نما

نمای مدرن تجاری : از آجری تا کامپوزیت + نمونه‌های شاخص

در طراحی ساختمان‌ها تلاش‌ بر این است که بتوان سازه‌ای مطلوب و مورد پسند جامعه خلق کرد. طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌ها در رسیدن به این مهم نقش حیاتی ایفا می‌کنند. ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف شیوه‌های مختلفی از طراحی خارجی یا همان نما را از خود نشان می‌دهند. ساختمان‌های تجاری به دلیل قرار داشتن در توجه کاربران همیشه سعی می‌کنند که بهترین نما را از خود به نمایش بگذارند. در این مطلب از ویکی ساختمون قصد داریم که به معرفی انواع نمای تجاری مدرن و چند نمونه شاخص از هر کدام بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع نمای تجاری کدام است؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که در حال ساخت یک ساختمان تجاری و انتخاب نمایی مناسب برای آن هستید مسلماً با اصطلاحات زیادی برخورد داشته‌اید. به طور کلی سبک‌های اصلی نما در ساختمان را می‌توان به چند نوع کلاسیک، معاصر، مدرن و مینیمال تقسیم کرد که در این مطلب به نمای مدرن تجاری خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: نمای مدرن ساختمان مسکونی با مصالح، رنگ و نورپردازی خاص

فاکتورهای مؤثر بر انتخاب نمای مدرن تجاری

در اجرای نماهای مدرن تجاری از مصالح و طرح‌های بسیار مختلفی می‌توان استفاده کرد و بر خلاف نماهای کلاسیک و مینیمال نمی‌توان چندان محدودیتی را برای آن در نظر گرفت. از هر مصالحی که فکرش را بکنید، از شیشه تا آجر، می‌توانید در ترکیب با یکدیگر استفاده کنید. از این رو شاید انتخاب میان این طیف گسترده تا حدودی گیج کننده باشد. به این منظور بهتر است که اول از همه چیز یک سری نکات را برای خود مشخص کنید:

  • اول از همه سلیقه خود را در نظر بگیرد که به استفاده از چه طرح‌های مدرن و مصالحی بیشتر گرایش دارید.
  • بودجه‌ای که برای این کار کنار گذاشته‌اید طیف انتخاب شما را محدودتر خواهد کرد.
  • کاربرد ساختمان تجاری خود را در نظر بگیرد.
  • طراحی و معماری داخلی ساختمان می‌تواند راهنمای خوبی برای اجرای طراحی خارجی باشد.

انواع نمای مدرن مناسب ساختمان تجاری

بر اساس مصالحی که در اجرای نمای ساختمان به کار گرفته می‌شود انواع مختلفی از نمای مناسب ساختمان تجاری را می‌توان برشمارد که هر یک از آن‌ها باب سلیقه طیف خاصی از کاربران خواهند بود. در ادامه به اصلی‌ترین این نماهای مدرن اشاره شده است.

نمای تجاری مدرن آجری

استفاده از آجر در طراحی نمای ساختمان‌هایی با کاربری‌های مختلف بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. پر استفاده بودن آجر در نماهای ساختمان‌های تجاری نیز در کشورمان ایران به وضوح دیده می‌شود که این موضوع دلایل قانع کننده‌ای هم دارد که از آن جمله می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد.

  • در دسترس بودن
  • هزینه نسبتاً پایین
  • تنوع بالا در طرح و رنگ
  • وجود انواع آجرهای مهندسی شده با مقاومت بالا
  • نزدیکی به فرهنگ عامه مردم

دلایلی که در بالا به آن‌ها اشاره شد باعث شده است که آجر در اجرای بسیاری از انواع نماهای تجاری مدرن در ساختمان‌های تجاری استفاده شود. از دیگر مهم‌ترین نقاط قوت نماهای آجری مدرن این است که هماهنگی بسیار خوبی با دیگر مصالح دارند. از این رو دیده می‌شود که آجر در ترکیب با چوب، شیشه، آهن و بتن بسیار استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: نمای آجری مدرن ارزش هزینه دارد + ۲۲ طرح برجسته در ایران و جهان

نمای تجاری مدرن فلزی

صفحات فلزی که در این نوع از نماهای مدرن در ساختمان‌های تجاری استفاده می‌شوند به طریق مهندسی فرآوری شده‌اند. استفاده از صفحات فلزی در ساختمان‌های تجاری بر اساس سلیقه فرد، نوع ساختمان و بودجه می‌تواند گزینه مناسبی باشند. این ورق‌های فلزی عمدتاً از جنس فولاد، آهن و آلومینیوم بوده و از آنجایی که از نظر زیباشناختی ترکیب یکنواختی دارد عمدتاً در ترکیب با سایر مصالح به ویژه بتن و شیشه دیده می‌شود.

نماهای فلزی بر اساس فناوری که در ساخت ورق‌های فلزی و نحوه اجرای آن‌ها به کار برده می‌شود انواع مختلفی دارند. هدف عمده بسیاری از طراحان در استفاده از فلز در نمای ساختمان‌های تجاری دادن جنبه‌ای لوکس به آن است و به همین دلیل هم در ترکیب با شیشه و بتن به کار برده می‌شود. در زیر می‌توانید نمونه‌های شاخصی از انواع نمای تجاری مدرن فلزی را مشاهده کنید.

نمای تجاری مدرن شیشه‌ای

شیشه‌ها به دلیل جنبه زیباشناختی متمایزی که نسبت به سایر مصالح در نماهای مدرن دارند در ساختمان‌های تجاری زیادی به کار برده می‌شوند. شیشه‌ها همخوانی بسیار بالایی با نماهای مدرن دارند و همین موضوع آن‌ها را بسیار مناسب اجرای این نوع از نماها کرده است. از شیشه‌ به شیوه‌های مختلفی در نماهای مدرن استفاده می‌شود.

گاهی در چارچوب‌هایی مشخص شده در نما به کار برده می‌شوند و گاهی نیز دارای چارچوب‌های مجزا و مستقلی برای خود هستند که در این صورت به آن‌ها کرتین‌وال گفته می‌شود. کاربرد شیشه در این نوع نما می‌تواند مزایای بالقوه‌ای همچون جنبه‌های نورپردازی و زیباشناختی بهتری به دست دهد. شیشه به دلیل ساختاری که دارد در نماهای مدرن تجاری همخوانی بالایی با سایر مصالح به ویژه فلز و بتن از خود نشان می‌دهد. در زیر می‌توانید نمونه‌هایی از نماهای شیشه تجاری مدرن را مشاهده کنید.

نمای مدرن تجاری کامپوزیتی

کامپوزیت‌ از آن دسته مصالحی هستند که تقریباً منحصراً در نماکاری ساختمان تجاری استفاده می‌شود و به صورت کالا مهندسی شده ساخته می‌شوند که از دو لایه آلومینیوم و پلی اتیلن تشکیل شده است. اجرای ساده و سریع، هزینه نسبتاً پایین، وزن پایین، ماندگاری و مقاومت بالا، تنوع بالا در طرح و رنگ از جمله فاکتورهایی هستند که استفاده از کامپوزیت را در اجرای انواع مختلفی از نمای تجاری مدرن مناسب می‌سازد.

بیشتر بخوانید: نمای کامپوزیت چیست + کاربردها، مزایا و معایب و روش اجرا

اگرچه کامپوزیت عمدتاً به تنهایی در اجرای نمای ساختمان به کار برده می‌شود اما ترکیب آن‌ها با مصالح دیگر نیز جنبه‌های زیباشناختی خوبی را به دست خواهد داد. در ادامه نمونه‌هایی از نماهای کامپوزیتی بارز نشان داده شده است.

نمای مدرن تجاری بتنی

بتن‌ها از جمله مصالحی هستند که در ساخت نماهای مدرن و مینیمال بسیار استفاده می‌شوند. اگرچه نماهای بتنی یا سیمانی تنوع کمی در طرح رنگ دارند اما هماهنگی بالایی با مصالحی از جمله آهن، شیشه و چوب دارند و از این رو بیشتر در ترکیب با این مصالح استفاده می‌شوند. مقاومت بالا از مهم‌ترین مزیت‌هایی است که افراد را نسبت به استفاده از آن در نمای تجاری مدرن ترغیب می‌کند از سایر مزیت‌های آن می‌توان به صرفه جویی در هزینه‌های اجرای نما و سرعت اجرای بالا اشاره کرد. در ادامه چند نمونه از انواع نمای بتنی مدرن تجاری آورده شده است.

قبل از اجرای نماکاری از عایق کاری ساختمان مطمئن باشید.

بیشتر بخوانید: نمای سیمانی ساختمان ؛ انواع مختلف + مزایا و معایب نمای سیمانی

نمای تجاری مدرن سرامیکی

سرامیک‌ انواع مختلفی دارد، به دلیل تنوع بالایی که در طرح و رنگ دارند در سال‌های اخیر استفاده از آن‌ها در اجرای انواع نمای تجاری مدرن افزایش یافته است. از مزایای بالقوه این سرامیک‌ها می‌توان به مقاومت بالای آن‌ها در برابر شرایط مختلف آب و هوایی، در دسترس بودن طرح و رنگ‌های متنوع، اجرای آسان و سریع اشاره کرد.

سخن آخر

سبک‌های مختلفی از نما برای اجرای در ساختمان‌های تجاری در دسترس هستند که با توجه به روندهایی که در جامعه دنبال می‌شود، نمای مدرن از پر استفاده ترین‌ها است. مصالح مختلفی را می‌توان در اجرای انواع نماهای مدرن تجاری به کار برد. در انتخاب نوع نمای مدرن تجاری باید فاکتورهایی را مد نظر قرار داد که انتخاب شما را ساده‌تر خواهند کرد.

اگر قصد بازسازی ساختمان خود را دارید، درخواست خود را ثت کنید.

منبع
homebanaoarchitecturaldigesthomify
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا