استخر و آبنما

آبنما صخره ای خانگی را خودتان بسازید و از صدای آب لذت ببرید

آبنما صخره ای خانگی یک نقطه کانونی در فضای داخل است که می‌تواند باعث جلب توجه افراد شود. این آبنما با انتشار صدای آرام‌بخش آب و انعکاس آن در تمام محیط منزل، به ایجاد فضایی آرام، دلپذیر و شاد کمک می‌کند. فارغ از آنکه آبنما صخره ای خانگی فواید بسیاری برای محیط داخل دارد، اما مهم این است که بتوان یک دیوار سنگی زیبا ایجاد کرد که از میانش آب‌های روان در جریان هستند. برای همین منظور، ما در این مقاله درباره ویژگی‌ها و نحوه ساخت آبنما صخره‌ای صحبت می‌کنیم، با ویکی ساختمون همراه باشید.

آبنما صخره ای خانگی چیست؟

آبنما صخره ای در هزاران سال پیش، ساختاری برای انتقال موفقیت‌آمیز آب از جایی به جای دیگر بود. اما امروز با پیشرفت صنعت آبرسانی شهری، آبنما دیواری صخره ای به قطعات تزیینی تبدیل شده‌اند. یک آبنما صخره ای خانگی غالباً به عنوان یک ویژگی زینتی در محیط خانه در نظر گرفته می‌شود تا سبک دکوراسیون داخلی را غنای بیشتری ببخشد. این آبنما اغلب از سنگ‌های لاشه‌ای و ورقه‌ای ساخته می‌شود و دارای سیستم انتقال آب (موتور و متعلقات دیگر) است.

فواید آبنما صخره ای خانگی

فواید آبنما صخره ای خانگی

  • زیبایی: بدون شک ساختار آبنما ظاهری جذاب دارد. حرکت آب خود آرامش بخش، دیدنی و زیبا است. منشأ این زیبایی به حالت طبیعی است که آبنما به فضای داخل می‌بخشد. اهالی خانه احساس خواهند کرد که در یک محیط طبیعی زندگی می‌کنند. همچنین آبنمای صخره ای به ایجاد یک دکوراسیون داخلی زیبا نیز کمک شایانی می‌کند.
  • نقطه کانونی: یک آبنمای صخره ای می‌تواند به یک نقطه کانونی برجسته برای خانه تبدیل شود. آبنما می‌تواند در گوشه‌ای از فضای نشیمن یا پذیرایی قرار گیرد و افراد را تحت تأثیر خود قرار دهد. به طور کلی، آبنمای صخره ای به فضای اطراف خود معنایی جدید می‌بخشد.
  • منحصربه فرد بودن: آبنمای صخره ای خانگی را می‌توان به سبک‌های مختلف طراحی کرد. با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید انواع و اقسام آبنماهای صخره ای را مشاهده کنید. آبنمای شما می‌تواند ویژگی‌های بصری محیط داخل را تحریک کرده و بر آرامش فضا تأکید کند.
  • اثرات روانی مثبت: شنیدن صدای آب به آرامش بیشتر اهالی خانه کمک می‌کند. به ویژه در دنیای پُرمشغله امروزی که افراد تحت تأثیر رویدادهای مختلف شغلی و یا مشکلات دیگر زندگی مدرن قرار می‌گیرند، ایجاد یک فضای آرامش بخش در منزل امری ضروری است.

معایب آبنما صخره ای خانگی

معایب آبنما صخره ای خانگی

  • آفات: افزودن آب به فضای خانه می‌تواند باعث ایجاد آفت شود. پشه‌ها، زنبورها و سایر آفات دورتادور ساختار آبنمای شما را احاطه می‌کنند. این آفات می‌توانند به مرور زمان تخم ریزی کنند و موجبات ناراحتی اهالی خانه را ایجاد کنند.
  • نگهداری: آبنمای صخره ای نیاز به نگهداری مداوم دارد. سطح آب نیاز به مشاهده دارد، تجهیزات نیاز به نگهداری دارند و گاهی اوقات برای شفاف نگه داشتن آب نیاز به افزودن مواد شیمیایی است. بستر برگ، کثیفی و بقایای دیگر می‌تواند به مرور زمان جمع شده و مشکلاتی را ایجاد کند. پمپ‌ها فرسوده می‌شوند و فیلترها به تمیز کردن نیاز دارند.
  • هزینه: داشتن یک آبنمای زیبا می‌تواند لذت بخش باشد، اما احداث و نگهداری مداوم آن نیاز به پرداخت هزینه‌های مرتبط دارد. قطعات آبنما شامل پمپ‌ها، فیلترها، مخازن پمپ، آسترها و تسطیح آب و لوله کشی هستند که برای ساخت آبنما نیاز است تهیه شوند. تعمیر و نگهداری مداوم و استفاده از برق خود به تنهایی موضوعی چالش برانگیز هستند و افراد را مجاب می‌کنند که ماهانه مبلغی را برای این موارد کنار بگذارند.

مطلب پیشنهادی: آبنما سیمانی، طرز ساخت آبنما با سیمان توسط خودمان

نحوه ساخت آبنما صخره ای خانگی

نحوه ساخت آبنما صخره ای خانگی

اگر آماده برای ساخت آبنمای صخره ای هستید، اول باید یک ظرف، پمپ شناور، تعدادی سنگ لاشه‌ای، لوله‌های پلاستیکی و لوله زانویی نیاز خواهید داشت.

مراحل ساخت آبنمای صخره ای

1) در مرحله اول، شما باید یک پمپ شناور خریداری کنید. سایر اقلام را نیز بخرید. مطمئن شوید که اندازه سنگ‌ها از کوچک به بزرگ متفاوت است و همچنین دارای اشکال و رنگ‌های مختلف هستند. شما به اندازه کافی نیاز دارید تا پمپ را با سنگ‌ها بپوشانید.

2) ظرفی را برای استفاده انتخاب کنید. مطمئن شوید که به اندازه کافی ظرف بزرگ است و می‌تواند پمپ را در پایین خود نگه دارد. همچنین مطمئن شوید که به اندازه کافی پهن است و اجازه می‌دهد لوله و پمپ به سمت بالا خم شوند.

3) مکان مناسبی برای آبنما صخره ای خانگی خود پیدا کنید. باید آن را نزدیک منبع تغذیه (پریز برق) قرار دهید تا پمپ بتواند کار کند. به علاوه، اطمینان حاصل کنید که کابل برق به دیواره نزدیک است تا از آسیب جدا باشد. در صورت استفاده از میز یا پایه، مطمئن شوید که میز از استحکام کافی برخوردار است (جایی که آبنما روی آن قرار می‌گیرد تا از سطح زمین بالاتر قرار گیرد).

4) پمپ را در وسط ظرف قرار دهید، لوله را به آن وصل کنید و پوشش سنگی را روی آن قرار دهید. لوله‌ها باید با استفاده از سنگ‌ها به سمت بالا هدایت شوند.

5) سنگ‌ها را روی هم قرار دهید. سنگ‌های بزرگتر را در پایین قرار دهید و هنگام بالا رفتن برای پوشاندن پمپ، از سنگ‌های کوچکترها استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که لوله در مرکز سنگ‌ها نگه داشته می‌شود.

6) پس از رسیدن به ارتفاع مورد نظر، لوله پلاستیکی را برش داده و لوله زانویی را در یک زاویه قرار دهید تا بتواند آب را از صخره‌ها جاری کند. به اندازه کافی آب به ظرف اضافه کنید تا پمپ کاملاً در آب غوطه‌ور شود. پمپ را به پریز برق وصل کنید، حالا آبنما صخره ای شما آماده است.

آبنما صخره ای خانگی چیست؟

کلام آخر

از صدای زیبای ریزش آب از روی سنگ‌ها می‌توان در تمام طول روز لذت بُرد. همه آنچه شما نیاز دارید چندین قطعه اعم از پمپ، سنگ و موارد دیگر است. درست است که ساخت آبنمای صخره ای می‌تواند هزینه بردار باشد، ولی اگر بودجه کافی را دارید و کمی به دنبال تغییر در دکوراسیون داخی خانه خود هستید، آستین‌ها را بالا بزنید!

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا