مقالات کارگشا

تعمیر پنجره دوجداره چگونه است و آن را به چه کسی بسپاریم؟

تعمیر پنجره دوجداره با گسترش روز افزون استفاده از این نوع پنجره‌ها، به دلیل استحکام و بازدهی بالای آن‌ها و همینطور اجبار قانونی برای استفاده از پنجره دوجداره بر اساس مبحث نوزده مقررات ملی ساختمان امری اجتناب ناپذیر است و پس از چند سال استفاده از آن‌ها امری ضروری است. تعمیر پنجره دوجداره امری تخصصی و فنی است و نیازمند دانش و تجربه زیادی است. در این مقاله اطلاعات مختصری در مورد آن ارائه می‌شود تا در هنگام حضور افراد متخصص برای تعمیر، توانایی نظارت بر چگونگی انجام تعمیرات به دست آید. در ادامه با کارگشا همراه باشید.

پنجره دوجداره از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

پنجره‌های دوجداره از سه بخش شیشه، فریم و یراق تشکیل شده است. شیشه پنجره دوجداره را می‌توان از انواع شیشه‌های موجود در بازار استفاده کرد، تنها موردی که باید به آن توجه کرد این است که باید شیشه‌ها با هم جور شوند و فضای بین آن‌ها با گاز آرگون پر شود و به خوبی سیل شود. فریم پنجره‌های دوجداره نیز از جنس پی وی سی، آلومینیوم، آهن و چوب ساخته می‌شود که نوع آهنی و چوبی آن بسیار کمیاب است و انواع پی وی سی و آلومینیومی آن‌ها بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. یراق پنجره‌های دوجداره نیز معمولاً از جنس گالوانیزه و در برندهای آلمانی، ترکیه‌ای، ایرانی و … هستند که درجات کیفی مختلفی دارند.

تعمیر پنجره دوجداره شامل چه مواردی می‌شود؟

به طور کلی تعمیر پنجره دوجداره در صورت وجود اشکال در کاربری در هر بخش که در بالا ذکر شده، نیاز است. تعمیر یراق آلات، شیشه، فریم در صورت ایجاد خرابی، از کار افتادگی و عملکرد نامناسب ضروری است که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

تعمیر شیشه پنجره دوجداره

شیشه پنجره دوجداره در صورت فیت نبودن شیشه درون قاب و شکستن آن ضروری می‌شود. تعمیر یا تعویض شیشه در این صورت ضروری است. با بازدید کارشناس از محل مشخص می‌شود که پنجره دوجداره نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. اگر شیشه درون قاب خوب نشده باشد و کوچک‌تر باشد با قرار دادن زیر شیشه درون قالب می‌توان شیشه را فیت کرد و در صورت شکسته شدن باید شیشه تعویض شود.

«جهت ساخت و نصب یا تعمیر پنجره دوجدارهمی‌توانید درخواست خود را در سامانه آنلاین خدمات ساختمانی کارگشا درج نمایید.»

تعمیر فریم یا قاب پنجره دوجداره

فریم‌هایی که از جنس پی وی سی نیاز به تعمیرات بیشتری را در مقابل پروفیل‌های آلومینیومی دارند زیرا جنس آن‌ها سخت و شکننده است و ممکن است در اثر وارد شدن نیروهای خارج بشکنند، بنابراین تعمیرکار به تعویض آن قطعه می‌پردازد. البته ناگفته نماند که اگر از پروفیل‌های با کیفیت برای ساخت پنجره استفاده شده باشد، نیاز به تعمیرات این چنینی کاهش می‌یابد.

تعمیر پنجره دوجداره شامل چه مواردی می شود؟

تعمیر یا تعویض یراق آلات پنجره دوجداره

یراق آلات پنجره در صورت استفاده نادرست از درب و پنجره دوجداره، بار اضافی به لولاها وارد می‌کند و باعث می‌شود به مرور زمان در یا پنجره لنگر بیاندازد و باز و بست کردن نادرست در به قفل و زبانه‌ها فشار می‌آورد و باعث خراب شدن آن‌ها می‌شود. از آن جایی که یراق آلات درب و پنجره دوجداره ساختار پیچیده‌ای دارد، نمی‌توان از هر کسی برای تعمیر آن‌ها درخواست کرد و این کار باید توسط تعمیرکار ماهرانجام شود.

رگلاژ کردن پنجره دوجداره چگونه انجام می‌شود؟

یکی از تعمیرات رایج پنجره‌های دوجداره انجام رگلاژ است که بعد از چند سال استفاده از آن‌ها ضروری می‌شود. بد یا سخت باز و بسته شدن در و پنجره دوجداره، ورود گرد و غبار به داخل، ورود گرما و سرما به داخل و عایق نبودن آن‌ها در برابر صوت نیز از جمله مواردی است که با رگلاژ کردن درب و پنجره دوجداره رفع می‌شود.

برای رگلاژ کردن پنجره و درب دوجداره توسط تعمیرکار ماهر به این صورت است که با برداشتن قاب رویی یراق تعمیرکار به رگلاژ کردن پنجره در دو جهت محور افقی و عمودی مباردت می‌ورزد.

برای این کار از آچار آلن استفاده می‌شود. برای رگلاژ در ب و پنجره در جهت افقی از آچار شماره چهار استفاده می‌شود و امتحان می‌شود تا درب دقیقه در جایی قرار می‌گیرد که باید قرار بگیرد. سپس نوبت رگلاژ کردن پنجره دوجداره در جهت عمودی است. این نوع رگلاژ کردن با استفاده از آچار آلن شماره پنج و در دو نقطه انجام می‌شود. از بالا آچار در جهت عقربه‌ها چرخانده می‌شود و از پایین در خلاف جهت عقربه‌های ساعت چرخانده می‌شود تا در ب یا پنجره در جای خود به اصطلاح فیکس شود. این عمل چندین بار انجام می‌شود و با آزمون و خطا جای دقیق درب یا پنجره تعیین می‌شود.

رگلاژ کردن پنجره دوجداره چگونه انجام می شود؟

در چه مواردی پنجره دوجداره نیاز به تعمیر دارد؟

باز و بسته شدن سخت

گاهی پس از چند سال استفاده، پنجره‌های دوجداره سخت باز و بسته می‌شوند. سخت باز و بسته شدن پنجره می‌تواند ناشی از رگلاژ خارج شدن، پاره شدن واشرها، اشکال در لولاها یا قفل‌ها باشد که در این مرحله تعمیرکار می‌تواند با بازدید از پنجره به تعمیر آن بپردازد. این موارد معمولاً با رگلاژ کردن پنجره دوجداره رفع می‌شود.

ورود گرما، سرما و آب به داخل

وارد شدن گرما و سرما به درون خانه از طریق پنجره‌ها، می‌تواند به دلیل عدم رگلاژ، پاره شدن واشرها و مشکل در آب‌بندی پنجره دوجداره باشد. در این موارد با تعویض واشرهای آب‌بندی و رگلاژ کردن، مشکل مرتفع می‌شود. معمولاً پنجره‌های به سمت جنوب که آفتاب بیشتری در طول روز به آن‌ها می‌رسد، پوسیدگی و پارگی واشر بیشتری نسبت به پنجره‌های شمالی دارند.

رگلاژ کردن پنجره دوجداره

عایق نبودن نسبت به صوت

یکی از کاربری‌های پنجره‌های دوجداره عایق کردن ساختمان نسبت به صدا است که با بر هم خوردن رگلاژ پنجره‌ها و تنظیم یراق آلات آن‌ها، پاره شدن یا پوسیدگی واشرها این خاصیت از آن‌ها گرفته می‌شود و با رفع مشکلات نام برده دوباره این خاصیت به آن‌ها باز می‌گردد.

ناگفته نماند که برای عایق کردن خانه‌های نزدیک اتوبان بهتر است از پنجره‌های با شیشه سه جداره استفاده شود تا عایق صوتی آن قدرت بیشتری داشته باشد و همین طور از ورود دود و آلودگی خودروها به داخل خانه بهتر پیشگیری شود.

عرق کردن فضای بین دو شیشه

یکی از مشکلاتی که برای شیشه‌های دوجداره به وجود می‌آید، عرق کردن فضای بین دو شیشه است که در تابستان می‌تواند منظره پنجره را خراب کند. معمولاً این مشکل با تعویض شیشه حل می‌شود ولی برخی از تعمیرکاران با تزریق گازهای ضد تعریق درون فضای بین دو شیشه تا حدی این مشکل را برطرف می‌کنند. به طور کلی اصلاح این ایراد با تعویض شیشه قابل حل است.

سخن آخر

همانطور که در ابتدای بحث نیز گفته شد، برای تعمیر شیشه دوجداره بهتر است به سراغ یک فرد با مهارت لازم بروید و این نوع تعمیرات به دلیل پیچیدگی ساختاری، یراق آلات پنجره‌های دوجداره از هر فردی که توانایی‌های فنی دارد، بر نمی‌آید. اگر برای یافتن یک فرد ماهر و باتجربه به منظور تعمیر پنجره دوجداره با مشکل مواجه هستید؛ می‌توانید از سامانه آنلاین ثبت سفارش کارگشااستفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا