بازسازی

مراحل بازسازی آشپزخانه و هزینه آن همراه با تصاویر قبل و بعد

بازسازی آشپزخانه جزئی از نوسازی خانه است که بیشترین هزینه را در بر دارد. به‌ طور کلی با توجه به بودجه کارفرما و میزان نوسازی که انجام می‌شود، هزینه نوسازی آشپزخانه برآورد می‌شود و در ادامه با توجه به توافقات صورت گرفته، نوسازی مورد نظر انجام می‌شود. در این مقاله به فرآیند نوسازی آشپزخانه، مراحل آن، چگونگی نوسازی آشپزخانه‌های بزرگ و قدیمی پرداخته شده است و در انتها بررسی در رابطه با هزینه نوسازی آشپزخانه انجام خواهد گرفت.

بازسازی آشپزخانه چیست؟

برای بازسازی آشپزخانه می‌توان بخش‌های مختلف آن را نوسازی کرد. در این راه از بخش‌هایی که سالم هستند و نیاز به تعویض ندارند، دوباره استفاده می‌شود و بخش‌هایی که امکان استفاده مجدد از آن‌ها وجود ندارد، دور ریخته می‌شود. به‌طور کلی نوسازی کابینت‌ها، نوسازی دیوارهای آشپزخانه، نوسازی کف آشپزخانه و نوسازی مبلمان آشپزخانه در این فرآیند مورد توجه قرار می‌گیرد که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

بازسازی کابینت‌ها

کابینت‌ها اجزا مهم آشپزخانه محسوب می‌شوند و بیشتر از سایر وسایل در معرض دید قرار دارند از این ‌رو در بازسازی آشپزخانه توجه ویژه‌ای به آن‌ها می‌شود. اصولاً اگر کابینت‌های آشپزخانه پوسیده و بلااستفاده باشند، معمولاً در فرآیند بازسازی ساختمان با کابینت‌های جدید تعویض می‌شوند. از سوی دیگر اگر کابینت‌ها دوام خوبی داشته باشند و نیازی به تعویض نداشته باشند، معمولاً با استفاده از رنگ، پولیش و … ترمیم می‌شوند و برای تنوع رنگ آمیزی صورت می‌گیرد و یا دستگیره‌های آن‌ها تعویض می‌شود.

یکی از راه‌های بازسازی کابینت‌ها، نورپردازی آن‌ها است. پس از رنگ آمیزی و تغییر در ظاهر، می‌توان با نورپردازی بخش زیرین کابینت‌های ردیف بالا و یا زیر لبه صفحه روی کابینت‌های ردیف پایین با استفاده از نوار نئون، تغییر زیادی در ظاهر آشپزخانه و زیبایی هرچه بیشتر آن ایجاد کرد.

نوسازی دیوارها

در ایران رسم بر این است که تمام دیوارهای آشپزخانه با استفاده از دیوارپوش‌هایی مانند کاشی و سرامیک پوشیده می‌شود. این امر باعث می‌شود به دلیل بالا بودن هزینه نوسازی دیوارها با قدیمی شدن طرح دیوارپوش‌ها، معمولاً این کار انجام نشود و یا به جای تعویض تمام دیوارپوش‌ها صورت نگیرد و یا بخشی از آن تعویض شود. پس از همین تریبون استفاده می‌کنم از این پس تنها به اجرای کاشی و سرامیک به بخش‌هایی مانند پشت ظرفشویی و اجاق گاز اقدام کنید تا هزینه‌های نوسازی کاهش پیدا کند و زیبایی آشپزخانه بیشتر شود.

بازسازی دیوارهای آشپزخانه

همانطور که گفته شد، در بازسازی آشپزخانه، بازسازی دیوارها معمولاً مشکل است و معمولاً کارفرما از انجام آن سرباز می‌زنند. تعویض کلی کاشی و سرامیک آشپزخانه و یا تنها کاشی کاری مجدد دیوار پشت ظرفشویی، اجاق گاز و دیوار بین دو ردیف بالا و پایین کابینت در فرآیند بازسازی دیوار آشپزخانه انجام می‌شود.

بازسازی کف آشپزخانه

کف آشپزخانه نیز مانند دیوارهای آن در ایران با استفاده از سرامیک به صورت کامل پوشیده می‌شود. در گذشته کف آشپزخانه‌ها کمی بلندتر از کف سایر نقاط خانه اجرا می‌شد و دارای خروجی فاضلاب در کف به منظور شستشوی آشپزخانه بود، امروزه معمولاً کف آشپزخانه هم‌سطح با سایر نقاط خانه ساخته می‌شود و خروجی فاضلاب نیز ندارد.

اگر در نوسازی خانه در بخش آشپزخانه، کف آن نیاز به هم سطح سازی با سایر نقاط خانه به درخواست کارفرما داشته باشد. باید کفپوش آن تخریب و سپس شیب بندی سطح انجام شده و کفپوشی هم سطح با سایر نقاط خانه در محل آشپزخانه اجرا شود. از آنجایی ‌که طرح و رنگ کفپوش آشپزخانه با دیگر نقاط خانه تفاوت دارد، بهتر است پس از نوسازی کفپوش آشپزخانه، اقدام به اجرای کفپوش لمینت یا پارکت کل خانه شود تا یکسان سازی به منظور زیبایی هر چه بیشتر شود.

بازسازی چیدمان آشپزخانه

یکی از فرآیندهای نوسازی آشپزخانه، نوسازی چیدمان آشپزخانه است. به‌ طور کلی در فضای آشپزخانه باید به مثلث کار با سه رأس، ظرفشویی، اجاق گاز و یخچال باید نسبت به ابعاد کلی آشپزخانه متناسب شود. به طور مثال در یک آشپزخانه بزرگ دیده می‌شود که اجاق گاز و ظرفشویی در کنار هم دیده می‌شوند و با فاصله زیادی از یخچال قرار دارند که کار کردن در آن را سخت می‌کند.

برای مطالعه: طبله گچ دیوار

بازسازی چیدمان آشپزخانه

بهتر است ظرفشویی و اجاق گاز با زاویه 90 درجه با هم قرار گیرند و یخچال نیز با فاصله کمی کنار اجاق گاز باشد تا کار کردن راحت‌تر و نمای آشپزخانه زیباتر باشد. از طرفی هم پراکندگی وسایل متناسب می‌شود و به صورتی نیست که تمامی وسایل در گوشه‌ای جمع می‌شوند و در دیگر نقاط تنها کابینت‌ها را داریم.

یکی از نکات دیگر نصب ماشین ظرفشویی است. در آشپزخانه‌های قدیمی فضایی برای نصب ماشین ظرفشویی فراهم نشده است و در نوسازی آشپزخانه‌ این امر باید در نظر گرفته شود. با نصب سه راهی در آب لوله کشی و خروجی‌های فاضلاب سینک ظرفشویی در هنگام نوسازی، فضایی برای نصب ماشین ظرفشویی ایجاد می‌شود. در صورتی‌که اقدام به بازسازی کاشی کاری آشپزخانه می‌شود، می‌توان لوله کشی آب و فاضلاب به منظور نصب ماشین ظرفشویی انجام شود.

تغییر چیدمان ماشین ظرفشویی و لباسشویی در هنگام نوسازی آشپزخانه نیز از ضروریات است. بهتر است ماشین ظرفشویی در زیر سینک ظرفشویی و ماشین لباس شویی اگر فضای لاندری در نظر گرفته نشده است، در جایی دور از دید نصب شود و یا دری برای پوشاندن آن در نظر گرفته شود. البته نصب ماشین لباسشویی در بالکن در زیر پکیج نیز بسیار رایج است. با اجرای کابینت در اطراف ماشین لباسشویی در بالکن می‌تواند از آن در برابر گرما، سرما و رطوبت محافظت کرد، از طرفی هم صدای آن آزار دهنده نخواهد بود.

فراموش نشود که در هنگام بازسازی می بایست در قسمت هایی که لوله ها عبور کرده اند و در فضاهای مرطوب عایق کاری ساختمان را در نظر گرفت.

بازسازی چیدمان آشپزخانه

نوسازی مبلمان

در آشپزخانه‌های فرنیش یا به اصلاح مبله که در آن‌ها خانه به همراه مبلمان آشپزخانه مانند ظرفشویی، یخچال و لباسشویی علاوه بر فِر و … فروخته می‌شود نیز پس از مدتی نیاز به نوسازی احساس می‌شود. استفاده از مبلمان به روز و تغییر رنگ مبلمان با تغییر رنگ در فضای آشپزخانه معمولاً اتفاق می‌افتد.

نوسازی آشپزخانه بزرگ

در خانه‌های قدیمی که معمولاً نوسازی می‌شوند و برای اجاره یا فروش آماده می‌شوند می بایست تخریب ساختمان را به منظور تغییر انجام داد و بهترین گزینه ایجاد یک لاندری است زیرا معمولاً متراژ بالایی دارند. با یک تیغه که لوله فاضلاب از آن عبور کرده باشد می‌توان بخشی از فضای پرت آشپزخانه‌های بزرگ قدیمی را به یک لاندری یا رختشورخانه تبدیل کرد. این کار هم باعث کاهش آلودگی صوتی در خانه می‌شود و هم مواد شوینده را از مواد غذایی جدا می‌کند.

همچنین اگر در آشپزخانه فضای پرتی وجود دارد که کابینت کاری در آن سخت است می‌توان از آن به عنوان فضای سوپری و انباری برای مواد غذایی استفاده کرد. با ایجاد یک درب و طبقه بندی فضای داخلی می‌توان این فضا را به مواد غذایی مانند سیب زمینی، پیاز، حبوبات، سبزیجات، آرد، مربا، کمپوت، کنسرو و مواد غذایی که خارج از یخچال فاسد نمی‌شوند، اختصاص داد. حتی در فضاهای بزرگ‌تر می‌توان اقدام به نصب فریزرهای کوچک برای نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی، کرد.

بازسازی آشپزخانه قدیمی

آشپزخانه‌های قدیمی همانطور که گفته شد معمولاً به منظور اجاره و فروش واحد مسکونی نوسازی می‌شوند در واقع نوسازی آشپزخانه از جمله نوسازی های ضروری خانه است. در نوسازی این فضاها معمولاً به تعویض دیوارپوش، کفپوش، کابینت‌ها، پنجره‌ها، تغییر چیدمان آشپزخانه از بسته به باز و یا جزیره‌ای، نورپردازی و اجرای تزیینات برای سقف اقدام می‌شود.

هزینه بازسازی چقدر است؟

هزینه نوسازی به عوامل مختلفی مانند میزان نوسازی و متریال مورد استفاده بستگی دارد. به طور مثال هزینه نوسازی آشپزخانه‌ای که در آن تنها به تعویض کابینت‌ها و پنجره‌ها اقدام می‌شود کمتر از نوسازی است که در آن به تعویض کاشی کاری دیوارها و سرامیک کف اقدام می‌شود، هزینه دارد. حال اگر در نوسازی آشپزخانه‌ای از متریال درجه یک و با کیفیت استفاده شود هزینه آن بیشتر از نوسازی با متریال درجه دو و سه است.

سخن آخر

برای یافتن شرکتی در زمینه بازسازی ساختمان می‌توانید به وب‌سایت کارگشا مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا