مقالات کارگشا

چسب کاشی چیست و انواع پودری و خمیری آن چه تفاوتی دارند؟ نحوه استفاده از آن چگونه است؟

برای یافتن اینکه چسب کاشی چیست و انواع آن کدام است، وب سایت های را جست و جو کردم و در نهایت مقاله حاضر حاصل تلاشی است که در این راه کرده ام. برای دانستن انواع چسب کاشی، مزایا و معایب چسب کاشی و نحوه استفاده از آن در ادامه با کارگشا همراه باشید.

چسب کاشی چیست؟

برای تعریف چسب کاشی ابتدا باید روش اجرای سنتی کاشی و سرامیک را بدانیم. پیش از پیدایش چسب کاشی برای اجرای کاشی از ملات ماسه ریز، سیمان و آب استفاده می شد که روشی بسیار زمان بر بود و اجرای آن نیاز به فرد متخصص داشت تا کار هر چه تمیزتر انجام شود.

با روی کار آمدن چسب کاشی که تولید آن را به پیشرفت در زمینه صنعت پتروشیمی مدیون هستیم، استفاده از ملات ماسه و سیمان منسوخ شد. چسب کاشی در واقع مخلوطی از سیمان پرتلند و مواد پلیمری مانند رزین آکریلیک است که باعث کاهش ضخامت ملات، افزایش چسبندگی و افزایش تحمل فشار می شود.

انواع چسب کاشی کدام اند؟

به طورکلی چسب های کاشی یا به صورت پودری و یا به صورت خمیری به بازار عرضه می شوند. در نوع پودر آب یا رزین فعال کننده چسب است که با مخلوط کردن آن ها با هم و با استفاده از همزن، آماده اجرا می شود. نوع خمیری نیز چسبی آماده است که با باز کردن درب ظرف نگه دارنده آماده استفاده است.

ناگفته نماند که حداکثر زمان استفاده از چسب کاشی برای هر دو نوع یک ساعت است. با آماده شدن ملات پودری بعد از همزن و باز کردن درب ظرف چسب خمیری یک ساعت زمان برای اجرای کاشی و سرامیک وجود دارد، سپس چسب شروع به خشک شدن کرده و قدرت چسبندگی اولیه را ندارد. در ادامه به نحوه استفاده از چسب کاشی اشاره شده است.

تفاوت پودر چسب کاشی یا نوع خمیری آن در چیست؟

تفاوت پودر چسب کاشی یا نوع خمیری آن در چیست؟

از نظر ترکیب و مواد سازنده این دو با هم تفاوتی ندارند. تنها تفاوت آن ها در شکل و نحوه استفاده از آن ها است. به طورکلی افرادی که تجربه کافی در اجرای کاشی با استفاده از چسب کاشی ندارند، بهتر است از نوع خمیری استفاده کنند.

برای اجرای سرامیک و کاشی کف از پودر چسب کاشی استفاده می شود زیرا مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و آب دارد و برای اجرای کاشی و سرامیک دیوار آشپزخانه و جای که رطوبت و آب زیادی با آن برخورد ندارد، از خمیر چسب کاشی استفاده می شود.

اگر بخواهید یک متر مربع از فضایی را کاشی کنید و برای این کار از چسب خمیری استفاده کنید، به 5 تا 7 کیلوگرم خمیر چسب کاشی نیاز دارید و این در صورتی است که اگر همین فضا را با پودر چسب کاشی، کاشی کاری کنیم به 3 تا 5 کیلوگرم پودر چسب کاشی نیاز داریم.

از نظر قیمتی نیز چسب های پودر قیمت نسبتاً پایین تری در برابر چسب های خمیری دارند و همچنین در برابر حملات اسیدیته و سولفاته مقاومت بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید: انواع سرامیک کف همراه با قیمت و بررسی مزایا و معایب هر کدام، مات بهتره یا براق؟

مزایای چسب کاشی

  • به دلیل اجرای لایه نازکی از چسب زیر کاشی به کاهش بار مرده سازه کمک می کند. از سوی دیگر با کاهش ضخامت ملات پشت کاشی فضای داخلی بیشتری وجود خواهد داشت که در خانه های متراژ پایین بسیار اهمیت دارد.
  • ازآنجایی که اجرای کاشی با چسب باید در مدت زمان محدود انجام شود لذا سرعت اجرای کار بسیار بالا می رود و از طرفی هم بعد از 24 ساعت برای کاشی کاری کف و 12 ساعت برای کاشی دیوار، امکان دوغاب ریزی فراهم می شود.
  • با توجه به اضافه شدن مواد پلیمری به سیمان پرتلند در ترکیبات و مواد اولیه ساخت چسب کاشی، ماندگاری و دوام آن بسیار زیادتر از ملات سنتی است.
  • مواد پلیمری استفاده شده در ترکیب چسب کاشی، علاوه بر طولانی کردن دوام ملات، عایق رطوبتی خوبی را پدید می آورد.
  • آنتی باکتریال

معایب چسب کاشی

از حق نگذریم چسب کاشی یکی از مصالح ساختمانی مدرن است که مزایای زیاد و معایب کمی دارد. تنها عیب چسب کاشی را می توان قیمت بالای آن به دلیل استفاده از مواد پلیمری در آن و نیاز به نیروی کارآزموده برای اجرای کاشی توسط آن دانست.

نحوه استفاده از چسب کاشی

نحوه استفاده از چسب کاشی

به طورکلی برای اجرای کاشی با استفاده از چسب کاشی چهار تکنیک معرفی شده است که به تکنیک های لایه نازک، لایه متوسط، لایه ضخیم و بستر جامد تقسیم می شوند و در ادامه نحوه اجرای هر کدام مختصراً توضیح داده شده است.

لایه نازک

تکنیک لایه نازک در واقع به اجرای چسب کاشی با ضخامت ۲ تا ۵ میلی متر اشاره دارد. برای این کار ملات را با کمچه یا هر وسیله دیگری روی محل اجرا ریخته و با ماله دندانه دار یک لایه ملات را به ضخامت ۲ تا ۵ میلی متر ایجاد کنید.

دقت کنید که تا جای که امکان دارد خطوط دندانه ها باید با هم موازی باشند؛ سپس کاشی را روی ملات قرار دهید. جهت قرار گیری کاشی باید به صورتی باشد که خطوط موازی ملات در عرض کاشی قرار گیرند.

پس از قرار دادن کاشی روی ملات چرخش ملایمی به کاشی دهید تا به خوبی درون ملات قرار گیرد و هوای محبوس شده درون ملات راحت آزاد شود.

از تکنیک لایه نازک معمولاً برای کاشی کاری دیوارهای محلی که رطوبت کمی به آن می رسد، استفاده می شود.

لایه متوسط

تکنیک لایه متوسط در واقع به اجرا کردن ملات به ضخامت بین ۵ تا ۱۵ میلی متر گفته می شود که به همان شیوه قبلی اجرا می شود، تنها از ماله دندانه دار متفاوت و مقدار ملات بیشتر استفاده می شود.

از این تکنیک برای چسباندن سنگ های طبیعی که شکل و ضخامت یکسانی ندارند و اجرای سرامیک و کاشی روی بسترهای ناهموار، با چسب کاشی استفاده می شود.

لایه ضخیم

این تکنیک قدیمی ترین تکنیک اجرای سنگ و کاشی در سطوح مختلف است. این تکنیک با دو روش قبلی کمی تفاوت دارد. در این روش پشت کاشی را به ملات با ضخامت بین 15 تا 30 میلی متر آغشته کرده و محل قرار گیری آن را کمی خیس کرده و پس از قرار دادن کاشی در محل خود با ضربات چکش اقدام سفت کردن کاشی در محلش و هواگیری می شود (روش کره ای).

برای اجرای سنگ های بزرگ غیر همسان طبیعی و کاشی ها و سرامیک ها در ابعاد بزرگ و پرسلان از این روش برای اجرای استفاده می شود. مسلماً نوع ماله دندانه داری که برای اجرای این ضخامت ملات استفاده می شود از با دو روش قبلی متفاوت است.

بستر جامد یا بدون فضای خالی

استفاده از روش بستر جامد برای کاشی کاری محل هایی مانند محیط های صنعتی، استخر، بالکن، تراس، نما و … با چسب کاشی به منظور مقاومت بالاتر کاشی کاری این مکان ها اهمیت دارد. به طورکلی این تکنیک به دو روش ترکیب روش شناور و کره ای و استفاده از چسب های کاشی با رفتار تیکسوتروپیک انجام می شود.

ترکیب روش شناور و کره ای

در این روش چسب کاشی بر هر دو سطح بستر و پشت کاشی با استفاده از ماله دندانه دار کشیده می شود و سپس سنگ، کاشی یا سرامیک با یک چرخ ملایم در بستر محکم می شود.

افزایش میزان ملات مورد استفاده و در پی آن افزایش قیمت و کاهش ارتفاع یا مساحت فضای داخلی که با سنگ یا کاشی پوشیده می شود. از معایب این روش است.

استفاده از چسب های کاشی مدرن با رفتار تیکسوتروپیک

روش دوم که استفاده از چسب های کاشی مدرن با رفتار تیکسوتروپیک (کاهش ویسکوزیته ملات با اعمال تنش) است، بسیار راحت تر بوده و در کاهش هزینه نیز مؤثر است. در واقع این روش با روش های لایه نازک و متوسط تفاوتی ندارد، تنها ملات مورد استفاده آن ها ملات دیگری با رفتار تیکسوتروپیک است.

این نوع چسب ها ملات های روانی هستند که روی سطح ریخته می شوند و با ماله پخش می شوند. سپس لایه مرطوب ملات پخش شده توسط ماله های لایه متوسط یا ماله های مخصوص دندانه دار یا شانه ای اجرا می شود تا عدم وجود فضای خالی در ملات کاشی کاری تضمین شود. سپس برای اتمام کار، کاشی یا سنگ با حرکتی آرام و چرخشی بر روی ملات چسب تیکسوتروپ و فرم پذیر قرار می گیرد.

روش تهیه چسب کاشی

روش تهیه چسب کاشی

اگر از چسب کاشی خمیری استفاده می کنید، کافی است با باز کردن درب آن و برداشتن مقداری از آن و ماله کشیدن اقدام به نصب کاشی کنید ولی اگر از چسب کاشی پودری استفاده مکنید، لازم است پیش از کاشی کاری ابتدا چسب را آماده کنید.

روش تهیه چسب پودری روی پاکت آن نوشته شده است که در شرکت های مختلف متفاوت است. به طورکلی برای تهیه چسب کاشی، کافی است هر 20 کیلوگرم پودر را با 5 تا ۶ لیتر آب مخلوط کرده و با همزن خوب مخلوط کنید.

چسب کاشی پودر به 20 دقیقه زمان برای آماده سازی نیاز داشته و چسب آماده شده باید تا 60 دقیقه استفاده شود. همچنین اجرای بند کشی برای کف بعد از ۲۴ ساعت برای دیوار بعد از ۱۲ ساعت امکان پذیر است. محل کاشی کاری شده نیز از 7 تا 14 روز قابل سکونت است.

بهتر است استفاده از چسب کاشی و تهیه آن در بازه دمایی بین مثبت 5 الی مثبت 40 درجه سانتی گراد صورت گیرد تا بهترین کارایی را داشته باشد. چسب کاشی در بازه دمایی بین  منفی۲۰ الی  مثبت۷۰ درجه سانتی گراد نیز پایداری دمایی دارد.

سخن آخر

اگر به دنبال شرکت، گروه یا افرادی برای اجرای کاشی هستید به کارگشا مراجعه کنید. شرکت کارگشا همواره با معرفی شرکت ها و گروه های معتبر فعال در حوزه ساخت و ساز در پی جلب رضایت مخاطبان و مشتریان خود است.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا