معماری و زندگی

جاذبه‌های گردشگری قطر ؛ آغوشِ گرم کشوری کوچک در خلیج فارس

در سال 1989 مقامات رسمی قطر اعلام کردند: «کلیه گردشگران از تمام جهان با هر رنگ پوست و هر عقیده‌ای می‌توانند از جاذبه‌های گردشگری قطر دیدن کنند.» از این سال به بعد، این کشور اسلامی درهای خود را به روی دنیای مدرن باز کرد. از قرار گرفتن نام قطر بر روی پیراهن باشگاه بارسلونا گرفته تا میزبانی جام جهانی 2020، این کشور حوزه خلیج فارس به عنوان نمونه‌ای مترقی از کشوری باثبات و پیشرفته یاد می‌شود.

با وجود آسما‌ن‌خراش‌های سر به فلک کشیده و شهرسازی آینده‌گر، همچنان می‌توان مساجد، موزه‌ها، بیابان‌ها و دیگر جاذبه‌های گردشگری قطر را لمس کرد. مسافران عمدتاً هوای تازه، جاده‌های کنار دریا و تپه‌های بیابانی عظیم این کشور را دوست دارند، زیرا می‌دانند که وقتی پا به خاک این کشور کوچک می‌گذارند، قطر آنها را در آغوش گرم خود می‌فشارد؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

جاذبههای گردشگری قطر

در زیر یک به یک به معرفی جاهای دیدنی قطر می‌پردازیم:

مسجد كاتارا (Katara Mosque)

مسجد كاتارا (Katara Mosque)
مسجد كاتارا (Katara Mosque)

مسجد كاتارا در مركز محله روستای فرهنگی كاتارا واقع شده است، جایی كه برخی از زیباترین آثار معماری خاورمیانه منتظر دیده شدن هستند. طراحی مسجد کاتارا برخلاف مساجد معمولی در قطر است. این بنای موزائیکی، از کاشی‌های عمدتاً آبی رنگ ساخته شده است که در آن المان‌های قرمز و زرد نیز مشاهده می‌شود. طرح‌های پیچیده بیرون و داخل مسجد داخلی بسیار استادانه اجرا شده‌اند. همراه ساختمان اصلی مسجد سه مناره بلند وجود دارد که دیدنی هستند. تضاد بین سبک طراحی مسجد و زیبایی دیوارهای موزاییکی واقعاً قابل توجه است.

صحرای دوحه (Doha Desert)

صحرای دوحه (Doha Desert)
صحرای دوحه (Doha Desert)

صحرای دوحه در پایتخت قطر عمدتاً منطقه‌ای دست نخورده بوده و یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری قطر است. زیبایی چشم‌اندازهای کویری باعث می‌شود احساس غریب و هراس از وسعت این منظره ناآشنا به انسان دست دهد. باد، ماسه‌های صحرای دوحه را به رقص وا می‌دارد و این منظره بی‌نظیر کویری را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. در این منطقه می‌توانید از سوار شدن بر روی شتر لذت ببرید و یا با خودرو کویر را درنوردید. همچنین با برخی موتورهای چهار چرخ می‌توانید در مسابقه تپه ماسه‌ای نیز شرکت کنید.

کنده‌کاری‌های الجاساسیا (Al Jassasiya Carvings)

کنده‌کاری‌های الجاساسیا (Al Jassasiya Carvings)
کنده‌کاری‌های الجاساسیا (Al Jassasiya Carvings)

الجاساسیا یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری قطر است. رمز و راز آن در پتروگلیف‌هایش نهفته است، حکاکی‌های پیچیده و غیرقابل درک بر روی سنگ که بسیار نادر است. اعتقاد بر این است که این حجاری‌های 250 ساله به نوعی شکل‌هایی از حیوانات، قایق‌ها و گل‌های مروارید هستند که می‌توانند نشانه‌هایی از اعتقادات و فرهنگ مردمان این سرزمین باشند. بسیاری از الگوها و نشانه‌ها قابل تشخیص نیستند و معانی دقیق آنها غیرقابل توصیف هستند. اعتقاد بر این است که این نشانه‌ها صدها سال قدمت دارند و حفظ آنها برای دولت قطر از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

موزه الواکرا (Al Wakra Museum)

موزه الواکرا (Al Wakra Museum)
موزه الواکرا (Al Wakra Museum)

موزه الوکرا در شهری با همین نام در بین دوحه و ام‌سعید واقع شده و مکانی است که برخی از بهترین آثار معماری و جاذبه‌های گردشگری قطر را در خود جای داده است. نمایشگاه‌های موجود در این موزه جذاب بوده و دارای آثار باستانی و جزئیاتی از تاریخ قطر است. با قدم زدن‌های کوتاه می‌توانید زیبایی فضای داخلی این موزه را ببینید و از آن لذت ببرید. این موزه که قلعه‌ای قدیمی است، هنوز کیفیت بی‌نظیر خود را حفظ کرده است و به طرز عجیبی هنوز جذاب می‌باشد. این موزه اسرارآمیز باعث می‌شود احساس شیفتگی و تحسین کامل به شما دست دهد. این شهر همچنین مملوء از مساجد، موزه‌ها و سواحل زیبا است و برای گذراندن تعطیلات مکانی بسیار مناسب است.

موزه ملی قطر (National Museum of Qatar)

موزه ملی قطر (National Museum of Qatar)
موزه ملی قطر (National Museum of Qatar)

طراحی موزه ملی قطر آن‌قدر پیچیده است که تقریباً می‌توان آن با یک شاهکار اوریگامی اشتباه گرفت! بنای سفید این موزه دارای لبه‌‎های تیز و گاهی خمیده است و از نظر معماری تقریباً سبکی پیشرو به حساب می‌آید. این موزه کاخ «شیخ عبدالله آل ثانی» بود و بیش از یک کاخ یا موزه به نظر می‌رسد، زیرا بیشتر شبیه به یک قلعه است. طراحی این موزه از گُل رز کویری الهام گرفته شده است، پدیده‌ای طبیعی که توسط کریستال‌ها در اقلیم‌های خاصی ایجاد می‌شود. معمار این موزه معتقد بود که گُل رز کویری نمایانگر گذر زمان است و ماهیت اصلی این موزه نیز دقیقاً در این راستا قرار دارد.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با بزرگترین بازار جهانی ساخت‌و ساز در خاورمیانه

 

قلعه دوحه (Doha Fort)

قلعه دوحه (Doha Fort)
قلعه دوحه (Doha Fort)

این دژ نظامی در قلب دوحه قرار دارد و در سال 1927 ساخته شده است. این قلعه سرانجام به موزه تبدیل شد و هم اکنون دارای نمایشگاه‌هایی است که زیورآلات چوبی، تجهیزات ماهیگیری قدیمی، نقاشی‌های رنگ روغن و عکس‌های قدیمی را نمایش می‌گذارد. اگر می‌خواهید تاریخ قطر و سبک زندگی مردم آن را کمی بهتر درک کنید، این قلعه روزی دلپذیر را رقم خواهد زد. اما بارزترین عنصر این قلعه نمای بیرونی آن است که بزرگی و نیرومندی را نشان می‌دهد و این حس را ایجاد می‌کند که در میان بنایی بسیار قدرتمند محصور شده‌اید! با سفر به پایتخت قطر، شما قطعاً عاشق دیدن این قلعه زیبا خواهید بود.

موزه هنرهای اسلامی (Museum of Islamic Art)

موزه هنرهای اسلامی (Museum of Islamic Art)
موزه هنرهای اسلامی (Museum of Islamic Art)

موزه هنرهای اسلامی از نظر فلسفی در قلبِ جسمی پاک و روشن قرار دارد. با نزدیک شدن به پل از کنار آب عبور خواهید کرد و ظاهر چشمگیر موزه به سرعت نظر شما را جلب می‌کند. ساختمان سفید آن دارای لبه‌های تیز و چهارگوشه می‌باشد، انگار که به تنهایی روی آب ایستاده است! همچنین نمای بیرونی ساده این موزه در نور آفتاب می‌درخشد. هنگامی که به داخل موزه می‌روید، پیچیدگی‌های فضای داخلی به شدت با سادگی بیرونی آن در تضاد است. به‌طورکلی، این موزه نمونه‌ای کامل از زیبایی هنر اسلامی است و به عنوان بنایی با معماری مدرن شناخته می‌شود.

الزوباره (Al- Zubarah)

الزوباره (Al- Zubarah)
الزوباره (Al- Zubarah)

الزوباره یکی دیگر از بهترین جاذبه‌های گردشگری قطر است که در ضلع شمال غربی و در فاصله 107 مایلی دوحه قرار دارد. گردشگرانی که به پایتخت قطر می‌آیند، برای تکمیل سفر خود باید دیداری از الزوباره داشته باشند. منطقه خلیجی در الزوباره جالب‌ترین قسمت این منطقه است؛ قلعه و خانه‌های این مکان از گل و ملات (آهک) به سبک فرهنگ قطری ساخته شده‌اند. همچنین اندود بیرونی این خانه‌ها با آب باران شسته نمی‌شوند!

کورنیش (Corniche)

کورنیش (Corniche)
کورنیش (Corniche)

اگر عاشق نسیم تازه در فضایی باز هستید، کورنیش بهترین مکان در قطر برای سپری کردن لحظاتی ماندگار خواهد بود. می‌توانید از دیدن دریا و قدم زدن در ساحل آن نهایت لذت را ببرید. کورنیش در واقع بلواری به شکل خمیده در جاده‌ای طولانی کنار دریا است که چمن‌های سرسبز اطراف آن را پوشانده‌اند. موزه هنرهای اسلامی بسیار نزدیک به به این مکان است. همچنین می‌توانید از هتل شرایتون، نمادی از دوحه فعلی نیز بازدید کنید. نفس‌گیرترین منظره، وجود صدف‌های بی‌شمار در سواحل کورنیش است.

برج کاظم درویش فخرو (Kassem Darwish Fakhroo)

برج کاظم درویش فخرو (Kassem Darwish Fakhroo)
برج کاظم درویش فخرو (Kassem Darwish Fakhroo)

از میان جاذبه‌های گردشگری قطر، برج کاظم درویش فخرو اثری بسیار جالب و تماشایی است. این ساختار جدید به شکل مارپیچی در مرکز شهر دوحه واقع شده است. در واقع، اگر کسی منظره شب برج مارپیچ را تماشا کند، مطمئناً آن را برای همیشه به یاد خواهد آورد. نمای این ساختار خیره‌کننده و بسیار زیبا است و از نظر کاربری دارای کاربردهای چند منظوره است.

چرا باید به قطر سفر کرد؟

گردشگری راهی برای شکستن مرزها است، راهی برای دوستی و همبستگی ملل است، راهی برای دور ریختن کهنگی‌ها و از انزوا بیرون آمدن است، و به‌طورکلی راهی برای شادی و یکی شدن است. برای ما ایرانی‌ها سفر به قطر می‌تواند حاوی پیامی مهم باشد: «کشوری که یک هزارم ایران آثار تاریخی دارد و از پشتوانه اقتصادی و انسانی بسیار کمتری برخوردار است، چنان در جهان در حال جولان دادن است که گویی اوست که آینده را ترسیم می‌کند.»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا