مقالات کارگشا

تعویض روکش مبل در منزل با چند راهکار ساده و کارآمد

تعویض روکش مبل در منزل و خانه  از اقداماتی است که شاید در ابتدا ناممکن به نظر برسد ولی با آگاهی از طرز انجام آن می‌توان آن را در منزل با کمترین هزینه به انجام رساند. البته اگر وقت و حوصله‌ای برای انجام این کار ندارید بهتر است آن را به کاردان بسپارید. در این مقاله اطلاعاتی در زمینه مبل، ساختار آن، چگونگی تعویض روکش و فوم آن در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. از شما دعوت می‌شود در ادامه با کارگشا همراه باشید.

ساختار مبل چگونه است؟

در ابتدا پیش از اینکه به تعویض روکش مبل در خانه اقدام کنید بهتر است با ساختار یک مبل راحتی و یک مبل استیل که دو نوع محبوب مبل در ایران هستند آشنا شوید تا در روند تعویض روکش موفق‌تر باشید.

به طور کلی مبل‌ها از سه بخش چارچوب، فوم و رویه تشکیل شده‌اند. البته در برخی مبل‌ها مانند مبل‌های استیل و مبل‌های چستر به دلیل دکمه گذاری آن‌ها، از یک لایه آستر نیز زیر روکش استفاده می‌شود.

چارچوب مبل‌ها

چارچوب مبل‌ها معمولاً از جنس چوب است و در گذشته برای استحکام بیشتر آن‌ها از فنرهای فلزی در زیر نشیمنگاه مبل‌ها استفاده می‌شد که امروزه به دلیل بالا رفتن قیمت فلز و احتمال شکسته شدن چوب چارچوب به دلیل فشارهایی که از فنر به آن وارد می‌شد. دیگر از فنر فلزی در ساخت مبل استفاده نمی‌شود.

«تعویض و تعمیر چارچوب مبل‌ها با بهترین متخصصین»

فوم مبل‌ها

درست روی چارچوب چوبی مبل‌ها، از فوم برای ایجاد حس راحتی و آسایش هنگام نشستن استفاده می‌شود. امروزه برای روی چارچوب از انواع فوم‌های سرد، گرم، الیاف و … استفاده می‌شود.

پارچه مبل‌ها

در انتها نیز روی فوم‌ها را با پارچه‌ای مناسب پوشیده می‌شود تا زیبایی و راحتی مبل تأمین شود. به طور کلی برای رویه مبل از پارچه‌های ضخیم به دلیل استحکام بیشتر در برابر ساییدگی استفاده می‌شود.

البته انواع ساتن مبلی نیز برای رویه مبل‌های استیل نیز مرسوم است که به دلیل تراکم تار و پود آن، استحکام بالایی در برابر سایش دارند. امروزه از انواع پارچه رومبلی مخمل، ساتن، مازراتی، کتان و … برای تهیه روکش مبل استفاده می‌شود.

تعویض روکش مبل در خانه

مراحل تعویض روکش مبل در منزل

تعویض روکش مبل در خانه دلایل مختلفی دارد. گاهی افراد از رنگ و طرح مبل خسته شده‌اند و برای ایجاد تنوع قصد تعویض روکش مبل‌هایشان را کرده‌اند. گاهی نیز به دلیل فرسودگی مبل افراد به جای خرید مبل و پرداخت هزینه گزاف در صورت سالم و مقاوم بودن چارچوب مبل اقدام به تعویض روکش و تعمیر مبل می‌کنند. در ادامه به روند تعویض روکش مبل پرداخته شده است. با ما همراه بمانید.

ابزارهای مورد نیاز

انبردست، دم باریک، دستگاه منگنه زن، میخ منگنه، قیچی، سوزن ته گرد، پارچه، چسب حرارتی، چسب پارچه، نوار دورگیری و نخ محکم

جدا کردن رویه قدیمی

پس از تهیه ابزارهای مورد نیاز برای تعویض روکش، در مرحله اول به جدا کردن رویه قدیمی باید اقدام شود. رویه مبل‌ها معمولاً به وسیله منگنه به بدنه چوبی متصل می‌شوند که برای جدا کردن منگنه‌ها استفاده از دم باریک بسیار کاربردی است.

در مبل‌های به اصطلاح استیل، از نوارهای پارچه هم در محل چسباندن پارچه به بدنه استفاده می‌شود که معمولاً این اتصال به وسیله چسب حرارتی یا چسب پارچه صورت می‌گیرد.

در هنگام باز کردن منگنه‌ها دقت کنید بدنه مبل و پارچه آسیب نبیند. از پارچه مبل باز شده در مرحله بعد برای برش پارچه جدید باید به عنوان الگو استفاده شود لذا به آن نیاز داریم و باید جداسازی آن از بدنه در نهایت دقت انجام شود.

تعویض روکش مبل در خانه

تعویض فوم‌ها در صورت نیاز

پس از جدا کردن رویه مبل از چارچوب آن، درست زیر روکش مبل‌ها، فوم‌ها نمایان می‌شوند. اگر مدت زمان طولانی از استفاده مبل‌ها گذشته باشد، فوم‌ها حالت اولیه خود را از دست داده‌اند و به اصطلاح دفرمه شده‌اند.

پس در این مرحله اگر اقدام به تعویض روکش مبل می‌کنید باید فوم‌ها را نیز تعویض کنید و فوم‌های جدید از جایگزین فوم‌های قدیمی کنید. البته ناگفته نماند که در این مرحله اگر چارچوب چوبی مبل، نیز نیاز به تعمیر داشته باشد، باید پیش از اجرای فوم جدید روی چارچوب انجام شود مقاوم‌سازی‌ها انجام شود.

تعویض روکش مبل در خانه

برش پارچه جدید

پارچه‌های قدیمی را که جدا کرده بودید را به پشت روی پارچه‌های جدید پهن کنید و دورتادور آن‌ها را قیچی کنید. اگر هنوز اقدام به خرید پارچه نکرده‌اید، با متر کردن رویه‌های قدیم میزان پارچه مورد نیاز را تخمین بزنید.

اگر از پیش اقدام به خرید پارچه اقدام کرده‌اید و میزان آن بیشتر از نیاز است می‌توانید از پارچه اضافی برای تهیه مبل پاف همرنگ مبل‌های دیگر استفاده کنید.

تعویض روکش مبل در خانه

دوخت تکه‌های برش خورده به یکدیگر

پس از برش پارچه اقدام به دوخت آن کنید. برای این منظور می‌توانید از چرخ خیاطی راسته دوز استفاده کنید. اگر این چرخ را در دسترس ندارید از چرخ خیاطی معمولی دستی نیز می‌توانید استفاده کنید ولی چرخ‌های معمولی برقی مناسب نیستند. به دلیل ضخامت زیاد پارچه، ممکن است چرخ خیاطی خراب شود بنابراین دوخت و دوز با نخ محکم و سوزن لحاف دوزی آخرین گزینه خواهد بود.

تعویض روکش مبل در خانه

اجرای پارچه جدید روی بدنه مبل

این مرحله در بین مراحل تعویض روکش مبل در خانه از همه مهم‌تر است و نیاز به دقت و مهارت در کار با پارچه دارد. کشیدن بیش از حد پارچه برای روکش کردن فوم‌ها می‌تواند باعث زودتر از موعد پاره شدن پارچه شود و کمتر کشیدن پارچه نیز، باعث ایجاد چین و چروک بر روی مبل خواهد شد. پس لازم است در این مرحله نهایت دقت و ظرافت به کار گرفته شود.

ناگفته نماند که مبل‌هایی مانند مبل چستر و مبل استیل به دلیل سبک دوخت و دکمه دوزی که دارند، پیش از اجرای روکش مبل از آستری و سپس اجرای روکش اصلی بهره گرفته می‌شود.

پس از اجرای روکش معمولاً در مبل‌های استیل و طرح‌های کلاسیک از یک نوار دور دوزی پارچه‌ای به منظور زیبایی کار استفاده می‌شود. این نوار به وسیله چسب حرارتی یا چسب پارچه به حد فاصل بین پارچه و چارچوب چسبانده می‌شود.

تعویض روکش مبل در خانه

راه‌های ارزان‌تر برای تغییر روکش مبل در خانه

جدا از تعویض روکش مبل در منزل دیگر راه‌هایی نیز وجود دارند. این راه حل‌ها معمولاً برای مبل‌هایی که روکش آن‌ها در اثر برخورد با اجسام نوک تیز مانند چاقو، پنجه حیوانات خانگی و … پاره شده‌اند و به تازگی خریداری شده‌اند، کارآمد است که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

رنگ کردن

اگر مبل خود را به تازگی خریداری کرده‌اید و پارچه و بدنه آن سالم و قابل استفاده هستند و تنها قصد شما از تعویض روکش آن، ایجاد تنوع در فضای خانه است باید بگویم که راه‌های کم دردسرتر و ارزان‌تری برای این کار وجود دارد.

رنگ کردن پارچه رومبلی با استفاده از رنگ آکریلیک یا رنگ پارچه است. رنگ کردن پارچه رومبلی و تغییر رنگ آن به رنگ دلخواه با استفاده از رنگ آکریلیک و رنگ پارچه است. این رنگ‌ها محلول در آب هستند و قابلیت شستشو دارند.

تعویض روکش مبل در خانه

تکه دوزی و گلدوزی

یک راه دیگر برای نو کردن مبل‌هایی که در اثر برخورد با اجسام تیز آسیب دیده‌اند ولی آن‌قدر کهنه نشده‌اند تا تمامی روکش آن‌ها را تعویض کرد. گلدوزی کردن محلی است که پاره شده است. استفاده هنر فردی و سلیقه، ست کردن رنگ و طرح گلدوزی با کوسن‌های مبل و … از جمله راه‌های متنوع این نوع ترمیم آسیب دیدگی است.

تعویض روکش مبل در خانه

دوخت رویه مبل با استفاده از پارچه‌های نازک

اگر مبلتان نو است و قسمتی از آن آسیب دیده است و یا رنگ مبل‌هایتان روشن است و دارای فرزند کوچکی هستید و نگران کثیف شدن مبل‌ها هستید می‌توانید از پارچه‌های زیبا و متناسب با فضای خانه استفاده کنید و یک روکش یا جلد مبل بسازید و آن را روی مبل بکشید و آسیب دیدگی را از دید پنهان کنید و یا از کثیف شدن آن جلوگیری کنید.

اگر چرخ خیاطی در دسترس ندارید پس بهتر است از پارچه‌های نازک ملافه‌ای یا ساتن با طرح و رنگ زیبا برای دوخت رویه یا جلد مبل با دست استفاده کنید.

تعویض روکش مبل در خانه

سخن آخر

گاهی افراد به دلیل صرفه جویی در هزینه‌ها و تغییر روکش صندلی به سلیقه خود، اقدام به تعویض روکش مبل در منزل می‌کنند. البته ناگفته نماند که این کار امری بسیار حوصله بر است و افرادی که تجربه خیاطی، ساخت کاردستی ندارند و علاقه کارهای دستی ندارند از عهده آن بر نخواهند آمد.

در این شرایط بهترین کار سپردن این کار به کاردان است. اگر به دنبال تعمیرکار مبل حرفه‌ای هستید کارگشا در این بین می‌تواند یاری دهنده باشد. برای یافتن یک تعمیرکار حرفه‌ای تنها لازم است به ثبت سفارش در سامانه آنلاین کارگشا اقدام کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا