مقالات کارگشا

چرا موتور کولر آبی کار نمی کند؟ آیا موتور سوخته است؟ علت و راه حل چیست؟

موتور یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کولر آبی است که اگر دچار عیب شود نمی‌توانید عملکرد مناسبی را از کولر آبی خود انتظار داشته باشید. موتور کولر آبی معمولا طول عمر طولانی و مناسبی دارد اما گاهی اوقات به دلایل مختلف ممکن است دچار مشکل شود. در این مطلب می‌خواهیم شما را با علائم خرابی موتور کولر آبی و همچنین مشکلات رایج موتور کولر آبی آشنا کنیم.

چرا موتور کولر آبی کار نمی‌کند؟

موتور کولرهای آبی از نوع قفسی هستند و از آنجایی که با استفاده از خازن و مقاومت دو سرعت مختلف (دور کند و دور تند) را در دسترس کاربر قرار می‌دهند با نام موتورهای خازنی نیز شناخته می‌شوند.

به‌طور کلی کار نکردن موتور کولر آبی می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که از جمله می‌توان به دلایل زیر اشاره کرد:

  • برق‌رسانی نامناسب به موتور
  • قطع شدن سیم فاز یا نول متصل به موتور کولر
  • از کار افتادن پمپ آب
  • سوختن سیم‌پیچ راه‌انداز یا خرابی خازن‌ها
  • نیم‌سوز شدن سیم‌ پیچی دور تند
  • بیش از اندازه محکم بستن تسمه موتور

اصلی‌ترین قسمت کولر آبی موتور الکتریکی آن است معمولا به علت وجود مشکلاتی در سیم پیچی آن از کار می‌افتد و اگر امکان تعمیر وجود داشته باشد می‌توان با سیم پیچی مجدد مشکل را برطرف کرد. سوختن یا نیم‌سوز شدن موتور نیز یکی دیگر از دلایل اصلی از کار افتادن موتور کولر آبی است.

چرا موتور کولر آبی کار نمی کند؟

یکی از نکات مهمی که در خصوص کولرهای آبی وجود دارد این است که قبل از راه‌اندازی باید تمامی قطعات آن را سرویس کرد. یک کولر آبی اجزای پیچیده‌ای ندارد و با کمی اطلاعات، خودتان می‌توانید به راحتی کولر آبی را به‌طور کامل سرویس کنید. ممکن است به علت فرسودگی، موتور کولر آبی از کار افتاده یا معیوب شده باشد.

همچنین یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند باعث شود موتور کولر آبی کار نکند گرم شدن بیش از اندازه آن است. این اتفاق می‌تواند ناشی از چندین ساعت روشن بودن بی‌وقفه کولر و یا معیوب شدن پمپ آب رخ دهد. در این شرایط گرمای فضای داخلی کولر و همین‌طور موتور بسیار بالا می‌رود و باعث سوختن موتور کولر آبی می‌شود.

در هنگام بستن تسمه موتور کولر آبی باید دقت کافی را داشته باشید. اگر تسمه را خیلی محکم و یا به صورت نادرست بر روی موتور ببندید با ایجاد فشار مضاعف به دینام و یاتاقان‌های کولر، می‌تواند باعث سوختن آن شود.

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری نصب پمپ کولر آبی به همراه نکات مهم در هنگام نصب

دور کند چرا کار نمی‌کند؟

اکثر کولرهای آبی دارای قابلیت کنترل دور کند و دور تند موتور هستند تا جریان هوادهی کانال را متناسب با شرایط دمایی محیط تنظیم کنند. یکی از مطالبی که به غلط رایج شده این است که ابتدا کولر را با دور تند روشن کنند تا عملکرد آن بهتر شود. در صورتی که چنین موضوعی اصلا صحت ندارد و روشن کردن کولر آبی چه در دور تند چه در دور کند هیچ تاثیری در بهبود عملکرد آن ندارد.

در بسیاری از مواقع کار نکردن دور کند موتور کولر معمولا به دلایل ساده‌ای اتفاق می‌افتد اما به هر حال همیشه این‌طور نیست! در ادامه به مهم‌ترین دلایلی که باعث از کار افتادن دور کند کولر آبی می‌شوند اشاره می‌کنیم.

معیوب شدن کلید دور کند

در صورتی که کولر آبی در دور تند بدون هیچ مشکلی کار می‌کند و در یک ساختمان قدیمی سکونت دارید، احتمالا مشکل از کلید مخصوص دور کند کولر است. گاهی اوقات فرسودگی سیم‌های برق و یا خراب شدن فیزیکی کلید می‌تواند همان علت ساده‌ای باشد که امکان استفاده از دور کند کولر آبی را از دسترس شما خارج کرده است.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید کولر آبی؛ کولر آبی پوشالی بهتر است یا سلولزی؟ مزایا و معایب هر کدام

معیوب شدن موتور کولر

شاید یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث از کار افتادن دور کند کولر آبی می‌شود خرابی موتور کولر آبی باشد. در صورتی که سیم پیچی موتور دچار اشکال شده باشد امکان از کار افتادن دور کند وجود دارد. برای تشخیص سلامت موتور الکتریکی کولر باید از تست‌های مخصوص استفاده کنید. اگر با تعمیرات لوازم برقی آشنایی ندارید بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید.

تسمه شل شده است

شل یا سفت بودن تسمه تاثیر زیادی در عملکرد کولر آبی دارد و توصیه می‌شود هر سال قبل از راه‌اندازی مجدد کولر در فصل گرما، از فیت بودن تسمه مطمئن شوید. شل بودن تسمه باعث می‌شود تا اجزای متحرک موتور با سرعت مناسبی نچرخند و این موضوع می‌تواند باعث از کار افتادن دور کند کولر آبی شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین برندهای کولر آبی پوشالی و سلولزی همراه با قیمت

آیا موتور نیم‌سوز شده است؟

اصطلاح دیگری که به اشتباه در خصوص موتور کولر آبی و موتور بسیاری از لوازم الکترونیکی دیگر مطرح می‌شود، نیم‌سوز شدن است. اما واقعیت این است که موتور کولر آبی شما یا سالم است یا سوخته و حد وسطی وجود ندارد!

اگر موتور کولر روشن می‌شود و به ظاهر عملکرد نسبتا خوبی دارد اما بوی سوختگی به مشامتان می‌رسد نشان‌دهنده ایجاد اشکال در دینام کولر یا پمپ آب است و باید هر چه زودتر این دو قطعه را تعویض یا در صورت امکان تعمیر کنید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا