مقالات کارگشا

چگونه کولرهای اینورتر دار از کیف پول شما مراقبت می کنند؟

کولر های گاز اینورتر دار یا کم مصرف:

برای بررسی این مدل از کولر های گازی در این یادداشت ابتدا به توضیح اینورتر و سپس مقایسه این مدل از کولر ها بانوع معمولی آن می پردازیم.

اینورتر:

مبدل جریان مستقیم به جریان متناوب یا  اینورتر به المان‌هایی گفته می‌شود که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌کند. فرکانس و سطح ولتاژی تولیدی توسط این قطعه الکترونیکی می‌تواند توسط تقویت کننده‌ها به سطح ولتاژ و فرکانس دلخواه تبدیل گردد. موج تولیدی توسط اینورترها یک موج مربعی است که می‌توان با استفاده از فیتلرهای مخصوص (سلف و خازن) آن را به موج سینوسی تبدیل کرد. اینورترها هم می‌توانند تک فاز باشند هم سه فاز. در واقع عملی که این مبدل‌ها انجام می‌دهند معکوس عملی است که یکسوکننده‌ها انجام می‌دهند.

تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی چیست:

در واقع تفاوت عمل کرد این دو کولر در نحوه عملکرد آن هاست که البته هر دو در سیکل مکانیکی سرمایشی به یک شکل عمل می کنند و تفاوت آن ها در مدار برقی مورد استفاده برای هر کدام از آن هاست.
در مدار الکتریکی یک کولر گاز معولی از ترموستات استفاده می شود، نحوه عملکرد این مدار به این صورت است که پس از تعیین دمای مورد نظر توسط کاربر مدار با حداکثر توان خود برای رسیدن به دمای تعیین شده فعالیت می کند و سپس با اندازه گیری دمای محیط در صورت رسیدن به دمای تعیین شده مدار قطع شده و باعث خاموش شدن سیستم برقی کولر می شود.

این نحوه فعالیت کولرگاز معمولی است که دارای دو مشکل است:
1-خاموش و روشن کردن مکرر موتور که موجب خرابی و افزایش استهلاک موتور می شود.
2-برای کنترل خاموش و روشن کردن موتور باید بین دمای خاموش روشن موتور یک اختلاف دمای دو یا سه درجه ای وجود داشته باشد که این امر موجب متغییر بودن همیشگی دمای محیط می شود.

اما در کولر های اینورتر دار یا به صورت عامیانه کولر های کم مصرف قسمت کمپرسور سیکل خاموش و روشن نمی شود بلکه با ارسال جریان به صورت متناوب به کمپرسور باعث می شود دور موتور در هنگام فعالیت در دمای مطلوب پایین بیاید و موتور کمپرسور به طور کامل خاموش نشود که این امر باعث کاهش اتلاف و مصرف برق می شود زیرا راه اندازی موتور از حالت خاموش به علت غلبه بر نیرو های اینرسی به انرژی بیشتری نیاز دار نسبت به زمانی که دور موتور کاهش یافته و مجددا افزایش می یابد علاوه بر این باعث می شود که شوک مکرر به مدار برقی کولر که خود باعث استهلاک و کاهش عمر سیستم می شود، وارد نشود از طرفی چون دور موتور کاهش یافته و به طور کامل خاموش نشده آن اختلاف دمایی که در حالت عادی به علت خاموش و روشن شدن موتور به وجود می  آید دیگر وجود ندارد و دمای محیط تقزیبا ثابت باقی می ماند.

نتیجه گیری نهایی:

استفاده از این مدل از کولر های گاز شاید در وحله اول گران تر از سیستم های معمولی باشد اما نکته بسیار مهم این است که در گذر زمان با صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش استهلاک سیستم باعث بازگشت سرمایه می شود اما همواره مهم ترین نکته برای داشتن شرایط آسایش حرارتی انتخاب تجهیزات تهویه مطبوع متناسب با شرایط اقلیمی و ساختمانی است که چه بسا توجه نکردن به این مسئله نه تنها شرایط آسایش حرارتی فراهم نمی کند بلکه موجب اتلاف انرژی و سرمایه می شود. بنا بر این از کاربران گرامی تقاضا می شود حتما قبل از انتخاب سیستم تهویه مطبوع ساختمان خود با کار شناسان ما در سامانه کار گشا ارتباط برقرار کنند و مشاوره لازم جهت طراحی و انتخاب هر چه بهتر سیستم تهویه مطبوع ساختمان خود را دریافت کنند.

منابع:

www.sanateofog.com

www.fa.wikipedia.org

www.damatajhiz.com

مطالب مرتبط:

نقشه های اجرایی گرمایش و موتورخانه

هندبوک طراحی دودکش 

استاندارد NFPA 211 برای طراحی دودکش

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا