تکنولوژی

نرم افزار متره و برآورد : معرفی ۶ برنامه پرکاربرد مترورها!

نرم افزار متره و برآورد همان چیزی است که هر پروژه ساختمانی به آن نیاز دارد؛ به خصوص وقتی صحبت از پول یا تخمین هزینه می‌شود، انجام فرآیندهای متره و برآورد ضروری است. با این حساب، هر شرکت عمرانی برای بازگشت سرمایه طولانی مدت خود، باید روی بهترین نرم افزار متره و و برآورد سرمایه‌گذاری کند.

برای اینکه از شما به عنوان یک مترور خوب یاد شود، باید نرم افزاهای کاربردی حوزه تخصصی خود را فرا بگیرید. این نرم‌افزارها به شما امکان می‌دهند هزینه ساخت‌وساز را تخمین زده، مصالح مورد نیاز را حساب و قیمت‌های واقعی اجزا یا عناصر ساختمانی را بر طبق فهرست بها محاسبه کنید. برای تسهیل در انجام متره و برآورد، ما در این مقاله چندین نرم افزار پرکاربرد را معرفی می‌کنیم؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

انواع نرم افزار متره و برآورد

انواع نرم افزار متره و برآورد

هر یک از نرم افزاهای معرفی شده در زیر برای کار متره و برآورد مناسب هستند، ولی هر کدام فواید و معایب خاص خود را دارند:

نرم افزار متره و تخمین مقادیر اِکسل

نرم افزار اکسل پرکاربردترین برنامه برای انجام امور مربوط به متره و برآورد است. تقریباً ۸۰٪ کارهای عمرانی کشور از طریق این برنامه انجام می‌شود. استفاده از مایکروسافت اکسل نسبتاً آسان است. افرادی که روی پروژه‌های کوچک یا بزرگ کار می‌کنند، می‌توانند از قابلیت‌های اکسل نهایت استفاده را ببرند.

برای بسیاری از شرکت‌های ساختمانی، زمانی فرا می‌رسد که اکسل به اندازه کافی قدرتمند نیست که بتواند وظایف تخمین را به درستی انجام دهد. اگرچه اکسل در انجام محاسبات خوب است، اما در آن فضای زیادی برای خطای انسانی وجود دارد. به عنوان مثال، باید فرمول‌هایی را در صفحه گسترده ایجاد کنید و این فرمول‌ها به راحتی با یک اشتباه، کل محاسبات را تغییر خواهند داد. سایر ویژگی‌های مهم اکسل شامل جدول محوری، قالب‌بندی صفحات، نمودارسازی و اعتبارسنجی داده‌ها هستند.

نرم افزار متره و تخمین مقادیر

برنامه متره و برآورد اکسیر

این نرم افزار را باید خریداری کنید، سپس می‌توانید فایل مربوطه را دانلود و بر روی سه سیستم عامل مختلف اجرا کنید. برای کار با اکسیر نیاز به اتصال به اینترنت ندارید و کلیه فرآیندهای مربوط به تخمین مقادیر قسمت‌های مختلف ساختمان همانند متره و برآورد فونداسیون را می‌توانید با این برنامه انجام دهید. انجام ریزمتره به تفکیکِ فهرست بها قابل تهیه است و می‌توان به راحتی از هر مرحله گزارش تهیه کرد.

همچنین گزارش‌های مالی نیز به تفکیک هر فصل از فهرست بها نیز قابل تهیه است. کار با نرم افزار اکسیر بسیار آسان است و دقیقاً می‌توان هر نوع فرآیندی را با برنامه انجام داد. تنها نکات منفی این نرم افزار، تأخیر یک ماهه در بروزرسانی فهرست بهای جدید بعد از ابلاغ توسط نهادهای دولتی و پرداخت هزینه برای اضافه کردن کاربر جدید است.

نرم افزار متره و برآورد کاسپین امید

این نرم افزار نیز برای اجرا نیاز به اینترت ندارد و قابل اجرا بر روی سیستم عامل ویندوز است. همچنین ضروری است به همراه این برنامه، نرم افزار آفیس (ورژن ۲۰۰۳ به بالا) را نیز نصب کنید. کاسپین امید نیز قابل اجرا در سه سیستم عامل مختلف است و می‌تواند کلیه فرآیندهای مربوط به متره و برآورد را در اختیار کاربر قرار دهد.

از تهیه ریزمتره  گرفته تا تهیه صورت وضعیت تعدیل و کلیه محاسبات مربوط به مصالح و حمل، کاسپین امید نرم افزاری بسیار کاربردی است. با وجود جوانب مثبت زیاد، پرداخت هزینه برای هر آپدیت فهرست بها، پرداخت هزینه برای اضافه کردن کاربر جدید و نیاز داشتن به نرم افزار آفیس از جمله معایب این برنامه است.

نرم افزار محاسباتی متره و برآورد

برنامه متره و تخمین مقادیر امید

نرم افزار امید با هدف معماران، سازندگان، مهندسان و شرکت‌های عمرانی که می‌خواهند تخمین‌های مفصلی را برای پروژه‌های نفت و گاز ایجاد کنند، عالی است. این برنامه که فایل اکسل فرمول نویسی شده است، به کاربران اجازه می‌دهد تا مناقصه‌ها، چکیده هزینه، سفارشات خرید و سایر اسناد مورد نیاز را برای ارزیابی تهیه کنند.

کار با این نرم افزار بسیار سریع و آسان است. برای استفاده از ریزمتره برای ساختما‌ن‌ها نیز باید مبلغ جداگانه‌ای پرداخت کنید. برنامه امید نیز آفلاین است و تجربه کاربردی بسیار ساده‌ای دارد. عیب بزرگ این نرم افزار، وارد کردن دستی آپدیت‌های جدید فهرست بها است.

نرم افزار متره و برآورد نگاه عمران

این نرم افزار با هدف ساده کردن روند متره و برآورد دقیق مواد، تجهیزات و نیروی کار ایجاد شده است. نگاه عمران براساس ورودی شما از میزان نیاز مصالح ساختمانی و مبالغ فهرست بها، به تخمین میزان هزینه می‌پردازد.

این نرم افزار قادر است کلیه فرآیند متره و برآورد، صورت وضعیت‌نویسی، تنظیم خلاصه متره، برگه مالی و موارد دیگر را خودکار انجام داده و در اختیار کاربر قرار دهد. آپدیت‌های فهرست بهای برنامه نگاه عمران به صورت مرتب انجام می‌شود، ولی برای انجام متره و برآوردهای حوزه‌های دیگر عمرانی مانند ابنیه، برق، راهسازی و مکانیک نیاز به پرداخت هزینه جداگانه است.

برنامه متره و برآورد

نرم افزارهای متره و برآورد آنلاین

در حال حاضر دیگر هیچ مهندسی به صورت دستی اسکیس کار نمی‌کند، تمامی برنامه‌های مدیریت و زمانبندی با کامپبوتر و نرم افزارهایی که بیشترین سرعت و دقت را داشته باشند تهیه می‌شوند. انجام متره و برآورد هم از این مضوع استثنا نیست و دیگر هیچ مهندس مشاور و متروری برای متره و برآورد نمودن پروژه از چرتکه و ماشین و حساب استفاده نمی‌کنند. 

تا چند سال قبل با ورود علم کامپیوتر و نرم افزارهایی که در بالا به آن‌ها اشاره شده؛ انقلابی در صنعت ساختمان به وجود آمد و بسیاری از کارها تسهیل شد. اما اکنون با آمدن نرم افزارهای آنلاین متره و برآورد می‌توانید به راحتی نوع و مشخصات پروژه خود را در سیستم وارد نمایید تا تمامی اطلاعات مانند ریز متره، کش فلو، نمودار گانت چارت، برنامه زمانبندی و به طور کلی هزینه ساخت و برنامه زمانبندی پروژه خود را دریافت نمایید.

وبسایت متری چند با تکیه بر علم مهندسی و آی تی توانسته این مهم را رقم بزند. فقط کافیست چند کلیک ساده انجام دهید تا تمامی اطلاعات مورد نیاز پروژه خود را در حوزه هزینه ساخت، برنامه زمانبندی و متره و برآورد به دست آورید.

کلام آخر

انجام برآورد دقیق هزینه برای موفقیت در کار بسیار مهم است. تخمین به صورت دستی زمان بر است، بنابراین ممکن است در برخی از موارد استفاده از نرم افزار متره و برآورد بتواند سرعت انجام کار را به ویژه در پروژه‌های بزرگ بالا ببرد. وقتی برنامه‌های کامپیوتری متره و برآورد وجود دارند، آنچه را برای صرفه‌جویی در زمان پرداخت می‌کنید را دریافت خواهید کرد.

این نرم افزارها بسیاری از ویژگی‌های خاص را دارند که می‌توانند به معنای واقعی پروژه شما را به سطح بالاتری برسانند، مانند گزارش‌های سفارشی شده و ردیابی هزینه‌ها که شاید با اعمال دستی بسیار زمان بر باشند. بنابراین، استفاده از نرم افزارهای متره و برآورد به معنای افزایش دقت و صرفه‌جویی در زمان است.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا