رپورتاژ آگهی

بازسازی منزل، انجام قدم به قدم این کارها تا کسب بهترین نتیجه

بازسازی خانه این روزها خیلی طرفدار پیدا کرده است. مخصوصا با این هزینه‌های سرسام‌آور مسکن که فکر خرید یا ساخت خانه نوساز را از سر خیلی‌ها بیرون کرده است. اما بازسازی ساختمان هم کم هزینه‌بردار نیست. این بستگی به میزان تغییراتی دارد که در خانه اعمال می‌کنید. شرکت معماری صدرا دیزاین در این مقاله برایمان از فرآیند قدم به قدم بازسازی ساختمان می‌گویند. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

قدم اول بازسازی: تهیه لیست خواسته‌ها

آنچه در ابتدای کار اهمیت دارد این است که قبل از هر اقدامی، همه جوانب را بسنجیم. نیازهایمان را اولویت‌بندی کنیم و بر اساس بودجه و میزان اهمیتی که برایمان‌ دارند یکی یکی انجام‌شان دهیم.

ممکن است پس از اولین ورود به خانه‌‌ای که قصد بازسازی‌اش را دارید، رویاپردازی‌های زیادی کنید که اگر هم قابل اجرا باشند بدون شک هزینه‌بر خواهند بود. درست در همین مرحله لازم است تا فکرهایتان را جمع‌بندی کرده و کارها را اولویت‌بندی کنید. چطور؟

می‌توانید دسته‌بندی‌های مختلفی داشته باشید. مثلا کارهایی که نیاز به تخریب بالایی دارند یا کارهایی که با کمترین تخریب نیز قابل اجرا هستند را از هم جدا کنید. در نهایت نتیجه‌گیری کنید که بازسازی منزل شما چقدر به زیرساخت‌ها مربوط می‌شود و چقدر درگیر فضاهای داخلی خواهد بود.

ما چند سوال اساسی را برایتان طرح کرده‌ایم که احتمالا با پاسخ به آن‌ها تا حد قابل قبولی تکلیف‌تان با خودتان روشن می‌شود:

  1. مثلا در طراحی آشپزخانه آیا قصد دارید که محل قرار گرفتن سینک یا ماشین لباسشویی را تغییر دهید؟
  2. آیا جای جدیدی که برای قرار دادن آن‌ها لحاظ کرده‌اید لوله‌کشی شده است؟
  3. در مورد تغییر جای گاز یا فر چطور؟
  4. اگر برای تغییر جای سینک، ماشین لباسشویی یا گاز نیاز به کنده‌کاری و لوله‌کشی باشد، این کار انجام می‌دهید یا بیخیالش می‌شوید؟
  5. کابینت‌ها را عوض می‌کنید؟
  6. کمد دیواری‌ها را چطور؟ آیا طراحی خاصی برای ساخت کمد دیواری یا کتابخانه دارید؟
  7. آیا می‌خواهید سیستم روشنایی خانه را تغییر دهید؟ در حد تغییر لامپ‌ها یا تغییرات اساسی؟ مثل تغییر جای لوسترها و جای کلید پریزها
  8. می‌توانید هم برای زیبایی و هم برای تامین نور خانه از سقف کاذب کناف استفاده کنید. آیا برنامه‌ای برای کناف‌کاری دارید؟
  9. به فکر تعویض شیرآلات و نوسازی آن‌ها هستید؟
  10. مثلا در مورد سرویس بهداشتی، تعویض کاسه‌ توالت نیاز به تخریب زیادی دارد. آیا می‌خواهید آن را عوض کنید و یک کاسه‌ نو نصب کنید؟
  11. در مورد کاشی سرامیک حمام و دستشویی چطور؟ آن‌ها را تغییر می‌دهید؟
  12. برای دیوارپوش چه تصمیمی دارید؟ دیوارها را رنگ می‌زنید یا کاغذ دیواری؟ نصب سنگ آنتیک یا آجر دکوراتیو چطور؟
  13. بسیاری از خانه‌های قدیمی از سیستم گرمایش گاز استفاده می‌کنند. یعنی در پاییز و زمستان باید بخاری وصل کنید یا شومینه روشن کنید. آیا با این مسئله مشکلی ندارید؟
  14. اگر سیستم پکیج یا شوفاژ را ترجیح می‌دهید باید خود را برای یک کنده‌کاری حسابی جهت لوله‌کشی آب گرم آماده کنید. داشتن پکیج و رادیاتور چقدر برایتان مهم است؟
  15. در مورد کفپوش خانه چه فکری کرده‌اید؟ پارکت، سرامیک یا سنگ؟
  16. ممکن است خانه قدیمی شما پنجره‌های تک‌جداره و درهای قدیمی داشته باشد. آیا می‌خواهید آن‌ها را تعویض کنید؟

می‌بینید؟ ریزه‌کاری‌های زیادی وجود دارند که برای اجرای هر یک باید دست‌کم به فکر مدت زمان لازم برای پیاده‌سازی، میزان تخریب و هزینه اجرا باشید. ممکن است فکر کردن به همه‌ این موارد کمی دشوار به نظر برسد. حق دارید.

در این مورد بودن در کنار یک تیم طراحی و اجرا بسیار کمک‌کننده است.

بازسازی منزل

البته کارشناسان در شرکت معماری صدرا دیزاین معتقدند که وظیفه‌ کارفرما تنها محدود به تأمین بودجه و انتخاب یک گروه حرفه‌ای برای بازسازی و طراحی داخلی منزل نیست. بلکه آن‌ها باید همواره در کنار گروه‌های مهندسی برای تصمیم‌گیری نهایی در حوزه بازسازی و طراحی داخلی حضور فعال داشته باشید.

قدم دوم: اولویت‌بندی و کاهش هزینه‌ها

کارشناسان در شرکت معماری صدرا دیزاین بر این نکته تاکید زیادی دارند که چه شخصا خودتان دست به کار شده‌اید یا اینکه بازسازی منزل را به تیم طراحی و بازسازی سپرده‌اید، در هر صورت داشتن برنامه زمان‌بندی و تنظیم منابع مالی قدم دوم شما برای بازسازی ساختمان است.

آن‌ها می‌گویند که این شرکت همواره پیش از شروع هر کاری، برنامه زمان‌بندی و جدول هزینه‌ جامعی را در اختیار طرف‌های قرارداد، می‌گذارد.

اگر قرار است این کار را خودتان انجام دهید، لازم است که ابتدا هزینه تک تک کارهایی که لیست کرده‌اید را برآورد کنید. سپس سقف بودجه مد نظرتان را معیار قرار داده و تغییرات لازم را بر اساس آن انجام دهید.

چه تغییراتی؟

برای مثال ممکن است کابینت آشپزخانه را ممبران انتخاب کنید، بعد ببینید که هزینه‌ها بالاست و تصمیم خود را به استفاده از کابینت‌های های گلاس مدرن تغییر دهید.

یا مثلا ممکن است کفپوش سرامیکی را برای کاهش هزینه‌ها به کفپوش سنگی ترجیح دهید.

یا شاید موردی را از لیست کارها حذف کنید. مثلا امروزه تعویض پنجره دوجداره در یک روز و بدون تخریب به راحتی قابل اجراست. پس ممکن است این کار را در جهت کاهش هزینه‌ها موقتا حذف و به زمانی دیگر موکول کنید..

بازسازی خانه

قدم سوم: مدلسازی سه بعدی (البته اختیاری)

کتابخانه دیواری را چه مدلی بسازیم؟ طرح کناف چگونه باشد؟ کابینت‌ها چطور؟ رسیدن به یک ایده‌ نهایی با همه‌ی جزئیاتش، برای هر بخش از خانه کار سختی است. دیدن عکس و نمونه کارهای اجرا شده برای این منظور بسیار کمک کننده است.

اما توصیه‌ کارشناسان در صدرا دیزاین این است که پیش از آنکه سراغ دیدن عکس‌های مربوط به طراحی داخلی و بازسازی منزل یا دفتر کار بروید، خواسته‌های خود را برای خودتان مکتوب کنید. زیرا نوشتن خلاصه از آنچه در طراحی داخلی و بازسازی می‌خواهید، شما را کمک خواهد کرد که تصویر روشن‌تری از مسیر مقابل داشته باشید، وگرنه در قسمت مدل‌ها و عکس‌های طراحی داخلی، وقت زیادی هدر خواهید داد.

یک پیشنهاد عالی قبل از بازسازی خانه این است که پیش از اجرای ایده‌ها، آن‌ها را از طریق مدلسازی سه‌بعدی ببینید. با این کار می‌توانید از انتخاب تک تک متریال‌ها، رنگ‌ها و تکسچرها، همنشینی درست آن‌ها و خروجی نهایی ایده‌ها و مدل‌ها اطمینان یابید.

بدون شک درخواست مدلسازی سه بعدی از طراحی خانه هزینه دارد، اما در عوض جلوی پشیمانی و یا دوباره‌کاری‌های احتمالی را خواهید گرفت. پس ارزشش را دارد.

قدم چهارم: شروع بازسازی خانه

پیشنهاد کارشناسان در شرکت معماری صدرا دیزاین این است که پس از تعیین هدف بازسازی، تشکیل برنامه زمان‌بندی و برآورد هزینه، حتما با همسایه‌های خود مشورت کنید تا از وضعیت محله آگاه شوید. برخی کارهای کوچک در بازسازی و طراحی داخلی، در برخی محله‌ها لازم است و اگر از آنها آگاه نباشید، بعدا زمان مناسبی برای حسرت خوردن نیست.

مثلا ممکن است همسایه‌هایتان حیوان خانگی داشته باشند که خواه ناخواه سروصدا هم دارد. پس اگر این صدا برایتان آزاردهنده است باید دوجداره کردن پنجره‌ها را در اولویت اجرا قرار دهید.

وقتی شروع به بازسازی خانه کردید، بسیار مهم است که همواره در اجرا و مدریت کارها نظارت دائمی داشته باشید. یعنی مطمئن شوید که خواسته‌های شما به درستی و با کیفیت مطلوب انجام می‌شوند.

در یک کلام اینکه کار خود را هرگز به امید پیمانکاران رها نکنید. زیرا گاهی شرکت‌های مهندسی از برخی درخواست‌های شما چشم‌پوشی کرده و احساس مسئولیت کافی در قبال انجام درست کارها ندارند.

بازسازی منزل مسکونی

سخن آخر

بعضی‌ها دوست دارند یک خانه قدیمی بخرند تا همه چیز خانه را بر اساس سلیقه خودشان بازسازی کنند و این کار را به خرید یک خانه نوساز بساز بفروشی ترجیح می‌دهند. شما نسبت به بازسازی خانه‌های قدیمی چه احساسی دارید؟ آیا قصد بازسازی منزل مسکونی یا ساختمان قدیمی محل کارتان را دارید؟

شرکت مهندسی صدرا دیزاین، برای انجام کلیه امور بازسازی و طراحی داخلی در کنار شماست. این خدمات شامل بازدید، مدلینگ و طراحی، برنامه زمان‌بندی، تخمین هزینه‌ها و سایر امور مربوط به بازسازی است.

«این محتوا یک رپورتاژ آگهی است و ویکی ساختمون در قبال آن هیچگونه مسئولیتی ندارد.»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا