چگونه سینک ظرفشویی آشپزخانه و لوله های فاضلاب آشپزخانه را تمیز کنیم؟

البته که تمیز کردن سینک کار جذابی نیست اما یکی از کارهای ضروری در خانه محسوب می‌شود. در اینجا به معرفی چند راهکار عالی برای تمیز کردن سینک و لوله‌های فاضلاب آشپزخانه می­پردازیم.

برای همه ما پیش می‌آید که گاهی بخاطر مشغله زیاد کاری و یا شروع شدن سریال مورد علاقه‌مان، ظرف‌های کثیف را داخل سینک تلنبار کنیم یا خرده‌‌ریزه‌های غذا داخل لوله‌های فاضلاب بمانند و فراموش کنیم این نواحی را بخوبی آبکشی کنیم. اشکالی ندارد.

اما در طی هفته، از سینک آشپزخانه برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود، از قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های کثیف گرفته تا خاک‌های باقیمانده از گلدانی که به تازگی آن را آبیاری کرده‌اید، همگی داخل سینک جمع می‌شوند. و اگرچه دوست داریم سینک ما همیشه بوی گُل بدهد، اما اینطور نیست.

اگر آشغال و کثیفی حاصل از غذای کهنه به موقع و به خوبی تمیز نشوند، روی هم جمع می‌شوند و ممکن است از فاضلاب آشپزخانه به بقیه خانه هم منتقل شوند. به سینک و لوله‌های سینک آشپزخانه توجه و محبت نشان دهید و با آموزش‌های ما، به طور منظم آنها را تمیزکنید. سپس تمیز کردن سینک و لوله‌های فاضلاب را به یک عادت تبدیل کنید.

چگونه سینک ظرفشویی آشپزخانه را تمیز کنیم؟

سینگ ظرفشویی آشپزخانه با توجه به جایگاهیی که در چرخه مصرف غذایی خانواده ها دارد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید توجه زیادی به تمیز بودن آن داشت. در ادامه به چگونگی تمیز کردن و ضدعفونی کردن سینک ظرفشویی پرداخته ایم.

موارد مورد نیاز برای تمیز کردن ظرفشویی

اول از همه چیز برای شروع تمیز کاری سینک به مواد زیر نیاز پیدا خواهیم کرد.

  • دستکش‌های پلاستیکی
  • پاک‌کننده‌های ناساینده یا غیرخورنده
  • مایع ظرفشویی
  • جوش شیرین
  • سرکه سفید
  • آب اکسیژنه
  • لیمو
  • نمک

گام 1: لگن سینک ظرفشویی را تمیز کنید

ابتدا سینک را تماما خالی از مواد غذایی، لیوان یا ظرف کنید. سپس داخل سینک را آبکشی کنید تا تکه‌های غذا به کلی شسته شوند. وقتی این کار تمام شد، دستکش‌های پلاستیکی‌تان را بشویید و آماده سابیدن شوید! یادتان باشد که روش تمیز کردن سینک به جنس آن بستگی دارد، بنابراین حتما روشی که به درد شما می‌خورد را انجام دهید.

گام 1: لگن سینک ظرفشویی را تمیز کنید

چگونه سینک‌هایی که استیل ضد زنگ هستند را تمیز کنیم؟

استیل‌های ضد زنگ معمولا سخت‌تر از جنس‌های دیگر تمیز می‌شوند. سینک‌های استیل برخلاف سینک‌های دیگر، مقاومت بالایی در برابر لکه‌ها دارند و دیرتر زنگ می‌زنند. اما باید گفت که غذاهای اسیدی، مواد سفیدکننده و دستمال‌های پاک‌کننده، دشمن اصلی استیل هستند، زیرا این مواد می‌توانند ضد زنگ بودن این استیل‌ها را از بین ببرند.

به همین دلیل از انباشته کردن طولانی‌مدت غذاهای اسیدی در سینک خودداری کنید و برای شستن این نوع سینک‌ها، به جای مایع سفیدکننده از جوش شیرین استفاده کنید.

ابتدا سینک را مرطوب و آغشته به جوش شیرین کنید و سپس روی اسکاچ، آب داغ و مایع ظرفشویی بریزید. یادتان باشد هنگام سابیدن هر نوع سینک، همیشه از کناره‌های لگن سینک شروع کنید و به سمت پایین بروید تا به این ترتیب تمامی کثیفی‌ها را مستقیما به سمت فاضلاب هدایت کنید. آنقدر آب و مایع مصرف کنید که سطح سینک کاملا تمیز شود.

سپس با آب تمیز تمامی سینک را آبکشی کنید. پس از خشک شدن، تمامی لکه‌های آب روی استیل‌های ضد زنگ، باقی می‌مانند و ظاهر بدی به آن می‌دهند. پس حتما با یک دستمال نرم، همه جای سینک را خشک و لکه‌گیری کنید.

چگونه سینک‌های سفید را تمیز کنیم؟

سینک‌های سفید به راحتی زنگ‌زدگی، ذرات غذا، و همچنین لکه‌های شراب و قهوه را نشان می‌دهند. برای پاک کردن لکه‌ها می‌توانید از آب اکسیژنه و جوش شیرین کمک بگیرید، سینک مانند روز اولش تمیز و براق خواهد شد. ابتدا با یک دستمال کل سینک را مرطوب کنید، سپس جوش شیرین را به سینک اسپری کنید، به گونه‌ای که تمام سینک را بپوشاند.

سپس چند قطره آب اکسیژنه روی جوش شیرین اسپری کنید و بعد با کمک اسفنج یا یک برس، تمام سینک را بسابید. بعد از اتمام سابیدن سینک، آن را به خوبی آبکشی کنید.

چگونه سینک‌های چینی را تمیز کنیم؟

سینک‌های چینی هم در برابر لکه و کثیفی استثنا نیستند. برای تمیز کردن سینک‌های چینی می‌توانید از همان روش‌های گفته‌شده برای سینک‌های سفید استفاده کنید، و یا اینکه از روش دیگری برای زدودن کثیفی‌ها بهره ببرید تا سینک کاملا براق و سفید بماند.

برای این کار، کمی نمک روی یک نصفه‌لیمو بپاشید و آن را مستقیما روی کثیفی بکشید، این کار را تا زمانی که عناصر نمک و لیمو معجزه کنند، ادامه دهید. سپس سطح سینک را با آب گرم و صابون بشویید و با یک دستمال نرم، آن را خشک کنید. با کمک لیمو می‌توانید سطوح مختلفی را تمیز کنید.

گام 2: شیرهای آب و دستگیره‌ها را تمیز کنید.

برای تمیز کردن هر جنس دستگیره یا شیر آب، می‌توانید از محلول آب و صابون استفاده کنید. از یک برس یا اسفنج برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید، برای پاک کردن مناطقی که دسترسی به آنها سخت است، از یک مسواک استفاده کنید.

آیا بعد از اتمام تمیزکاری، همچنان لکه‌های سفیدی باقی می‌مانند؟این‌ها لکه‌های حاصل از مواد معدنی موجود در آب هستند. اگر به محلول آب و صابون، یک قاشق غذاخوری سرکه اضافه کنید، و دوباره شیرها و دستگیره‌ها را بسابید، قطعا از شر این لکه‌ها هم خلاص می‌شوید.

گام 3: پاکسازی لوله‌ها و فاضلاب

بوی آشپزخانه باید خوشایند باشد، نه اینکه شما را فراری دهد. در اینجا یک روش دو مرحله‌ای برای تمیز کردن لوله‌های فاضلاب آشپزخانه معرفی می‌کنیم. همچنین به شما یاد می‌دهیم که چطور فاضلاب بدبوی آشپزخانه را با کمک سه ماده‌ی در دسترس‌تان تمیز کنید.

لوله‌های فاضلاب را با کمک جوش شیرین و سرکه سفید تمیز کنید.

تمیز کردن لوله‌های فاضلاب به کمک جوش شیرین و سرکه سفید، آسان است. ترکیب این دو ماده فقط به رفع بوی بد کمک نمی‌کند، بلکه یک محلول عالی برای باز کردن لوله‌های فاضلاب است.

به یاد داشته باشید که ترکیب محلول باید به نسبت 1 به 2 باشد، یعنی به ازای هر 1 واحد جوش شیرین، به دو واحد سرکه سفید نیاز دارید. ابتدا جوش شیرین را داخل لوله‌ها بریزید، سپس به آرامی سرکه سفید را بریزید. 15 دقیقه صبر کنید تا این محلول حبابی کارش را انجام دهد، سپس داخل لوله‌ها آب جوش بریزید تا بقایای جرم­ها و کثیفی­ها نیز شسته و رفع شوند.

لوله­ های فاضلاب را با لیمو، نمک و یخ بشویید.

داخل زباله‌خرد کن را با چند تکه لیمو، نمک و تکه‌های یخ پر کنید. سپس آب سرد را باز بگذارید و زباله‌خرد کن را روشن کنید تا زمانیکه یخ‌ها از بین بروند. همزمان که نمک تیغه‌های زباله‌خرد کن را می‌سابد، یخ نیز تمام آشغال‌ها و کثیفی‌ها را از بین می‌برد.

نمک‌های درشت، برای این کار مناسب‌تر هستند، بنابراین اگر می‌توانید از سنگ نمک یا نمک دریا برای این کار استفاده کنید. نقش لیمو چیست؟ البته که وظیفه لیمو ایجاد بوی خوش و دلنشین است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا