مقالات کارگشا

تفاوت پنجره PVC با UPVC چیست و کدام بهتر است؟ ویژگی ها، مزایا و معایب

با توجه به مقررات ملی ساختمان لزوم برای استفاده از درب و پنجره‌های دوجداره وجود دارد و بهترین پروفیل برای داشتن در و پنجره دو جداره، پروفیل‌های پی وی سی و یو پی وی سی است. حالا بسیاری تفاوت بین این دو ماده اولیه ساخت پروفیل در و پنجره و لوله را ندانند. لازم دانستیم تا در مقاله‌ای از کارگشابه معرفی پنجره پی وی سی (PVC) و پنجره یو پی وی سی (UPVC) پرداخته، تفاوت این دو را بیان کنیم و در آخر مناسب‌ترین گزینه را بین این دو معرفی کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

پی‌وی‌سی چیست؟

پی وی سی (pvc) مخفف عبارت پلی وینیل کلراید (Poly vinyl chloride) است. پی وی سی از پلیمریزاسیون منومر وینیل کلراید تشکیل می‌شود و شامل 43 درصد وینیل و 57 درصد کلر است. پلی وینیل کلراید نوعی پلیمر شبیه پلاستیک است که از آن در ساخت لوازم روزمره زندگی استفاده می‌شود.

در صنعت ساختمان نیز این پلیمر استفاده زیادی می‌شود. به‌طورکلی از پی وی سی برای ساخت لوله‌ها و پروفیل‌ها استفاده می‌شود. ساخت انواع لوله‌های آب و فاضلاب با استفاده از پی وی سی باعث کمتر شدن خرابی‌ها و پایین آمدن هزینه‌های ساخت شده است. از پروفیل‌های پی وی سی هم برای ساخت در و پنجره پی وی سی با شیشه دوجداره و سه جداره به کار برده می‌شود.

پی وی سی چیست؟

ویژگی‌های پی وی سی

پی وی سی از نظر وزن بسیار سبک بوده و انعطاف پذیری خوبی دارد. در واقع این پلیمر همان پلاستیک با ضخامت متفاوت است که دارای مقاومت بالایی است. شکل پذیری راحت‌تر، تحمل فشار و عدم شکستگی، سطح صیقلی و براق، مقاومت در برابر آتش سوزی برخی از ویژگی‌های خوب پی وی سی هستند. همچنین با افزودن مواد پایدار کننده مانند کلسیم موجب افزایش عمر و مقاومت پی وی سی (PVC) در برابر عوامل فیزیکی محیطی و آب و هوایی در اقلیم‌های مختلف و ثابت بودن رنگ در اثر گذشت زمان تابش نور خورشید می‌شود.

مهمترین مصارف پی ویسی چیست؟

بیشترین کاربری پی وی سی در صنعت ساختمان است که 50 درصد کل تولیدات پی وی سی را شامل می‌شود. علاوه بر این از پی وی سی به عنوان پلاستیک سخت برای کارت‌های نوار مغناطیسی، صفحات گرامافون، سیستم‌های لوله کشی و کانال کشی نیز استفاده می‌شود. همچنین با اضافه کردن افزودنی‌هایی که اصلی‌ترین آن‌ها فتالیت است می‌توان پی وی سی (PVC) را نرمتر و قابل انعطاف‌تر کرد. مصارف پی وی سی نرم در پوشاک و لوازم خانگی مانند پرده، روکش مبل، ساخت شلنگ، لوله نرم و تاشو در کف‌سازی ساختمان‌ها و عایق بام‌ها و عایق سازی کابل‌های برق استفاده می‌شود. امروزه پی وی سی از کشاورزی، صنعت ساختمان، آبرسانی، شهرسازی گرفته تا صنایع هواپیما سازی کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: کفپوش PVC، راهنمای خرید این کفپوش ارزان و بی دردسر

یو پی‌وی‌سی چیست؟

یو پی وی سی (upvc) مخفف عبارت پلی وینیل کلراید غیر پلاستیکی (unplasticized polyvinyl chloride) است. یو پی‌وی‌سی ساختاری شبیه به پی وی سی دارد با این تفاوت که این ماده پلی وینیل کلرید غیر پلاستیکی است. این ماده از نفت خام و کلرید سدیم تشکیل شده و در ساخت درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی (upvc) بیشترین کاربرد را دارد. یو پی وی سی نسل جدید پی وی سی بوده و با افزودن برخی مواد به آن تولید شده است.

یو پی وی سی چیست؟

ویژگی‌های یو پی وی سی

UPVC (یو پی وی سی) به جهت مقاومت بالایی که در برابر مواد شیمیایی و شرایط آب و هوایی دارد عمدتاً برای تولید انواع لوله، درب و پنجره در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. یو پی وی سی (UPVC) همچنین در محدوده وسیعی از دما (۶۰ تا +۸۰ درجه سانتی‌گراد)، مقاومت خود را حفظ می‌کند و تغییر رنگ و تغییر فرم نمی‌دهند.

در ترکیب مواد اولیه آن از کلسیم و روی به جای سرب استفاده شده است که نه تنها موجب سازگاری با محیط زیست می‌گردد بلکه در سطح آن نیز جلای مناسبی را ایجاد می‌کند که در برابر جذب آلودگی‌های هوا مقاومت می‌نماید. علاوه بر این یو پی وی سی به دلیل دارا بودن اکسید تیتان در برابر تغییرات جوی و باران‌های شدید نیز همچنان کیفیت خود را حفظ می‌کند.

کاربردهای یو پی وی سی چیست؟

بیشترین کاربرد یو پی وی سی در ساخت پروفیل است. با توجه به مشکلاتی که در سازه‌های یو پی وی سی وجود داشت، صنعت گران با تغییر در فرمول ساخت پروفیل توانسته‌اند محصولی جدید و باکیفیت‌تر را روانه بازار کنند. از زمانی که پروفیل یو پی وی سی تولید شد، جایگزین مناسبی برای سازه‌های پی وی سی شد. اگر چه pvc جایگزین خیلی خوبی برای فریم‌های فلزی است اما از لحاظ کارایی پروفیل upvc بسیار مناسب‌تر از آن بوده و برای ساخت در و پنجره دوجداره و سه جداره کاربردی‌تر است.

UPVC سفت و سخت است و غالباً برای تولید محصولاتی که در فضای باز قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد و حساس به تجزیه بیولوژیکی نیست؛ بنابراین محصول مناسبی برای آبرسانی در باغ‌ها و مزارع به شمار می‌آید. علاوه بر این، یو پی وی سی شکل خود را در دمای معمولی حفظ می‌کند، گرچه می‌توان آن را تحت حرارت شدید تغییر داد. این ویژگی برجسته در ساخت و ساز، به ویژه در پنجره‌ها، پروفیل‌های درب بسیار اهمیت دارد.

تفاوت پنجره پی وی سی (PVC) و یو پی وی سی (UPVC) چیست؟

به‌طورکلی پی وی سی و یو پی وی سی تفاوت ساختاری ندارند و هر دو از پلی وینیل کلراید هستند که یک پلیمر تهیه شده از نفت خام است. در ترکیبات یو پی وی سی پلاستیک، فتالات‌ها و سایر افزودنی‌های ناسالم محیط زیستی سرب‌دار که در ترکیبات پی وی سی وجود دارد، حذف شده است و کلسیم و روی جایگزین آن شده است. یو پی وی سی قابلیت بازیافت دارد و به همین دلیل جایگزینی آن با پی وی سی در درنیا به صورت قانون درآید.

در خصوص تفاوت پنجره پی وی سی (PVC) و یو پی وی سی (UPVC)  باید عنوان داشت که از نظر ظاهری هر دو محصول شبیه به هم هستند و تنها از روی برچسب و معرفی تولید کننده می‌توان تفاوت آن‌ها را تشخیص داد، هر دو محصول در رنگ‌های متنوع تولید می‌شوند ولی رنگ سفید بیشترین درخواست را دارد. پی وی سی نسبت به یو پی وی سی انعطاف بیشتری دارد و یو پی وی سی سخت و محکم است و کاربری آن برای تولید پروفیل در و پنجره مناسب‌تر است.

پی وی سی و یو پی وی سی هر دو کاربری‌های مشابهی دارند ولی ویژگی‌های آن‌ها متفاوت است. به‌طورکلی در سراسر جهان جایگزینی یو پی وی سی با پی وی سی برای تولید پروفیل در و پنجره و لوله در حال انجام است. در جدول زیر برخی از ویژگی‌های بارز و تفاوت این دو ماده پر مصرف نام برده شده است.

تفاوت بین پی‌وی‌سی (PVC) با یو پی‌وی‌سی (UPVC)

نام اختصاری

PVC

UPVC

نام کامل

Polyvinyl chloride

Unplasticized polyvinyl chloride

کاربرد

لوله‌ها، کابل‌های عایق، اسباب بازی، پارچه

در و پنجره دوجداره، لوله کشی و یا زه کشی

دارای فتالات و پی‌بی‌اِی (PBA) در ترکیبات

بله

خیر

ویژگی‌ها

انعطاف پذیر، اما با دوام، کم هزینه

سفت و محکم، عدم انعطاف پذیری، مناسب انتقال آب آشامیدنی، مقاوم در برابر آتش و قابل بازیافت

درب و پنجره دوجداره ‌upvc بهتر است یا pvc؟

ازآنجایی‌که پنجره‌ها همواره در معرض نور خورشید، ناملایمات جوی، سرما، گرما، پرتو فرابنفش، رطوبت و صدمه قرار دارند و پروفیل‌های در و پنجره یو پی وی سی مقاومت خوبی در برابر پرتو فرابنفش، شکستگی، آتش سوزی و تغییر رنگ دارد و به همین دلیل ماندگاری بالایی دارد. توصیه می‌شود که از در و پنجره‌های ساخته شده با پروفیل‌های یو پی وی سی استفاده شود. ممکن است قیمت بالاتری داشته باشد که به دلیل به کار رفتن مواد سالم و بدون عارضه انسانی و محیط زیستی است، ولی با ماندگاری بالاتر و حفظ ظاهر زیبا و شکیل در طول عمر خود، قیمت بالای آن جبران می‌شود.

سخن آخر

برای یافتن مجری در و پنجره یا استادکار لوله کش پی وی سی و یو پی وی سی به کارگشا مراجعه کنید. با جست و جوی عبارت مجری در و پنجره دوجداره و لوله کشی می‌توانید با افراد، گروه‌ها و شرکت‌های فعال و معتبر در زمینه خدمات ساختمانی آشنا شوید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا