مبلمان و وسایل

آموزش کامل ساخت صندلی چوبی چگونه خودمان صندلی چوبی بسازیم؟

ساخت صندلی در حالی که غرق در خرده‌های چوب شده‌اید و بوی خام چوب تمام فضای اطراف شما را فرا گرفته است، لذتی است که تجربه آن می‌تواند اعتیاد آورد باشد. میز و صندلی چوبی را به راحتی و با رعایت چند اصل مهم می‌توان در خانه ساخت و سال‌های سال از آن استفاده کرد. در این مقاله از ویکی ساختمون قصد داریم تا به صورت جداگانه مراحل کامل ساخت یک میز و صندلی چوبی را به شما آموزش دهیم.

ساخت صندلی چوبی با چه نوع چوبی امکان پذیر است؟

در فرآیند ساخت یک صندلی چوبی باید نکات زیادی را مورد توجه قرار داد. خرید چوب با کیفیت شاید مهم‌ترین بخش این داستان باشد. در زیر بهترین چوب‌ها برای ساخت میز و صندلی معرفی شده‌اند.با ساخت این نوع صندلیا میتونید در باغچه حیاط چند ساعتی و بدور از استرس روزانه طی کنید.

چوب راش برای ساخت صندلی چوبی

راش داری رنگ کرم متمایل به قرمز است. از نظر وزنی نیز تقریبا سنگین است. بافت همگنی دارد. مقاومت خوبی در برابر حشرات و قاچ نیز دارد. مصرف چوب راش در تهیه انواع مبلمان بسیار رایج است.

چوب راش

چوب توسکا برای ساخت صندلی چوبی

چوب توسکا نیز از دیگر چوب های مناسب ساخت صندلی است. دارای رنگ کرم مایل به قرمز بوده و از نظر وزن نیز نسمه سنگین تا سبک است. رنگ پذیری از ویژگی های بارز این چوب است و همین موضوع آن را برای کاربرد در ساخت مبلمان مناسب کرده است. مقاومت خوبی نیز در برابر اب و رطوبت دارد.

چوب توسکا

چوب افرا برای ساخت صندلی چوبی

افرا در ایران انواع مختلفی دارد. در رنگ های مختلفی از سفید تا کرم دیده می شود. از نظر وزنی نیز یک چوب نیمه سنگین محسوب می شود. پرداخت آسان از ویژگی های بارز این نوع از چوب در درست کردن صندلی است و همین موضوع آن را برای ساخت مبلمان بسیار مناسب کرده است.

برای مطالعه: فونداسیون

چوب افرا

چوب گردو برای ساخت صندلی چوبی

گردو از محبوب ترین و مقاوم ترین چوب ها برای ساخت صندلی است. این چوب داریا بافت ریز و رنگ خاکستری مایل به قهوه ای است. بافت و طرح های این چوب بسیار زیبا است. از چوب گردو در کارهای هنری و تزیینی، تهیه روکش، خراطی ساخت مبلمان، ساخت آلات موسیقی، قنداق تفنگ، مجسمه سازی، منبت کاری و معرق‌کاری استفاده می‌شود.

چوب گردو

برای مطالعه: عایق کاری ساختمان

چوب چنار برای ساخت صندلی چوبی

چوب چنار از دیگر انواع چوب مناسب برای درست کردن صندلی است. در رنگ های سفید تا قرمز مایل به قهوه ای دیده می شود. تقریبا نیمه سخت و سنگین است. و برای درست کردن صندلی مقاومت بالایی دارد. هم چنین برای ساخت انواع مبلمان نیز بسیار مناسب است.

چوب چنار

چوب بلوط برای ساخت صندلی چوبی

بلوط به رنگ قهوه‌ای روشن تا تیره، درشت بافت و با دوام است. این چوب تقریبا نیمه سخت و نیمه سنگین تا سنگین است. چوب بلوط در برابر سایش مقاومت زیادی دارد. بهترین چوب برای پارکت، ساخت مبلمان، تراورس راه آهن و انواع مدل سازی است.

چوب بلوط

چوب تبریزی برای ساخت صندلی چوبی

چوب تبریزی از دیگر چوب های کاربردی در ساخت صندلی است. به رنگ سفید تا کرم روشن  دیده ایم شود و اغلب لکه‌های سیاه رنگ و یا قهوه‌ای در آن وجود دارد. چوب تبریزی بافتی تقریبا نرم و سبک دارد که دوام زیادی ندارد ولی کار با آن آسان است. از چوب تبریزی برای کاغذ سازی، کبریت سازی، جعبه سازی و ادوات کشاورزی استفاده می‌شود.

چوب تبریزی

برای مطالعه: پایدار سازی ساختمان

چوب روس برای ساخت صندلی چوبی

اصطلاح چوب روسی در بازار ایران به هر نوع چوب سفید رنگ وارداتی از روسیه تلقی می‌شود که شامل گونه‌هایی مانند نراد، نوئل و انواع کاج‌ها می‌شود. چوب نراد فاقد درون چوب مشخص و به رنگ سفید مایل به قرمز، فاقد مجاری صمغی، راست تار، سبک، واکشیدگی و همکشیدگی کم، قابلیت ترک خوردن کم هنگام خشک شدن، بسیار خوش کار، سنباده خوری خوب، میخ خوری و پیچ خوری عالی است ولی با وجود تمام مزایا به راحتی در مقابل قارچ‌ها دچار مرض لکه آبی یا لکه قرمز می‌شوند از استحکام آن می‌کاهد.

چوب روس

ساخت صندلی چوبی

ساخت یک صندلی چوبی راحت‌تر از چیزی است که می‌توانید فکرش را بکنید و فقط لازمه آن دقت مضاعف در تمامی مراحل ساخت است. در ادامه مراحل ساخت صندلی چوبی به روش ساده را به ترتیب و همراه با تصویر شرح داده‌ایم.

مواد مورد نیاز

  1. یک تکه تخته چوب 2 در 4 به طول 8 فوت
  2. یک تکه تخته چوب 2 در 4 به طول 4 فوت
  3. یک تکه تخته چوب 1 در 4 به طول 8 فوت
  4. یک تکه تخته چوب 1 در 3 به طول 2 فوت
  5. یک تکه تخته چوب 1 در 2 به طول 2 فوت
  6. یک تکه تخته سه لا به ضخامت نیم اینچ
  7. چسب چوب
  8. رنگ چوب
  9. پیچ‌های شماره 8 که طولی برابر با 3/17 سانتی‌متر دارند.
  10. دستکش و عینک ایمنی
  11. خط کش و متر
  12. مداد مخصوص
  13. دستگاه دریل
  14. روتر یا هر گونه ابزاری برای برش دقیق چوب

برش چوب و بخش‌های مختلف صندلی

برای ساخت صندلی چوبی بعد از فراهم کردن مواد و مصالح مورد نیاز، باید تکه‌های چوب را بر اساس اندازه‌های صندلی برش دهیم تا بخش‌های مختلف صندلی از جمله پشتی و پایه شکل گیرد. بخش‌هایی از صندلی که در زیر به آن‌ها اشاره شده است باید بعد از برش تخته چوب‌ها به دست آیند.

  1. یک تکه از تخته چوب 2 در 2 به طول 17 و نیم اینچ برای پایه‌های جلو
  2. 2 تکه از تخته چوب 2 در 4 به طول 39 اینچ برای پایه‌های عقب
  3. 4 تکه از تخته چوب 1 در 4 به طول 16 اینچ به منظور آپرون‌ها یا همان تخته‌هایی که زیر نشیمنگاه و میان چهار پایه صندلی قرار می‌گیرند.
  4. 1 تکه از تخته چوب 1 در 3 به طول 16 اینچ به منظور تکیه‌گاه پشتی
  5. 1 تکه از تخته چوب 1 در 4 به طول 16 اینچ به منظور تکیه‌گاه پشتی
  6. 4 تکه از تخته چوب 1 در 2 به طول 3 و نیم اینچ به منظور لچکی
  7. یک تکه از تخته سه لا به ابعاد 18 و نیم اینچ در 19 اینچ به منظور نشیمنگاه

نکات مهم

  • قبل از شروع به کار محل‌های دقیق پیچ کاری را مشخص کنید و با استفاده از دریل از قبل آن‌ها را سوراخ کنید.
  • از طرفی هم سعی کنید لبه‌های تخته‌هایی که برش داده‌اید را با سنباده نرم حتماً سنباده بزنید.
  • سعی کنید که برش‌ها را با دقت تمام انجام دهید. تمامی اندازه گیری‌ها را چند بار بررسی کنید. چسب چوب برای اتصال محکم‌تر میان اجزای مختلف بسیار مهم است.

ساخت پایه‌های جلو و عقب صندلی چوبی

اولین مرحله از فرآیند ساخت صندلی چوبی به پایه‌های جلو و عقب مربوط می‌شود. ساخت پایه‌های جلویی یک عملیات سرراست و ساده است اما پایه‌های عقبی کمی پیچیده‌تر است زیرا این پایه‌ها برای راحتی بیشتر باید یک انحنا به تکیه‌گاه پشتی صندلی بدهند.

برای ساخت پایه‌های عقب صندلی از تیرهای چوبی 2 در 4 استفاده می‌کنیم. در واقع باید به مانند شکل زیر پایه‌های پشتی را از میان این تیرها در بیاورید. با استفاده از اره پایه‌های از تیر چوبی 2 در 4 جدا کنید. لبه‌ها را با استفاده از سنباده صاف کنید.

الگو ساخت صندلی چوبی

ساخت پایه‌های جلو و عقب صندلی چوبی

وصل کردن پایه‌ها با آپرون

برای درست کردن صندلی بعد از ساختن هر چهار پایه جلویی و عقبی، نوبت به ساخت 4 عدد آپرون می‌رسد. آپرون‌ها از آنجایی که پایه‌های جلویی و عقبی را یکدیگر وصل می‌کنند و نقش تکیه‌گاهی برای نشیمنگاه دارند، باید با دقت هر چه تمام‌تر برش داده شوند.

برای ساخت آپرون‌ها از تخته چوب 1 در 4 استفاده می‌کنیم. اول به سراغ آپرون‌های کناری می‌رویم. بعد از برش آپرون ها، هر یک از پایه‌های جلویی و عقبی را به یکدیگر با استفاده از چسب چوب و پیچ‌های شماره 8 متصل می‌کنیم. جزئیات مربوط به ساخت و اتصال آپرون‌ها در شکل زیر آمده است.

وصل کردن پایه‌ها با آپرون

نکته ساخت صندلی چوبی

سوراخ پیچ‌ها را در هر دو سمت آپرون‌ها با استفاده از دریل با دقت و احتیاط تمام ایجاد کنید. اجزای کار رو روی زمین قرار دهید. از تراز بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. آپرون را تقریباً به اندازه یک چهارم اینچ داخل پایه‌های فرو ببرید با استفاده از چسب و پیچ‌های شماره 8 اتصال میان آپرون و پایه را محکم کنید.

بعد از وصل کردن هر یک از پایه‌های جلویی و عقبی به یکدیگر، حالا این دو بخش از صندلی را باید با استفاده از آپرون‌های جلویی و عقبی به هم متصل کنید. در این حالت هم به مانند روش قبل پیش بروید. از مقدار مناسب چسب چوب استفاده کنید.

وصل کردن پایه‌ها با آپرون

ساخت و نصب تکیه‌گاه‌های پشتی صندلی چوبی

بعد از نصب کردن پایه‌ها به یکدیگر به سراغ ساخت و نصب تکیه‌گاه‌های پشتی می‌رویم. دست شما در انتخاب اندازه چوب مورد نیاز در این قسمت از صندلی چوبی باز است.

برای این کار می‌توان از تخته چوب‌های 1 در 3 یا 1 در 4 یا حتی 1 در 6 استفاده کرد. با استفاده از متر و تراز از اندازه و تراز بودن دقیق تکیه‌گاه‌ها اطمینان حاصل کنید.

ساخت و نصب تکیه‌گاه‌های پشتی صندلی چوبی

ساخت و نصب لچکی‌ها

قبل از نصب نشیمنگاه صندلی که کار ساده و راحتی است، باید گوشه‌های زیر نشیمنگاه که محل اتصال آپرون ها با پایه هستند را با استفاده از لچکی محکم کنید و تکیه‌گاه خوبی برای نشیمنگاه ایجاد کنید. لچکی‌ها در واقع اجزای سه‌گوشی هستند. لچکی را در اندازه دقیق برش دهید.

با استفاده از اره آن‌ها در دو طرف با زاویه‌های 45 درجه برش کنید. سوراخ‌ها را در لچکی‌ها ایجاد کنید. با استفاده از پیچ‌های مخصوص چوب یا همان پیچ‌های خودکار آن‌ها را در سر جای خودشان محکم کنید.

ساخت و نصب لچکی‌ها

ساخت و نصب نشیمنگاه صندلی

کار را با دقت و احتیاط به پیش ببرید. استفاده از تخته سه لای با کیفیت باعث می‌شود هم کار خوب جلوه کند و هم کیفیت آن بالا برود. نشیمنگاه را با استفاده چسب چوب می‌توانید به لچکی‌ها متصل کنید.

ساخت و نصب لچکی‌ها

اعمال رنگ چوب

در ساخت صندلی چوبی تا به اینجای کار عملیات ساخت تمام شده است. از نشستن روی صندلی خودداری کنید زیرا چسب چوب‌ها هنوز کامل خشک نشده‌اند. مطمئناً تخته‌های خط و خرش زیادی دارند. استفاده از رنگ‌های مخصوص چوب هم به پوشاندن خط و خراش کمک می‌کند و هم ماندگاری صندلی را بالا می‌برد.

سخن آخر

صندلی‌های چوبی بر خلاف نظر بسیاری، فرایند ساخت ساده و راحتی دارند. کافی است دقت خود را مضاعف کنید. اندازه گیری را نه یک بار و نه دو بار بلکه چند بار بررسی کنید. همه برش‌های را با دقت و احتیاط صورت دهید. خوشحال خواهیم شد پرسش‌ها و نظرات خود را در خصوص این مقاله با ما در میان بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا