنگ فرش‌ها می‌توانند بدون ترک برداشتن و خرد شدن، در شرايط آب و هوایی مختلف مقاومت کنند.
  • اشکال متنوع: سنگ فرش‌های بتنی در اشکال و اندازه‌های مختلف موجود هستند. این سنگفرش‌ها به صورت مربعی، مستطیلی یا اشکال دیگر با طرح‌های مختلف در دسترس هستند.

مطلب پیشنهادی: انواع سنگ فرش حیاط : ترکیب ایده‌آل و مناسب خانه شما چیست؟

معایب

  • وزن زیاد: به نسبت متریال‌های دیگر، قطعات بتنی اغلب سنگین وزن هستند. در صورتی که از ابعاد کوچک‌تر استفاده شود، وزن کاهش پیدا می‌کند.
  • نشست زمین: به دلیل وزن زیاد بتن ممکن است زمین در طولانی مدت دچار نشست شود که این مهم باعث از بین رفتن سنگفرش می‌شود. برای حل این مشکل مهم است زمین طبق روش‌های مرسوم به خود متراکم شود.

کاربرد سنگ فرش بتنی

انواع رنگ سنگ فرش بتنی

برای انتخاب رنگ سنگ فرش بتنی، محدودیتی وجود ندارد. رنگ‌های سفارشی را می‌توان با افزودن رنگدانه‌ها به مخلوط بتن ایجاد کرد یا می‌توان از بین گزینه‌های استاندارد رنگ، یکی را انتخاب کرد. در هر صورت، طیف مختلفی از رنگ‌ها از رنگ‌های روشن گرفته تا تیره، در بازار موجود هستند اما رنگ‌های آبی، جگری، نارنجی، قهوه‌ای، سفید و خاکستری (رنگ خودِ بتن) محبوب‌تر هستند. با این حال، انتخاب رنگ به موقعیت و ترجیحات معماری بستگی دارد.

کاربرد سنگ فرش بتنی

سنگ فرش‌های بتنی با مخلوط سیمان، آب و سنگدانه‌ها ساخته می‌شود. در طول ساخت، خمیر بتنی در قالب‌هایی با اشکال و اندازه‌های مختلف ریخته می‌شود تا بعد از سفت شدن، قابل استفاده شوند. بعد از ساخت، سنگفرش‌های بتنی براساس نوع کاربرد جهت فروش روزانه وارد بازار می‌شوند.

سنگ فرش‌های بتنی مصالح ساختمانی بسیار محبوبی هستند که برای سنگفرش خیابان‌ها، پیاده‌روها، راهروها، پاسیوها و محوطه‌ها استفاده می‌شوند. برحسب نوع کاربرد می‌توان در طرح اختلاط بتن دست بُرد و مقدار مقاومت فشاری آن را تغییر داد. برای مثال، پیاده‌روهای پُر ترافیک شهری نسبت به محوطه سازی داخل حیاط خانه، نیاز به بتن با مقاومت فشاری بالا دارد.

نصب سنگ فرش بتنی

نصب سنگ فرش بتنی

نصب سنگفرش‌های بتنی با حذف روسازی موجود، برداشتن گیاهان نباتی و حفاری زمین تا رسیدن به خاک متراکم شروع می‌شود. سپس، باید لایه اساس را ایجاد کرد. روی خاک یک لایه شن ریخته می‌شود و بعد از فشرده سازی، یک لایه ماسه روی شن ریخته می‌شود. برای مسیرهای پُرترافیک باید ضخامت لایه شن تا 30 سانتیمتر باشد.

پس از آماده شدن زیرسازی، از ملات ماسه سیمان به نسبت مساوی به عنوان ماده چسباننده استفاده می‌شود. براساس ابعاد زمین، سنگ فرش بتنی از گوشه کار به وسط کار آغاز می‌شود. ملات را روی زمین ریخته و قطعات بتنی دورتادور مسیر چیده می‌شود. با پتک می‌توان قطعات بتنی را در جای خود سفت کرد.

از گوشه‌ها به وسط کار می‌آییم و سنگ فرش‌ها را یکی پس از دیگری در جای خود قرار می‌دهیم. اگر به دنبال طرح خاصی هستید، می‌توانید فضای بین هر قطعه از بتن را خالی بگذارید تا بعد از اتمام کار با شن یا گیاهان خاص زینت داده شوند. در محوطه سازی ساختمان اغلب نیازی به ملات ماسه سیمان نخواهد بود زیرا ترافیک عبوری بسیار کم است و تنها باید قطعات بتنی را روی لایه اساس قرار داد.

مطلب پیشنهادی: انواع سنگ‌فرش پیاده‌روها ، به عابرین احترام بگذاریم!

تعمیر و نگهداری سنگ فرش بتنی

سنگ فرش بتنی به تعمیر و نگهداری معمول بسیار کمی نیاز دارد. با شستشوی گاه به گاه و جارو یا شستن به وسیله شلنگ، سنگ فرش‌ها تمیز می‌شوند. اگر علف‌های هرز از میان قطعات بتنی بیرون آمده‌اند، فقط به محض دیدن آن‌ها، باید حذفشان کنید.

لکه‌های روغن یا چربی را معمولاً می‌توان با تمیز کننده مخصوص یا تاید پاک کرد. سطح صاف روی سنگفرش‌های بتنی می‌تواند با گذشت زمان تخریب شود (ترک بردارد یا سطح صاف خود را از دست دهد)، خصوصاً اگر تحت عوامل یخ زدگی و نمک‌ها قرار گیرد. برای این کار می‌توان از دوغاب سیمانی استفاده کرد. سیمان را با آب به نسبت مساوی مخلوط کنید و آن را روی سطح قطعات بکشید.

تعمیر و نگهداری سنگ فرش بتنی

قیمت سنگ فرش بتنی

هزینه سنگ فرش بتنی می‌تواند برحسب تولیدکننده و ویژگی‌های بتن به طور قابل توجهی متفاوت باشد. عوامل مؤثر در قیمت شامل مواد اولیه، نحوه تولید، حمل و نقل، منابع انسانی، عرضه و تقاضا، نرخ ارز و نوسانات دلار و غیره است.

کلام آخر

سنگ فرش بتنی در اشکال، سبک‌ها، الگوها و رنگ‌های متنوعی در دسترس است که گزینه‌های زیادی را در اختیار کاربران  قرار می‌دهند. سنگ فرش‌های بتنی را می‌توان در صورت لزوم تعویض و جایگزین کرد. به طور کلی، سنگفرش بتنی حدود 20 تا 30 سال دوام دارد اما اگر به صورت اصولی تولید شود و در نگهداری آن کوشا بود، می‌توان از سنگفرش برای 50 سال نیز استفاده کرد. با این حال، در ایران عمر سنگفرش‌های بتنی به 5 سال هم نمی‌رسد و به دلیل کیفیت پایین تولید و مشکلات اجرایی، نیاز به تعویض مداوم دارند.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا