مقالات کارگشا

ساختمان با قابلیت تغییر شکل یا shape shifting – پاویون وان اوشن

نام پروژه: پاویون وان اوشن
نام معمار: soam
مکان: کره جنوبی

این مجموعه به عنوان مرکزی با امکانات اصلی و دائمی، دارای ماهیتی تماتیک و موضوعی بوده به نحوی که پیش زمینه یک نمایشگاه بسیار بزرگ به نام «اقیانوس و ساحل زندگی» را در بر می گیرد. هدف از اجرای این پروژه به وجود آوردن یک اثر برجسته آیکونیک است که با بافت شهری و طبیعت اطراف خود ادغام شده است. این مجموعه اساسا به دو صورت ادراک می شود. نخست به عنوان سطحی بی پایان و با دیدگاهی دیگر عمق این مجموعه وجوهی است که توجه ناظران را به خود جلب می کند. این سطح وعمق دارای نوعی دوگانگی است که مفهوم فضایی و سازماندهی را در این ساختمان بر می انگیزد.

سطح ممتد مجموعه پیج خورده واز حالت عمودی به افقی تبدیل می شود و فضاهای با اهمیت درونی را تعریف می کند. مخروط های عمودی شکل گرفته در بخشی از مجموعه میهمانان را تحریک می کند تا به بخش موضوعی نمایشگاه وارد شوند.  میهمانان سپس از طبقات عمودی ای که راهروی بزرگی را پوشش می دهند بیرون می آیند. انتقال مداوم بین تجربیات متضاد نیز شکل ظاهری پاویون را شکل می دهد.

در نزدیکی دریا انبوهی از مخروط های عمودی توپر تعریفی جدیدی از خطوط پر پیچ و خم ساحلی تعریف می کند، یک لبه نرم که در تضاد بین آب و زمین است. در طرف دیگر مجموعه از زمین محوطه هایی وجود دارد که بخشی از سقف مجموعه را تشکیل می دهند به همراه باغ و مناظر زیبا. خطوط توپوگرافی سقف به غشایی های جنبشی نما تبدیل می شوند. این نما رو به ورودی نمایشگاه و گالری دیجیتال است. 

نقطه مقابل نمایشگاه چند رسانه ای مجازی نمایشگاه موضوعی، نمای متحرک است که همانند کلیت معماری پاویون که تجربه ای بسیار لذت بخش را از طریق روشهای آنالوگ به ارمغان می آورد.

در طول روز غشاها برای کنترل نور خورشید مورد بهره بری قرار گرفته و در بهترین حالت پس از غروب خورشید تصاویر آنالوگی از حرکات غشای نما توسط LED هایی که در پشت آن تهبیه شده است تشدید می شود.

اصول کار بیونیکی که واسطه های متحرک نما بر اساس آن عمل می کند در واقع باز تابشی از ایده تاثیر پیوسته است.

فرم، مصالح ، حرکت و نور به طور یکپارچه در ارتباط هستند. هر چه تک غشاها طویل تر باشند، زاویه باز شدن آن بیشتر است و ناحیه بیشتری توسط نور تحت تاثیر قرار می گیرد. رویکرد بیونیکی همچنین تاکید دارد بر بحث اکولوژیکی نمایشگاه. به عنوان یک تجربه عاطفی محرک، نمای جنبشی احساس را با هیجان ترکیب کرده در حالی که با پیش زمینه ای نو آورانه و تحقیقاتی در ارتباط است.

منبع:

Dezeen

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا