رپورتاژ آگهیعملیات اجرای ساختمان

راهنمای جامع عایق الاستومری از نحوه نصب تا مزیت های آن

عایق کاری از جمله مراحلی در ساخت است، که بین نازک کاری و سفت کاری ساختمان انجام می شود. عایق الاستومری سلول بسته در اندازه‌های مختلف در بازار وجود دارد که بر اساس بیشترین استفاده و کاربردی که دارند، ارائه شده است.

برای لوله هایی که دارای قطر زیادی هستند پیشنهاد ما استفاده از عایق الاستومری است، که برش آن نیز به اندازه عرض لوله انجام می گیرد تا با قطر آن همخوانی داشته باشد. توجه داشته باشید که محل نصب ورق عایق الاستومری روی لوله نبوده و انتهای آن به طوری که در امتداد درز باشد، قرار می‌گیرد.

راهنمای جامع عایق الاستومری : نحوه نصب عایق الاستومری 

یکی از نکات مهم در نصب عایق الاستومری این است، که سیستم به طور اصولی آب بندی شود چرا که عدم دقت کافی در این امر مهم، باعث می شود که در لوله عمل میعان صورت گرفته و باعث ورود رطوبت گردد. در این مواقع و در صورت بروز این مشکل، می‌توان از فن‌ها کمک گرفت که با هدایت هوای بیرون، باعث خشک شدن زودتر عایق الاستومری می‌گردد.

برای نصب عایق الاستومری رعایت این نکته واجب است، که دقت کنید آن را پیرامون زاویه‌های نود درجه نکشید چرا که کشیده شدن این عایق، باعث کاهش ضخامت و نازک شدن آن می‌شود و امکان آسیب تا ۴۰ درصد به عایق الاستومری هم در این مواقع بر اساس میزان ضخامت دیوار که در اطراف زاویه مورد نظر وجود دارد، امکان پذیر است.

علت این امر این است که با از بین رفتن ضخامت عایق، میعان صورت می گیرد و به علت فشار زیاد عایق الاستومری دچار فرسایش زود هنگام می‌گردد.

راهنمای جامع عایق الاستومری

منابع مهم برای راهنمای نصب عایق الاستومری

انجمن ملی عایق (National Insulation Association) یک راهنمای خوب برای نصب عایق الاستومری است که به کمک تولیدکنندگان این عایق آمده است. همچنین برای دانستن این نکته که ضخامت عایق الاستومری در موارد مختلف باید چگونه باشد و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از تراکم این عایق نیز می‌توان به کتاب‌ها  و یا سی‌دی‌های آموزشی که در این زمینه ارائه شده است مراجعه نمود.

نشریه یا خبرنامه‌های فنی از تولیدکنندگان عایق الاستومری با روکش آلومینیوم و همچنین انجمن گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع آمریکا (ASHRAE) نیز از منابع دیگری هستند که برای کمک و راهنمایی های بیشتر در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته است.

برای اطلاع از بایدها و نبایدهای نصب عایق الاستومری نیز می‌توان استانداردهای ارائه شده توسط انجمن ایمنی و حریق آمریکا(NFPA) را مطالعه نمود.

عوامل مؤثر در تعیین ضخامت عایق الاستومری

برای تعیین ضخامت مناسب این عایق ها و پیشگیری از تراکم، عوامل زیادی دخیل هستند که می‌توان به سایز لوله، درجه حرارت و دمای محیط، میزان انتشار و بازتاب حرارت از عایق و رطوبت اشاره نمود. همچنین پوششی که به عنوان محافظ به کار برده شده هم از دیگر نکات مهم و مؤثر در تعیین ضخامت عایق الاستومری است.

راهنمای جامع عایق الاستومری: مزیت عایق الاستومری

برای مواردی که کنترل چگالش مد نظر ماست، عایق الاستومری با بالاتر نگه داشتن دمای سطح مورد نظر از نقطه شبنم، کاربردی مهم داشته و در این حالت، اگر عایق الاستومری به کار برده شده به رنگ مشکی باشد نیز یک مزیت به حساب می‌آید.

از دیگر کاربردهای مهم این عایق، تهویه و برنامه‌های برودتی بوده چرا که این عایق ها هنگام انبساط یا انقباض سیستم(هنگامی که از دمای گرم یا سرد در چرخش است) انعطاف پذیری بالایی دارند.

یکی از مزایای مهم عایق الاستومری، آب‌بندی سیستم است که این امر از ورود و نفوذ هوای محیط جلوگیری می‌کند و استفاده موفقیت‌آمیز در سیستم‌های گرمایش نیز باعث شده که این عایق ها در میان صاحبان تاسیسات، طرفدار زیادی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: خاک مسلح چیست

عایق الاستومری

موارد استفاده از عایق الاستومری

عایق کاری ساختمان از جمله موارد مهم در ساختمان سازی به حساب می آید. عایق الاستومری در موارد مختلفی به کار برده می‌شود که عبارتند از: جلوگیری از اتلاف انرژی، کاهش مصرف آب، کاهش سر و صدا، ارتقا و بالابردن کیفیت عملکرد تجهیزات، ایجاد تهویه مطبوع، سردسازی یا تبرید که به عملی می‌گویند که گرما را از مخزنی که دارای دمای پایین است به مخزنی با دمای بالاتر انتقال می‌دهد.

عایق الاستومری با صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی باعث کاهش هزینه‌ها نیز می‌شود. به همین دلیل در لوله کشی آب گرم کاربردهای زیادی دارد و می‌توان گفت از مهم‌ترین کاربردها و مزایای این عایق‌ها است.

مزیت‌های روکش کردن عایق الاستومری

عایق کاری بهتر است در هنگام ساخت انجام شود که احتیاج به تخریب ساختمان نباشد. با گذشت زمان عایق الاستومری به کار رفته ممکن است بر اثر تغیرات آب و هوایی، اشعه uv، مواد شیمیایی خشن، سو استفاده مکانیکی و … مورد آسیب قرار بگیرد و یا بخاطر نصب نادرست و ضعیف ویژگی عایقی خود را از دست بدهد. در شرایطی که عایق خاصیت خود را از دست بدهد موجب می شود انرژی به هدر رود. بنابراین تجهیزات شما باید برای ایجاد انرژی، بیشتر کار کنند. علاوه بر این موارد ممکن است در زیر عایق خوردگی به وجود بیاید. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از ایجاد این موارد از روکش کردن عایق‌ الاستومری استفاده کنید. این کار موجب می شود طول عمر و دوام عایق الاستومری بیشتر شود.

چه زمانی استفاده از روکش یا کاور برای عایق الاستومری ضروری است؟

در اینجا ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که چه زمانی باید از روکش برای عایق الاستومری استفاده شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که ابتدا شرایط محیطی که قرار است در آن از عایق الاستومری استفاده کنید را در نظر بگیرید. اگر قرار است از این عایق در فضای باز استفاده کنید، بهتر است که همان ابتدا از روکش استفاده کنید تا بر اثر تغییرات آب و هوایی و اشعه نور خورشید در گذر زمان مورد آسیب واقع نشود.

 زیرا همانطور که گفته شده عایق الاستومری ممکن است با گذشت زمان و بر اثر مواردی که در فضای باز مقدار آن نیز بیشتر است، دوام خود را از دست بدهد.

روکش عایق الاستومری بر روی سطح بیرونی عایق نصب می‌شود. این امکان وجود دارد که در برخی از موارد از روکش فلزی یا جکت یا پی‌وی‌سی برای عایق الاستومری استفاده کرد. این روکش‌ها محافظ‌ های بسیار خوبی برای عایق در برابر تغییرات آب و هوایی، اشعه نور خورشید، مواد شیمیایی مضر و سو استفاده‌های مکانیکی است. یکی دیگر از روش‌های موجود برای روکش کردن عایق الاستومری، رنگ کردن یا بتونه کاری است.

یکی دیگر از روش های موجود برای روکش کردن عایق ها که بسیار مرسوم است و بیشتر از آن استفاده می شود، روکش آلومینیومی است. این نوع روکش با ضخامت‌های ۱۳۰ ، ۱۷۰ ، ۲۳۰ و ۴۰۰ میکرون وجود دارند که برای عایق الاستومری با روکش آلومینیوم ساده و عایق الاستومری با روکش آلومینیوم مسلح قابلیت اجرا دارد.

نقش روکش عایق الاستومری درفضای داخلی ساختمان

توجه داشته باشید که عایق هایی که در فضای داخلی نصب می‌شوند نیازی به روکش و محافظ ندارند، مگر در شرایط و موارد خاصی که به کمی محافظ نیاز دارند. دلیل اصلی استفاده از روکش برای عایق های الاستومری نصب شده در فضای داخلی، جلوگیری از آسیب رسیدن به عایق بر اثر سو استفاده‌های مکانیکی مثل سوراخ شدن، مقاومت در مقابل مواد شیمیایی و یا حتی زیبایی است.

روکش آکریلیک عایق الاستومری

یکی از انواع روکش های عایق الاستومری که به صورت گالنی تولید می‌شود و می‌توان آن را برای همه عایق های الاستومری استفاده کرد، روکش آکریلیک است. به منظور عملکرد بهتر و بهینه‌تر باید از این روکش به صورت دو لایه استفاده کرد و آن را بر روی عایق نصب کرد. توجه داشته باشید که بکارگیری این نوع روکش برای همه عایق‌هایی که در فضای داخلی و بیرونی نصب شده‌اند، کاربرد دارد.

روکش آلومینیوم عایق الاستومری

یکی دیگر از روکش‌های مورد استفاده برای عایق های الاستومری، روکش آلومینیوم است. این نوع روکش بیشتر برای داکت‌ها یا مخزن‌های خارجی که در پشت بام‌ها قرار دارد مناسب است. این نوع روکش در ضخامت‌های مختلف در دو نوع مسلح و ساده تولید می‌شوند و موجب می‌شود عایق طول عمر بیشتر و همین طور دوام بیشتری پیدا کند. این نوع روکش در برابر سوراخ شدن مقاومت لازم را دارد و نیاز چندانی به نگهداری ندارد.

جَکِت

یکی دیگر از روکش‌های مورد استفاده برای عایق های الاستومری، جَکِت است. در مواقعی که قصد داشته باشیم سیستم‌های تهویه مطبوع یا سیستم‌های برودتی را عایق کنیم می‌توانید برای محافظت بیشتر از عایق آن از جکت که محافظ بسیار خوبی است، استفاده کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا