مقالات کارگشا

روش نصب کاغذ دیواری روی رنگ پلاستیکی، رنگ روغنی یا دیوار گچی

نصب کاغذ دیواری با توجه به نوع کاغذ دیواری کمی متفاوت است. اگر قصد دارید خود اقدام به نصب کاغذ دیواری کنید پس راهنمایی که در این مقاله آمده است می تواند کارآمد باشد ولی اگر به دنبال فردی با تجربه برای نصب کاغذ دیواری هستید می توانید از بستر ثبت سفارش خدمات ساختمانی کارگشا هم استفاده کنید.

انواع کاغذ دیواری

انتخاب نوع کاغذ دیواری به بودجه، ویژگی های کاغذ دیواری ها، کاربری آن در فضای مورد نظر و سلیقه افراد بستگی دارد. دسته بندی های مختلفی برای انواع کاغذ دیواری وجود دارد که دسته بندی آن ها بر اساس فرایند تولید، جنس، سبک و طرح بهترین شیوه برای معرفی آن ها است.

از نظر جنس کاغذ دیورای را میتوان به انواع کاغذی، پی وی سی و نانو تقسیم بندی کرد. در مقاله «معرفی انواع کاغذ دیواری همراه با بررسی مزایا و معایب + قیمت» به طور مفصل به انواع کاغذ دیواری پرداخته شده است.

راهنمای خرید کاغذ دیواری

برای اینکه نتیجه نصب و اجرای کاغذ دیواری شما را راضی کند، متعاقبا باید یک مدل کاغذی مناسب انتخاب کنید. در انتخاب بهترین کاغذ دیواری باید فاکتورهایی مانند مدل، طرح، رنگ، ساده بودن، شلوغ بودن، تطابق با سبک دکوراسیون داخلی شما و صد البته قیمت را مد نظر قرار داد.

از دو راهی انتخاب نوع کاغذ دیواری تا انتخاب طرح و رنگ همگی از جمله چالش هایی هستند که به آن مواجه خواهیم شد. کاغذ دیواری از حیث جنس، مدل، رنگ و طرح انواع مختلفی دارد که هر یک نیز دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. در مقاله «راهنمای خرید کاغذ دیواری : چه طرح و رنگی مناسب خانه شماست؟!» یک راهنمای خرید جامع ارائه شده است.

برند کاغذ دیواری نیز تاثیر زیادی در کیفیت و صد البته قیمت مواد تهیه شده دارد. در مقاله «بهترین برند کاغذ دیواری خارجی موجود در بازار ایران» به معرفی بهترین برندهای کاغذ دیواری موجود در بازار ایران پرداخته شده است.

لوازم لازم برای اجرای کاغذ دیواری

برای نصب کاغذ دیواری به وسایل زیر نیاز پیدا خواهید کرد.

  • میز کار
  • قلم موی بزرگ و کوچک
  • چسب پی وی اِی (PVA)
  • کاردک پلاستیکی و فلزی تمیز
  • کاتر یا تیغ موکت بری و مداد
  • قیچی، خط کش
  • ماله
  • چند رول کاغذ دیواری انتخاب شده
  • چهار پایه یا نردبان

مراحل نصب کاغذ دیواری

به طورکلی مراحل نصب کاغذ دیواری شامل جمع کردن وسایل درصورتی که در خانه سکونت وجود دارد، زیر سازی، باز کردن کلید و پریزها، پوشاندن کف و نصب کاغذ دیواری روی دیوار می شود که در رابطه با هر کدام توضیحاتی ارائه شده است.

مرحله اول؛ جمع کردن وسایل و پوشاندن کف

اگر خانه ساکن دارد نیاز است که وسایل نزدیک دیوار جمع آوری شده و در وسط قرار داده شده و کف پای دیوار با پلاستیک پوشانده شود تا از هر گونه آسیب به کف پیشگیری شود. در غیر این صورت کافی است تنها کف پای دیوار پوشانده شود.

البته کفپوش های لمینت و پارکت نسبت به چسب کاغذ دیواری حساس هستند و اگر کفپوش سرامیک و سنگ است نیازی به پوشاندن نیز نبود زیرا پس از اتمام کار با دستمال مرطوب چسب ها از روی سنگ و سرامیک به راحی پاک می شود.

مرحله دوم؛ باز کردن قاب کلید و ریزها

نکته بعدی پس از خال کردن محیط کار باز کردن کلید و پریزها است. همانطور که برای رنگ آمیزی باید کلید و پریزها باز شود، برای اجرای کاغذ دیواری هم همینطور است. این امر به منظور اجرای راحت تر کاغذ، زیبایی و تمیزی کار است.

مرحله دوم؛ باز کردن قاب کلید و ریزها

مرحله سوم؛ زیر سازی

پیش اجرای کاغذ دیواری روی دیوارها نیاز است زیرسازی هایی برای گرفتن نتیجه مطلوب تر انجام شود. اگر نم و رطوبتی در دیوارها دیده می شود لازم است، بخش های نم دار دیوار کنده شده و دوباره گچ کاری شوند، پس از خشک شدن گچ کاری نیز باید سمباده زنی، اجرای پرایمر روی بخش تازه انجام شود.

به یاد داشته باشید که عامل ایجاد نم باید از بین برود؛ مثلاً اگر لوله شکسته و همیشه نم وجود دارد باید تعمیر انجام شود زیرا پس از نصب کاغذ دیواری با ایجاد نم دوباره کاغذ را خراب می کند.

مرحله چهارم؛ اجرای پرایمر روی دیوار

اگر دیوارها گچی هستند و رنگ روی آن ها اجرا نشده است، لازم است پس از سمباده زنی و تمیز کردن گرد گچ با ابر نم دار، اقدام به اجرای پرایمر روغنی الیف شود. اگر دیوار رنگ پلاستیکی یا روغنی دارد نیاز به اجرای پرایمر نیست.

دلیل اجرای پرایمر این است که پس از چسب زدن، چسب جذب گچ دیوار نشده و کاغذ دیواری چسبندگی خوبی داشته باشد. روغن لیف یا پرایمر باعث اشباع شدن گچ و عدم نفوذ چسب در آن می شود.

مرحله پنجم؛ اجرای کاغذ دیواری

پس از انجام کارهای پیش از نصب کاغذ دیواری و وقتی دیوار آماده نصب است نوبت به چسباندن کاغذ دیواری روی دیوار می شود.

ابتدا باید یک خط شاقول یا شاخص برای عمو بودن رول اول کاغذ دیواری روی دیوار با استفاده از مداد کشیده شود تا تمام رول ها عمودی نصب شوند.

برای این کار از تراز لیرزی، طناب و شاقول یا تراز حبابی استفاده کنید و یک خط شاقول روی دیوار بکشید تا لبه اولین کاغذ دیواری را روی این خط بچسبانید. این خط از زیر سقف تا بالای قرنیز باید کشیده شود.

پس از کشیدن خط شاقول نوبت به برش کاغذ دیواری است. با استفاده از کاتر یا قیچی تیز به برش زدن اولین رول به اندازه 5 تا 10 سانتی متر بیشتر از ارتفاع دیواری اندازه گیری شده، اقدام کنید.

مرحله پنجم؛ اجرای کاغذ دیواری

پس از برش زدن قطعه اول، لازم است چسب را آماده کنید، در ظرف را برداشته و آن را به مقدار مساوی با آب مخلوط کنید تا چسب آماده شود.

حالا که چسب و قطعه اول آماده شدند، بسته به نوع کاغذ دیواری و طریقه نصبی که روی آن نوشته شده است. اقدام به چسب زدن روی دیوار یا پشت کاغذ دیواری با استفاده از قلم مو می کنیم.

برای چسب زدن از مرکز کاغذ دیواری به سمت لبه ها پیش روید. دقت کنید اگر چسب را به پشت کاغذ دیواری می زنید، لبه ها را بیش از حد آغشته به چسب نکنید.

بعد از چسب زدن، اجازه دهید قسمت های چسب خورده کاغذ دیواری تا ۱۰ دقیقه بماند و بعدازآن کاغذ دیواری را از بالای دیوار به سمت پایین با استفاده از کاردک پلاستیکی نصب کنید. بعد از چسباندن کاغذ به دیوار بخش های اضافی را با استفاده از کاتر یا قیچی ببرید.

بعد از چسب زدن، اجازه دهید قسمت های چسب خورده کاغذ دیواری تا ۱۰ دقیقه بماند و بعدازآن کاغذ دیواری را از بالای دیوار به سمت پایین با استفاده از کاردک پلاستیکی نصب کنید. بعد از چسباندن کاغذ به دیوار بخش های اضافی را با استفاده از کاتر یا قیچی ببرید.

به یاد داشته باشید برای چسباندن کاغذ دیواری های طرح دار باید به طرح روی کاغذ دیواری توجه شود و نصب تکه های دوم به بعد را با توجه به طرح تکه اول چسبانده شده شوند.

در آخر و چسباندن تمامی تکه ها و تکمیل شدن دیوار نیز با استفاده از یک اسفنج کاملاً تمیز و نم دار برای پاک کردن چسب هایی که از بین درزها بیرون آمده اند استفاده کنید.

بعد از چسب زدن، اجازه دهید قسمت های چسب خورده کاغذ دیواری تا ۱۰ دقیقه بماند و بعدازآن کاغذ دیواری را از بالای دیوار به سمت پایین با استفاده از کاردک پلاستیکی نصب کنید. بعد از چسباندن کاغذ به دیوار بخش های اضافی را با استفاده از کاتر یا قیچی ببرید.

نکات اجرایی نصب کاغذ دیواری

  • لازم نیست رادیاتورهای را به منظور نصب کاغذ دیواری باز کنید، چون آب بندی مجدد رادیاتورها کار دشواری است. برای چسباندن کاغذ دیواری پشت رادیاتورها می توانید در هنگام نصب با یک وسیله طی شکل یا حتی اگر فاصله رادیاتور با دیوار زیاد است، با دست اقدام به چسباندن کاغذ به دیوار کنید.
  • کاغذ دیواری هایی را که جنس آن ها نان ویون (non weavon) یا پیپر (کاغذ) است و نازک هستند را طبق دستورالعمل دیگری باید نصب کنید، به این شکل که باید چسب را به دیوار زده، سپس کاغذ دیواری را نصب کنید؛ زیرا اگر چسب را به پشت خود کاغذ دیواری ها بزنید، کاغذ دیواری ها خراب و بلااستفاده می شوند.
  • ناگفته نماند که اگر برای نصب کاغذ دیواری لازم است پشت آن ها را چسب کاری کنید، باید بدانید که اگر کاغذ دیواری هایی که چسب زده اید و به حال خود رها کرده اید بیشتر از ۱۵ دقیقه به همان شکل باقی بمانند، خراب می شوند. به معنی دیگر اگر چسب روی کاغذ بماند باعث کش آمدن کاغذ می شود.
  • هیچگاه به شاقولی لبه های درب و پنجره ها برای مرجعی برای شاقول کردن کاغذ دیواری اعتماد نکنید و حتماً از ابزار شاقول برای این کار استفاده کنید.

سخن آخر

امیدوارم مقاله حاضر برای نصب کاغذ دیواری راهنمای خوبی باشد. اگر به دنبال یافتن فرد یا شرکتی متخصص برای نصب کاغذ دیواری هستید، می توانید از صفحه ثبت سفارش خدمات ساختمانی کارگشا برای این منظور بهره ببرید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا