مقالات کارگشا

تخریب ساختمان، صفر تا صد چگونگی تخریب ساختمان

اغلب ساخت و سازهای شهری مربوط به تخریب و نوسازی ساختمان های کلنگی و قدیمی است که مالکان آن ها پس از طی طریق قانونی و اخذ پروانه ساخت از شهرداری نسبت به تخریب ساختمان فرسوده اقدام و بستر را برای ساخت یک ساختمان جدید با آخرین استانداردهای ساخت را فراهم می کنند. لازمه یک تخریب اصولی و با کمترین حادثه، رعایت مراحل گام به گام تخریب با توجه به چک لیست آن است.

در این مطلب می خوانید:

تعاریف کلیدواژه ها در تخریب ساختمان

مراحل تخریب ساختمان های کلنگی و فرسوده

موارد ضروری در تخریب ساختمان

تعاریف کلیدواژه ها در تخریب ساختمان

تخریب:

هر اقدامی که مستلزم جدا کردن مصالح از ساختمان به منظور حذف، نوسازی، تعمیر، مرمت و بازسازی تمام یا قسمتی از بنا باشد، تخریب نامیده می شود.

ساختمان کلنگی:

به ساختمان قدیمی گفته می شود که حداقل 20 سال از عمر آن گذشته باشد. ساختمان های کلنگی معمولا تا دو طبقه هستند و فاقد فونداسیون و سازه استاندارد می باشند.

ساختمان فرسوده:

ساختمان فرسوده بنایی است که در اثر عوامل فرسایشی و نبود استانداردها هنگام ساخت قابل بازسازی نیست و باید تخریب گردد.

بیشتر بخوانید: عملیات تخریب و برچیدن ساختمان های فرسوده

چاه های فرسوده:

چاه های فاضلاب ساختمان های فرسوده را چاه های فرسوده می نامند که پس از تخریب ساختمان و قبل از اجرای عملیات ساخت باید حداقل یک متر از آن ها با آهک پر شود.

تفکیک مصالح:

چنان چه هدف از تخریب، برچیدن ساختمان فرسوده و کلنگی با اولویت استفاده از مصالح مستعمل در نوسازی و یا تبدیل به نقدینگی باشد تفکیک مصالح صورت می گیرد.

ایمنی تخریب:

ایجاد تدابیر لازم ایمنی هنگام تخریب جهت به حداقل رساندن حوادث و سوانح را ایمنی تخریب نام دارد.

بیشتر بخوانید: ایمنی تخریب ساختمان، روش های مواجهه با خطرات تخریب ساختمان

ابزارآلات تخریب ساختمان:

به ابزارآلاتی که هنگام تخریب ساختمان های فرسوده مورد استفاده قرار می گیرند، ابزارآلات تخریب می گویند.

این ابزارآلات شامل:

بیل، کلنگ، فرغون و تیشه دوسر، کلنگ یک سر، پتک، قلم، دیلم، سنگ فرز، دریل، ضربه زن برقی، دستگاه برش آهن آلات با گاز اکسیژن، شیلنگ آب، بشکه زیر پایی، تخته الوار زیرپایی، داربست فلزی، طناب و قرقره، بالابر

وسایل ایمنی در تخریب:

کپسول آتش نشانی، کمربندایمنی، دستکش ایمنی، کفش ایمنی، کلاه ایمنی، عینک ایمنی، لباس کار مناسب تخریب، نردبان دو طرفه استاندارد، داربست فلزی، نرده بان یک طرفه بلند و کوتاه

«چنانچه نیاز به تخریب ساختمان در تهران دارید؛ می‌توانید درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

ماشین آلات تخریب:

ماشین آلاتی که جهت تخریب ساختمان های فرسوده مورد استفاده قرار می گیرند ماشین آلات تخریب ساختمان نامیده می شوند.

بیشتر بخوانید: ماشین آلات تخریب ساختمان، انواع ابزارهای دستی و مکانیکی

این دسته از ماشین آلات تخریب شامل:

بیل مکانیکی چرخ زنجیری و چرخ لاستیکی، دکل استاندارد و دکل بلند، لودر، بیل بکهو، دستگاه چکش هیدرولیکی که به بیل های مکانیکی متصل می شود. مینی لودر (بابکت) با تمام متعلقات وابسته، کامیون کمپرسی، چکش  بادی تخریب با دستگاه کمپرسور با موتور دیزلی.

تخریب ساختمان

مراحل تخریب ساختمان های کلنگی و فرسوده:

  1. قطع برق ساختمان از پشت کنتور و انتقال کنتور در صورتی که در داخل ساختمان باشد.
  2. درخواست قطع انشعابات گاز از اداره گاز محل
  3. قطع آب ساختمان با بستن شیر فلکه کنتور آب
  4. باز نمودن شیرآلات و تجهیزات برقی و مکانیکی شامل: آب گرمکن، پکیج، کولر آبی، کولر گازی، فن های سرویس بهداشتی و آشپزخانه، هود، کابینت های آشپزخانه و سینک، روشویی، سینک ظرفشویی، اجاق شومینه، گاز رومیزی، باز نمودن لامپ ها، باز نمودن کلید پریزها و لوسترها و چراغ های حبابی داخل و خارج ساختمان، بیرون کشیدن سیم های برق از داخل دیوارها
  5. ایجاد حریم ایمن طبق ضوابط شهرداری و مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان
  6. جداسازی شیشه ها از درها و پنجره ها
  7. جداسازی بازشوها (درهای چوبی و آهنی بازشو و پنجره ها)
  8. جداسازی پنجره ها، چهارچوب فلزی درب های چوبی، چهارچوب درب های فلزی از دیوارها
  9. برچیدن عایق رطوبتی بام و مصالح شیب بندی و رسیدن به پوشش سقف
  10. چنان چه دیوارها باربر باشند و سقف از نوع طاق ضربی باشد، تخریب طاق ضربی و جداسازی و تفکیک تیرآهن ها
  11. چنان چه اسکلت ساختمان بتنی و ساختمان بیش از دو طبقه باشد، آجر فشاری ماشینی یا گری و ملات استفاده شده از نوع ماسه و سیمان است.
  12. به دلیل جدا نشدن ملات از آجر در حین تخریب دیوار آجرها از ملات جدا نمی شوند، لذا آجر سالمی از تخریب چنین دیوارهایی بدست نمی آید.
  13. چنان چه اسکلت ساختمان فلزی بوده و سقف از نوع طاق ضربی باشد ابتدا تخریب طاق ضربی و سپس تخریب دیوارها و سپس برچیدن اسکلت فلزی از بالاترین سقف به سمت پایین
  14. چنان چه اسکلت ساختمان فلزی و نوع پوشش سقف تیرچه بلوک باشد ابتدا تخریب سقف ها و دیوارهای هر طبقه با چکش هیدرولیکی و سپس برچیدن اسکلت فلزی از بالاترین قیمت اسکلت فلزی به سمت پایین
  15. چنان چه اسکلت ساختمان بتنی و پوشش سقف آن از نوع دال دو طرفه (تاوه بتنی) باشد، از بالاترین طبقه به سمت پایین با چکش هیدرولیکی تخریب می شود.
  16. اگر ارتفاع ساختمان از طول بازوهای بیل مکانیکی که چکش هیدرولیکی بر روی آن نصب شده بیشتر باشد در این صورت از بالا به پایین توسط چکش های بادی (کمپرسور) و چکش های برقی سقف دیوارها و سازه اصلی  تخریب می شوند و توسط کارگران به صورت دستی مواد ناشی از تخریب با ایجاد کمترین آلودگی و گرد و غبار به پایین و محوطه کارگاه هدایت شده و از آن جا بارگیری و به خارج از کارگاه منتقل می گردند.
  17. بارگیری و حمل مواد ناشی از تخریب شامل نخاله های ساختمانی و آهن آلات فرسوده غیرقابل استفاده و مستهلک قابل استفاده جهت کاربری های غیر سازه ای به خارج از کارگاه
  18. در صورتی که ساختمان دارای فونداسیون بتنی باشد، تخریب فونداسیون بتنی و بارگیری مواد ناشی از تخریب آن به خارج از کارگاه
  19. در صورتی که ساختمان آجری باشد و ملات استفاده شده ماسه سیمان باشد، آجرها به صورت سالم از ملات جدا نمی شوند، لذا پس از جداسازی پوشش سقف ها توسط ماشین آلات خاک برداری شامل: لودر، بیل مکانیکی و بیل بکهو همزمان با تخریب دیوارها و نخاله ها و مواد ناشی از تخریب بارگیری شده و به خارج از کارگاه حمل می گردد.
  20. توضیحات ضروری هنگام تخریب باید از انشعابات اصلی آب، برق، گاز و تلفن محافظت کرد تا هنگام عملیات تخریب به آن ها آسیبی نرسد.
  21. پر کردن مقداری از ارتفاع چاه های فاضلاب قدیمی با آهک و سپس با خاک یا مخلوط معدن و به هیچ عنوان با مواد ناشی از تخریب سقف ها و دیوارها این کار صورت نگیرد زیرا مکانی برای تجمع حیوانات و حشرات موزی ساختمان خواهد شد و آلودگی های زیست محیطی ناشی ازچاه های فاضلاب فرسوده منتشر خواهد شد.

تخریب ساختمان

موارد ضروری در تخریب ساختمان

  • در قرارداد تخریب علاوه بر تمام ماده های قرارداد، ساختمان باید توسط مجری در زمینه حوادث و سوانح پیش بینی نشده بیمه گردد و نیز جهت جلوگیری از آلودگی صوتی و زیست محیطی، محدودیت زمانی جهت انجام کار در نظر گرفته شود.
  • در صورتی که ساختمان مورد تخریب دارای برق گیر باشد، ابتدا باید برقگیر از ساختمان جدا شود و در صورت لزوم مجدداً در نزدیک ترین فاصله نصب و آماده به کار گردد.
  • در عملیات تخریب باید کارگران با تجربه بکار گرفته شوند و اشخاص ذی صلاح بر کار آن ها باید نظارت داشته باشند.
  • سایر افراد از جمله رانندگان و متصدیان ماشین آلات و تجهیزات مربوطه باید تجربه کافی در کار تخریب را داشته باشند و زیر نظر اشخاص ذی صلاح انجام وظیفه نمایند.
  • مصالح و ضایعات ناشی از تخریب نباید روی کف طبقات به صورتی انباشته شوند که از ظرفیت باربری مجاز کف طبقه مربوطه بیشتر باشد، لذا باید از انبار شدن مصالح و ضایعات روی سقف ها جلوگیری کرد.
  • از وارد شدن فشارهای افقی از انباشته شدن مصالح در مجاور دیوارها باید جلوگیری شود.
  • مصالح و ضایعات ناشی از تخریب نباید برای ساختمان های مجاور و معابر عمومی تولید اشکال نمایند. این مصالح باید در فواصل زمانی مناسب بارگیری و به محل های مجاز حمل گردند.

مهندسی تخریب ساختمان

مهندسی تخریب ساختمان چیست و شامل چه عملیات ها و قوانینی می شود. تخریب ساختمان به عنوان اولین مرحله از عملیات ساخت و ساز اثرات متعددی بر محیط شهری دارد و از این رو دارای اهمیت فراوانی است.

تخریب ساختمان‌ به عنوان اولین مرحله از عملیات ساخت و ساز اثرات متعددی بر محیط شهری دارد و از این رو دارای اهمیت فراوانی است. تخریب ساختمان می‌تواند باعث آسیب جانی و مالی شود و همچنین سلامت افراد مرتبط با پروژه را به خطر بیاندازد و به محیط اطراف آسیب برساند.

 مسئله تخریب در شهر تهران به طور خاص مورد توجه قرار نگرفته و دستورالعملی برای آن تهیه نشده است. البته که به صورت پراکنده مقرراتی برای تخریب در موارد زیر وجود دارد.

  • مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان
  • نشریه مشخصات عمومی کارهای ساختمانی سازمان مدیریت
  • آیین نامه حفاظت کارگاه‌های ساختمانی وزارت کار و امور اجتماعی

مهندسی تخریب ساختمان

ولی این موارد بیشتر حفاظت و ایمنی در حین کار را در نظر می‌گیرند و هیچ بحثی از جزئیات روش تخریب بیان نشده است، در صورتی که در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا علاوه بر مباحث ایمنی، تأثیرات محیطی تخریب را برای تأمین آسایش شهروندان در آیین نامه‌هایی تدوین کرده است.

خوشبختانه جامعه مهندسی کشور شاهد اقداماتی نظیر پیشنهاد صلاحیت تخریب برای مهندسی عمران در سازمان نظام مهندسی، برگزاری همایش ملی مهندسی تخریب در صنعت ساختمان و ضرورت تهیه ضوابط و دستورالعمل تخریب ساختمان از طرف متولیان این امر مهم می‌باشد.

با توجه به اینکه شهرهای بزرگ ایران میان سال بوده و نیاز به بازسازی و جوان شدن دارند لذا باید به تخریب ساختمان به صورت حرفه‌ای‌تر نگاه کرد. کسانی که در این حرفه مشغول به کارند معمولاً به صورت تجربی این کار را آموخته و توانایی تخریب ساختمان‌های کلنگی را دارند و در برخورد با ساختمان‌های بلند مرتبه بی‌تجربه و ناتوان هستند.

مقدمات قبل از عملیات تخریب

قبل از شروع کار برای عملیات تخریب ساختمان، بررسی مهندسی توسط شخص ذی‌صلاح برای تعیین شرایط کف دیوارها، چارچوب‌ها، اسکلت و امکان خراب شدن بدون برنامه بخش‌های ساختمان انجام شود. همچنین ساختمان‌های هم‌جوار بررسی شود.

مقدمات قبل از عملیات تخریب

  • کارفرما می‌بایست مجوز برای عملیات تخریب داشته باشد.
  • قبل از عملیات تخریب باید تمام انشعابات آب، گاز، برق جمع آوری گردد.
  • اگر برقراری انشعاب آب و برق در طی عملیات تخریب موردنیاز است، باید این انشعابات به صورت موقت برقرار و محافظت گردد.
  • باید خطر خرد شدن شیشه و شکسته شدن شیشه هرجایی که وجود دارد حذف شود.
  • عملیات تخریب باید از بالاترین نقطه ساختمان و دیوارهای پیرامونی شروع شود و به ترتیب به سمت پایین انجام گیرد.
  • قبل از شروع تخریب دیوارهای پیرامونی و کف طبقه زیرین، باید نخاله هریک از دیوارها و کف طبقات بالا برداشته شده باشد.
  • باید فقط پلکان‌، مسیرگذر و نردبان‌هایی که برای دسترسی به سازه ساختمان اختصاص یافته‌اند مورد استفاده قرار گیرند.
  • تمام پلکان‌ها، مسیر گذر و نردبان‌های مورد استفاده باید به طور مداوم بازرسی شوند که در شرایط ایمن و سالم نگه داشته شوند.
  • کانال‌های فلزی یا چوبی برای انتقال نخاله‌ها در زاویه بیش از ۴۵ درجه باید به طور کامل محصور شوند.
  • زمانی که عملیات تخریب در حال انجام نیست، نواحی اطراف دهانه تخلیه به طور ایمن بسته نگه داشته شود.

مواردی از آئین نامه حفاظتی کارگاه‌های ساختمانی

طبق مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان «ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا»، هر اقدامی که مستلزم جدا کردن مصالح از ساختمان به منظور حذف، نوسازی، تعمیر، مرمت و بازسازی تمام یا قسمتی از بنا باشد، تخریب نامیده می‌شود.  عملیات تخریب در بسیاری از فعالیت‌های عمرانی به عنوان اولین و حساس‌ترین بخش از مراحل اجرایی می‌باشد.

مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان «ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا»

ماده ۱۹۸: عملیات تخریب باید از بالاترین قسمت یا طبقه شروع و به پایین‌ترین قسمت یا طبقه ختم گردد، مگر در موارد خاصی که تخریب به طور یکجا و استفاده از مواد منفجره در فونداسیون و از راه دور با رعایت کلیه احتیاطات و مقررات ایمنی مربوطه و کسب مجوزهای لازم انجام و یا از طریق کشیدن با کابل و واژگون کردن و یا از طریق ضربه زدن با وزنه‌های در حال نوسان انجام شود.

ماده ۲۰۲: از تخریب قسمت‌هایی از ساختمان که باعث تخریب و ریزش ناگهانی قسمت‌های دیگر ساختمان گردد باید جلوگیری به عمل آید.

ماده ۱۹۲: قبل از اینکه عملیات تخریب شروع شود، باید بازدید دقیقی از کلیه قسمت‌های ساختمان در دست تخریب به عمل آمده و در صورت وجود قسمت‌های خطرناک و قابل ریزش، اقدامات احتیاطی از قبیل نصب شمع، سپر و حائل و ستون‌های موقتی جهت مهار آن قسمت‌ها به عمل آید.

جلوگیری از آلودگی زیست محیطی

موارد ضروری در تخریب ساختمان

در تخریب هر نوع ساختمان باید توسط پیمانکار تخریب در زمینه حوادث و سوانح پیش بینی نشده بیمه انجام گردد و نیز جهت جلوگیری از آلودگی صوتی و زیست محیطی، محدودیت زمانی جهت انجام کار در نظر گرفته شود.

در عملیات تخریب باید کارگران با تجربه بکار گرفته شوند و اشخاص ذی‌صلاح بر کار آن‌ها باید نظارت داشته باشند.

سایر افراد از جمله متصدیان ماشین آلات و تجهیزات مربوطه باید تجربه کافی در کار تخریب را داشته باشند و زیر نظر اشخاص ذی‌صلاح عملیات را انجام دهند.

از وارد شدن فشارهای افقی از انباشته شدن مصالح و ضایعات حاصل از تخریب در مجاور دیوارها باید جلوگیری شود.

مراحل تخریب ساختمان‌های فرسوده

  • درخواست قطع انشعابات گاز، آب و برق
  • باز نمودن شیرآلات و تجهیزات برقی و مکانیکی شامل: آب گرمکن، پکیج، کولر آبی، کولر گازی، فن‌های سرویس بهداشتی و آشپزخانه، هود، کابینت‌های آشپزخانه و سینک، روشویی، سینک ظرفشویی، اجاق شومینه، گاز رومیزی، باز نمودن لامپ‌ها، باز نمودن کلید پریزها و لوسترها و چراغ‌های حبابی داخل و خارج ساختمان، بیرون کشیدن سیم‌های برق از داخل دیوارها
  • ایجاد حریم ایمن طبق ضوابط شهرداری و مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان
  • جداسازی شیشه‌ها از درها و پنجره‌ها
  • جداسازی بازشوها (درهای چوبی و آهنی بازشو و پنجره‌ها)
  • جداسازی پنجره‌ها، چهارچوب فلزی درب‌های چوبی، چهارچوب درب‌های فلزی از دیوارها
  • برچیدن عایق رطوبتی بام و مصالح شیب بندی و رسیدن به پوشش سقف
  • چنان چه اسکلت ساختمان فلزی بوده و سقف از نوع طاق ضربی باشد ابتدا تخریب طاق ضربی و سپس تخریب دیوارها و سپس برچیدن اسکلت فلزی از بالاترین سقف به سمت پایین

مراحل تخریب ساختمان های فرسوده

تخریب با چکش هیدرولیکی (پیکور)

  • چنان چه اسکلت ساختمان فلزی و نوع پوشش سقف تیرچه بلوک باشد ابتدا تخریب سقف‌ها و دیوارهای هر طبقه با چکش هیدرولیکی و سپس برچیدن اسکلت فلزی از بالاترین قسمت اسکلت فلزی به سمت پایین
  • چنان چه اسکلت ساختمان بتنی و پوشش سقف آن از نوع دال دو طرفه (تاوه بتنی) باشد، از بالاترین طبقه به سمت پایین با چکش هیدرولیکی تخریب می‌شود.
  • اگر ارتفاع ساختمان از طول بازوهای بیل مکانیکی که چکش هیدرولیکی بر روی آن نصب شده بیشتر باشد در این صورت از بالا به پایین توسط چکش‌های بادی (کمپرسور) و چکش‌های برقی سقف دیوارها و سازه اصلی تخریب می‌شوند و توسط کارگران به صورت دستی مواد ناشی از تخریب با ایجاد کمترین آلودگی و گرد و غبار به پایین و محوطه کارگاه هدایت شده و از آن جا بارگیری و به خارج از کارگاه منتقل می‌گردند.
  • بارگیری و حمل مواد ناشی از تخریب شامل نخاله‌های ساختمانی و آهن آلات فرسوده غیرقابل استفاده و مستهلک قابل استفاده جهت کاربری‌های غیر سازه‌ای به خارج از کارگاه
  • در صورتی که ساختمان دارای فونداسیون بتنی باشد، تخریب شالوده (فونداسیون) بتنی و بارگیری مواد ناشی از تخریب آن به خارج از کارگاه

عملیات تخریب

آیتم های این فصل هنگامی که خاک برداری یا گود برداری صورت می گیرد (آیتم های فصل دوم و سوم) و خاک حاصله از عملیات خاکی به خارج از کارگاه حمل می گردد تعلق نمی گیرد ، ولی زمانی که با نظر مهندس مشاور و ارائه دستور کار خاک حاصله مجددا در سطوح خاکریز مورد استفاده گردد به پیمانکار تعلق می گیرد.

فصل عملیات تخریب از فصول پر کاربرد فهرست بها ابنیه می باشد.

آیتم های این فصل هنگامی که خاک برداری یا گودبرداری صورت می گیرد (آیتم های فصل دوم و سوم) و خاک حاصله از عملیات خاکی به خارج از کارگاه حمل می گردد تعلق نمی گیرد، ولی زمانی که با نظر مهندس مشاور و ارائه دستور کار خاک حاصله مجددا در سطوح خاکریز مورد استفاده گردد به پیمانکار تعلق می گیرد.

عملیات تخریب

انواع تخریب:

تخریب کلی: برای حالتی که کل بنا (آجری، خشتی، گلی و ….) باید تخریب گردد. (سرعت تخریب زیاد و اغلب با استفاده از ماشین آلات)

تخریب جزئی: برای حالت بازسازی بناها، جداول بتنی، تاسیسات مکانیکی و برقی، نوسازی ساختمان های (آجری و خشتی و …) مورد استفاده قرار میگیرد.

(سرعت پائین و احتمال تخریب بصورت دستی یا بوسیله ابزار کوچک و جمع آوری مصالح سالم و دسته بندی آنها البته با دستور کارفرما)

Ѫ قبل از شروع تخریب باید برنامه ریزی کامل برای انجام کار صورت گیرد. دستگاه نظارت باید از روش تخریب مطلع باشد .

فصل اول : تخریب (شامل 9 گروه)

گروه 1: بوته کنی – ریشه کن کردن درخت – پرکردن و کوبیدن جای ریشه با خاک مناسب – جابجایی درخت

گروه 2: سوراخ کردن سقف یا دیوار آجری یا بلوکی و بتنی و بتن مسلح – ایجاد شیار برای عبور لوله آب و گاز در سطوح بنایی غیر بتنی و بتنی

گروه 3: تخریب کلی ساختمان خشتی، گلی، چینه ای، آجری، سنگی، بلوکی با ملات های مختلف

گروه 4: تخریب بنایی های آجری، سنگی، بلوکی با ملات ماسه سیمان، باتارد، گل آهک، ماسه آهک، گچ و خاک و تخریب سقف آجری با تیرآهن یا بدون تیرآهن و تخریب انواع بتن غیر مسلح و مسلح با هر عیار سیمان و بریدن میلکرد و تخریب شفته با هر عیار و تفکیک و دسته بندی مصالح حاصل از تخریب

گروه 5: برچیدن پله موزائیکی یا سنگی ریشه دار، برچیدن فرش آجری یا موزائیکی با هر نوع ملات، برچیدن سنگ پله ها یا فرش کف یا دیوار که با سنگ پلاک اجرا شده و….. برچیدن سرامیک یا کاشی و ملات باقیمانده روی دیوار و کف، تراشیدن کاهگل بام و اندود دیوار و سقف و اندود گچ آن، تراشیدن اندود گچ و خاک دیوار یا سقف، تراشیدن اندودهای ماسه سیمان یا با تارد یا ماسه آهک، درآوردن بند کهنه گچی یا گچ و خاکستر و پاک کردن و شستن درزها، برچیدن سقف اطاق هایی که با تیر چوبی و حصیر و توفال و کاهگل پوشیده شده، برچیدن سفال بام، برچیدن عایق کاری، برچیدن (تخریب) جدول های بتنی پیش ساخته.

گروه 6: برچیدن تخته زیر شیروانی یا توفال سقف و لاپه چوبی و خرپای چوبی به همراه اتصالات و در و پنجره چوبی به همراه چهارچوب مربوط و پاراوان چوبی و فلزی، بازکردن قفل و یراق آلات در و پنجره و لولا و چفت دستگیره.

گروه 7: برچیدن پنجره یا درهای فلزی و صاف کردن و دورچین کردن آهن ورق صاف یا کرکره ای روی شیروانی و سایبان و جانپناه و کف پنجره و ورقهای آزبست سیمان و هرنوع اسکلت فلزی ساختمان و اتصالات و لوله و ورق و فنس و سیم خاردار.

گروه 8: برچیدن کاسه ظرفشویی و روشویی پیسوار و بیده توالت فرنگی و دوش و فلاشتانک و مستراح شرقی و وان حمام، برچیدن لوله فلزی توکار و روکار و لوله های آزبست سیمان و چدنی فاضلاب، برچیدن سیم های برق و تلفن و…(روکار و توکار)، برچیدن هرنوع چراق سقفی و پنکه سقفی و کلید پریز (توکار و روکار) و برچیدن هر نوع کابل روی سطح دیوار و سقف و کف.

گروه 9: کندن آسفالت بام و جاده و خیابان، شیار انداختن و کندن آسفالت با دستگاه، تخریب کلی هر نوع آسفالت و تراشیدن هر نوع آسفالت.

Ѫ واحد های متریک به کار رفته در این فصل شامل: متر مربع، اصله، متر طول ،متر مکعب، عدد، کیلوگرم و دستگاه است.

مطالب و نکات مهم

به عنوان سختی کار هیچ گونه اضافه پرداختی صورت نمی گیرد.

برای حمل نخاله به خارج از کارگاه و محل مورد تصویب مهندس مشاور هیچ گونه ضریبی نظیر ضریب تورم و … تعلق نمی گیرد.

مصالح تخریبی در صورت لزوم و با نظر مهندس مشاور بایدتفکیک و دسته بندی شوند و هیچ گونه اضافه پرداختی نیز صورت نمی گیرد.

برای حمل مواد حاصل از تخریب از آیتم های حمل خاک در فصل سوم استفاده می گردد و بابت بار اندازی و جابجایی از کارگاه هیچ گونه اضافه بهایی پرداخت نمی گردد.

عملیات تخریب

مصالح حاصل از تخریب در فصل اول:

الف: مورد نیاز برای عملیات اجرایی نیست (از کارگاه خارج شود)

ب: قابل استفاده جهت عملیات اجرایی می باشد که طبق دستور مشاور و کارفرما باید سالم بماند (قیمت جدید) و جمع آوری و مرتب دپو شود (متعلق به کارفرما 010408)

ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺨﺮﻳﺐ ﺟﻬﺖ ﻣﺼﺮف ﺑﻪ دو دﺳﺘﻪ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻲﺷﻮد:

  1.  ﻣﺼﺎﻟﺤﻲ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ از ﺗﺨﺮﻳﺐ ﻣﺠﺪدا ﻣﻲ ﺗﻮان از آن ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ داﺷﺘﻦ ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻓﻨﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺮد ﻣﺎﻧﻨﺪ آﺟﺮ و آﻫﻦآﻻت
  2.  ﻣﺼﺎﻟﺤﻲ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ار ﺗﺨﺮﻳﺐ ﻧﻤﻲﺗﻮان از آن اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﭻ، ﺧﺎک، اﻳﺰوﻻﺳﻴﻮن و  ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﻠﻲ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺨﺮﻳﺐ ﺑﺎﻳﺪ ﻗﺒﻞ از ﻣﺼﺮف، ﻛﻨﺘﺮل و ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮدن آن از ﻃﺮف دﺳﺘﮕﺎه ﻧﻈﺎرت ﻣﻮرد ﺗﺎﻳﻴﺪ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد. ﻛﻠﻴﻪ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺨﺮﻳﺐ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻛﺎرﻓﺮﻣﺎ اﺳﺖ و ﻛﺎرﻓﺮﻣﺎ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻬﺎی ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺨﺮﻳﺐ ﻛﻪ ﻣﺠﺪدا ﺗﻮﺳﻂ ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎر ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار میﮔﻴﺮد را از ﺻﻮرت وﺿﻌﻴﺖ ﻛﺎرﻛﺮد ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎر، ﺑﻌﺪ از در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺗﺮﻣﻴﻢ مصالح کسر نماید.

تهیه خاک مناسب برای پرکردن جای درخت و … (031002 و 030701 تا 030705)

شیارزنی برای عبور لوله آب و گاز در سطوح بنایی بتنی و غیر بتنی (010207تا  010212) و شیار زنی برای عبور لوله برق از فصل 28 فهرست بهاء تاسیسات برقی پرداخت می شود.

تخریب جداول بتنی (010515) هزینه کندن بتن زیر و اطراف جداول بتنی از ردیف (010405) پرداخت می شود.

تخریب و پر کردن قنات و چاههای قدیمی در محل پروژه (قیمت جدید) است.

به جزء ردیفهای تخریب کلی و بنایی هیچگونه تجهیزاتی جهت بارگیری و حمل از جمله (فرغون – کمپرسی – لودر- و ….) در قیمت پیش بینی نشده است.

محل انباشت موقت در کارگاه در صورتی که در داخل فضای ساختمان باشد نیاز به حمل دستی تا محل بارگیری ماشینی دارد، که در فهرست بهاء هیچ اشاره ای به آن نشده است.

محاسبات احجام مصالح تخریب شده بر اساس حجم بارگیری شده در داخل کامیون است. و در صورتی که بر اساس احجام اجرا محاسبه شود می بایست تورم حاصل از بارگیری در آن احجام اعمال شود (3/1*)

در آیتم سوراخ کاری، سوراخ کاری به وسیله دستگاه هیلتی پیش بینی نشده است و این نوع سوراخ کاری قیمت جدید تلقی می شود.

منظور  از کسر در تمامی آیتمهای فهرست بهاء عملیات تقسیم می باشد.

مثال: در آیتم 010102 ذکر شده است محیط تنه درخت تا 15 سانتی متر و به ازای هر 5 سانتی متر محیط تنه (کسر 5 سانتی متر به تناسب محاسبه میشود ) در صورتی که محیط تنه درخت 12 سانتی متر باشد مقدار آیتم 2.4 اصله خواهد بود.                              2.4=5/12

منظور از تخریب و برچیدن، سالم در آوردن مصالح نمی باشد. در صورتی که مطابق دستور کارفرما مصالح خاصی می بایست سالم استخراج شوند به علت صعوبت دقت عمل و نیروهای انسانی متخصص ، آیتم مذکور قیمت جدید محسوب می شود.

هزینه حمل مصالح حاصل از تخریب تا حمل موقت داخل کارگاه در ردیفهای فهرست دیده شده است. (گروه 4)

در برچیدن کارهای تاسیساتی اگر لازمه  آن تخریب کارهای ابنیه باشد. مثلا تخریب کاسه توالت و سرامیک و قیرگونی اطراف آن، ردیفهای سرامیک و قیرگونی به صورت جداگانه پرداخت می شود.

ﺗﺨﺮﻳﺐ ﻛﻠﻲ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﻫﺎی ﻏﻴﺮ اﺳﻜﻠﺘﻲ (سنتی) ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ، ﻛﻪ ﻣﺴﺎﺣﺖ زﻳﺮﺑﻨﺎی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻣﻼک اﺳﺖ.

تخریب بنایی (حجمی) ﺑﺮای ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﻫﺎی اﺳﻜﻠﺖ ﻓﻠﺰی ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی وزن اﺳﻜﻠﺖ می ﺑﺎﺷﺪ، ﻛﻪ ﺑﺮای ﺑﺪﺳﺖ آوردن وزن اﺳﻜﻠﺖ، میﺗﻮان آﻫﻦآﻻت ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺨﺮﻳﺐ را ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﺑﺎﺳﻜﻮل وزن ﻛﺮد و ﻳﺎ اﻳﻨﻜﻪ از روی ﻧﻘﺸﻪﻫﺎی قبلی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﺳﻜﻠﺖ ﻣﺬﻛﻮر، وزن را ﺑﺮ اﺳﺎس وزن ﻣﺨﺼﻮص ﻣﺘﺮه ﻧﻤﻮد.

ﺗﺬﻛﺮ: ﺗﺨﺮﻳﺐ دﻳﻮارﻫﺎ، ﺳﻘﻒﻫﺎ و ﻓﻮﻧﺪاﺳﻴﻮن ﺣﺎﺻﻞ از اﻳﻦ ﻧﻮع ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﻫﺎ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﺣﺠﻢ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.

تخریب بنایی(ﺣﺠﻤﻲ) ﺑﺮای ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﻫﺎی اﺳﻜﻠﺖ ﺑﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﺣﺠﻢ ﺑﺘﻦ ﻣﺴﻠﺢ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.

ﺗﺬﻛﺮ: ﺗﺨﺮﻳﺐ دﻳﻮارﻫﺎ، ﺳﻘﻒﻫﺎ و ﻓﻮﻧﺪاﺳﻴﻮن ﺣﺎﺻﻞ از اﻳﻦ ﻧﻮع ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﻫﺎ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﺣﺠﻢ میﺑﺎﺷﺪ.

ﻛﻠﻴﻪ ﻋﻤﻠﻴﺎت اﺟﺮاﺋﻲ ﻗﺒﻞ از اﺟﺮا ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﻧﻈﺮ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻗﺒﻠﻲ دﺳﺘﻮر ﻣﺸﺎور ﻳﺎ ﻛﺎرﻓﺮﻣﺎ اﻧﺠﺎم ﺷﻮد. ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎر اﺧﺘﻴﺎر اﺟﺮای ﻫﻴﭻ ﻓﻌﺎلیتی را ﺑﺪون دﺳﺘﻮر ﻛﺎر ﻳﺎ دﺳﺘﻮر ﺷﺮوع ﻋﻤﻠﻴﺎت ﻧﺪارد و در ﺻﻮرت وﺿﻌﻴﺖﻫﺎ ﭘﺮداﺧﺖ نمی شود.

بیشتر بخوانید: دانلود فایل چک لیست تخریب ساختمان

مشاوره آنلاین دپارتمان اجرای کارگشا، مشاور و پاسخگوی سوالات شماست. در صورت داشتن هرگونه سوال و درخواست مشاوره تخصصی در خصوص تخریب ساختمان را از ما بپرسید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. آیا جلوگیری شهرداری از تخریب با بیل مکانیکی مبنای قانونی داره؟ یعنی شهرداری قانوناً مجاز به جلوگیر از تخریب با بیل مکانیکی هست؟

  2. سلام خسته نباشید.خیلی توضیحات مفید و مختصر و جمع و جوره.برای بخشی از گزارشاتم نیازش داشتم ولی نمیتونم کپیش کنم.چیکار باید بکنم؟

  3. سلام وقتتون بخیر
    در رابطه با دیوار باربر ( 25 سانتی ) مشترک دو همسایه که تیر آهنهای دو طرف روی آن نشسته بهترین روش ایجاد ایمنی برای یکی از طرفین و تخریب و نوسازی طرف دیگر چیست ؟
    ممنون از راهنمایی..

  4. با سلام و خدا قوت دلیل بفرمایید دلیل اینکه شهرداری از تخریب ساختمان بوسیله بیل مکانیکی جلوگیری بعمل می آورد چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا