رپورتاژ آگهی

مقایسه اپوکسی و بتومکس، تکنولوژی‌های جدید دنیا برای کفپوش

مصالح ساختمانی اغلب گران هستند ولی می‌توانند نقش مهمی در آینده یک بنا، استحکام و زیبایی آن داشته باشند. اصرار به استفاده از مصالح قدیمی و ناآشنایی با مصالح جدید، باعث ایجاد سردرگمی در بازار مواد و مصالح ساختمانی شده است. اپوکسی، بتن پولیشی و بتومکس (Betumex) سال‌هاست توانسته‌اند نواقص موجود در کف‌سازی را برطرف کنند و پاسخی برای همه سؤالات در زمینه پوشش‌دهی انواع سطوح هستند. در این مقاله به مقایسه کفپوش اپوکسی و بتومکس خواهیم پرداخت و بهترین گزینه را برای پوشش کف به شما معرفی خواهیم کرد.

مقایسه کفپوش اپوکسی و بتومکس

تا قبل از سال ۲۰۲۰ و تکنولوژی پولیش بتن یا بتومکس، بتن پولیشی بهترین بود. تکنولوژی بتن پولیشی کمی قدیمی شده ولی هنوز گزینه بسیار خوب و زیبایی برای کفپوش ساختمان است. بتن پولیشی به تنهایی در برابر مواد شیمیایی مقاوم نیست و عمری کمتر از ۳۰ سال دارد. به لحاظ زیبایی‌شناسی هم، به پای بتومکس و اپوکسی نمی‌رسد. کفپوش بتن پولیشی هم از صیقل دادن بتن پدید می‌آید ولی افزودنی‌هایی مثل بتن گارد و بتن فیلر را ندارد. قبل از مقایسه کفپوش اپوکسی و بتومکس، این دو کفپوش را معرفی می‌کنیم.

اپوکسی چیست؟

اپوکسی، نوعی پلیمر است که از دو جزء رزین و هاردنر تشکیل شده و پس از سخت شدن، به سطحی صاف و بسیار مقاوم تبدیل می‌شود. به دلیل وجود رزین،‌‌‌‌‌ به سطح زیرین خود به خوبی می‌چسبد و به همین دلیل محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

اپوکسی را می‌توان روی بتن، سنگ‌های قدیمی، فلز، موزاییک و حتی چوب استفاده کرد. کفپوش اپوکسی را معمولاً برای واحدهای تجاری و صنعتی استفاده می‌کنند تا سطحی صاف، شفاف و زیبا داشته باشند. کفپوش اپوکسی می‌تواند برای سال‌ها بدون تغییر بماند و تحمل فشار بار را نیز دارد.

اپوکسی چیست؟

بتومکس چیست؟

بتومکس نوعی بتن پولیشی است که با متراکم کننده‌های شیمیایی (بتن فلر) ساخته می‌شود. متراکم کننده‌های بتومکس، تمام شکاف‌ها و منافذ بستر بتن را پر می‌کنند و سپس سطح بتن با ابزار خاص، ساب زده شده و پرداخت می‌شود. فرآیند ساب یا سنگ الماس تا زمانی ادامه می‌یابد که سطح بتن، براق و صاف شود. به این فرایند و محصولی که در نهایت بدست می‌آید بتومکس (Betumex) می‌گویند.

کفپوش بتومکس را می‌توان درمان مشکلات معماری دانست که همزمان، امکان دستیابی به استحکام و کیفیت مطلوب را بالا برده و زمان ساخت‌وساز کف‌سازی را کاهش می‌دهد. در صنعت ساختمان هر ثانیه برابر با ارزش میلیون‌ها تومان سرمایه است. قبل از مقایسه کفپوش اپوکسی و بتومکس بهتر است با مزیت‌های هر دو آشنا شوید.

بتومکس چیست

مزیت‌های بتومکس

بتومکس دارای بافت فشرده با ذراتی کوچک‌تر از بتن سخت است. تراکم بتومکس، امکان نفوذ رطوبت، حتی در صورت آب‌گرفتگی را کم می‌کند و سازندگانش را از مشکلات معمولی و رایج می‌رهاند. سطح صیقلی بتومکس، همچنین باعث سهولت در نظافت و ضد سایش است.

درخشندگی، انعکاس نرم نور، قابلیت رنگ‌بندی و ایجاد طرح‌های دلخواه با ظرافت زیاد، از مزیت‌های استفاده از بتومکس است.

عدم نفوذ مایعات شیمیایی حتی اسیدها، توانسته بتومکس را برای استفاده در کارخانه‌ها، صنایع غذایی و شیمیایی به انتخاب اول بدل کند. قدرت بالا و مقاومت بیشتر از بتن معمولی و سنگ، حتی در برابر سقوط اجسام سنگین و فلزات، دومین مزیت بتومکس برای به کارگیری در کاربردهای صنعتی است.

کفپوش بتومکس، نیازی به مواد شیمیایی سخت مانند آمونیاک یا پاک‌کننده‌های اسیدی ندارد و با پارچه‌های مایکرو فایبر و یا تی و آب تمیز می‌شود. همچنین بتومکس از تجمع مواد حساسیت‌زا مانند گردوغبار و کپک به خوبی جلوگیری می‌کند و عملکرد خوبی از نظر بهداشتی دارد.

مزایای بتومیکس

مزیت‌های اپوکسی

کفپوش اپوکسی به خصوص در زمینه نقش، می‌تواند خلاقیت هنرمندانه معمار را به ظهور برساند. با قابلیت‌های اپوکسی، می‌توان متناسب با جزئیات هر طبقه و محل پله‌ها، درب‌ها و آسانسور، طرح‌های پیچیده و مدرن را با هر میزان ظرافت که بخواهید اجرا کنید که با سنگ و سرامیک قابل تصور نیستند.

کشیدن قطعات سنگین روی کفپوش اپوکسی می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای به سطح اپوکسی آسیب برساند ولی می‌توان با تعمیر و بازسازی اپوکسی را ترمیم کرد.

همچنین برای شستشوی اپوکسی نمی‌توان از مواد شوینده شیمیایی استفاده کرد. کفپوش اپوکسی برای شستشو به راحتی با آب و صابون شسته می‌شود. در موارد به خصوصی برای لکه‌گیری و شستن اپوکسی، باید از مواد شیمیایی مخصوص استفاده کرد.

کفپوس بتومیکس

وضوح و شفافیت در کفپوش‌های اپوکسی و بتومکس

میزان رفلکس نوری بتومکس قابل تنظیم است و می‌توان در چهار سطح آن را به حداکثر رساند. این مزیت بتومکس، مهم‌ترین ویژگی و مایه برتری آن نسبت به رقبای قدیمی‌تر است. خاصیت آینه‌ای بتومکس را می‌توان از ۱۰۰ تا ۳۰۰۰ گرید تغییر داد. در گرید ۳۰۰۰ می‌توان بازتاب کاملی از اطراف را در بتن کف مشاهده کرد.

کفپوش اپوکسی را می‌توان روی سطوح مختلف با رنگ‌ها و طرح‌های نامحدود اجرا کرد. حتی می‌توان با مات یا براق کردن لایه رویی اپوکسی جلوه‌های رنگی بهتری ایجاد نمود.

طول عمر بتومکس و اپوکسی

سؤال مهمی که در زمینه انواع بتن پرسیده می‌شود، مقایسه کفپوش اپوکسی و بتومکس در طول عمرشان است.

با توجه به شرایط موجود می‌توان عمر هر پروژه بتنی بتومکس را تا سی سال تصور کرد اما با اضافه کردن یک میکروفیلم روی سطح رویی، می‌شود عمر کفپوش بتومکس را تا ۵۰ سال هم افزایش داد. به این کار بتن گارد گفته می‌شود.

اپوکسی نیز هر چند با دوام است ولی عمرش بستگی به میزان تردد، ضخامت و کیفیت دارد. اپوکسی مبتنی بر آب، دوام کمتری نسبت به اپوکسی‌های مبتنی بر حلال دارند. می‌توان با صرف مقداری هزینه نگهداری و نوسازی، به عمر کفپوش اپوکسی افزود.

مقایسه فرآیند اجرای بتومکس و اپوکسی

  • هر دو، روی کف بتنی اعمال می‌شوند.
  • بتومکس بر قابلیت پولیش و صیقل استوار است ولی اپوکسی لایه لایه اجرا می‌شود.
  • مواد استفاده شده در اپوکسی، باعث طول عمر کمتر آن، نسبت به بتومکس شده است.
  • کفپوش اپوکسی زمان طولانی‌تری معادل با حداقل دو هفته برای اجرا و خشک شدن، نیاز دارد ولی پس از آن، سخت و براق می‌شود.
  • چسبیدن اپوکسی، به کیفیت سطح زیرین بستگی داشته و در کل مقاومت چندانی ندارد.
  • کفپوش اپوکسی هزینه اولیه و عمر کمتر ولی هزینه نگهداری زیادی دارد.

مقایسه کفپوش اپوکسی و بتومکس در دوام

  • کفپوش اپوکسی، در سال‌های اولیه دوام خوبی نسبت به مواد غذایی، شیمیایی و قلیایی دارد.
  • کفپوش بتومکس به راحتی دچار پارگی، خراش و آسیب نمی‌شود.
  • بتومکس و اپوکسی در برابر حمل بار، ضربه و سایش مقاوم هستند.

کفپوش بتومیکس چیست

سخن آخر

تصمیم‌گیری برای انتخاب کفپوش اپوکسی یا بتومکس تصمیمی است که باید همه جوانب ساختمان، سطوح زیر کار و بازار را در آن لحاظ کنید. در چنین وضعی برای معماران و مشاورین، شرایط دشوارتر از سایرین است. امکان ایجاد طرح‌های دو بعدی و سه بعدی توسط کفپوش اپوکسی برای نمایشگاه‌ها و برخی اماکن جذاب و زیباست ولی بتومکس یک انتخاب معماری و ساختمانی برای حرفه‌ای‌هاست.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا