مقالات کارگشا

ساختمان های با قابلیت تغییر شکل یا Konieczny’s Ark – shape shifting

نام پروژه: Konieczny's Ark 
نام معمار: Robert Konieczny 
مساحت: 138 متر مربع
سال ساخت: 2015

بزرگ ترین مزیت این بنا از نظر طراحان آن پیش آنکه به قابل تغییر بودن آن اشاره کنند، منظره زیبایی است که در پیرامون این بنا کشیده شده است. ایده این طراحی، ساخت یک خانه با چهار چوبی که قابلیت بسط و گسترش و همچنین کوچک شدن را داشته باشد. این بنا قابلیت باز شدن کلیه نما ها را به منظره بیرونی فراهم می کند.

از آنجا که طرح در یک دشت پکپارچه قرار گرفته است با مشکل امنیتی مواجه می شود لذا راهکاری اندیشیده شد و بنا قدری پیچیده طراحی شد. تنها یک لبه از ساختمان زمین را لمس کرده و وجوه دیگر آن معلق می باشد. از طرفی کل نماهای چهار وجه قابلیت باز و بسته شدن را را دارند به طوری که همزمان امنیت را برقرار کرده و در صورت لزوم نمای زیبای بیرونی را به داخل فضای خانه می کشد.

بخشی از همکف که اتاق خواب قرار داشت به بالا و طبقه اول کشیده می شود. به دلیل این واقعیت که بازشوهای شیشه ای وسیعی در ساختمان وجود دارد این تدبیر در نظر گرفته شده بود که بخش ورودی خانه بسته شود. یک دیوار 10 متری و یک دریچه متحرک که کاربری پله ها و شاتر پنجره است ظاهر می شود.

زمینی که ساختمان بر روی آن واقع شده است یک زمین شیبدار است که با خطر ریزش کوه همراه است. به منظور مهار حرکات زیر زمینی خانه به مانند پلی طراحی شده است. به طوریکه آب باران به طور طبیعی از زیر آن جریان دارد. شرایط جوی حاکم و همچنین زمین کوهستانی منطقه ایجاب می کرد تا از سقف شیبدار استفاده شود.

برای ایجاد استحکام در ساختمان با الکوی سقف وارونه، که تا نزدیکی زمین کشیده می شوند، دیوار ها تقویت شده اند. شیب دیوار ها در بخش انتهایی شاختمان احساس امنیت را ایجاد می کند. بنابر این اساسا خانه ای طراحی شد که آن را از جریانات آب چه به صورت بارنگی یا آب جاری حفظ می کند. 

منبع:

Dezeen

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا