مقالات کارگشا

کرسی های مدرن، تعامل سنت و مدرنیته به نفع زلزله زدگان

متاسفانه پس از زلزله در مناطق غربی در فصل سرمایش امروزه بحث اسکان افراد زلزله زده بخصوص گرمایش این افراد، که در فصل سرما دارای اهمیت دو چندان می باشد به چالشی جدی در مدیریت این بحران ناگوار تبدیل شده است.
در این یاداشت تلاش شده به ارائه روشی که در وحله اول ایمنی این افراد تامین شود و از نظر هزینه و مصرف انرژی بالاترین بهره وری لازم را داشته باشد بپردازیم.
پس از این حادثه باتوجه به شرایط اقلیمی منطقه که بسیار سرد است و نحوه اسکان موقت که به صورت اسکان در چادر بوده دو مدل گرمایش بسیار مورد توجه و استفاده قرار گرفت.

1-    استفاده از وسایل با شعله مستقیم:

در این روش که از وسایلی همچون پیک نیک، اجاق خوراک پزی و ذغال استفاده می شود بزرگ ترین ایراد نداشتن ایمنی لازم می باشد، شاید در نگاه اول این روش به علت ارزانی انرژی و سادگی در راه اندازی روشی ایده آل قلمداد شود اما در واقع این روش بازی با جان افراد است بخصوص در این فصل که به علت سرمای زیاد تمام درز ها و راه های خروجی هوا از چادر یا کانکس مصدود می شود خطر مرگ به علت گاز گرفتگی افراد بسیار بالا می باشد.

2-    استفاده از وسایل گرمایش برقی :

در این روش اگرچه ایمنی افراد که مهم ترین مسئله می باشد تا حد بسیار زیادی تامین می شود اما به علت مصرف زیاد برق باعث اتلاف مقدار بسیار زیادی از انرژی و صرف هزینه زیاد می شود و حتی با توجه به شرایط منطقه در بسیاری از مناطق امکان تامین این میزان از انرژی الکتریکی وجود ندارد. به خصوص در مناطق زلزله زده کشورمان که دیزل ژنراتور ها وظیفه تولید برق اضطراری را به عهده دارند و نمی توانند پاسخگوی مصرف زیاد برق باشند.

 در این یادداشت، به منظور طرح ایده ای ایمن و کم مصرف برای گرمایش خانوارهای زلزله زده، به روش دیگری که در واقع یک راهکار قدیمی و مرسوم گرمایش در فرهنگ ایرانی است می پردازیم.

با توجه به مواردی که بیان شد (ایمنی، مصرف انرژی و …) یکی از روش های مناسب گرمایش در این فصل استفاده از کرسی ها می باشد. اما نه به شکل مرسوم قدیمی آن ها در این یادداشت به توضیح روشی اصلاح شده می پردازیم که به صورت گسترده در کشور ژاپن به عنوان یک محصول تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.
این  محصول که با نام تجاری kutatsu در ژاپن مورد استفاده و فروش قرار می گیرد در واقع همان کرسی های مورد استفاده در ایران است با تفاوتی در منبع گرمایش .

 

Kutatsu  ها به طور کل با توجه به پیکر بندی آن ها و نوع گرمایش به دو نوع متفاوت تقسیم بندی می شوند:

1–    مدل الکتریکی:

در این مدل یک هیتر کوچک برقی به زیر میز چسبانده می شود و سپس یک پتوی نازک به منظور تجمع گرما رو میز برای پوشاندن آن قرار می گیرد.

2– مدل زغالی:

این مدل که بسیار مشابه کرسی های معمول است گرمایش آن به وسیله زغال داغ می باشد با این تفاوت که در روش ابتدا در زمین چاله ای به عمق 40  سانتی متر حفر کرده و زغال داغ را در چاله قرار می دهند و پس از آن با گذاشتن پوششی مخصوص بر روی آن میز مورد نظر را بر روی آن قرار می دهند و همانند مدل الکتریکی آن به قرار دادن پتویی نازک بر روی آن موجب تجمع گرما در زیر می شوند.

به طور کل این روش گرمایش در فصول سرما در مکان هایی که فاقد عایق بندی مناسب، دارای اتلاف انرژی فراوان و مکان هایی که دارای سیستم گرمایش مرکزی نیستند و گرمایش آن ها تنها به صورت بخش بخش می باشد بسیار مناسب هستند هرچند که یکی از مشکلات و خطرات این سیستم خوابیدن طولانی مدت زیر آن هاست که دارای خطرات فروان از جمله سوختگی است.

از نظر هزینه و نحوه راه اندازی نیز این سیستم ها بسیار به صرفه هستند، قیمت یک نمونه خارجی آن در حدود 100 تا 400 دلار و قیمت نمونه داخلی آن بین 400 تا 600 هزار تومن است که با توجه به مصرف انرژی و خطر سیستم های دیگر این سیستم ها بسیار به صرفه و ایمن هستند.

منبع :

کارگشا، سامانه جامع صنعت ساختمان

مطالب مرتبط:

آشنایی با سیستم شوتینگ زباله + دیتایل اجرایی

سیستم ها و روش های تصفیه آب استخر

محافظت تاسیسات گرمایش و سرمایش ساختمان در برابر زلزله

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا