مقالات کارگشا

چرا روغن کولر گازی نشتی دارد؟ علت روغن ریزی کولر گازی چیست؟

اگر از آن دست افرادی هستید که از کولر گازی برای سرمایش و گرمایش منزل خود استفاده می‌کنید، قطعا برای شما هم پیش آمده که گاهی متوجه روغن ریزی کولر گازی‌تان شده‌اید. علت روغن ریزی کولر گازی چیست؟ پیشنهاد کارگشا به شما همراهان عزیز این است که از ابتدای این مطلب تا انتها همراه ما باشید تا بتوانید علت روغن ریزی کولر گازی را پیدا کرده و آن را بر طرف نمایید. ولی در صورتی که تجربه کافی برای رفع مشکل را ندارید یا به اندازه کافی با کارهای فنی آشنایی ندارید، حتماً از کمک یک متخصص استفاده کنید.

روغن کمپرسور چیست؟

یکی از اصلی‌ترین اجزایی که در کولر گازی وجود دارد، روغن کمپرسور است که در فضای داخل کمپرسور ریخته می‌شود. این محفظه در بخش پایین و یا وسط یاتاقان اصلی کولر گازی جای می‌گیرد.

با شروع به کار کردن میل لنگ، قسمتی که حالت خمیده دارد، وارد روغن می‌شود و در مسیر برگشت روغن را به داخل سیلندر و پیستون دستگاه می‌ریزد. فرآیند کار به این صورت است که معمولاً کمی از روغن کمپرسور کولر گازی به همراه گاز مبرد کولر از جایگاه‌ش در کمپرسور خارج می‌شود و پس از این‌که چرخش را انجام داد، به محفظه کمپرسور برمی‌گردد.

لازم است که به منظور حفظ میزان استاندارد و ایده‌آل روغن در کمپرسور تله روغن نصب گردد؛ این مسئله باعث می‌شود از میزان روغنی که در سیستم موجود است، کاسته نشود.

بیشتر بخوانید: بهترین کولر گازی کدام است؟ معرفی بهترین برند و مدل موجود در بازار

علت روغن ریزی کولر گازی

هر چقدر هم که از لوازم برقی خود به خوبی مراقب کنید، معمولاً به دلیل این‌که از اجزای مختلفی تشکیل شده است، ممکن است وجود نقص در یکی از قطعات منجر به اختلال در عملکرد کلی سیستم شما شود. کولرها هم از این قاعده مستثنی نیستند. به همین دلیل با نزدیک شدن به فصل گرما تصمیم گرفتیم به بررسی علت روغن ریزی کولر گازی و ارائه راهکارهایی برای بر طرف کردن آن بپردازیم.اگر روغن ریزی پیدا کنه حتما نیازمند تمیز کردن کولر گازی هستید.

چرا روغن کولر گازی نشتی دارد؟ علت روغن ریزی کولر گازی چیست؟

نشتی گاز از دلایل روغن ریزی

نشتی گاز دستگاه گاهی با روغن ریزی مشخص می‌شود که یکی دیگر از ایرادات شایع کولر گازی است. مبرد کولر گازی ترکیب گاز و روغن است؛ بنابراین اگر از لوله‌ها و یا هر بخشی از دستگاه نشتی روغن مشاهده کردید، دستگاه نشتی گاز داشته و به همین علت سرمای کافی ندارد و باید هر چه سریع‌تر نسبت به تعویض قطعاتی که باید، اقدام نمایید. البته پیشنهاد می‌شود اگر در این خصوص تجربه‌ای ندارید، از یک متخصص کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: علت خاموش و روشن شدن کولر گازی چیست و راه حل آن چیست؟

خارج شدن کمپرسور

خارج شدن روغن کمپرسور از سیکل تبرید و مسیری که دارد باعث روغن ریزی کولر گازی می‌شود. این مسئله معایب بسیاری را در پیش خواهد داشت. کم شدن میزان روغن کمپرسور باعث ایجاد اختلال در فرآیند روغن کاری و در نهایت خراب شدن کمپرسور می‌شود.

روغن ریزی ممکن است باعث شود کلید کنترل ‌فشار روغن  (LPS) فعال شده و جلوی ادامه‌ی کار کولر گازی را بگیرد. با چسبیدن روغن به جدار لوله‌های کندانسور و اواپراتور، باعث کاهش دادن انتقال میزان حرارت از مبدل حرارتی می‌شود و در نتیجه ظرفیت این تجهیزات کاهش خواهد یافت.

حرکت روغن در لوله‌ها، رایزر ها و همین‌طور شیر انبساط، می‌تواند با ایجاد گرفتگی، در عملکرد دستگاه اختلال به وجود آورد.

عبور و حرکت روغن کمپرسور از لوله‌ها، باعث کاهش سطح تماس مبرد با لوله خواهد شد و سطح مفید داخلی لوله را کاهش می‌دهد. بر اساس رابطه دارسی، کاهش پیدا کردن قطر لوله منجر به افزایش افت‌ فشار و همین‌طور افزایش سرعت ‌گاز در لوله‌ها خواهد شد.

کارگشا سامانه آنلاین خدمات ساختمانی است؛ شما می‌توانید با کیفیت‌ترین خدمات ساختمانی را از متخصصین مورد اعتماد دریافت کنید. ما با بررسی دقیق درخواست‌های شما، بهترین متخصصین را متناسب با درخواست شما پیشنهاد می‌دهیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا