مقالات کارگشا

دکوراسیون داخلی منزل و معرفی 12 سبک پرطرفدار در سال 2021

دکوراسیون داخلی منزل مقوله‌ای است که متأسفانه در ایران به آن توجه نمی‌شود و این شاخه از دکوراسیون مانند دیگر شاخه‌ها نیز با بداقبالی مواجه است. اگر به دنبال تزیین خانه خود هستید، در این مقاله ما به توضیح 12 سبک دکوراسیون داخلی پرداخته‌ایم و در این راه تلاش خود را کرده‌ایم تا همه سلیقه‌ها را با خود همراه کنیم. در ادامه با کارگشا همراه باشید.

دکوراسیون داخلی منزل به سبک مدرن میانه قرن

در اواسط قرن 1900 میلادی استادانی چون سارینن، نیایر، نوچی، جیکوبسون و ایمز تلاش کردند روش‌های خلاقانه‌ای برای طراحی مدرن با استفاده از پلاستیک، تخته سه لا، آلومینیوم و … تعریف کنند.

برای به دست آوردن خانه‌ای با ظاهر منطبق با سبک دکوراسیون داخلی مدرن میانه قرن (Modern Design Mid Century) یک رویکرد پاک گرایانه پیش بگیرید و از عناصر و المان‌های سبک با طراحی ساده استفاده کنید.

مبلمان ساده با رنگ‌های پریده و غیر براق که با متریال ارزان مانند پلاستیک و چوب ساخته شده‌اند، فرش‌هایی با نقش و نگار ساده و هندسی و بافته شده با نخ آکریلیک و ظاهری بی‌آلایش، اکسسوری محدود و ساده، نورپردازی ساده و مخفی و شومینه سنگی از مشخصات اصلی این نوع دکوراسیون داخلی منزل هستند.

دکوراسیون داخلی به سبک میان قرن

دکوراسیون داخلی منزل میدسنچری

دکوراسیون داخلی منزل میان قرنی

دکوراسیون داخلی منزل به سبک مید سنچری

سبک دکوراسیون داخلی منزل صنعتی

طراحی صنعتی (Industrial decor) شاید برای خانه زیاد پرطرفدار نباشد ولی این سبک از دکوراسیون داخلی منزل از خانه‌های روستایی پس از انقلاب صنعتی الگو برداری شده است. خودنمایی فلز در کنار چوب و سنگ زیبایی خاصی دارد که در این طراحی به چشم می‌خورد. برای مدرن کردن این طراحی از فلز مس به جای استیل استفاده شده است.

میزهای قهوه‌ای قطور، مبل راحتی چسترفیلد، صندلی‌های تک‌نفره فلزی با بالشت چرمی، دیوارهای آجری و سنگی، سقف چوبی، درهای چوبی با لولای فلزی نمایان، پنجره‌های فلزی بزرگ و رنگ قهوه‌ای نمایی از این سبک دکوراسیون را تداعی می‌کند.

دکوراسیون داخلی صنعتی (Industrial decor)

دکوراسیون داخلی صنعتی (Industrial decor)

دکوراسیون داخلی صنعتی (Industrial decor)

دکوراسیون داخلی صنعتی (Industrial decor)

دکوراسیون داخلی صنعتی (Industrial decor)

دکوراسیون داخلی صنعتی (Industrial decor)

دکوراسیون داخلی دریایی

این سبک دکوراسیون داخلی منزل بسیار گرم، آرامشبخش و مثبت است. از دکوراسیون داخلی دریایی (Nautical decor) به عنوان دکوراسیون ساحلی یا کلبه‌ای نیز یاد می‌شود که نمایانگر روح خانه ساحلی منطقه نیوانگلند است. این سبک طراحی داخلی مبتنی بر رنگ سفید تداعی کننده ماسه و آبی تداعی کننده دریای آبی که نقش اصلی را بازی می‌کند.

مبلمان در دکوراسیون داخلی دریایی از جنس چوب هستند که به دقت تراش خورده و کنار هم قرار گرفته‌اند و با بالشت‌های دوخته شده از پارچه‌های شیک پر شده‌اند و میزهای حصیری و چوبی که اغلب رنگ شده‌اند در بین مبلمان قرار می‌گیرد.

تابلوهایی از تصاویر قایق‌ها، حیوانات دریایی، طناب‌های قایق و کشتی، نقشه‌های ناوبری از اکسسوری‌های این سبک هستند. ظروف سفالی و شیشه‌ای در کنار صدف جانوران دریایی از جمله تزیینات روی میز و طاقچه در این سبک دکوراسیون داخلی منزل هستند.

سبک طراحی داخلی اسکاندیناوی

رنگ سفید و طوسی از جمله رنگ‌های اصلی به کار رفته در سبک دکوراسیون داخلی منزل اسکاندیناوری (Scandinavian style) هستند. این سبک چهره‌ای مینیمالیستی دارد و بیشتر مردم آن را سبک ایکیا می‌نامند. استفاده از متریال سنتزی و ارگانیک هر دو در این نوع دکوراسیون مشهود است.

به طور کلی تمامی عناصر دکوراسیون داخلی کاربردی هستند و سعی می‌شود از تجمل گرایی دوری شود. البته ناگفته نماند که گیاهان نیز در این سبک جایگاه ویژه‌ای دارند و معمولاً از گیاهان درختچه‌ای نیز استفاده می‌شود.

سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی منزل

دکوراسیون داخلی منزل به سبک اسکاندیناوی

دکوراسیون داخلی منزل به سبک اسکاندیناوی

دکوراسیون به سبک اسکاندیناوی

دکوراسیون داخلی منزل اسکاندیناوی

سبک دکوراسیون داخلی بوهمیان یا کولی

دکوراسیون بوهمیان روح بی خیال و پرماجرا از سبک زندگی آوانگارد را به تصویر می‌کشد. این دکوراسیون از کاربردهای خلاقانه‌ای از الگوهای غنی و رنگ‌های پر جنب و جوش، به ویژه رنگ‌های قرمز و ارغوانی برخوردار است. نکته اصلی در این سبک این است که در آن با دقت یک چهره هدفمند «شلخته» ارائه می‌شود.

برای به دست آوردن چنین ظاهری به دنبال تم‌های قوی و عشایری، طرح‌های مراکشی بروید. از جمله خصوصیات اصلی این سبک دکوراسیون داخلی منزل می‌توان به گلیم‌های رنگارنگ، کوسن‌های متعدد و شاد، مبلمان راحتی پر، مبل‌های پاف و تشک‌های فراوان، درختچه‌های بزرگ و تابلوهای متعدد در رنگ‌های متنوع، میزهای فلزی و بوی چوب اشاره‌ کرد.

سبک دکوراسیون داخلی خانه مزرعه‌ای برای منزل

دکوراسیون خانه مزرعه‌ای یا فارم هوس (Farmhouse) یک حالت گذار از سنتی به مدرنیته را به نمایش می‌گذارد و در پروانس فرانسه منشأ گرفته است. رنگ سفید و بژ از رنگ‌های اصلی این نوع دکوراسیون است. ظاهر این دکور بسیار شبیه دکوراسیون دریایی است، ظاهری شسته و رفته دارد ولی رنگ آبی در آن به کار گرفته نشده است.

گیاهان خشک شده، مبلمان عضله‌ای سفید، صندلی‌های روکش‌دار، میز و سقف چوبی، ملافه‌های سفید ساده، اکسسوری‌های سفالی مرتب چیده شده، گیاهان آپارتمانی کم و کوچک و کف‌پوشی از جنس موکت ضخیم و فرش‌های کرمی ساده و بی‌آلایش ظاهر یک خانه با این دکوراسیون است.

طراحی داخلی به سبک مدرن شهری

دکوراسیون داخلی منزل شهری از طراحی داخلی مدرن در شهرهای بزرگ ناشی می‌شود. طراحی مدرن شهری (Urban modern) با در نظر گرفتن نشانه‌هایی از محیط وطنی خود، تلفیقی از صفات متناقض و متضاد است. مینیمالیستی، شیک پر زرق و برق، طرح‌های آزمایشی قومی و طرح‌های آزمایشی عجیب و غریب همه در یک مکان مشخص قرن بیستو‌یکم با هم برخورد می‌کنند.

مبلمان بزرگ‌تر (مبل‌ها، تختخواب‌ها و غیره) تمایل دارند به صورت یکنواخت براق با تناژ پایین ظاهر شوند. احساس راحتی کنید تا بتوانید طراحی مبلمان مدرن را به نمایش بگذارید. عناصر تزئینی (بالشت، آینه، میزهای پایانی و غیره) در دکوراسیون شهری اغلب به بیان هنری و خلاقانه نیاز دارد، برخی اکسسورری‌ها از طرح‌های هندسی ظریف، یا ایده‌های پر شوق تزئینات سنتی هستند.

دکوراسیون شبی چیک

دکوراسیون داخلی منزل شبی چیک (Shabby chic) با تأکید بر عناصر پر زرق و برق به بازآفرینی نگاه بازار عتیقه می‌پردازد. عناصر تزئینی برای دکوراسیون شیک و زرق و برق‌دار باید نرم، باشکوه و غالباً با احساس آسیب دیده باشد تا بتوانید طراحی داخلی کلی را به یک استاندارد معاصر منتقل کنید.

سخاوتمندانه پارچه‌های کتان را برای سبک اضافه شده معرفی کنید. در این سبک دکوراسیون منزل مبلمان از نظر ظاهری کهولت سن دارند، آینه‌های بلند با قاب خراطی شده چوبی از اکسسوری‌های معروف این طراحی هستند و رنگ بژ و طوسی از رنگ‌های اصلی به شمار می‌آیند اگرچه گاهی سفید هم برای رنگ دیوارها انتخاب می‌شود.

پتینه کاری فراوان روی دیوارها، مبلمان، میزها، اکسسوری‌ها، گل‌های خشک شده درون شیشه و فرش‌های پوسیده در این دکور بسیار دیده می‌شود. اگر می خواید با پتینه و پتینه کاری بیشتر آشنا شوید، بد نیست نگاهی به مقاله «پتینه کاری ؛ از پتینه کاری روی چوب تا پتینه دیوار + عکس و ویدئو آموزشی» بیندازید.

دکوراسیون داخلی مینیمالیست

سبک دکوراسیون داخلی مینیمالیست (Minimalist interior design) یک زیبایی برهنه را به نمایش می‌گذارد. ممکن است در نظر برخی این سبک بی روح و سرد باشد ولی برخی نیز آن را گرم و سبک بپندارند. ظرافت بی‌آلایش، استفاده بهینه از فضا، اکسسوری کوچک و با ابعاد کم، حضور پر رنگ ضروریات زندگی به جای فرعیات در این سبک دکوراسیون به وضوح دیده می‌شود.

رنگ سفید، طوسی و بژ از جمله رنگ‌های پر تکرار این سبک هستند که در مقابل رنگ قهوه‌ای مبلمان چشم نواز هستند. استفاده از چوب، سنگ و فلز در این سبک دکوراسیون متعادل و تقریباً یکسان است. ثبات در این نوع دکوراسیون در عناصر ساخته شده با استفاده از متریال ماندگار و مرغوب به چشم می‌خورد.

دکوراسیون سنتی (کلاسیک) اروپایی

این سبک دکوراسیون داخلی منزل از جمله سبک‌های پرطرفدار در ایران است. این طراحی جشنی از آداب و رسوم و سنت‌های دیرینه است که به نظر در حال افول است. تنوع فوق العاده در طراحی داخلی سنتی این امکان را می‌دهد که دل هر بیننده‌ای را به دست بیاورد.

 طراحی داخلی سنتی یا کلاسیک اروپایی (Traditional interior design) حس مهمان‌نوازی گرمی را به افراد منتقل می‌کند و همه افراد در هر سن و سلیقه‌ای را جذب خودش می‌کند. دکوراسیون داخلی سنتی در عین جذابیت بالا راحتی را هم به دنبال می‌آورد.

مبلمان چوبی خوش تراش با روکش‌های پارچه‌ای شیک، فرش‌های زیبا با نقوشی ساده، کف‌پوش عموماً چوبی، اکسسوری فراوان و آنتیک، پرده‌های بلند مخمل، لوسترهای الماسی، پرنور با روکش‌هایی از فلزات براق، شومینه سنگی با ادوات شیک، استفاده از سنگ‌های مرمر و گرانیت زیبا به عنوان دیوار پوش آشپزخانه، ظروف چینی و بلور آنتیک و در نهایت تقارن همگی این عناصر از ویژگی‌های اصلی دکوراسیون سنتی منزل هستند.

دکوراسیون ترنزیشنال یا گذار

همانطور که از نام این سبک دکوراسیون داخلی منزل بر می‌آید، حالت گذار از سنتی به مدرنیته را به نمایش می‌گذارد که در مبلمان، دیوار پوش‌ها، کف‌پوش‌ها، پرده‌ها و اکسسوری هم عیان است. در این سبک آزادی عمل بیشتری نسبت به سبک سنتی دیده می‌شود.

سبک دکوراسیون داخلی ترنزیشنال (Transitional style) این قابلیت را دارد که با سلیقه و خوی افراد منطبق شود، به بیان دیگر این سبک توانایی شخصی سازی زیادی دارد. به همین دلیل است که هرگز دو سبک دکوراسیون داخلی ترنزیشنال همانند یافت نمی‌شود. همچنین در این سبک دست طراح در انتخاب رنگ، جنس و نور باز است و آزادی عمل زیادی وجود دارد.

برای خلق یک ظاهر ترنزیشنال بهتر است از هر دو عناصر قدیمی و مدرن استفاده شود. به طور مثال استفاده از فرش‌های کهنه با طرح سنتی و مبلمان مدرن، اکسسوری‌های آنتنیک، روی میزهای مدرن فلزی، پرده‌های مدرن با پنجره‌های مشبک قدیمی زیاد دیه می شود.

علاوه بر این استفاده از رنگ سفید برای دیوارهای گچ‌بری شده و رنگ آمیزی متفاوت سقف، استفاده از رنگ‌های پریده مانند طوسی و بژ برای فرش‌های با طرح سنتی، استفاده از طرح شومینه در اطراف رادیاتورها، تابلوهای مدرن آویخته شده در بالای یک کنسول چوبی خراطی شده، کاشت بونسای در یک گلدان مدرن و بسیاری عناصر دیگر که خلاقیت طراح را می‌طلبد، برای ساخت یک دکوراسیون داخلی ترنزیشنال رایج است.

دکوراسیون ترنزیشنال یا گذار (Transitional style)

دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

دکوراسیون داخلی منزل ایرانی از جمله دکوراسیون داخلی فراموش شده حتی در ایران است که خوشبختانه چندی است که استفاده از این طرح در برخی هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و رستوران‌ها به ویژه در شهرهای توریستی از سر گرفته شده است.

طاق‌های بلند، گچ‌بری شده یا دارای آینه کاری، دیوارهایی با طاقچه‌های متعدد، در و پنجره‌های بلند با شیشه‌های رنگی از جنس چوب، استفاده از رنگ‌های شاد و پر جنب و جوش مانند قرمز، نارنجی، آبی کلاسیک، زرد، آجری و سبز برای مبلمان انتخاب می‌شود و دیوارها معمولاً سفید، خاکی هستند. کفپوش سنگی صیقل نخورده بی‌آلایش، سقف بلند و بالاخره فرش‌های پر نقش و نگار که شهره جهانی دارند از جمله عناصر دکوراسیون داخلی منزل ایرانی هستند.

دکوراسیون داخلی ایرانی

دکوراسیون ایرانی

دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی

در طراحی دکوراسیون داخلی سنتی ایرانی فلزات حضور کمرنگی دارند و به لوازم مسی و برنجی با مقیاس کوچک محدود می‌شوند. هنرمندان و طراحان داخلی با اضافه کردن فلزاتی نظیر آهن و استیل به دکوراسیون داخلی ایرانی سنتی، کم کردن اکسسوری‌ها و برداشتن ریزه کاری‌های آن‌ها، کم کردن تنوع رنگی، استفاده از نقوش هندسی به جای منحنی در مبلمان و حفظ فضای کلی در عین تغییر کاربری برخی مکان‌ها به شعبده بازی با فرهنگ غنی پرداخته‌اند که به نوبه خود نشان دهنده نبوغ و خلاقیت آن‌ها است.

دکوراسیون مدرن ایرانی

دکوراسیون داخلی منزل مدرن ایرانی

دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

دکوراسیون داخلی منزل به سبک ایرانی

دکوراسیون منزل ایرانی مدرن

سخن آخر

با نگاهی به اطراف و چیدمان داخلی خانه‌هایی که به آن‌ها وارد می‌شویم در می‌یابیم که تأثیر سبک‌های دکوراسیون داخلی ایرانی و سنتی جایگاه اصلی خود را از دست داده است و تأثیر اقلیم و فرهنگ در آن جای خود را به تقلید کورکورانه از نمونه‌های غربی و اجاری ناقص آن‌ها داده است.

برای تجلی و بازیابی دکوراسیون داخلی ایرانی باید کوشش‌های فراوانی صورت گیرد و سال‌های متمادی تلاش گردد تا این راه به روشنی گذشته شود تا افراد بتوانند با چشمانی باز در آن قدم بگذارند. همانطور که در ابتدای این مقاله نیز به آن اشاره شد، مقوله دکوراسیون داخلی منزل و به طور کلی طراحی داخلی در ایران جدی گرفته نمی‌شود.

درست است که این شاخه از طراحی ارتباط زیادی با خلاقیت و سلیقه دارد ولی برای شناخت عناصر دکوراتیو باید دانش آن را فرا گرفت. در این راه خواندن مقالات تازه منتشر شده، تجربه کاری، ریزنگری و هوش بسیار دخیل است.

برای داشتن یک خانه با ظاهر و دکور زیبا و راحت باید از گروه‌های حرفه‌ای چیدمان و دکوراسیون که در این زمینه فعالیت می‌کنند کمک گرفت که خوشبختانه تعداد آن‌ها کم نیست ولی باید در انتخاب کرد تا نتیجه نهایی مورد پسند باشد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا