مقالات کارگشا

ساختمان های با قابلیت تغییر شکل یا shape shifting – مرکز نمایشگاهی زوملاین

مرکز نمایشگاهی زوملاین (zoomlion) طراحی شده توسط معماران  amphibianArc  

مجموعه مرکز نمایشگاهی زوملیون  با مساحتی قریب به 10076 متر مربع در سال 2011 در کشور چین، و شهر Changsha ساخته شده است.

معماران کالیفرنیا ساختمانی را برای شرکت ماشین آلات چینی به نام zoomlion طراحی کرده اند که قابلیت تغییر شکل دارد و نمای آن همچون بالهای یک حشره غول پیکر است که باز شده و تغییر شکل می دهد، به گونه ای که حرکات عقاب ها، پروانه ها و قورباغه ها را تقلید می کند. لازم به ذکر است که این شرکت در سطح جهانی و در صنعت ماشین آلات ساخت و ساز رتبه 10 را دارد. 

مرکز نمایشگاه زوملاین در مجموع چهار طبقه دارد و محدوده ای با مساحت 3100 را اشغال کرده که مساحت کلی آن 10074 متر مربع بوده و ارتفاع کلی بنا 26 متر است. این ساختمان به واقع بخشی از فضای کلی پارک علمی زوملاین است. این پارک در مجموع 65333 متر مربع فضا اشغال کرده است.

فولاد هایی که به صورت لولایی به هم متصل هستند و پنل های شیشه ای شبیه به بال های سنجاقک در هر دو انتهای ساختمان بر روی بازو های هیدرولیکی نصب شده و به آنها اجازه می دهد مانند ترانسفورماتور باز و بسته شوند.

چیزی که تغییر شکل در این ساختمان را ممکن کرده است پیاده سازی سیستم پوسته دو جداره در این بنا می باشد.  پوسته درونی مجموعه به جهت مراقبت از چهار چوب کلی ساختمان و سیستم اجرایی آن می باشد. پوسته بیرونی مجموعه حاوی بخش های عملیاتی است که قابلیت باز و بسته شدن و نتیجتا تقلید از حرکات حیوانات و حشرات را دارد. فرم ابتدایی این مجموعه به صورت یک جعبه ساده است که از نمای شمالی قابلیت تبدیل ه به عقاب و پروانه را دارد. نمای جنوبی قابلیت تبدیل به نیز قابلیت تبدیل به فرمی شبیه قورباغه ای در حال شنا را دارد.

منبع: 

dezeen

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا