بام سبز

هزینه ساخت روف گاردن و راه‌های کاهش هزینه تمام شده بام سبز

محوطه سازی ساختمان به طور مثال روف گاردن (بام سبز یا باغ بام) به افزایش زیبایی، طول عمر و عملکرد پشت بام کمک شایانی می‌کند. هزینه ساخت روف گاردن هر چقدر هم باشد، تبدیل یک فضای بی‌استفاده به مکانی بسیار زیبا و آرام ارزش ریسک کردن را دارد. اگرچه به نظر می‌رسد نصب و راه‌اندازی روفگاردن ممکن است هزینه زیادی در بَرداشته باشد، اما روش‌های زیادی وجود دارند که می‌توان هزینه ساخت روفگاردن را کاهش داد. به همین ترتیب، ما در مقاله دیگری از ویکی ساختمون درباره آیتم‌های مختلف ساخت روفگاردن که مقدار هزینه کلی مؤثر هستند صحبت می‌کنیم؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

هزینه ساخت روف گاردن چقدر است؟

هزینه ساخت روف گاردن چقدر است؟

قبل از پرداختن قیمت روف گاردن، اول در مورد مراحل ساخت و اجرای روف گاردن اطلاعاتی را در اختیارتان در جهت هزینه ساخت روف گاردن قرار می‌دهیم:

  • مرحله بررسی: بررسی خصوصیات بام، شرایط آب‌وهوایی منطقه، سیستم باربری ساختمان، خواسته‌های کارفرما، تطبیق نیازهای بام با سبک اجرا و طراحی روف گاردن کلاسیک
  • مرحله آماده سازی: برق کشی، لوله کشی، نصب سیستم‌های کنترل مراقبت، زهکشی، ایزولاسیون و آهن کشی کف
  • مرحله اجرا: زیرسازی، کفسازی، باربیکیو و شومینه، آلاچیق، آبنما، دیوار سبز و باکس‌های گل و گیاه، برکه و نصب شیوه‌های نورپردازی
  • مرحله دکوراسیون: انتخاب مبلمان مناسب، چیدمان و طراحی مبلمان و انجام کارهای نهایی

هزینه ساخت روف گاردن

حالا بریم به سراغ قیمت روف گاردن 

هزینه احداث بام سبز و قیمت روف گاردن  را نمی‌توان به طور دقیق تعیین کرد. مقدار قیمت رابطه مستقیم با سبک طراحی، کیفیت مصالح و متریال، مبلمان، استفاده از آلاچیق و موارد دیگر دارد. در حقیقت، هر آیتم در روفگاردن به هزینه ساخت آن می‌افزاید. برای ساخت یک روفگاردن کامل بعد از در نظر گرفتن قیمت روف گاردن، آیتم‌های زیر مورد نیاز هستند:

  • ارائه طراحی دو بعدی و سه بعدی از روف گاردن برای انتخاب کارفرما
  • شیب بندی (کروم بندی)
  • زهکشی و نصب لایه‌های ایزولاسیون و محافظتی
  • اجرای چمن و گل و گیاه در کف بام در چهار لایه (در صورت نیاز کارفرما)
  • ایزوگام و موزائیک کاری (در صورت عدم اجرای چمن و گل و گیاه در کف)
  • تاسیسات الکتریکی ساختمان شامل: برق کشی و کابل کشی
  • لوله کشی گاز برای اجرای باربیکیو و شومینه گازی
  • لوله کشی آب برای اجرای سیستم آبیاری اتوماتیک
  • اجرای آهن کشی کف
  • ساخت باکس گل با توجه به متریال ساخت (ورق گالوانیزه یا چوب ترمو)
  • شن و سنگ کف
  • فضای سبز (گل و گیاه فصلی، درختچه، انواع گیاهان فضای باز و خاک)
  • نصب تجهیزات نورپردازی
  • ساخت آلاچیق
  • احداث دیوار سبز
  • ساخت سرویس بهداشتی برحسب نیار کارفرما
  • ساخت استخر در صورت نیاز کارفرما
  • وسایل تزئینی برحسب علاقه کارفرما (آبنما، مبلمان، اسباب بازی کودکان، شومینه، آتشدان، باربیکیو و …)
  • هزینه‌های مربوط به حمل مصالح، کارگر، هزینه‌های بالاسری و پیمان مدیریت
  • هزینه‌های مربوط به مقاوم سازی بام در صورت ضعف در قدرت باربری ساختمان

قیمت ساخت روف گاردن

تمام این آیتم‌ها هزینه جداگانه‌ای را می‌طلبند که می‌توان در مرحله طراحی آن‌ها را در نظر گرفت. در برخی از موارد، کارفرما بودجه تعیین شده‌ای را از قبل دارد که می‌خواهد براساس آن، روف گاردن مورد نظر خود را احداث کند. به همین منظور، آیتم‌های بالا ممکن است دستخوش تغییرات قرار گیرند.

هر چه متراژ بام زیاد باشد، قیمت روف گاردن نیز افزایش خواهد یافت. زیرا زیرسازی، کفسازی و به اصطلاح پر کردن بام از گیاهان  وسایل تزیینی بیشتر می‌شود. سیستم آبیاری در هزینه مؤثر است! اگر بخواهید به شکل دستی گیاهان را آب دهید، ارزان‌ترین روش را انتخاب کردید. اما اگر وقت زیادی ندارید بهتر است یک سیستم آبیاری قطره‌ای را پیش بگیرید.

مصالح و متریال‌های استفاده شده می‌توانند در هزینه ساخت روف گاردن تاثیر گذار باشند. برای مثال، استفاده از چوب طبیعی برای ساخت آلاچیق نسبت به فلز، هزینه کار را افزایش می‌دهد. این مورد درباره مصالح کفسازی اعم از اینکه سنگ باشد یا چوب نیز صادق است.

انواع گیاهانی که در بام سبز استفاده می‌شوند نیز در هزینه اولیه تاثیر می‌گذارند. انواع خاصی از گیاهان که نادر و گران قیمت هستند و نیاز به شرایط نگهداری مداوم دارند، باز هم هزینه هزینه ساخت روف گاردن را افزایش می‌دهند. در صورت امکان بهتر است گیاهانی انتخاب شوند که نگهداری کمی نیاز دارند و در تمام طول سال سبز هستند.

چگونه می‌توان هزینه ساخت روف گاردن را کاهش داد؟

چگونه می‌توان هزینه ساخت روف گاردن را کاهش داد؟

اگر قصد این را دارید از چمن طبیعی و گیاهان در کف استفاده کنید، هزینه‌های شما افزایش می‌یابد. اگر بخواهید از چمن مصنوعی بهره ببرید، یقیناً هزینه کروم بندی، زیرسازی، عایق بندی، سیستم آبیاری را نخواهید داشت و اگر بخواهید سقف روف گاردن هیجان انگیز داشته باشید هم باز هزینه های جدایی خواهید داشت. همین امر هزینه ساخت روف گاردن را به کلی کاهش می‌دهد. درست است که چمن طبیعی و گیاهان در کف، زیبایی و طراوت خاصی را به بام می‌بخشد اما ممکن است بودجه لازم برای این کار را نداشته باشید. عوض آن می‌توانید از باکس گیاهان به تعداد زیادی استفاده کنید.

استفاده از گیاهان ثمر ده که برای مصارف خوردنی استفاده می‌شوند، می‌توان از هزینه بلند مدت روفگاردن کم کرد. مثلاً با کاشت ریحان، ترب، تره و سبزیجات برگ سبز، می‌توانید هزینه خرید آنها از مغازه را به کلی حذف کنید. انتخاب گیاه مناسب به معنای توجه به خاک، نور، دما و نگهداری‌های معمول اعم از هرس کردن، قلمه زدن و موارد دیگر است. همین موضوع ممکن است در هزینه‌های بلند مدت شما تاثیر بگذارد.

حذف یا استفاده کمتر از تزیینات ساختمان، هزینه ساخت روف گاردن را کاهش می‌دهد. اگر به شومینه یا آتشدان نیاز ندارید، آن‌ها را حذف کنید. اگر به جای آلاچیق چوبی از یک سایبان پارچه‌ای استفاده کنید، هزینه شما باز هم کمتر خواهد شد. با اینکه نورپردازی به ویژه در شب باعث می‌شود تا افراد در بام سبز دورهم نشسته و از فضای دل انگیز آن استفاده کنند ولی اجرای آن هزینه بردار خواهد بود.

هزینه روف گاردن

نحوه طراحی روفگاردن نیز در کاهش هزینه تأثیر دارد. طراحی خوب به معنای استفاده از حداکثر فضای بام و به حداقل رساندن عناصر غیرضروری است. طراحی خوب می‌تواند به زیبایی، صرفه اقتصادی و عملکرد کمک کند. عملکرد یعنی اینکه کاربران در نهایت راحتی و لذت بتوانند از روفگاردن برای استراحت، تفریح و انجام کارهای مورد علاقه خود بهره ببرند.

کلام آخر

ساخت روف گاردن کاری تخصصی و حرفه‌ای است، به همین دلیل انتخاب یک تیم مهندسی کاربلد در طراحی و اجرای بام سبز ضروری است پس به فکر هزینه ساخت روف گاردن نباشید خیلی. یک شرکت مجری خوب سعی می‌کند تمامی نیازهای کارفرما و ساختمان مورد نظر را برطرف کند و بهترین طرح را به آن‌ها پیشنهاد دهد. در طراحی روفگاردن باید مواردی مانند شرایط آب‌وهوایی منطقه، شرایط اقلیمی (تابش خورشید یا جهت وزش باد)، تعداد افراد استفاده کننده از بام سبز، نیازها و علایق افراد و مقدار بودجه در نظر گرفته شوند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا