دانشنامه ساختمان

مالیات بر مستغلات چیست؟ آیا املاک شما مشمول مالیات می‌شود؟

کسب و کار‌ها در هر صنعتی که حضور داشته باشند مشمول مالیات خواهند بود و بازار مستغلات و املاک نیز از این قاعده مستثنا نیست. مالیات بر املاک و مستغلات به شیوه‌های مختلفی اعمال می‌شود که در ادامه به هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت. در ادامه این مطلب از ویکی ساختمون سعی خواهد شد تا پاسخی مناسب به پرسش مبنی بر این که مالیات مستغلات و املاک چیست داده شود پس با ما همراه باشید.

مالیات بر مستغلات چیست؟

به طور کلی مالیات مستغلات نوعی مالیات است که نسبت به درآمد ناشی از اجاره دادن ملک و زمین و هر گونه نقل و انتقال آن اعمال می‌شود. در واقع مالیات مستغلات نوعی مالیات مستقیم است که بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی بابت فعالیت در بازار مسکن وضع می‌شود. در ادامه بیشتر به انواع مالیات مستغلات و املاک خواهیم پرداخت.

انواع مالیات املاک و مستغلات

همان‌طور که در بالا نیز عنوان شد انواع مختلفی از مالیات بر مستغلات وجود دارد. به طور کلی این نوع از مالیات شامل سه نوع می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

انواع مالیات املاک و مستغلات

مالیات بر مستغلات چیست : مالیات بر درآمد بابت اجاره

در این مالیات با دو نوع از قرارداد رو به رو هستیم که شامل قرارداد‌های دست اول و دست دوم می‌شود. در اجاره نامه‌های دست اول شخص مالک موظف به پرداخت مالیات است اما در اجاره نامه‌های دوست دوم مستاجر، موظف به پرداخت مالیات است. بر اساس ماده 54 قانون مالیات‌ها، مالیات اجاره دست اول در واقع برابر با مبلغ کل اجاره از جمله کلیه مبالغ نقدی و غیر نقدی با کسر 25 درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره است. مالیات بر درآمد اجاره دست دوم هم برابر با مابه‌التفاوت مقدار اجاره دریافتی و اجاره پرداختی شخص مستأجر برای ملک است.

لازم به ذکر است محل سکونت پدر و مادر، همسر و فرزندان و افراد تحت تکفل به عنوان ملک استیجاری قلمداد نخواهد شد و متعاقباً مشمول مالیات بر درآمد نمی‌شود. هر گاه شخص مالک، ساختمان و واحد دیگری را اجاره کرده باشد مابه‌التفاوت اجاره دریافتی و اجاره پرداختی مبنای محاسبه درآمد ناشی از اجاره خواهد بود. از طرفی هم افرادی که هیچ گونه منبع درآمدی ندارند و تنها از طریق اجاره ملک خود امرار معاش می‌کنند تا سقف معافیت مالیاتی که هر ساله اداره دارایی مشخص می‌کند از پرداخت مالیات معاف هستند.

مالیات بر انتقال املاک و سرقفلی

مالیات بر انتقال املاک و سرقفلی

این نوع از مالیات مستغلات نیز در هنگام خرید و فروش ملک و واگذاری حق بهره برداری و ساخت‌وساز اعمال می‌شود که خود نیز انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • مالیات بر نقل و انتقال ملک که در این حالت بر اساس قانون برابر با 5 درصد ارزش معاملاتی ملک مورد نظر بر اساس شرایط منطقه است. در این مالیات فاکتورهایی مانند سن ملک، مساحت زمین و زیربنا، نوع سازه، تجهیزات، موقعیت ملک و نوع کاربری در نظر گرفته می‌شود.
  • مالیات انتقال حق واگذاری ملک که در واقع همان سرقفلی است که نسبت به انتقال حق کار، تصرف ملک و هر گونه استفاده و بهره برداری از ملک اعمال می‌شود و برابر با 2 درصد قیمت تعیین شده در هنگام انتقال است.
  • مالیات درآمد بابت ساخت و فروش که بابت درآمد‌های اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر گونه ساختمان اعمال می‌شود. این نوع از مالیات برابر با 10 درصد نرخ معاملاتی در نظر گرفته می‌شود. این نوع از مالیات تنها در شهرهایی با جمعیت بیشتر از 100 هزار نفر اجرا می‌شود.

مالیات بر مستغلات خالی

مالیات بر مستغلات چیست : مالیات بر مستغلات خالی

مالیات بر مستغلات چیست و چگونه اجرا می‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش باید عنوان داشت که مالیات بر مستغلات و ملک‌هایی است که خالی رها شده‌اند؛ مالیات دیگری در قانون مالیات‌هاست که در خصوص ملک در نظر گرفته شده است. نحوه محاسبه این نوع از مالیات بدین ترتیب است: در شهرهایی با جمعیت بیشتر از 100 هزار نفر وقتی که یک واحد ساختمانی بر اساس اصول و استانداردهای مشخص شده توسط سامانه ملی املاک و اسکان کشور به عنوان واحد خالی در نظر گرفته می‌شود سال اول معاف از این نوع مالیات خواهد بود اما از سال دوم در صورت خالی بودن مشمول این مالیات خواهد شد که مقدار آن در سال‌های متوالی خالی بودن متفاوت خواهد بود. در سال دوم برابر با یک دوم مالیات بر اجاره، در سال سوم برابر با معادل مالیات بر اجاره، در سال چهارم به بعد برابر آب یک و نیم برابر مالیات اجاره است.

چه زمانی باید نسبت به اظهارنامه مالیات مستغلات اقدام کرد؟

در خصوص مالیات مربوط به حق انتقال و واگذاری ملک و مستغلات اشخاص حقیقی و حقوق موظف هستند که ظرف مدت 30 روز پس از انجام معامله و در سایر موارد تا پایان تیرماه آن سال نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنند. توجه داشته باشید که عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر مشمول 10 درصد جریمه و عدم پرداخت مالیات مشخص شده در زمان مشخص شده در هر ماه مشمول 2/5 درصد جریمه خواهد شد.

سخن آخر

بازار مستغلات و مسکن نیز به مانند هر بازار دیگری مشمول انواع و اقسام مالیات‌هایی هستند که از سوی نهاد‌های مربوطه اعمال می‌شوند. آگاهی از این نوع مالیات احتمال جریمه‌های بعدی در خصوص عدم پرداخت مالیات را از بین می‌برد و لذا آگاهی از آن بر هر شخص حقیقی یا حقوقی واجب است. در این مطلبی سعی کردیم به پرسش مبنی بر این که مالیات مستغلات چیست پاسخ دهیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. من یه مغازه شریکی دارم که دادم اجاره حالا شریکم اومده میگه باید مالیات مستغلاتو بدیم مگه مالیات مستغلات همون مالیات اجاره نیست که بعهده مستاجره دیگه ما چه مالیاتی باید بدیم میگه مستاجر باید مالیات مشاغل بده ماهم مالیات مستغلات میشه راهنمایی کنید

    1. با سلام
      به مستاجر مالیات بر درآمد تعلق می‌گیرد که باید مستاجر پرداخت کند.
      به موجر مالیات بر اجاره تعلق میگیرد که باید موجر پرداخت کند. مگر آنکه در قرارداد اجاره ؛ مالیات بر اجاره که سالانه حدودا برابر دوماه اجاره می شود؛ بعهده مستاجر گذاشته شده باشد.

  2. سلام خسته نباشید
    من یه واحد ساختمانی در تیر ۹۸ خریدم
    و همون موقع تحویل گرفتم
    سازنده الان میخواد سند بزنه یک برگه از مالیات آورده درآمد مستغلات اجاره املاک بنام صاحب زمین، میگه ما که خریداریم باید پرداخت کنیم، البته سند قرار بوده شهریور ۹۸ حاضر بشه
    آیا ما باید پرداخت کنیم؟ سپاسگزارم

    1. با سلام و احترام
      تا تاریخ تفاهم انتقال سند ؛ بعهده خریدار و از تاریخ تاخیر فروشنده در انتقال سند؛ بعهده فروشنده است.
      اما اگر مبلغ قابل توجه نیست ؛ پیشنهاد میکنیم زمان را از دست نداده و سریعتر سند منتقل کنند. زیرا آسیب عدم اخذ سند ؛ ممکن است خسارات بیشتری به خریدار وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا