مقالات کارگشا

همه چیز در مورد بچینگ از میکسر تا دپوی مصالح

تهیه بتن پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی برای پروژه‌های ساختمانی به دو روش بچینگ و استفاده از بتن آماده شرکت‌های تولید کننده بتن تهیه می‌شود. در این مقاله از کارگشا به معرفی انواع بچینگ و طرز کار آن‌ها پرداخته شده است. در ادامه با ما همراه بمانید.

بچینگ چیست؟

بچینگ (Batching) به ایستگاه تولید بتن گفته می‌شود که در آن با استفاده از سیمان، سنگدانه و آبی که ذخیره شده است، بتن تولید می‌شود. بچینگ‌ها با توجه به کاربری آن‌ها، موارد استفاده و حجم تولید بتن به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه توضیحاتی در این رابطه ارائه شده است.

انواع بچینگ

با توجه به نوع انتقال مصالح به میکسر، موبایل بودن یا نبودن و زمان مخلوط کردن آب با مصالح بچینگ به انواع دراگلاین، لاینیاربین، ثابت، متحرک، خشک و تر تقسیم می‌شود.

بچینگ ثابت

بچینگ ثابت به بچینگی گفته می‌شود که در محلی به صورت ثابت و برای مدت زمان مشخص یا دائمی بنا شده است. از بچینگ‌های ثابت برای پروژه‌های بزرگ راه سازی، پل سازی، مجتمع سازی که نیاز زیاد و مستمر به بتن است استفاده می‌شود. البته شرکت‌های تولید بتن هم از بچینگ‌های ثابت برای ساخت بتن استفاده می‌کنند.

بچینگ متحرک

بچینگ متحرک به بچینگی گفته می‌شود که تمام اجزا آن به جز بخش دپوی مصالح روی یک تراک سوار شده است و در هنگام برپایی کارگاه در جایی کامیون بچینگ را پارک کرده و دستگاه بچینگ را مونتاژ کرده و پس از پایان کار بتن ریزی، دستگاه دمونتاژ شده و از به کارگاه بعدی منتقل می‌شود.

بچینگ دراگلاین

در بچینگ دراگلاین، مصالح تولید بتن با استفاده از یک سیم بکسل متصل به یک بوم (تقریباً ۱۳ متری) را پشت دیواره‌های دستگاه بچینگ جمع کرده و انتقال مصالح به میکسر و تولید بتن از طریق باکت بالابرنده انجام می‌شود که خود یک باسکول است.

از معایب این نوع بچینگ می‌توان به نیاز به اپراتور مجزا برای کنترل آن و همچنین خطرات ایمنی برای افرادی که در محوطه اطراف این سیستم هستند. اشاره کرد.

دستگاه بچینگ لایناربین

در بچینگ لایناربین مصالح تولید بتن در مخزن‌های فلزی دپو می‌شوند سپس مصالح برای تولید بتن روی یک نوار نقاله به صورت تجمعی توزین می‌شوند و سپس مصالح با روشن شدن این نوار نقاله به داخل سیستم بالابرنده هدایت می‌شود.

به منظور سهولت در شارژ مصالح توسط لودر یا کامیون در پشت مخازن رمپ‌هایی برای آمد و شد کامیون‌ها و لودرها برای تخلیه مصالح تعبیه شده است.

 از محاسن بچینگ لایناربین، عدم نیاز به اپراتور اختصاصی (اپراتور سیستم دستگاه بچینگ نیز از داخل اتاقک فرمان نیز می‌تواند آن را کنترل نماید) و کم و زیاد کردن تعداد مخازن با توجه به نیاز مشتری و مصرف کننده اشاره کرد.

بچینگ خشک

این نوع بچینگ فاقد میکسر است و کلیه متریال بعد از بارگیری از طریق یک شوت به داخل تراک میکسر هدایت می‌شوند و سپس با آب مخلوط می‌شوند. معمولاً برای کاهش هزینه تمام شده ساخت دستگاه بچینگ میکسر را حذف می‌کنند که این امر باعث پایین آمدن کیفیت بتن و میزان همگنی مواد مخلوط بتن می‌شود.

بچینگ تر

در بچینگ تر که بسیار معمول‌تر است، میکسر در جای خود قرار دارد و کلیه متریال بعد از بارگیری به داخل میکسر هدایت شده و با آب و سایر مواد اولیه ساخت بتن مخلوط می‌شوند و سپس برای اجرا به تراک میکسر منتقل می‌شود.

بچینگ پلانت چیست؟

بچینگ پلانت یا بَچ پلانت دستگاهی است که مواد تشکیل دهنده بتن را مخلوط کرده و ترکیب می‌کند. بتن به محض آماده شدن به وسیله تراک میکسر به محل مورد نظر انتقال داده شده، در محل بتن ریزی استفاده شده که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شود. 

در مقاله «بچینگ پلانت چیست؟ مروری بر ماشین آلات تولید و اجرای بتن» به معرفی مهمترین ماشن آلات و تجهیزات مربوط به تولید بتن به صورت پلانت  پرداخته شده است.

اجزای بچینگ کدام‌اند؟

به‌طورکلی بچینگ از اجزائی مانند محل دپوی مصالح، اتاق فرمان یا کنترل، بخش انتقال مواد و مصالح (باکت یا نقاله) به میکسر، میکسر و باسکول تقسیم می‌شود.

  • محل دپوی مصالح

  • اتاق فرمان
  • انتقال مصالح (باکت یا نقاله)
  • میکسر
  • باسکول

اجزای بچینگ کدام اند؟

انواع میکسر

میکسر تویین شفت

میکسر تویین شفت (twinshaft-mixer) دارای دو شفت موازی و افقی بوده که معمولاً توانایی تولید انواع بتن‌ها را دارد بر روی هر کدام از شفت‌ها با توجه به طول شفت تعدادی بازویی تعبیه شده است و در انتهای این بازوها یک ناخن وجود دارد.

این نوع میکسر برای سایزهای کوچک از یک موتور برای نیرو محرکه استفاده شده ولی در سایزهای بزرگ‌تر معمولاً ۲/۵ متر مکعب به بالا از دو موتور استفاده می‌شود (برای هر شفت یک موتور).

میکسر تک شفت

همانگونه که از نام میکسر تک شفت (single-shaft-mixer) پیداست از یک شفت به‌صورت افقی استفاده شده ولی شکل آن با شفت‌های میکسر تویین شفت تفاوت دارد و به جای بازویی یک ورق به صورت هلالی و یا مارپیچ به دور شفت پیچیده شده که ناخن‌ها بر روی آن قرار می‌گیرند. میکسر تک شفت برای بچینگ‌های تر مناسب است.

پن میکسر

پن میکسر (planetary-mixer) محوری است که به صورت عمودی قرار داده شده و بازویی و ناخن‌ها بر روی آن قرار می‌گیرند. این نوع میکسر هم برای بچینگ‌های تر مناسب است و بیشتر در بلوک سازی‌ها از آن استفاده می‌شود.

میکسر کانتینیوز

میکسر کانتینیوز برخلاف سایر میکسرها که به‌صورت بچ به بچ، بتن تولید می‌کنند (به این معنی که هر بار ما مقدار معینی از متریال را توزین کرده و داخل میکسر ریخته سپس با اتمام زمان میکس اقدام به تخلیه بتن می‌کنیم). این نوع میکسر به‌صورت پیوسته بتن تولید کرده به تین معنی که مصالح، سیمان، آب و سایر متریال با دبی مشخصی از یک سمت وارد میکسر شده و از سمت دیگر به‌صورت مداوم بتن میکس شده خارج می‌شود. ا

میکسرهای کانتینیوز دارای یک شفت به صورت حلزونی هستند که به هنگام چرخش همزمان باعث میکس شدن بتن و انتقال آن به سمت خروجی میکسر می‌شود.

بیشتر بخوانید: بتن چیست و چه مزایایی دارد؟

قیمت دستگاه بچینگ بتن

ازآنجایی‌که قیمت دلار نوسانات زیادی دارد، در حالا حاضر نمی‌توان قیمت مقطوع برای دستگاه بچینگ اعلام کرد، برای اطلاع از قیمت دستگاه بچینگ بهتر است در هنگام خرید از شرکت‌های مجری و فروشنده بچینگ و قطعات آن استعلام قیمت شود.

راهنمای نصب بچینگ

نصب بچینگ در کارگاه‌های پروژه‌های ساختمانی بزرگ یکی از اولین برپایی‌های است که انجام می‌شود و معمولاً برای بچینگ‌های ثابت نیاز به زیر سازی مفصل بوده ولی برای بچینگ‌های متحرک تنها کوبیدن و تراز کردن زمین محل استقرار کامیون بچینگ و نصب جک‌ها است. مراحل نصب بچینگ بسیار پیچیده است و در این مقاله امکان ارائه آن نیست.

طرز کار بچینگ

به زبان ساده یک بچینگ به این صورت کار می‌کند که مواد و مصالح ساخت بتن، توسط نقاله به باسکول رفته و وزن می‌شود و یا با باکت‌هایی با قابلیت توزین به میکسر رفته و یا با آب مخلوط شده و به میکسر رفته سپس بتن تولید می‌شود. بتن تولید شده توسط تراک میکسر در محل مورد نظر تخلیه می‌شود.

سخن آخر

برای خرید، اجاره و راه اندازی بچینگ در کارگاه‌های ساختمانی به شرکت‌های معتبری که در زمینه خدمات ساختمان در کارگشا ثبت نام کرده‌اند، مراجعه کنید. شرکت کارگشا با معرفی بهترین شرکت‌های خدمت رسان ساختانی همواره به دنبال جلب رضایت مشتریان و مخاطبان خود است و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا