مقالات کارگشا

کابینت آشپزخانه مدرن را چطور می پسندید؟ ایرانی، کوچک یا شیک!

کابینت آشپزخانه مدرن از جمله کابینت‌هایی است که به تازگی در ایران طرفدارانی پیدا کرده است. کابینت مدرن و به طور کلی آشپزخانه مدرن دارای ویژگی‌هایی است که آن را نسبت به دیگر انواع کابینت متمایز می‌کند و با وجود این ویژگی‌ها است که ما می‌توانیم کابینتی را مدرن بنامیم. در این مقاله به بررسی کابینت‌های آشپزخانه مدرن، متریالی که با آن ساخته می‌شود، یراق آلات، رنگ کابینت و بسیاری نکات دیگر پرداخته‌ایم. در ادامه با کارگشا همراه باشید.

کابینت مدرن چیست؟

به طور کلی واژه مدرن در فارسی به معنی امروزی است و در مقابل آن واژه کلاسیک قرار دارد که به معنی قدیمی است، البته در اینجا قدیمی به معنی طرح و نمای نه به معنی کهولت و یا متریال قدیمی، است. بسیاری نیز مدرن را در مینیمالیست می‌بینند و طرح‌های و سبک‌های غیر از آن را مدرن نمی‌دانند.

برای روشن شدن، معنی کابینت مدرن لازم است عرض کنم که کابینت آشپزخانه مدرن به کابینتی گفته می‌شود که از متریال امروزی، طرح و ایده امروزی و چیدمان امروزی بهره برده باشد.

طبق این تعریف مشخص می‌شود که کابینت‌هایی کلاسیک نیز زمانی مدرن بوده‌اند و با گذشت زمان و روی کار آمدن مدل‌ها و ایده‌های جدید، تغییر نام پیدا کرده و در نظر ما کلاسیک هستند و چه بسا در دهه‌های آینده نیز، کابینت آشپزخانه مدرن امروز نیز کلاسیک خوانده شود.

کابینت مدرن چیست؟

کابینت آشپزخانه مدرن چه ویژگی‌هایی دارد؟

کابینت آشپزخانه مدرن یا کابینت امروزی به کابینتی گفته می‌شود که دارای ظاهری ساده، سطحی صاف و بی‌آلایش، با دستگیره‌های ساده، از جنس فلز یا مخفی با نورپردازی مخفی خفیف است. برای ساخت کابینت آشپزخانه مدرن بیشتر از متریال مدرن مانند انواع فرآورده‌های چوبی، پلیمری، کامپوزیت و … ساخته می‌شود.

به تازگی کابینت‌های مدرن را با ایده‌هایی برای مخفی و دور از محدوده دید قرار دادن وسایل و لوازم آشپزی طراحی می‌کنند. در این طراحی و ایده پردازی سعی می‌شود، کمترین شلوغی در معرض دید قرار گیرد. انواع کابینت آشپزخانه مخفی و آشپزخانه پنهان حاصل این تفکر و نظر است. طراحی انواع یخچال و ماشین ظرف‌شویی مخفی که به اصطلاح توکار نامیده می‌شود، نیز در آشپزخانه‌های مدرن امروزی جایگاه ویژه‌ای دارند.

کاربردی بودن نیز از جمله خصوصیات بارز کابینت آشپزخانه مدرن است. در طراحی کابینت کلاسیک، انواع خراطی و طرح‌ها روی کابینت‌ها، کنار ستون‌ها، پایه‌ها، دستگیره‌ها و لولاها دیده می‌شد که به دلیلی کاربردی نبودن و تنها جنبه تزیینی داشتن، با کم اقبالی روبرو شده‌اند. حتی این مورد از تزیینات حتی در انواع کابینت آشپزخانه کلاسیک نیز کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

ثبت سفارش طراحی، ساخت و نصب کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه مدرن چه ویژگی هایی دارد؟

متریال ساخت کابینت آشپزخانه مدرن چیست؟

با توجه به پیشرفتی که در صنعت پلیمر و شیمی اتفاق افتاده است و سیل عظیم مواد و متریال جدیدی که به بازار می‌آیند و استفاده بهینه این موارد در ساخت خانه و به ویژه آشپزخانه، امروزه برای ساخت کابینت آشپزخانه مدرن نیز از این مواد بهره برداری خوبی می‌شود.

بدنه و درب‌های کابینت

برای ساخت بدنه و درب‌های کابینت در گذشته از متریالی مانند ورق گالوانیزه و چوب استفاده می‌شد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی برای ساخت بدنه کابینت از موادی چون استیل، ام دی اف، بتن و فرآورده‌های پلیمری استفاده می‌شود. این مواد به دلیل قابلیت خصوصی سازی و تنوع طرح و رنگ در میان افراد پرطرفدار است. در ایران نیز برای ساخت کابینت آشپزخانه مدرن از ام دی اف به ویژه ام دی اف هایگلاس که دارای روکشی از جنس پلکسی گلاس و براق دارد، استفاده زیادی می‌شود.

متریال ساخت کابینت آشپزخانه مدرن چیست؟

صفحه روی کابینت

صفحات روی کابینت آشپزخانه مدرن با توجه به پیشرفت تکنولوژی بسیار بهینه‌تر و زیباتر شده‌اند. در گذشته از سنگ طبیعی برای صفحات روی کابینت استفاده می‌شد که هزینه زیادی را بر دوش کارفرما می‌گذاشت و تنوع رنگ و طرح کمی نیز داشت. امروزه از انواع متریال مانند ام دی اف، سنگ مصنوعی، چینی، شیشه، رزین، بتن و فلز برای ساخت صفحات روی کابینت استفاده می‌شود.

صفحه روی کابینت

سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی دارای چند نوع کورین، کوارتز، اونیکس، مرمر و گرانیت است؛ که از ترکیب مواد معدنی به صورت پودر شده یا دانه‌ای با بتن، رزین و دیگر مواد پلیمری ساخته می‌شود. سنگ مصنوعی در اجرای نمای ساختمان، کفپوش، دیوار پوش و سنگ روی کابینت آشپزخانهو پیشخوان کاربرد دارد.

سنگ مصنوعی یکی از متریال ساخت کابینت آشپزخانه است که به تازگی جای خود را با استفاده از سنگ طبیعی داده است. سنگ مصنوعی برتری‌های گسترده‌ای نسبت به سنگ طبیعی دارد. قیمت پایین‌تر، قابلیت سفارشی سازی، مقاومت بیشتر، وزن کمتر و جلوگیری از تخریب کوه‌ها از جمله برتری‌های سنگ مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی است.

ام دی اف

ام دی اف ضخیم از انواع ام دی افی است که برای ساخت صفحات روی کابینت استفاده می‌شود. این نوع ام دی اف، با ضخامت بیشتری که دارد و همچنین با خاصیت ضد آب و ضد قارچ، متریالی مناسب برای استفاده به عنوان صفحه روی کابینت به ویژه کابینت آشپزخانه مدرن ام دی اف به شما می‌آید.

استیل

یکی از انواع متریال سبک، ماندگار و کاربردی برای ساخت صفحه روی کابینت، استیل است که در آشپزخانه‌های صنعتی و رستوران‌ها از آن‌ها بسیار استفاده می‌شود. در کابینت آشپزخانه خانگی نیز می‌توان استفاده کرد تا چهره‌ای مدرن و امروزی به خانه و آشپزخانه دهد.

یراق آلات کابینت مدرن چیست؟

در گذشته استفاده از لولا و دستگیره فلزی از جنس چدن و با طرح‌های بته و جقه که به صورت توکار اجرا می‌شدند، پر طرفدار شد؛ اما امروزه آشپزخانه مدرن را با دستگیره و لولای مدرن و مخفی می‌سازند. انواع درب‌های آسان بست و دستگیره مخفی، دستگیره فشاری، کمد و کابینت مخفی از جمله ویژگی‌ها آشپزخانه‌های مدرن هستند.

برای مدرن سازی آشپزخانه گروهی از طراحان پا را فراتر گذاشته‌اند و یراق و اتصالاتی طراحی کرده‌اند که نه تنها وظیفه اصلی خود که باز و بسته کردن درب‌ها، اتصال قطعات مختلف کابینت‌ها به هم است را اجرا می‌کنند بلکه بسیار کاربردی‌تر هستند و باعث استفاده راحت‌تر می‌شوند. انواع سبدهای ریلی، سبدهای لوبیایی کابینت‌های کنج، کرکره‌های بالارو درب کابینت‌ها، کلیدهای برق سنسور دار و پریزهای مخفی از این دست یراق آلات هستند.

یراق آلات کابینت مدرن چیست؟

کابینت مدرن بتنی

برای ساخت کابینت مدرن بتنی، لازم است ابتدا اندازه گیری دقیقی از محل صورت گیرد و در کارخانه یا کارگاه قالب‌هایی در اندازه‌های مورد نظر ساخته شود و سپس مخلوطی بتن از آن ساخته می‌شود درون قالب‌ها ریخته شود، پس از خشک شدن و آماده شدن بدنه بتنی کابینت‌ها، به محل آورده و نصب می‌شوند.

در ادامه نیز درب کابینت‌ها که می‌تواند از جنس چوب، ام دی اف یا فلز باشد روی آن‌ها نصب می‌شود. البته برخی از سازندگان نیز هستند که به قالب‌گیری و ساخت بدنه کابینت در محل نصب اقدام می‌کنند که به کاهش هزینه حمل و عدم آسیب دیدگی محصول می‌انجامد.

بیشتر بخوانید: کابیت کلاسیک چه ویژگی هایی دارد؟ مدل جدید کابینت کلاسیک آشپزخانه

البته ناگفته نماند که از این سبک کابینت آشپزخانه مدرن بیشتر در آشپزخانه‌ها و باربیکیوها که در فضاهای باز هستند استفاده می‌شود. زیرا مقاومت بالای در برابر ناملایمات جوی دارند. همچنین باید اضافه کنم که بیشتر برای ساخت کابینت‌های ردیف پایین می‌توان از بتن استفاده کرد.

کابینت مدرن بتنی

کابینت مدرن استیل

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، کابینت‌های استیل نیز از دیگر انواع کابینت آشپزخانه مدرن به حساب می‌آیند ولی به دلیل قیمت بالا با استقبال عموم موجه نشدند. از این دست کابینت بیشتر در آشپزخانه‌های صنعتی و رستوران‌ها استفاده می‌شود زیرا دارای سطوح صیقلی و مقاوم در برابر رطوبت هستند و حشرات موذی فرصت حضور و رشد در این فضاها را ندارند.

کابینت مدرن استیل

کابینت مدرن ام دی اف

کابینت آشپزخانه مدرن را می‌توان با کابینت آشپزخانه ‌هایگلاس که یکی از انواع ام دی اف است یکسان دانست. به طور کلی در فرهنگ عموم اگر شخصی به ساخت کابینت آشپزخانه با ام دی اف هایگلاس مبادرت ورزد، در نهایت به یک آشپزخانه مدرن خواهد رسید. البته برای ساخت یک آشپزخانه مدرن می‌توان از دیگر انواع ام دی اف نیز بهره برد.

کابینت مدرن ام دی اف

کابینت مدرن آشپزخانه کوچک

برای طراحی کابینت مدرن آشپزخانه کوچک بهتر است از انواع کابینت ام دی اف هایگلاس با رنگ روشن استفاده کرد. دیگر انواع کابینت ام دی اف مانند ممبران با تزیینات اضافی که دارند، فضا را کوچک‌تر از آنچه که هست نشان می‌دهند.

بهتر است برای استفاده از فضای موجود در آشپزخانه‌های کوچک، کابینت‌های ردیف بالا در ارتفاع بالاتری نصب شوند و از فضای بیشتر به وجود آمده بین دو ردیف کابینت بالا و پایین برای نصب طبقه و قفسه استفاده کرد. همچنین می‌توان از فضای زیر کابینت‌های ردیف پایین نیز برای ساخت کشو استفاده کرد و برای نگهداری ظروفی مانند سینی که شکل دیسکی دارند، بهره برد.

کابینت مدرن آشپزخانه کوچک

کابینت آشپزخانه مدرن و شیک چه خصوصیاتی دارد؟

کابینت آشپزخانه مدرن و شیک در ذهن عمومی مردم ایران، یک آشپزخانه با کابینت‌های تیره، دارای ویترین برای نمایش ظروف بلور و چینی و از جنس ام دی اف هایگلاس است. در واقع یک آشپزخانه شیک و مدرن می‌تواند کابینت‌هایی از هر جنسی داشته باشد، نور طبیعی در آن حضور پر رنگی دارد، لباسشویی در آن جایگاهی ندارد و وسایل نظافت لباس و شستشوی زمین به لاندری یا رختشورخانه منتقل شده‌اند، جاگیری یخچال، اجاق گاز، فر، مایکروفر و ماشین ظرف‌شویی به صورتی است که استفاده از آن‌ها به سهولت انجام شود، به ظریف کاری‌ها توجه شده است، مثلاً پریزهای برق در جایی تعبیه شده‌اند که امکان استفاده از لوازم خانگی برقی مانند غذا ساز و مخلوط کن وجود دارد، کلیدهای برق نیز در دسترس هستند و پیدا کردن آن‌ها برای افراد ناآشنا سخت نیست، کابینت‌ها از کیفیت مواد و ساخت بالایی برخوردار هستند و در طی استفاده چند ساله، از بین نمی‌روند و آسیب نمی‌بینند و افراد از حضور و استفاده در آن لذت می‌برند.

کابینت مدرن ایرانی

متأسفانه سبکی به عنوان کابینت مدرن ایرانی یا به طور کلی آشپزخانه ایرانی وجود ندارد. کابینت بخشی از لوازم و ابزار کار آشپزخانه است که وارد فرهنگ ما شده است. البته ورود آن در فرهنگ ما امری ناپسند نیست ولی بهتر بود ورود آن با تغییر آن، طبق فرهنگ و سبک معماری ما همراه می‌شد. امروزه تنها عنصری از معماری ایرانی باقیمانده در خانه‌ها، فرش ایرانی است که آن نیز از شکل دست بافت به شکل ماشینی تغییر کرده و هویت و اصالت خود را نمایان نمی‌کند. امید است در آینده طرح‌ها و ایده‌هایی از طراحان و معماران ایرانی ببینیم که تداعی کننده فرهنگ و معماری اصیل ایرانی به شیوه‌ای مدرن باشد.

کابینت مدرن ایرانی

انواع مدل جدید کابینت مدرن 2021 همراه با تصاویر با کیفیت

انواع مدل جدید کابینت مدرن 2021 همراه با تصاویر با کیفیت

کابینت مدرن که در کشوری که تقریباً سبک شناسی و سپردن طراحی داخلی به یک طراح حرفه‌ای وجود نداشته و کسانی که در زمینه ساخت کابینت فعالیت دارند، تنها کابینت ساز بوده و دوره‌های طراحی داخلی را طی نکرده‌اند، می‌تواند با دیگر سبک‌های کابینت آشپزخانه اشتباه گرفته شود.

ویژگی‌های کابینت مدرن

کابینت مدرن سبکی از طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه را که در برابر سبک کلاسیک قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد. کابینت مدرن نشانگر سادگی و بی آلایگی در برابر تجمل، کاربردی و متنوع در برابر اضافه کاری و تکراری بودن است.

بسیاری ممکن است کابینت مدرن را به دلیل استفاده زیاد از رنگ‌های سرد و خنثی بی روح و سرد بدانند. البته پر بی‌راه هم نیست. متأسفانه در برخی طرح‌ها استفاده از رنگ سفید در کابینت‌های آشپزخانه بیش از حد است که باعث بی روح شدن فضا می‌شود.

در طراحی‌های کابینت آشپزخانه مدرن امروزی استفاده از رنگ‌های زیبا مانند سبز، آبی، زرد، صورتی و بنفش پاستلی، ارغوانی، نقره‌ای، برنزی، دودی و کرمی بسیار رایج شده است که حال و هوای سرد و بی روح کابینت مدرن را از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید: کابینت آشپزخانه سفید را چطور با رنگ های دیگر ست کنیم؟!

برخلاف کابینت کلاسیک، کابینت مدرن دارای ردیف کابینت بالایی یکدست و با ارتفاع یکسان است، معمولاً کابینت‌های ردیف بالا به سقف منتهی می‌شوند. همچنین ممکن است برای کابینت‌های بالایی دو ردیف در نظر گرفته شود یا اصلاً کابینت ردیف بالا در نظر گرفته نشده و به چند شلف یا قفسه اکتفا شود.

برخلاف کابینت‌های کلاسیک که معمولاً برای آشپزخانه‌های مربعی به صورت جی شکل مناسب هستند، کابینت‌های مدرن برای آشپزخانه‌های خطی یا موازی مناسب‌اند.

ویژگی های کابینت مدرن

در کابینت‌های مدرن خبری از ویترین نیست و در عوض یک سری کابینت سراسری وجود دارد که معمولاً فر توکار در میانه آن‌ها نصب می‌شود.

به‌طورکلی کابینت‌های مدرن بیشتر برای آشپزخانه‌های کوچک و کابینت‌های کلاسیک برای آشپزخانه‌های بزرگ مناسب‌اند.

در کابینت مدرن معمولاً برای وسایلی مانند اجاق گاز، ظرفشویی و یخچال قاب در نظر گرفته نمی‌شود و این وسایل در خارج از کادر کابینتی قرار دارند. گاهی نیز در دیواری که اجاق گاز قرار می‌گیرد هیچ کابینت ردیف بالایی نصب نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: کابیت کلاسیک چه ویژگی هایی دارد؟ مدل جدید کابینت کلاسیک آشپزخانه

قفسه در کابینت مدرن ردیف بالا نقش محوری دارد و معمولاً یا به صورت سراسری یا در بین کابینت‌ها گنجانده می‌شود.

استفاده از یراق مخفی از تکنیک‌های جدید کابینت مدرن است که طرفداران زیادی دارد. از طرف دیگر استفاده از وسایلی مانند هود و اجاق گاز و یخچال که در سبک کلاسیک در نمای آشپزخانه استقبال نمی‌شد و معمولاً با کابینت پوشانده می‌شد، در سبک مدرن اجازه حضور داده می‌شود.

جنس کابینت مدرن

در ایران کابینت‌های مدرن معمولاً از ام دی اف با روکش هایگلاس استفاده می‌شود ولی استفاده از چوب یا ام دی اف بدون روکش یا با روکش چوب هم برای ساخت کابینت‌های مدرن کم نیست.

طرح و مدل کابینت مدرن آشپزخانه

در ادامه برای ایده گرفتن افرادی که علاقه به طراحی آشپزخانه و کابینت مدرن دارند، چند نمونه از کابینت مدرن اراده شده است.

طرح و مدل کابینت مدرن آشپزخانه

طرح و مدل کابینت مدرن آشپزخانه

طرح و مدل کابینت مدرن آشپزخانه

طرح و مدل کابینت مدرن آشپزخانه

طرح و مدل کابینت مدرن آشپزخانه

طرح و مدل کابینت مدرن آشپزخانه

طرح و مدل کابینت مدرن آشپزخانه

طرح و مدل کابینت مدرن آشپزخانه

طرح و مدل کابینت مدرن آشپزخانه

طرح و مدل کابینت مدرن آشپزخانه

طرح و مدل کابینت مدرن آشپزخانه

طرح و مدل کابینت مدرن آشپزخانه

طرح و مدل کابینت مدرن آشپزخانه

طرح و مدل کابینت مدرن آشپزخانه

سخن آخر

کابینت آشپزخانه مدرن در انواع طرح‌ها، متریال، رنگ و نقش در بازار کشور وجود دارد. کابینت آشپزخانه مدرن می‌تواند به سبک مینیمالیست، کلاسیک و معاصر یا حتی ایرانی اجرا شود. مدرن بودن کابینت آشپزخانه تنها به معنی سادگی و بی‌آلایشی آن نیست، بلکه می‌تواند در عین چهره کلاسیک و پررنگ، کاربردی باشد و از متریال مدرن برای ساخت آن استفاده شده باشد که این امر نیز نوعی مدرنیته به حساب می‌آید.

نویسنده: حمیرا باجلان                                                      

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام و خسته نباشید بابت مقاله خوبتون.
    میخواستم بپرسم توی مقوله خانه هوشمند چیزی به اسم روشویی کابینتی هوشمند که در سرویس بهداشتی استفاده بشه وجود داره؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا