بام سبز

نحوه آب بندی سقف روف گاردن چگونه است؟ نکات مهم در عایق کاری

یکی از مهم‌ترین مراحل اجرای روف گاردن آب بندی سقف است. برای جلوگیری از ورود آب به داخل ساختمان، سقف بیشتر بام‌ها به نوعی شرایط ضدآب نیاز دارند. آب بندی سقف روف گاردن باید یک لایه مستحکم اما انعطاف پذیر ایجاد کند که تحت شرایط آب‌وهوایی شدید و حرکت‌های فیزیکی یا حرارتی سازه از بین نرود. به هر روی، برای شناخت نحوه آب بندی روف گاردن با مقاله دیگری از ویکی ساختمون همراه باشید.

نحوه آب بندی سقف روف گاردن

نحوه آب بندی سقف روف گاردن

ساخت و اجرای روف گاردن از دو فاز مهم اعم از سیستم ضد آب و مجموعه باغ تشکیل شده است. موفقیت نهایی در اجرای روف گاردن تا حد زیادی به طراحی و نصب مناسب هر دوی این فازها بستگی دارد.

سه عنصر مهم در طراحی سیستم آب بندی روف گاردن به شرح زیر هستند:

  1. پشتیبانی از وزن اضافه شده به ساختمان
  2. یکپارچگی غشا و سیستم ضد آب
  3. محل و اندازه زهکش‌های سقف

غشای ضدآب پایین‌ترین لایه بام سبز است، یا به عبارتی اولین لایه‌ای است که بعد از کف تمام شده سقف اجرا می‌شود. غشا را می‌توان به روشی معکوس یا محافظت شده استفاده کرد. تحقیقات نشان داده‌اند که غشاهای معکوس به دلیل دوام بیشتر از غشای محافظت شده مناسب‌تر هستند.

تعدادی از عوامل وجود دارند که می‌توانند به غشای ضد آب آسیب برسانند، مانند نفوذ ریشه، ابزار باغبانی که باعث آسیب مکانیکی می‌شود و موارد دیگر! بنابراین سیستم غشایی باید با دوام و با کیفیت باشد. مواد غشای سقف در تماس مستقیم با عناصر هوازدگی از جمله باد، خورشید، باران، یخ، برف و غیره قرار دارند. معمولاً عمر این مواد 10 تا 20 سال است.

برای ساخت روف گاردن باید به زهکشی روف گاردن هم توجه دقیق بشه.

ساخت سیستم آب بندی سقف روف گاردن

ساخت سیستم آب بندی سقف روف گاردن

سیستم آب بندی از سه جزء زیر تشکیل شده است:

  1. غشای ضد آب
  2. صفحه محافظ (Protection board)
  3. عایق بندی

غشای ضد آب

در زمان آب بندی سقف روف گاردن باید به غشای مورد نیاز توجه شود، این غشا باید دارای مشخصات زیر باشد:

  • مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش و نفوذ ریشه گیاهان
  • قابلیت داشتن طول عمر بالا بدون خرابی
  • قابلیت مقاومت در برابر آب‌وهوا مانند درجه حرارت شدید و سایر شرایط جوی
  • مقاومت کافی در برابر حملات میکروارگانیسم‌ها، حشرات و مواد شیمیایی مختلف خاک
  • مقاومت بالا در برابر شرایط رطوبت بالا (غرق شده در آب برای مدت طولانی)
  • مقاومت در برابر حمله حشرات، میکروب‌ها و مواد شیمیایی خاک
  • انعطاف پذیری بالا جهت نصب و بهره برداری در زمان اعمال بار

غشای ضد آب مهم‌ترین قسمت در آب بندی روف گاردن است. متریال غشا باید به عنوان ویژگی اصلی خود توانایی جلوگیری از ورود رطوبت به تاسیسات زیرین را داشته باشد. این عنصر کلیدی باید در طراحی سیستم بر نوع گیاه و طرح کلی بام سبز اولویت داشته باشد.

غشا به عنوان یک لایه ضد آب دائمی استفاده می‌شود که باید شرایط سختگیرانه طراحی باغ بام را برآورده ‌کند. ضروری است که غشا از بالاترین استانداردهای متریال برخوردار باشد. کیفیت متریال لایه غشا باید 30 سال دوام را تضمین کند.

نکات مهم در آب بندی سقف روف گاردن

صفحه محافظ

صفحه محافظ بر روی غشای ضد آب قرار می‌گیرد و به عنوان مانع محافظ غشا عمل می‌کند. صفحه محافظ همچنین از غشای موجود در برابر صدمه به وسیله ابزار باغ و تجهیزات مکانیکی محافظت می‌کند. این ماده باید سخت، محکم و با دوام باشد.

پس از نصب اولیه در جای خود باقی مانده و به بخشی جدایی ناپذیر از سیستم آب بندی سقف روف گاردن تبدیل می‌شود. چندین نوع صفحه محافظ در بازار موجود هستند. صفحات اغلب از فیلم پلی اورتان و پلی استر ساخته می‌شوند.

عایق روف گاردن

گنجاندن عایق روف گاردن در طراحی روف غالباً با رعایت قوانین ملی ساختمان تعیین می‌شود. هدف اصلی از عایق، پاسخگویی به الزامات مقدار R است (مقدار R اندازه گیری مقاومت حرارتی یک ماده خاص در یک ضخامت خاص است). همانند سیستم‌های معمول سقف، عایق ویژگی‌های حرارتی را فراهم می‌کند که باعث کاهش اتلاف گرما از ساختمان در ماه‌های سرد سال می‌شود. این مهم منجر به کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش می‌شود.

خصوصیات مهم عایق روف گاردن در آب بندی سقف روف گاردن کمی متفاوت از سیستم‌های سقف معمولی است. مهم‌ترین خاصیت عایق روف گاردن این است که از دوام کافی برای مقاومت در برابر وزن زیاد در سطح برخوردار است. عایق باید توانایی مقاومت در برابر تخریب این بارها را داشته باشد.

عایق روف گاردن باید به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض رطوبت که تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد، از نظر سازه‌ای و نه از نظر حرارتی مقاوم باشد. وزن آن باید سبک بوده و نصبش آسان است. کف پلی استایرن اکسترود صلب (پلی استایرن) اغلب به عنوان متریال اصلی عایق استفاده می‌شود.

نکات مهم در آب بندی سقف روف

نکات مهم در آب بندی سقف روف گاردن

برای ساخت سقف بام سبز  و عایق روف گاردن مهم است برخی نکات زیر را در نظر بگیرید:

کیفیت مواد تشکیل دهنده

مواد تشکیل دهنده آب بندی سقف باید بسیارباکیفیت باشد. استفاده از مواد پلاستیکی که از تکنولوژی نانو بهره می‌برد می‌تواند بهترین انتخاب ممکن باشد.

ضد حریق بودن

سیستم آب بندی سقف روف گاردن باید در صورت بروز آتش سوزی از خود مقاومت بالایی نشان دهد. این مهم از انتقال آتش به قسمت‌های دیگر سقف جلوگیری می‌کند.

ماندگاری بالا

هزینه تعمیر و نگهداری مداوم روف  بسیار بالاست، پَس مهم است که در ساخت آب بندی سقف از متریال با ماندگاری بالا استفاده کرد.

سبک بودن وزن

سبک بودن از ویژگی‌های مهم سیستم آب بندی سقف است. این مهم باعث می‌شود تا وزن اضافی به ساختمان وارد نشود.

کلام آخر

سقف باید ضد آب، بادوام و مقاوم در برابر سرما باشد. آب بندی سقف روف گاردن از نشت آب به زیرسازی جلوگیری می‌کند. این کار یک ضرورت اجتناب ناپذیر در ساخت بام سبز که باید در نهایت کیفیت و دقت انجام شود. داشتن یک روف  سرسبز که در بتوان در آن با دیدن گیاهان روح را تازه کرد، به یک زیرسازی اصولی نیاز دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا