مقالات کارگشا

در بازار فروش مصالح ساختمانی چرا اینقدر بازاریابی دیجیتال مهم است؟

آیا تصور می کنید که بازاریابی دیجیتال در حوزه مصالح ساختمانی یک شیوه از کسب و کار است که زودگذر بوده و در نهایت روزی عمر آن به پایان می رسد؟ پس دوباره فکر کنید. شرکت ها، تولید کنندگان و تامین کنندگان مصالح بسیار زیادی هستند که بخش غالب بودجه بازاریابی خود را به دیجیتالی شدن اختصاص می دهند.

طبق گفته لورا دونووان، رییس شرکت The Word Pro، یک شرکت بازاریابی دیجیتال ملی، "در گذشته بازاریابی دیجیتال در حوزه مصالح ساختمانی به عنوان زیر مجموعه ای در عرصه بازاریابی سنتی و مقدماتی دیده می شد. در هر صورت، تصوراتی که در مورد بازاریابی وجود داشت تغییر کرده است. برای بسیاری از بازاریابان در حوزه مصالح ساختمانی، بازاریابی دیجیتال در مرکز توجه قرار دارد." اگر چه بازار یابی سنتی هنوز حائز اهمیت است و توجه بازاریابان بیشتر معطوف به یک رویکرد بازاریابی یکپارچه می باشد، بدون شک بازاریابی دیجیتال در دنیای مصالح ساختمانی یک امری مهم برای کسب و کار های کوچک و بزرگ در سراسر دنیا می باشد و اهمیت این موضوع در سال های اخیر در ایران خود را بیشتر نشان داده است. 

دلایل زیادی وجود دارد که چرا اکثر شرکت های تولید کننده مصالح یا نمایندگان به سمت دیجیتالی شدن پیش می روند. اصلی ترین و ساده ترین دلیل این موضوع تغییر در جوامع است. با حدود 80 میلیون ایرانی که بخش بزرگی از این جمعیت تلفن همراه در دست دارند و از طریق آن مکاتبه کرده، به شبکه وصل شده و از اخبار روز دنیا مطلع می شوند، ایمیل فرستاده و دریافت می کنند، به خرید محصولات و خدمات می پردازند و به سایت های اجتماعی متصل می شوند، بازار کسب و کار مصالح دیگر قادر به نادیده گرفتن نقش پر رنگ بازاریابی دیجیتال نیست. طبق آمار جهانی 64 درصد از بازاریابان، شبکه های اجتماعی را یک عامل حیاتی برای فروش مصالح دانسته و 38 درصد در حال تغییر وضعیت بازاریابی خود از سنتی به تبلیغات در کانال های دیجیتال در سال جاری می باشند. این روند در ایران نیز به سرعت در حال رشد بوده به نحوی که تامین کنندگان و تولید کنندگان مصالح فروشگاه فیزیکی خود را به فروشگاه دیجیتالی تبدیل می کنند.

اکنون روی من با تمامی کسانی است که کسب و کار در رابطه با مصالح ساختمانی دارند، اگر هنوز در مورد بازاریابی دیجیتال شک دارید، وقت آن رسیده است تا این شیوه بازاریابی را به دقت بررسی کرده که چگونه می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا با حجم وسیعتری از مشتریان در ارتباط بوده و سود خود را از این طریق افزایش دهید.

دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی مقرون به صرفه در فروش مصالح:

  •  برخی از بزرگترین هزینه هایی که متوجه بازار ساخت و ساز است، تبلیغات چاپی و یا وابستگی به یک تیم فروش است که به آسانی با استفاده از بازاریابی دیجیتال کاهش می یابد. در واقع بازار یابی دیجیتالی شما را قادر می سازد تا مشتریان خاص خود را به طور موثرتری هدف قرار دهید.
  • متیو کیتز، معاون رییس سرویس های استراتژیک در HelloWorld می گوید: "بازاریابی دیجیتال در سال های اخیر به عنوان راهکاری به صرفه برای هدایت و جهت دهی به کسب و کار و گرفتن نتیجه مطلوب است."
  • در راستای بهبود روند کسب و کار از طریق بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محتوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. محتوا پادشاه است اما مجبور نیستید که بخش بزرگی از بودجه بازاریابی را به آن اختصاص دهید. محتواهایی تولید کنید که مشتریان فعلی و بالقوه شما را جذب می کند.

دیجیتال مارکتینگ

ارتباط با مصرف کنندگان مصالح:

  • همگام با تغییر در چشم انداز کسب و کار دیجیتالی، همچنین در انتظارات مشتریان نیز تغییر ایجاد شده است. سون فاستر، مدیر عامل شرکت Crowd tap می گوید "مشتریان امروزه خواهان روابطی متمایز از آنچه در حال حاضر از بسیاری از برند ها دریافت می کنند، هستند. چرا که شبکه های اجتماعی همه چیز را تغییر داده و همچنان تغییر می دهند. برای به روز شدن با این تغییرات، برند ها بایستی از یک سیستم بسته (سیستمی که فقط متکی بر عوامل و نیروهای داخلی است و بدون ارتباط با محیط خارج می تواند مسائل خود را از طریق سلسله مراتب و تقسیم کار و روابط رسمی در داخل دستگاه حل و فصل کند) به یک سیستم باز (سیستمی که گرایشی در جهت تعادل پویا (Dynamic Equilibrium) و رشد و تکامل از طریق ارتباط دائم با محیط خارج ملاحظه می شود) تغییر کنند جایی که مشتریان، معماران یک برند می شوند. "
  • این تغییرات ایجاب می کند تا شرکت های تولید کننده و تامین کننده مصالح، محصول خود را به جای تبلیغ کردن، نمایش دهند. این بدین معنی است که مشتریان امروزه می خواهند راجع به محصول یاد بگیرند و با کسانی صحبت کنند که از آن محصول استفده کرده اند و این محصول را خود ارزیابی کنند تا اینکه توسط مبلغ تبلیغ شود. مشتری می خواهد بداند که چرا این محصول بهتر است، قوی تر است، برای کار من مناسبتر است و کار آمدتر است. 
  • در تمامی کسب و کار به خصوص در صنایع مرتبط با ساخت و ساز به ویژه فروش مصالح، فرصتی بسیار مناسب در اختیار است تا از طریق بازاریابی دیجیتال با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کرده تا در مورد محصول جدید به آنها آموزش داده شود، پروژه های موفق به آنها نشان داده شود، ایده های جدید را با آنها به اشتراک گذاشته و ایده ها و نظرات صریح مشتریان در باره مصالح به اشتراک گذاشته شود. 
  • در حال حاضر Archdaily و Houzz کانالهای رسانه ای اجتماعی برای کسب و کار های مرتبط با ساخت و ساز و مصالح هستند. این وب سایت ها در حکم مکانی عمل می کنند که شرکت های تولید کننده و تامین کننده مصالح می توانند مصولات خود را معرفی کرده و با مشتریان حاضر و بالقوه در ارتباط هستند. مصرف کنندگان الهام بخش طراحی این وب سایت ها بوده اند و عکس هایی از پروژه های ساخته شده با مصالح، یا مصالح جدید که در این وب سایت ها به اشتراک گذاشته می شود و باعث ایجاد و رونق کسب و کار جدید یا تکراری برای شرکت های مرتبط باشد. 

دیجیتال مارکتینگ

درک مشتریان و اطلاعات:

  • در نهایت بازاریابی دیجیتالی به تمامی تامین کنندگان و تولید کنندگان مصالح اجازه می دهد تا با مشتریان ایده آل خود ارتباط برقرار کنند. کلید موفقیت در این است تا بدانید مشتریان شما بیشتر زمان خود را در کدامیک از شبکه های مجازی صرف می کنند، که طبق آمار در ایران به دلیل محدودیت در سایر شبکه های اجتماعی، تلگرام بسیار متداول تر است.
  • همچنین تامین کنندگان و تولید کنندگان مصالح قادرند از طریق وب سایت های خود اطلاعات ارزشمندی را از مشتریان خود در اختیار داشته باشند و بر اساس آن اقدامات سرمایه گذاری بعدی خود را به صورت اختصاصی تر بر روی مشتریان خاص خود داشته باشند.

دیجیتال مارکتینگ

رسیدگی به چالش ها:

  • داده های موجود در بازاریابی دیجیتال و ردیابی آنها یک شمشیر دو لبه است. اطلاعات بیشتر به معنای نیاز به بررسی بیشتر است که در کسب و کار فروش مصالح ضروری است. در هر صورت، بازاریابی دیجیتال با حجم عظیمی از اطلاعات مواجه بوده و شرکت ها به واسطه این حجم از اطلاعات ممکن است فلج شوند. مشکل شرکت ها در واقع حجم اطلاعات ورودی نیست بلکه تصمیم در باره این است که کدامیک مفید بوده و چگونه بایستی به آن پاسخ داده شود.
  • چالش دیگری که بازاریابی دیجیتال در حوزه فروش مصالح با آن مواجه است، این است که صنعت به سرعت در حال پیشروی است. درست زمانی که یک تیم بازار یابی بر روی یک جنبه از صحنه دیجیتال تمرکز کرده است، همه چیز از سوی دیگر در حال تغییر است که می تواند دلسرد کننده باشد. 
  • با تغییر در انتظارات مشتری، مصرف کنندگان به دریافت نتایج فوری، پاسخ ها و بازخوردهای سریع از فروش مصالح عادت کرده اند. این انتظارات بر روی تصمیم خریدان تاثیر مستقیم دارد. طبق گزارشات، 35 تا 50 درصد فروش های اینترنتی برای فروشنده ای حاصل می شود که از بین چندین تامین کننده مصالح مشترک نخستین پاسخ دهنده باشد. اگر چه بازاریابی دیجیتال، به خصوص کانال های رسانه ای اجتماعی این امکان را فراهم می کند تا سریع و موثر با مشتریان ارتباط برقرار شود، مدیریت انتظارات مشتریان و ماندن در صدر بازار یک چالش است. 

دیجیتال مارکتینگ

نتیجه گیری:

در نهایت بازاریابی دیجیتال یک موضوع چالش بر انگیز برای کسب و کار تامین کنندگان و تولید کنندگان مصالح در ایران، به ویژه برای صاحبان کسب و کار کوچک با منابع و کارکنان محدود است. در هر صورت، با وجود هر نوع چالشی، اکیدا توصیه می شود تا کسب و کار ها از مزایایی که بازاریابی دیجیتال فراهم می کند بهره مند شوند، از جمله: بهره وری هزینه، دسترسی بهتر به اطلاعات مصرف کنندگان و فرصت های ارتباط با مصرف کنندگان. چنین مزایایی ارزش این را دارد که بازاریابی دیجیتال را به استراتژی بازاریابی فعلی خود اضافه کنید، البته در صورتی که تا کنون این کار را نکرده اید.

با عضویت در بخش دیده شو سامانه کارگشا، در به دست آوردن سهم بازار مصالح یک قدم جلوتر از رقبای خود باشید.

منبع:

erringtonim

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا