معماری و زندگی

کرونا و تعطیلات عید نوروز : چگونه در خانه دوام بیاوریم؟!

شیوع کروناویروس (Coronavirus) مشکلات زیادی ایجاد کرده است. یکی از تأثیرات منفی این بیماری همه‌گیر این است که بسیاری از ما به طور ناگهانی وقت آزاد بسیاری داریم و نمی‌دانیم با آن چه کار کنیم. به ویژه در تعطیلات عید نوروز که اکثر ما ایرانی‌ها با سفر کردن و دید و بازدید این ایام را در نهایت خوشی سپری می‌کردیم، حال باید تمام وقت در خانه بمانیم. اگر هنوز در منزل ماندن و فاصله دور اجتماعی باعث نشده است دیوانه شوید! فعالیت‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید برای گذر زمان و حفظ روحیه خود انجام دهید؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

چگونه با وجود کرونا از تعطیلات عید نوروز لذت ببریم؟

پیشنهادات زیر می‌توانند بسیار هیجان‌انگیز باشند، هر کدام را می‌توانید در روزهای قرنطینه برحسب نیازها و داشته‌های خود انجام دهید:

ثبت نام در کلاس‌های آنلاین

در حال حاضر جمع شدن در کلاس درس توصیه نمی‌شود‌ و از آنجا که کلیه کلاس‌های حضوری تا اطلاع ثانویه تعطیل هستند، به این نکته توجه کنید که چگونه با ثبت نام در کلاس‌های مجازی زبان یا یادگیری نرم‌افزار جدید و بسیاری از فعالیت‌های دیگر می‌توانید تعطیلات عید را پُربار سپری کنید.  یادگیری چیزِ جدید و تفکر انتقادی روش‌های خوبی برای استفاده مفید از زمان است. با این حال، شما برای استفاده از کلاس‌های آنلاین نیاز به پرداخت هزینه دارید، ولی اگر می‌خواهید پولی پرداخت نکنید، می‌توانید از وب‌سایت‌های پخش ویدیو همانند یوتیوب یا آپارات استفاده کنید.

چگونه با وجود کرونا از تعطیلات لذت ببریم؟

کارهای هنری و بافندگی

اگر به اندازه کافی در شبکه‌های اجتماعی حضور داشتید و حالا دلتان برای انجام کارهای دستی لَک زده است، نقاشی یا بافندگی را شروع کنید. برای این منظور به یک فروشگاه بروید و وسایل مورد نیاز خود را خریداری کنید. اما قبل از این کار سعی کنید در اینترنت فیلم‌های آموزش نقاشی یا بافندگی را مشاهده کنید. مزیت انجام چنین فعالیت‌هایی در این است که در عین حال که از زمان خود نهایت استفاده را می‌برید، می‌توانید یک هنری را که تاکنون تجربه نکرده‌اید را نیز یاد بگیرید. حتی اگر در گذشته دستی در کارهای هنری داشتید، تعطیلات عید نوروز می‌تواند بهترین زمان برای بازگشت به علائق گذشته باشد.

ورزش در خانه

فقط ذهن خود را پرورش ندهید، اگر بدن شما در حال حاضر به ورزش نیاز دارد، سعی کنید در فضای خانه به همراه خانواده یک برنامه ورزشی مفید را انجام دهید. می‌توانید به سراغ ورزش های کششی بروید و اگر هم تعدادی از وسایل بدنسازی را در خانه دارید، شروع به تمرین کنید. افرادی که تردمیل یا دوچرخه ثابت در منزل دارند، می‌توانند به بهترین نحوه از فعالیت های ورزشی بهره ببرند، ولی در زمانی که هیچ گونه وسیله ورزشی خاصی در خانه موجود نیست، می‌توانید برخی تمرین‌ها همانند دراز و نشست، شنا، درجا دویدن و بسیاری ورزش‌های کششی را انجام دهید.

ورزش کردن و کرونا

بازی‌های فکری ساده

یکی دیگر از راه‌های عالی برای ماندن در خانه و جلوگیری از شیوع کرونا، انجام بازی‌های فکری ساده است. در این راستا، فعالیت‌های فکری مانند حل کردن سودوکو، شطرنج، پازل و موارد دیگر، می‌توانند بسیار مفید و هیجان‌انگیز باشند. سعی کنید به سراغ بازی‌هایی بروید که چندین فرد را مشغول کند، این چنین می‌توانید در کنار ارتباط با دیگران، از بازی‌های تیمی لذت ببرید. حتی در ساده‌ترین شکل خود نیز، انجام بازی مانند «اسم و فامیل» اکثراً برای افراد بسیار سرگرم‌کننده و جذاب است. همچنین مزیت مهم بازی‌های فکری ساده می‌تواند به تقویت رابطه با دیگر اعضای خانواده باشد.

آموزش آشپزی و پخت کیک

تعطیلات عید نوروز و ماندن در خانه، می‌تواند فرصتی عالی برای بهبود آموزش‌های مرتبط با آشپزی باشد. باز هم از اینترنت یا فضاهای اجتماعی استفاده کنید و طور تهیه انواع و اقسام غذاهای مختلف را یاد بگیرید. غذاهای جدید و به ویژه پختن کیک می‌توانند روحیه شما را تازه کرده و دیگر اعضای خانواده را نیز خوشحال کنند. حتی می‌توانید از غذاهای جدید خود عکس بگیرید و آنها با دیگر دوستان خود در اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌های آنلاین به اشتراک بگذارید. ناگفته نماند، برای پختن غذاهای جدید تنها در در یک روز به فروشگاه بروید و محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنید؛ اینکه شما بخواهید برای هر خوراک جدید بیرون بروید، عملاً قوانین ماندن در خانه جهت جلوگیری از شیوع کرونا را نقض کرده‌اید.

آشپزی و عید نوروز

مطالعه کتاب

ساده‌ترین کار ممکن در زمان قرنطینه، خواندن کتاب است. کاری بسیار کم خرج و پرفایده، اما چند درصد مردم در حال حاضر علاقه‌مند به مطالعه هستند؟ آمار پایین سرانه مطالعه کتاب نشان از آن دارد که مردم علاقه کمی به کتاب خواندن دارند، ولی در تعطیلات نوروز می‌توان تغییری بنیادین در سبک زندگی خود ایجاد کرد. سعی کنید در راستای موضوعاتی که علاقه دارید، خواندن چندین کتاب را شروع کنید. برای مثال، می‌توانید به سراغ رمان‌های مشهور بروید یا داستان‌های هیجان‌انگیز یا تاریخی را بخوانید. باید بدانید، به هر موضوعی که علاقه دارید، یک کتاب برای خواندن وجود دارد.

انجام مدیتیشن

مدیتیشن یا مراقبه، تکنیکی مؤثر است که همه از فواید آن آگاه هستند. به ویژه در تعطیلات عید نوروز و استرس‌های ناشی از بیماری کوید 19 (COVID-19)، مدیتیشن می‌تواند بهترین راه‌حل برای کاهش اضطراب در این روزها باشد. مراقبه دارای تکنیک‌های مختلفی است هر کدام هدف‌شان آرامش ذهنی و انتقال این آرامش به بدن است. برای یادگیری آموزش‌های مدیتیشن نیز می‌توان از شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های مربوطه استفاده کرد. ناگفته نماند، مراقبه نیاز به پرداخت هزینه ندارد، شما می‌توانید گوشه‌ای از خانه را انتخاب کنید که اتمسفر آرامی دارد و روی فرش، گلیم یا اگر زیرانداز ورزشی دارید، تمرین‌ها و حرکت‌های مدیتیشن را انجام دهید.

مدیتیشن و عید نوروز

دیدن فیلم و سریال

یکی از بهترین تفریحات در ایام نوروز و روزهای قرنطینه، دیدن فیلم و سریال است. برای این منظور می‌توانید از طریق وب‌سایت‌های دانلود، فیلم‌ها و سریال‌ها مورد علاقه خود را دانلود کنید. دیدن فیلم در عین حال که بسیار هیجان‌انگیز است، می‌تواند شما را با دنیای فیلم‌سازی آشنا کند. از فیلم‌های فانتزی و خانوادگی گرفته تا ترسناک، سعی کنید از ژانرها مختلف فیلم تماشا کنید. به سراغ های فیلم‌های هنری و آثاری که امتیاز بالایی از وب‌سایت imdb دارند نیز بروید، زیرا تماشای این قبیل فیلم‌ها می‌توانند سطح سلیقه شما را بالا ببرند. همچنین از دیدن سریال‌های داخلی و به ویژه خارجی نیز غافل نشوید، برای مثال، می‌توانید بهترین سریال تاریخ با نام Breaking Bad را مشاهده و از دیدن آن نهایت لذت ببرید.

تعطیلات عید نوروز

کلام آخر

کرونا در بدترین زمان ممکن وارد کشور شد و شادی‌های تعطیلات عید نوروز و روزهای نزدیک به آن را به خواب زمستانی بُرد. شاید تنها امید مردم برای شادی‎های کوچک، همین نوروز بود که آن هم به لطف وجود کروناویروس از بین رفت. اما با وجود هزاران مشکل ریز و درشت در ایران، نباید ناامیدانه در گوشه‌ای از خانه نشست و نظارگر وقایع پیش‌رو بود. با این حال، سعی کنید از تفریحات بالا نهایت استفاده را ببرید. 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا