مقالات کارگشا

پیمانکار قالب بندی کیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟

یکی از مراحل اجرای فونداسیون و اسکلت بتنی، قالب بندی است. قالب بندی پس از آرماتوربندی و پیش از بتن ریزی انجام می‌گیرد و قالب‌ها همانطور که از نامشان پیداست، شکل مورد نیاز بتن را ایجاد می‌کنند. در این مقاله از کارگشابه معرفی مختصری در رابطه به قالب‌بندی پرداخته‌ایم. پیمانکار قالب بندی را معرفی کرده‌ایم و خدمات او را شرح داده‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

قالب بندی و پیمانکار آن

برای احداث یک سازه بتنی باید پس از اجرای آرماتور بندی (نصب میلگردهایی در امتداد، ستون، دیوار، تیز، سقف و …)، قالب بندی انجام شود. در این مرحله بتن تازه درون قالب‌ها ریخته شده و پس از پر کردن تمام حجم قالب‌ها و سفت شدن و مدتی نگهداری از بتن قالب‌ها باز می‌شوند. هر قسمت از این کار را یک پیمانکار انجام می‌دهد. پیمانکاری که کار قالب بندی و باز کردن قالب را با استفاده از نیروی متخصص و تجهیزات خود انجام می‌دهد، پیمانکار قالب بندی گفته می‌شود.

خدمات یک پیمانکار قالب بندی چیست؟

امر قالب بندی به همین راحتی که در پاراگراف بالا درباره آن توضیح داده شد، نیست و پیمانکار قالب بندی باید کاملاً در جریان امور مربوط به قالب‌بندی، از وسایل گرفته تا مشخصات و رواداری‌های ابعاد و روش‌های اجرا قرار داشته باشند. وی باید پس از استقرار قالب‌ها در محل مربوط، آن‌ها را مورد بازرسی قرار دهد و درزهایی که احتمالاً باعث بیرون زدن شیره بتن خواهند شد را اصلاح کند.

بیشتر بخوانید: نکات اجرایی بتن ریزی فونداسیون که هر ناظر و پیمانکاری باید بداند!

پایداری مهمترین ویژگی است که باید در قالب ‌بندی رعایت شود. قالب‌ها باید توان مقابله با نیروی وزن بتن وارد شده به آن‌ها را داشته باشند. محکم نبودن مهاربندی پایه‌های اطمینان و یا مهاربندی افقی سکوها، عدم تنظیم تراز بتن‌ریزی که منجر به پر شدن یک قسمت از قالب و خالی ماندن قسمت دیگر می‌شود، تکیه‌گاه نامناسب زیر پایه‌های اطمینان، عدم به کارگیری کارگران ماهر، خوب نبستن قطعات قالب به یکدیگر، در نظر نگرفتن بارهای زنده و مرده وارد به قالب‌ها و لغزش لایه خاک مجاور قالب می‌تواند باعث خرابی قالب‌ها و در نتیجه عدم اجرای درست اسکلت سازه و عدم تحمل بارهای عمودی و جانبی است. چک کردن تمامی موارد گفته شده به عهده پیمانکار قالب بندی است. وی باید در زمینه چگونگی تقسیم بار، شناخت انواع خاک، تحمل وزن بتن، روش‌های مختلف قالب بندی، مهار بندی، شناخت انواع خاک و انواع قالب تخصص داشته باشد.

خدمات یک پیمانکار قالب بندی چیست؟

ویژگی‌های یک قالب ‌بندی و قالب برداری استاندارد

  • قالب‌ها باید به نحوی ساخته و نصب شوند تا شکل، اندازه، وضعیت و نمای بتن مورد نظر را ایجاد کنند.
  • قالب‌ها باید به اندازه کافی محکم باشند تا بدون آنکه دچار تابیدگی، نشت شیره، گسیختگی یا به مخاطره انداختن کارگران، فشار یا وزن بتن تازه و دیگر بارها را تحمل کنند.
  • قالب‌ها باید طوری طراحی و ساخته شوند که به آسانی و با سرعت، قابل نصب و باز کردن باشند تا در وقت و پول صرفه جویی شود.
  • قالب‌ها باید درزبندی شده باشند تا از نشت شیره بتن جلوگیری شود.
  • قالب‌ها باید حتی‌الامکان با وسایل و امکانات موجود قابل حمل و جابجایی باشند.
  • ابعاد قالب‌ها باید مطابق با نقشه‌های اجرایی باشد و اندازه داخلی قالب‌ها در حد رواداری‌های مجاز باشد.
  • قالب‌ها باید در محل خود کاملاً محکم نصب شده باشند. بنابراین با اعمال ضربه و نیرو به قالب‌ها هیچ‌گونه لغزشی نباید در قالب‌ها مشاهده گردد. به‌عبارت‌دیگر، از مهار بودن قالب‌ها اطمینان حاصل شود.
  • داخل قالب‌ها باید کاملاً تمیز و عاری از هر گونه مواد زائد باشد. وجود مواد زاید مانند خرده چوب، آب، برف، یخ، گل و لای و شاخه و برگ درختان سبب پایین آمدن کیفیت بتن می‌شود. بنابراین قبل از بتن ریزی در صورت وجود هر نوع ذرات و مواد زیان آور در قالب، باید به روش دستی و یا با استفاده از هوای فشرده، درون قالب‌ها تمیز گردد. لازم است قالب‌ ستون، دیوار و حتی تیرها دارای دریچه نظافت (تخلیه) باشد تا عمل تمیز کردن قالب به راحتی انجام گردد.
  • برای آنکه از چسبندگی بتن به قالب جلوگیری گردد و همچنین آب بتن توسط قالب چوبی جذب نگردد، باید سطوح قالب روغن کاری شود. روغن مصرفی باید از نوع مناسب باشد. مقدار روغن کاری باید در حدی باشد که از چکه کردن آن جلوگیری شود و نه آنقدر مقدار روغن کم باشد که تمام سطوح قالب بطور یکنواخت آغشته نشود.
  • قالب باید هنگامی برداشته شود که بتن بتواند نیروی وارده را تحمل کند و تغییر شکل‌های آن از تغییر شکل‌های پیش بینی شده تجاوز نکند.
  • پایه‌ها و قالب‌های باربر نباید قبل از آنکه اعضاء و قطعات بتنی مقاومت کافی را برای تحمل وزن خود و بارهای وارده کسب کند، برچیده شوند.
  • عملیات قالب‌ برداری و برچیدن پایه‌ها باید گام‌به‌گام و بدون اعمال نیرو و ضربه باشد تا قطعات بتنی تحت اثر بارهای ناگهانی قرار بگیرند، بتن صدمه نبیند و نباید ایمنی و قابلیت بهره‌برداری مخدوش شود.

ویژگی های یک قالب بندی و قالب برداری استاندارد

انواع قالب از نظر جنس

قالب آجری

از قالب آجری برای شالوده‌ها و دیوارهای حائل مجاور خاک استفاده می‌شود. برای اجرا با توجه به ارتفاع بتن در قالب و نیز نیروهای وارده، یک دیوار به ضخامت 10 یا 20 سانتی‌متری ساخته می‌شود. برای جلوگیری از کرمو شدن بتن یا مکیده شدن آب آن توسط آجر قبل از بتن‌ریزی باید یک لایه ورق نایلونی روی سطح دیوار نصب شود، درصورتی‌که امکان انجام دادن این کار نباشد، باید سطح آجرها را کاملاً آب پاشی شود یا آجرها در آب غرق شوند. همچنین باید دقت نمود تا آب در قالب‌ها جمع نشود.

قالب چوبی

قالب چوب و تخته چند لا برای تمام کارهای قالب‌ بندی از درست کردن قاب قالب تا دیواره و پایه‌های اطمینان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای درست کردن قالب از الوار چهار تراش، تخته و تخته چند لا استفاده می‌شود. قالب‌های چوبی باید به اندازه‌ای ساخته شوند که حمل آن‌ها با وسایل موجود در کارگاه و نیروی انسانی امکان‌پذیر باشد. در هنگام ساخت، نصب و بتن‌ریزی نیاز به دقت زیادی وجود دارد تا به سطوح نرم و لبه‌ها آسیب نرسد. به ویژه دقت بیشتری برای قالب برداری و انبار کردن قالب‌ها لازم است.

قالب فولادی

قالب فولادی در مواردی که حجم کار زیاد و تنوع سطوح و ابعاد کم باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهای اولیه این قالب‌ها نسبتاً زیاد است ولی عمر زیاد آن‌ها این مسئله را توجیه می‌کند. قالب‌های فولادی به دلیل مقاوم بودن و امکان استفاده از اتصالات خاص می‌توانند به سهولت و با سرعت زیاد باز و بسته شوند. در هوای سرد و گرم، این قالب‌ها حتی‌المقدور باید عایق‌بندی شده و از تغییرات حرارتی در آن‌ها پیشگیری شود.

استخدام پیمانکار قالب بند

برای یافتن پیمانکار قالب بندی به سایت کارگشا مراجعه کنید. با جست و جوی عبارت پیمانکار قالب بند در صفحه درخواست، فهرستی از پیمانکاران فعال در این زمینه برای شما به نمایش در می‌آید. شرکت کار گشا همواره به دنبال جلب رضایت مشتریان خود بوده است و در این راستا همیشه شرکت‌ها، گروه‌ها و افراد متخصص و معتبر در زمینه خدمات ساختمانی را به مخاطبان خود معرفی می‌کند.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا