مقالات کارگشا

نکاتی برای بهره وری بیشتر کولر منزل شما در فصل گرما

​​​​​با نزدیک شدن به روزهای گرم سال، احتمالا از چند هفته دیگر در مناطقی از کشورمان، کولرها دوباره روشن می شوند. در این نوشتار، به نکاتی ساده پرداخته شده است که با رعایت آن ها، می توان بهره بیشتری از سرمایش کولرهای آبی و گازی در منازل مسکونی گرفت.

12 نکته برای اینکه در تابستان از کولر آبی و گازی بهره بیشتری برد

1. در فصل گرما و زمان استفاده از کولر آبی حتما یکی از پنجره های منزل خود را در حالت باز قرار دهید تا هوا امکان جابجایی داشته باشد. به این ترتیب هم فشار مثبت ناشی از کارکرد فن کولر کاهش یافته و ساکنین منزل احساس راحتی بیشتری خواهند نمود و هم گردش هوای ایجاد شده موجب ممانعت از تراکم رطوبت در فضای منزل شده و کولر آبی شما عملکرد بهتری خواهد داشت.

2. هرگز از کولر آبی و کولر گازی به طور همزمان در یک فضای مشترک استفاده نکنید زیرا رطوبت تزریق شده به محیط توسط کولر آبی بر روی کویل اواپراتور کولر گازی تبدیل به مایع شده و موجب کاهش عمر آن خواهد گشت. 

3. اگر در روزهایی از فصل تابستان هوا بسیار گرم شد و کولر آبی منزل شما پاسخگوی تامین برودت لازم نبود ، چند قطعه یخ بزرگ از یخچال برداشته و داخل آب حوضچه کولر بیندازید! نتیجه آن رضایت بخش خواهد بود. 

4. کولرهای آبی بر اساس درجه حرارت مرطوب محیط کار میکنند. بنابراین از نصب آنها در مناطق مرطوب (مانند نواحی ساحلی) جدا اجتناب کنید.

5. جهت بهبود عملکرد کولر های آبی میبایست طول کانال کشی متصل به آن حتی المقدور کاهش یابد. ضمنا میبایست کانال های کولر به صورت توکار نصب شود تا مستقیما در مقابل نور خورشید قرار نگیرد. اگر به اجبار کانال کشی روکار مورد استفاده قرار گیرد ، میبایست با حداقل ۵ سانتیمتر عایق پشم شیشه پتوئی ، کاغذ کرافت، کرباس و ماستیک و همچنین یک لایه عایق ضد تشعشع پوشش داده شود. ضمنا خود کولر آبی میبایست در زیر سایبان نصب گردد.

کولر آبی

6. پوشال کولر آبی میبایست هر سال یکبار تجدید گردد تا از تجمع باکتری ها در آن ممانعت به عمل آید. استفاده از کولرهای آبی دارای پد سلولزی به جای پوشال (مانند کولرهای آبی تولید شده توسط شرکت انرژی) دارای ارجحیت می باشد.

7. در هنگام سرویس سالانه کولر آبی به میزان سفتی مجاز تسمه پروانه و همچنین روغنکاری یاتاقان ها توجه نمایید.

8. از نصب کولر آبی و سایر پکیج های برودت تبخیری مانند زنت در فضای بسته جدا خودداری کنید. تعبیه یک دریچه به سمت بیرون برای تامین هوای این تجهیزات کافی نبوده و موجب افت شدید عملکرد آنها و افزایش بیش از حد رطوبت در فضای داخل خواهد شد به گونه ای که تحمل شرایط در روزهای گرم تابستان برای ساکنین تقریبا غیر ممکن می گردد. متاسفانه امروزه نصب چنین پکیج هایی با شرایط فوق در ساختمان های نوساز شهرهای بزرگ مانند تهران که بعضا در مناطق بسیار خوب و گرانقیمت نیز واقع شده ، به امری متداول تبدیل گشته و شخصا بسیار مشاهده نموده ام که سازندگان و بنگاه های معاملات املاک با توجه به ناآگاهی خریداران حتی نصب چنین پکیج هایی را به عنوان یک مزیت برای ملک خود بر می شمرند! بنابراین در هنگام خرید یا اجاره یک آپارتمان مسکونی یا دفتر کار فقط به تعریف و تمجیدهای مالک یا بنگاه معاملات املاک توجه نکنید و خود شخصا در خصوص کم و کیف سیستم سرمایش و طریقه نصب آن تحقیق نموده و اطمینان حاصل نمایید.

9. جهت بهبود عملکرد کولرهای گازی اسپلیت حتی المقدور طول لوله کشی خطوط گاز و مایع بین واحد داخلی و خارجی را کاهش دهید. این توصیه به خصوص در مورد لوله کشی عمودی میبایست جدی گرفته شود.

10. کندانسور کولرهای گازی اسپلیت میبایست در زیر سایبان مناسب نصب گردد.

کولر گازی

11. استفاده از کولرهای گازی اسپلیت بواسطه صدای اندک و مصرف برق کمتر نسبت به کولرهای گازی نوع دیواری (پنجره ای) ارجحیت دارد.

12. اگر واحد مسکونی شما در طبقات میانی آپارتمان واقع شده و مدیریت آپارتمان به شما اجازه نصب کندانسور کولر گازی و یا حرکت لوله های گاز و مایع بر روی نمای ساختمان را نمیدهد (که البته حق با اوست!)، نگران نباشید. معمولا در این موارد کانال ها یا لوله های اگزوز که هوای مکش شده از هود آشپزخانه و فن سرویس ها را به بام ساختمان تخلیه میکنند میتوانند نجات بخش باشند! کافیست که لوله های گاز و مابع و کابل برق را توسط چسب نواری محکم به یکدیگر پیچیده و با برداشتن سقف کاذب آن را به داخل کانال یا لوله اگزوز هدایت کنید که مستقیم به بام ساختمان منتهی می گردد. البته این راهکار برای مواردی توصیه میشود که پیش بینی های لازم جهت نصب کولر گازی در زمان ساخت بنا لحاظ نشده و ضمنا مصرف چندانی از هود یا فن مربوطه وجود نداشته باشد. ضمنا فاصله عمودی تا بام نمی بایست بیش از 1 متر باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. باسلام
    من میخواستم کولر ابی رو داخل اتاق حیواناتم قرار بدم
    همه کولرو ایا مشکلی داره .یا میتونم این کارو بکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا