مقالات کارگشا

پیشگام شدن شرکت های تاسیساتی در دنیای بازاریابی دیجیتال

امروزه هیچ کس نمی تواند انکار کند که اینترنت مهم ترین مکان برای نسل جدید مشتری هاست. در سال 1383، زمانی که مهندس مجید زواریان وبسایت دماتجهیز را به عنوان بستری اینترنت برای معرفی محصولات صنعت تهویه مطبوع راه اندازی کرد، شاید کمتر کسی فکر می کرد ظرف چند سال این سایت به یکی از معتبر ترین و مورد اعتماد ترین مکان ها برای ارزیابی و انتخاب تجهیزات تهویه مطبوع توسط مشتریانی با سطوح مختلف تخصص (از خانه داران گرفته تا کارشناسان و مدیران ارشد این صنعت) تبدیل شود. امروزه با ظهور صد ها بستر مشابه در فضای دیجیتال، دنیای مجازی به نمایشگاه دائمی صنایع مختلف تبدیل شده است.
اما این به این معنا نیست که برقراری ارتباطات در این فضا آسان است. مفاهیم خاصی وجود دارد که شما باید در مورد بازاریابی دیجیتال بدانید تا بتوانید پایه گذار کمپین های موفقیت آمیز باشید. این 5 مفهوم به شما در تعیین اهداف کمک می کنند، درک مناسبی را برای شما به ارمغان می آورند و چشم انداز صحیح بازاریابی به شما نشان می دهند.

1.   تفاوت بین بازاریابی و تبلیغات را بدانید!

در گذشته، اکثر کسب و کارهای محلی عمدتا تبلیغ می کردند. بازاریابی "برند" آنها بر پایه نقل فرد به فرد استوار بود. آگهی ها چاپ می شد و گاهی در تلویزیون محلی یا رادیو تبلیغ می شدند. 
امروزه بازاریابی برای برند، حتی برای کسب و کارهای کوچک، قوی تر از گذشته است و تبلیغات دارای اهدافی متمایز از بازاریابی هستند.
راه آسان برای تجسم تفاوت بین تبلیغات و بازاریابی، این است که به مخاطبان هدف برای هر یک فکر کنید.
اولی، فردی است که سیستم تهویه مطبوع خانه اش در اوج گرمای تابستان خراب شده است. این فرد نیاز فوری به خدمات HVAC دارد. او در جستجوی یک سرویس است و احتمالا از طریق تلفن همراه خود در گوگل سرچ می کند. اینجاست که در اکثر مواقع شرکتی انتخاب می شود که در نتایج گوگل در رتبه بالاتر قرار دارد. در این مورد تبلیغات شماست که جواب داده است.
دومی، فردی است که پیش بینی می کند که تهویه مطبوع او نیاز به جایگزینی دارد و او نگران این است که دریچه های آن باید تمیز شود. او از مبلغ قبض برق خود ناراضی است، بنابراین در حال تحقیق در مورد راه های کاهش آن از راه های مختلف بخصوص سیستم تهویه مطبوع خانه اش است. در اینجا شما فرصت استفاده از محتوا برای بازاریابی و فروش به این فرد دارید. شما چندین مقاله در بستر مجازی تاسیساتی خود (وبسایت خودتان یا سایر وبسایت ها و فضاهای مجازی که در اختیار دارید) در مورد مقرون به صرفه ترین سیستم های موجود دارید.  اطلاعات شما مفید است و مشتری را به زور به سمت خرید فوری هل نمی دهد.
این نوع بازاریابی محتوا محور دو کار مهم را انجام می دهد: آگاهی از برند شرکت شما و ایجاد حس اعتماد در مشتری. هنگامی که شما مشاوره صادقانه و مفید ارائه می دهید، این حس را القا می کنید که شما صرفا به فروش فکر نمی کنید.
این مشتری ممکن است از چند ماه قبل شرکت سرویس دهنده خود را انتخاب کند. او شما را در رسانه های اجتماعی بررسی خواهد کرد، و او به احتمال زیاد به بررسی مشتریان آنلاین نگاه می کند. اگر او به شما اعتماد کند، او در نهایت به شما اجازه می دهد که کالای خود را به او بفروشید.
این دو، تفاوت بین تبلیغات آنلاین و بازاریابی را نشان می دهد. این ضروری است که شما شرایطی ایجاد کنید که به نیازهای مختلف هر یک پاسخگو باشد.

تفاوت تبلیغات و بازاریابی

2.    حضور در یک بستر اینترنتی با طراحی حرفه ای

بستر اینترنتی مطلوب برای یک شرکت تاسیساتی می تواند وبسایت خود آن شرکت، شبکه های اجتماعی، و یا وبسایت و بسترهایی باشد که توسط شرکت های دیگر در دسترس قرار دارند و خدمات بازاریابی اینترنتی ارائه می دهند. این بستر محل ارتباط آنلاین با مشتری شما است. وظیفه آن این نیست که داستان شخصی شما را بگوید یا دوستانتان را تحت تاثیر قرار دهد. بلکه هدف اصلی، تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری وفادار است.
به یاد داشته باشید که صفحه اینترنتی شما، اولین قضاوت مشتری جدید بر روی کسب و کار شما خواهد بود. پس به او حس حرفه ای بودن بدهید.

3.    اهمیت اعتبار در بین مشتریان را فراموش نکنید!

نظرات عمومی همیشه برای مشتریان مهم است. امروزه این اهمیت با محتوای اینترنتی تقویت می شود.
اکثر مشتریان HVAC قبل از برقراری تماس، اعتبار شرکت شما و محصولاتتان را آنلاین بررسی می کنند. سایت هایی مانند کارگشا، دماتجهیز، دیجیکالا و… منابع خوبی برای رتبه بندی، بررسی ها و نظرات در مورد محصولات شما هستند.
بخواهید یا نخواهید، این بررسی ها مشتری شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها آن را دوست ندارند، زیرا شما نمی توانید این محتوا را کنترل کنید و – بیایید بپذیریم – مردم همیشه عادل نیستند.
با این حال، به طور کلی، اگر سطح خدمات شما عالی است، شهرت آنلاین شما به شما کمک خواهد کرد.
امروز، شما باید درک کنید که همه چیزهایی که شما به عنوان یک کسب و کار انجام می دهید، اعتبار و بررسی آنلاین شما را تحت تاثیر قرار می دهد. کارکنان شما، سطح خدمات، عدالت، کیفیت کار و… همه در بازاریابی شما نقش دارند.
مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید تا به اعتبار آنلاین شما کمک کند، این است که استانداردهای خود را برای کار و خدمات به مشتریان بالا نگه دارید. 
علاوه بر آن، بر آنچه که در مورد شما به صورت آنلاین بیان شده است، هنگامی که چیزی اشتباه پیش می رود، شما با بررسی ضعف های موجود، آن ها را اصلاح می کنید. شما می توانید از این طریق یک تهدید ( نارضایتی آنلاین مشتریان) را به یک فرصت طلایی (یعنی انعطاف پذیر بودن کیفیت کار شما در سطح اینترنت) تبدیل کنید.

4.    بازار هدف خود را تحلیل کنید!

اطلاعات و داده ها، مکمل بازاریابی آنلاین هستند. گرفتن آن ها دشوار نیست. اما آنچه دشوار است، دانستن این است که باید با آنها چه کار کنید تا بازاریابی خود را بهبود بخشید.
بازار، صنعت و مشتریان خود را بشناسید و تجزیه و تحلیل کنید. تا بدانید به هر قشر از بازار هدف چه اطلاعاتی باید داده شود تا جذب محصولات شما شوند. برای مثال در صنعت تاسیسات، قشر مجری، ادبیات و دغدغه های خاص خود را دارد. برای این قشر سهولت اجرا و تعمیر و نگهداری شاید در اولویت باشد. طبعا قشر مشاور یا حتی کارفرمایان دغدغه های متفاوتی دارند که می تواند فنی یا مالی باشد. بازاریابی موفق مستلزم تحلیل و آنالیز کلیه اقشار بازار هدف باشد. 
برای این کار می توانید از شرکت هایی که به ظور تخصصی خدمات تحلیل بازار و ارائه راهکار برای بهتر دیده شدن را به شما می دهند کمک بگیرید. یکی از فلسفه های راه اندازی سامانه کارگشا، همین امر بوده است.

بازار هدف

 

5.    یک برنامه بلند مدت داشته باشید

آخرین چیزی که باید بدانید این است که بازاریابی یک کار عجله ای و فوری نیست. بلکه یک ماراتن است. شما باید بودجه، استراتژی محتوا، تجزیه و تحلیل رقبا و بازار هدف و انتظارات کلی را در معیارهای دراز مدت بررسی و تعیین کنید. بازاریابان حرفه ای عموما به دنبال 6 ماه، یک سال، 18 ماه و یا حتی 5 سال آینده برای برنامه ریزی استراتژی خود هستند.
اگر علاقه مند به بازاریابی حرفه ای کسب و کار تاسیساتی خود در دنیای دیجیتال هستید، با دیده شو همراه باشید.

دیده شو

منبع:

دپارتمان مکانیک سامانه کارگشا
 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا