معماری و زندگی

نحوه محاسبه متراژ آپارتمان چگونه است؟ مراقب سود جویان باشید

برای اینکه دانش خود را در مورد نحوه محاسبه متراژ آپارتمان بیافزاید، در این مطلب با ویکی ساختمون همراه شوید. یکی از امورات مشکل و کمی گیج‌کننده مربوط به آپارتمان، محاسبه اندازه واقعی محیط و به دست آوردن متراژ دقیق آپارتمان است. تا به امروز هیچ استاندارد مشخصی برای اندازه گرفتن ابعاد یک واحد مسکونی وجود ندارد و به نظر می‌رسد هر کس شیوه مختص خودش را داشته باشد. بااین‌وجود، نباید فراموش کرد که ابعاد ظاهری یک آپارتمان یکی از مهم‌ترین عوامل مرتبط با ارزش آن محسوب می‌شود حال چه در وضعیت فروش آپارتمان باشید، چه به دنبال یک منزل استیجاری، در هر صورت لازم است که اندازه حقیقی خانه مورد نظر خود را بدانید تا بتوانید از ارزش واقعی آن مطلع شوید. دستورالعمل‌های ساده‌ای برای محاسبه متراژ آپارتمان وجود دارد که ما بنا داریم در مطلب حاضر، یکی از ساده‌ترین شیوه‌ها را برای اندازه‌گیری خانه بر اساس مترمربع بررسی کنیم.

نحوه محاسبه متراژ آپارتمان

در نحوه محاسبه متراژ ساختمان، در نگاه اول اندازه کف محیط که بخش بزرگی از آپارتمان در آن قرار می‌گیرد، مقیاس مترمربع به شمار می‌رود. البته چنین تصوری ممکن است نادرست باشد و به همین دلیل، بهتر است از اندازه واقعی آن مطمئن شوید. برای این کار نخست طرحی ابتدایی از نقشه آپارتمان روی یک برگ کاغذ ترسیم کنید. فراموش نکنید که باید نقشه هر طبقه را به صورت مجزا بکشید. قسمت‌های ناتمام خانه نظیر پله‌های خارجی، سرسراها و ورودی‌های خانه را نباید به حساب آورید.

بعد از آن باید نقشه‌هایی که ترسیم کرده‌اید را به شکل مستطیل‌های قابل اندازه‌گیری تقسیم کنید. هر اندازه که موفق شوید مستطیل‌های بیشتری از طرح کشیده شده آپارتمان دربیاورید، اندازه‌گیری پایانی نیز دقیق‌تر خواهد شد. در مرحله بعد نیاز است طول و عرض هر مستطیل را محاسبه کنید. با استفاده از ضرب طول و عرض هر مستطیل در آپارتمان، مساحت آن را به دست بیاورید و عدد به دست آمده را روی همان قسمت در کاغذ یادداشت کنید. درنهایت، مترمربع هر مستطیل را جمع کنید تا متراژ دقیق خانه را به دست بیاورید.

چه مواردی را باید در نحوه محاسبه متراژ آپارتمان مورد توجه قرار دهیم و از چه بخش‌هایی باید چشم‌پوشی کنید؟

نحوه محاسبه متراژ ساختمان به این سادگی نیست. به عنوان مثال، فضای پارکینگ در مترمربع نهایی آپارتمان حساب نمی‌شود و در بیشتر استانداردهای جهانی، زیرزمین‌ها هم در این اندازه‌گیری قرار نمی‌گیرند. با این حال، اگر خانه مجهز به زیرزمین بود، برای اطلاعات بیشتر خودتان بهتر است که اندازه آن را هم داشته باشید. اگر خانه فضای زیرشیروانی دارد و اندازه آن به ۲.۱ متر می‌رسد، باید آن را در اندازه‌گیری نهایی خانه محاسبه کنید. در واقع این قانون برای تمام اتاق‌ها و فضا‌های خانه صدق می‌کند.

در حقیقت وقتی می‌خواهید متراژ یک آپارتمان را بیان کنید ابتدا باید متراژ اصلی را بیان کنید سپس بگوید خانه مجهز به یک زیرزمین و پارکینگ است که متراژشان این چنین است.

تناقض‌ها در نحوه محاسبه متراژ آپارتمان

با توجه به اینکه ابعاد یک آپارتمان نقش مهمی در مشخص شدن ارزش واقعی آن دارد. الزامی است که توجه زیادی روی این مسئله داشته باشید که اندازه‌گیری آپارتمان مدنظر ما چقدر واقعی بوده است. عده‌ای از خریداران ملک امکان دارد زیرزمین‌های ناتمام خانه را به عنوان قسمتی از ابعاد نهایی خانه بیان کنند که کار درستی نیست. پاره‌ای هم ممکن است اندازه خانه را بر اساس دیوارهای خارجی خانه محاسبه کنند که باز هم به یک اندازه‌گیری غلط و بی‌دقت می‌انجامد.

اگر ادعا کنید که آپارتمانی ۱۰۰ متری دارید، اما کارشناس ارزیابی خانه، آن را ۹۵ مترمربع اعلام کند، ممکن است باعث از بین رفتن ارزش ملک و زیر سؤال رفتن اعتبار خودتان شوید. زمانی که شما قصد دارید یک بنا را خریداری کنید می‌بایست تحقیقات لازم را انجام بدهید تا اطمینان پیدا کنید که آمار و ارقام درستی از اندازه و ابعاد ملک به شما گفته شده است تا بتوانید با خیال راحت، اقدام به خرید ملک کنید. تفاوتی ندارد که در حال فروش خانه‌ هستید یا قرار است ملک جدیدی را خریداری کنید، در هر دو حالت باید صادق باشید و شخصی را برای ارزیابی ملک انتخاب کنید که او هم با شما صداقت داشته باشد.

چگونگی اندازه گیری انباری در نحوه محاسبه متراژ ساختمان

طبق قانون تملک آپارتمان‌ها، بخشی از فضا‌ی ساختمان قابلیت مالکیت اختصاصی دارند و بعضی فضاهای دیگر می‌توانند به صورت مشترک استفاده شوند. انباری جزء آن دسته از مواردی است که بستگی به این دارد که در سند ملک به آن اشاره شده است یا خیر. چنانچه شما ‌قصد رهن کردن یا اجاره کردن آپارتمانی را دارید، مالک ملک می‌تواند انباری را در اختیارتان قرار دهد و یا از مالکیت شما نسبت به آن امتناع ورزد؛ در واقع این مسئله فقط بر اساس توافق طرفین انجام می‌شود. ولی اگر می‌خواهید برای خرید آپارتمان اقدام کنید، در صورت اشاره شدن انباری در سند، با مشخص بودن موقعیت، مساحت و محل دقیق به طور قانونی شما مالک انباری خواهید بود. نحوه محاسبه متراژ آپارتمان

قیمت انباری آپارتمان چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه قیمت‌ انباری در متراژ آپارتمان، لازم است که حتماً در سند مالکیت ثبت شده باشد. این روند اغلب بر اساس توافق خریدار و فروشنده انجام می‌شود و در شهرها و محله‌های مختلف متفاوت است؛ اما اجمالاً باید بگوییم که قیمت انباری آپارتمان نیمی از متراژ آن است. به عنوان مثال اگر آپارتمان مورد پسندتان متری ۶ میلیون تومان است قیمت هر متر از انباری ۳ میلیون تومان محاسبه می‌شود.

چگونگی اندازه گیری پارکینگ در نحوه محاسبه متراژ ساختمان

در هنگام خرید آپارتمان باید دقت داشته باشید که مالکیت پارکینگ هم مانند انباری می‌تواند هم به‌صورت شراکتی باشد و هم به‌صورت اختصاصی؛ و فقط زمانی می‌توانید ادعای مالکیت کنید که متراژ و جزئیات کامل آن در سند آورده شود در غیر این صورت نمی‌توانید بدون اجازه مالک، از محدوده پارکینگ استفاده کنید.

تراس و بالکن‌

از دید معماری در نحوه محاسبه متراژ ساختمان، برای محاسبه بالکن قسمتی از آپارتمان‌ محسوب می‌شود که مساحت آن در مساحت آپارتمان و ملک آورده می شود. مطلب پیشنهادی: تفاوت تراس و بالکن چیست؟ کدام یک جز زیر بنا محسوب می‌شوند؟

بالکن فضایی سرپوشیده است که حداقل یک طرف آن رو به فضای بیرونی دارد.

گاهی بالکن‌ها از دو طرف و گاهی از سه طرف مشرف بر فضای بیرونی است.

در این فضا قسمت‌های بسته فضا شامل نیم دیوار، نرده و یا ترکیب این دو با دیوار است. از دیدگاه معماری تراس به فضای از آپارتمان اطلاق می شود که سرپوشیده نیست؛ و جزء مشاعات به شمار می‌رود.

در نتیجه مساحت تراس‌ها در محاسبه‌ی مساحت آپارتمان‌ها هیچ‌گونه دخالتی ندارند.

نحوه محاسبه مساحت راه پله

در صورتی که راه پله در وسط ملک باشد: مساحت راه پله آکس به آکس دیوارها محاسبه می‌گردد.

اگر راه پله کنار ملک مجاور باشد: مساحت راه پله از پشت دیوار جانبی تا آکس دیوارهای داخلی محاسبه می شود.

در این قسمت از مقاله به شرح چند اصطلاح معماری می‌پردازیم که برای محاسبه متراژ آپارتمان با آن سر و کار خواهید داشت:

اصطلاحات معماری مرتبط با متراژ آپارتمان

زیر بنا

زیربنا یکی از اصطلاحاتی است که زیاد آن را شنیده‌اید. معنای این اصطلاح با مساحت ملک متفاوت است. به مساحت هر یک از طبقه‌های یک ملک، زیربنای آن ملک گفته می‌شود. به منظور محاسبه مساحت کل ملک، مساحت سطح طبقات روی زمین و زیرزمین را با هم جمع می‌کنند.

عرصه و عیان

عرصه زمینی است که برج یا ساختمان (ویلایی، مجتمع کم واحد، مجتمع تجاری و…) بر روی آن ساخته می‌شود و منظور از اعیان همان ساختمانی است که بر روی عرصه بنا شده است در واقع تمامی واحدهای تأسیس شده در یک برج یا آپارتمان جزء عیان آن ملک به شمار می‌روند. بدین ترتیب عرصه را همان زمین و عیان را ساختمان ساخته شده می‌گویند.

مساحت کل

مجموع مساحت کلیه طبقات روی زمین و زیرزمین را مساحت کل می‌گویند.

مشاعات ساختمان

قسمت‌های مشترک و عمومی ساختمان که تحت تملک شخص خاصی نبوده و متعلق به همه مالکین برج است، مشاعات ساختمان می‌گویند که از جمله آن‌ها حیاط، راه‌پله‌ها، پشت‌بام و آسانسور می‌باشد.

مفروضات ساختمان

مفروضات به قسمت‌های خصوصی و تحت تملک افراد گفته می شود که اتاق‌های خواب، آشپزخانه، تراس و … را شامل می شود.

نکاتی که باید برای اندازه گیری زیربنا به آن توجه کرد

  • دیوارها در صورت قرار گرفتن بین دو واحد به صورت مشترک محاسبه می‌شوند و در صورت مجاورت با قسمت‌های مشاع ساختمان، جزء مفروضات هستند، به بیان دیگر جز زیربنای واحد مدنظر محاسبه می‌شوند.
  • بالکن‌ها چه به صورت سرپوشیده و چه به صورت روباز، جزء زیربنای ساختمان بوده و بایستی متراژ آن‌ها محاسبه شوند.
  • انباری و پارکینگ در صورتی که تحت مالکیت شخص خاصی نباشند جزء مشاعات بوده و در صورتی که خصوصی باشند جزء مفروضات محاسبه می‌شوند.
  • پارکینگ اختصاصی برای هر واحد با اندازه ۲/۵ در ۳ و با ارتفاع ۵ متر لحاظ می شود.
  • نورگیرها به منظور محاسبه متراژ ساختمان در نظر گرفته نمی‌شوند و بایستی آن‌ها را از مساحت زیربنا کسر کرد.

سخن آخر در این مطلب با عنوان نحوه محاسبه متراژ ساختمان، خواستیم به اطلاعات شما بیفزاییم تا در هنگام خرید و فروش و اجرای ساختمان بتوانید متراژ دقیق آپارتمان را محاسبه کنید.

«برای دریافت خلاصه متره، لیست قیمت مصالح مصرفی، برآورد هزینه‌ها به تفکیک فعالیت‌ها و برنامه ساخت به متری چند مراجعه کنید»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا