استخر و آبنماساخت و اجرا

فونداسیون استخر : از خاکبرداری تا آرماتوربندی و کاشی کاری

روش‌های مختلفی برای ساخت استخر وجود دارد. برخی از استخرهای پیش‌ساخته استفاده می‌کنند و برخی هم نسبت به ساخت آن اقدام می‌کنند. فونداسیون استخر از جمله مراحل ساخت استخر است که برای ساخت هر نوع استخر به منظور پایداری دیواره‌های آن باید اجرا شود. در این مقاله مروری بر اجرای و چگونگی فونداسیون استخر داریم. از شما دعوت می‌شود در ادامه با ویکی ساختمون همراه باشید.

فونداسیون استخر چیست؟

فونداسیون استخر به قسمتی از استخر گفته می‌شود که وظیفه محافظت از فضای توخالی آن در برابر نیروهای جانبی که از زمین‌های اطراف وارد می‌شود، دارد. این بخش از استخر از بلوک، سیمان، میلگرد، عایق و بتن ساخته شده است. اگر در ساخت استخر از فونداسیون بهره گرفته نشود، به مرور زمان به دلیل فشار منفی که به فضای کنده شده وارد می‌شود، فضای کنده شده به وسیله زمین‌های اطراف پر خواهد شد و شکل استخر تغییر خواهد کرد.

مراحل ساخت فونداسیون استخر کدام است؟

در ابتدا که تصمیم به ساخت استخر گرفته می‌شود باید نسبت به اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های مربوطه اقدام شود و سپس با یک گروه یا شرکت حرفه‌ای به منظور ساخت استخر گفتگو شده و در صورت رسیدن به توافق، قرارداد بسته شود.

مراحل ساخت فونداسیون استخر کدام است؟

خاکبرداری

در این مرحله ابتدا یک طرح از استخر مورد نظر روی زمین با استفاده از گچ کشیده می‌شود و با استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات به خاکبرداری اقدام می‌شود. میزان خاکبرداری با توجه به میزان عمق استخر انجام می‌شود. در مرحله بعد با استفاده از روش‌های دستی اقدام به هم‌سطح سازی کف گودال کنده و دیواره‌های آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: اصول طراحی استخر در خانه چیست + استانداردهای ساخت استخر

تراز کردن کف گودال و شیب بندی آن جز مراحل دستی از خاکبرداری است. این مرحله اهمیت زیادی دارد و درست انجام نشدن آن می‌تواند خرابی‌های بعدی را به وجود آورد. اگر بخشی از گودال نیاز پر کردن داشته باشد، باید پس از پر کردن خاک آن چندین بار کوبیده شود تا در اثر فشارهای آب پس از پر شدن استخر، کف آن نشست نکند.

خاک‌برداری در فونداسیون استخر

 

«چنانچه نیاز به پیمانکار استخر در تهران دارید؛ می‌توانید درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

عایق‌کاری

بعد از لوله کشی استخر برای عدم نشت آب استخر به خارج از محدوده آن و همین‌طور عدم پوسیدگی در بتن و فونداسیون استخر اجرای عایق رطوبتی در زیرسازی و در ابتدای مرحله بنایی ساخت استخر باید انجام شود. عایق‌کاری یا به‌ صورت سنتی و با استفاده از ایزوگام و یا به روش مدرن به وسیله عایق‌های نانو و سیمان‌کاری پس از آن انجام می‌شود که روش عایق نانو و سیمان‌کاری به نظر روش مناسب‌تر و با هزینه کمتر به نظر می‌رسد به ویژه در استخرهایی که در فضای باز هستند.

عایق‌کاری در فونداسیون استخر

بلوک چینی

این مرحله از فونداسیون استخر از مراحل اولیه بنایی استخر به حساب می‌آید. بلوک چینی با کشیدن طرح سازه در کف گودال با استفاده از گچ شروع می‌شود و با بلوک چینی دیوارها، پله‌ها و … ادامه پیدا می‌کند. در این مرحله از بلوک‌های سیمانی درجه یک یا آجر استفاده می‌شود که با توجه به ماهیت استخر بهتر است از بلوک‌های سیمانی استفاده شود.

بیشتر بخوانید: مراحل کامل ساخت و اجرای استخر

بلوک چینی

اجرای تأسیسات

پس از اتمام مرحله بلوک چینی نوبت به نصب و راه اندازی تأسیسات استخر مانند لوله‌های آب سرد و گرم، پمپ‌های آب، فاضلاب کشی، نورپردازی داخلی استخر و … است. اجرای تأسیسات باید پیش از عایق‌کاری، بلوک چینی، آرماتوربندی و پس از بتن‌ریزی انجام شود.

بیشتر بخوانید: ساخت استخر روی سطح زمین ؛ انواع و مراحل ساخت

آرماتوربندی

یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های ساخت فونداسیون استخر، آرماتوربندی است زیرا بقای استخر و پایداری دیواره‌های آن به درست اجرا شدن این مرحله بستگی دارد. به طور کلی برای ساخت فونداسیون استخر از دو روش آرماتوربندی استفاده می‌شود. روش اول قالب گیری و آرماتوربندی است که در ساخت اسکلت سازه‌های بتنی نیز کاربرد دارد. روش دوم هم به آرماتوربندی و بتن‌ریزی پاششی مشهور است.

در روش اول ابتدا آرماتوربندی انجام می‌شود و قالب کشی نیز پس از آن انجام می‌شود و بتن‌ریزی درون قالب‌ها انجام می‌شود که معمولاً در ساخت فونداسیون استخر در این روش مرحله بلوک چینی انجام نمی‌شود. در روش دوم آرماتورهای بسته می‌شود و بر روی کف و دیواره‌ها نصب می‌شود و بتن آماده با استفاده از دستگاه‌های پاشش بتن که به دیواره‌های استخر پاشیده می‌شود.

آرماتوربندی در فونداسیون استخر

نگهداری از بتن

پس از اجرای مرحله آرماتوربندی و بتن پاشی، نگهداری از بتن بسیار اهمیت دارد. صاف کردن سطوح به منظور اجرای هر چه بهتر مراحل بعدی و آبدهی بتن برای دو هفته به منظور گیرش بهتر بتن با بلوک‌ها و آرماتورها انجام می‌شود. ناگفته نماند که بی آب ماندن بتن پس از آن باعث پوک شدن و از دست رفتن مقاومت بتن می‌شود و ممکن است باعث بلااستفاده ماندن آن شود، لذا این مرحله اهمیت زیادی دارد.

کاشی کاری و تزئینات اطراف استخر

در این مرحله اجرای فونداسیون استخر به پایان رسیده است و برای آماده شدن استخر تنها کاشی کاری کف و دیواره‌ها، نصب تأسیسات و زیبا سازی فضای اطراف استخر مانند کاشت درختان، طراحی فضای سبز و … لازم است.

سخن آخر

فونداسیون استخر از جمله مهم‌ترین بخش‌های ساخت استخر به روش سنتی به حساب می‌آید. این مرحله شامل گودبرداری، خاکبرداری، شیب بندی، مسطح سازی، بلوک چینی، اجرای تأسیسات، آرماتوربندی، بتن‌ریزی و نگهداری از بتن است. مراحل بعدی که شامل کاشی کاری، نصب تأسیسات، زیباسازی اطراف استخر و آماده کردن فضای سبز می‌شود، جزء مراحل نازک کاری به حساب می‌آید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا