مقالات کارگشا

تعویض کابینت قدیمی فلزی از ایده های خلاقانه تا تعویض کابینت

روش‌های زیادی برای کابینت قدیمی فلزی وجود دارد. رنگ آمیزی کابینت‌ها، تغییر درب‌ها و تبدیل قفسه به کابینت از روش‌های کم هزینه هستند و تعویض کابینت‌های قدیمی با کابینت‌های جدید هم یک روش گران‌قیمت محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم روش‌های مختلفی را برای کسانی که به دنبال نوسازی فضای آشپزخانه به ویژه کابینت‌های قدیمی هستند، شرح دهیم. در ادامه با کارگشا همراه باشید.

نوسازی کابینت های قدیمی

انواع کابینت قدیمی فلزی و روش‌های نوسازی

به طور کلی کابینت‌ها از جنس چوب، فلز (ورق گالوانیزه) و ام دی اف هستند. نوسازی کابینت قدیمی فلزی به دلیل ماندگاری آن‌ها به نظر امری عاقلانه می‌آید ولی نوسازی کابینت‌های قدیمی از جنس ام دی اف اگر خرابی زیادی داشته باشند، امکان پذیر نخواهد بود. تعویض درب، رنگ آمیزی و تبدیل کابینت به قفسه از روش‌های ترمیم کابینت هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

تزیین کابینت فلزی قدیمی

رنگ آمیزی به منظور بازسازی ساختمان و کابینت قدیمی فلزی که چوبی هستند، روشی بسیار مناسب است. کابینت‌های چوبی را از محل خود جدا کرده و با استفاده از سمباده اقدام به پاک کردن رنگ قدیمی می‌کنیم و سپس رنگ جدیدی روی کابینت‌ها اجرا می‌کنیم. به یاد داشته باشید که رنگ آمیزی بدون سمباده زدن باعث می‌شود رنگ جدید ظاهری زشت و ناصاف داشته باشد. لذا سمباده زنی و پاک کردن رنگ قدیمی ضروری است.

ناگفته نماندبرای تزیین کابینت فلزی قدیمی این روش مناسب است ولی برای کابینت‌های ام دی اف، کاربرد ندارد. بهتر است به منظور نوسازی کابینت‌های ام دی اف از روش دیگری استفاده کنید. برای پاک کردن رنگ کابینت‌های قدیمی چه چوبی و چه فلزی می‌توانید از سندبلاست نیز استفاده کنید و سپس به منظور صاف کردن سطح آن از سمباده بهره ببرید.

نوسازی کابینت های قدیمی

نوسازی کابینت های قدیمی با رنگ آمیزی

نوسازی کابینت های قدیمی با رنگ آمیزی

ترمیم یا کندن درب کابینت

اگر کابینت قدیمی فلزی دارید که تنها درب‌های آن‌ها آسیب دیده‌اند و بدنه سالمی دارند می‌توانید تنها به تعمیر درب‌های آن‌ها بپردازید. در این رابطه چند پیشنهاد برای شما داریم.

اگر آسیب در بخش میانی درب کابینت قدیمی فلزی است، می توانید بخش وسط را جدا کنید و به جای آن از حصیر، طلق، شیشه و تخته طرح دار استفاده کنید. سپس با رنگ آمیزی آن درب کابینت تازه‌ای داشته باشید.

اگر بخشی از درب کابینت قدیمی فلزی آسیب دیده است می‌توانید با طرح انداختن با استفاده از رنگ روی درب به پوشاندن آسیب اقدام کنید. برای این کار می‌توانید از شابلون استفاده کنید یا از هنر نقاشی خود بهره گیری کنید.

ترمیم یا کندن درب کابینت

ترمیم یا کندن درب کابینت

اگر درب کابینت قدیمی فلزی آسیب زیادی دیده است و قادربه ترمیم آن نیستید، می‌توانید به جای درب کابینت از پرده برای پوشاندن آن استفاده کنید. تلاش کنید از پارچه‌هایی که با رنگ کابینت همخوانی دارند برای دوخت پرده بهره ببرید.

گاهی نیز می‌توان درب‌های کابینت قدیمی فلزی را برداشت و با یک تغییر کاربری ساده از کابینت به قفسه مشکل را حل کرد. البته تبدیل کابینت به قفسه و تزیین کابینت فلزی قدیمی تنها برای کابینت قدیمی فلزی بالایی مناسب هستند. لازم به ذکر است که این اقدام را برای کابینت‌های اطراف گاز انجام ندهید زیرا نداشتن درب کابینت‌های اطراف گاز باعث روغنی و کثیف شدن ظروف درون آن‌ها می‌شود.

برچسب با طرح‌های چوب، سنگ و … نیز از گزینه‌های نوسازی کابینت قدیمی فلزی است. لازم به ذکر است که در هنگام استفاده از برچسب مرغوب استفاده کنید تا از پارگی در حین چسباندن پیشگیری شود. البته برچسب را می‌توان تنها به بخش وسط یا کناره‌های درب کابینت اختصاص داد و از پوشاندن تمامی درب کابینت اجتناب کرد. این امر هم چسباندن برچسب را ساده‌تر می‌کند و هم در صورت تعویض برچسب کندن آن را راحت‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: کابینت آشپزخانه مدرن را چطور می پسندید؟ ایرانی، کوچک یا شیک!

ترمیم بدنه در نوسازی کابینت‌های قدیمی

اگر درب‌های کابینت سالم هستند یا به ترمیم آن‌ها پرداخته‌اید و حالا نوبت ترمیم بدنه رسیده است باید عرض کنم که این ترمیم کمی گران‌تر تمام خواهد شد. زیرا در این راه به وسایل و تجهیزات بیشتر و مقاوم‌تری نیاز دارید.

اگر یک یا چند طرف بدنه کابینت آسیب دیده است، آن‌ها را تعویض یا ترمیم کنید. اگر کابینت چوبی است می‌‌توانید با اندازه گیری ابعاد قسمت آسیب دیده اقدام به خرید چوب کرده سپس به جای قطعه آسیب دیده استفاده کنید. اگر کابینت فلزی است می‌توانید تکه‌ای فلزی به قسمت آسیب دیده با پیچ یا جوش وصل کنید تا آسیب دیدگی را بپوشاند. اگر کابینت ام دی اف است توصیه می‌کنم به تعویض قطعه بپردازید. به هر حال بدنه کابینت بخشی است که ترمیم آن به دلیل تحمل وزن زیاد وسایل موجود در آن باید به دقت صورت گیرد و در صورت لزوم باید بدنه تعویض شود.

اگر تنها بدنه کابینت‌های قدیمی نیاز به رنگ‌کاری دارند و آسیب زیادی ندیده‌اند، با استفاده از سمباده یا دستگاه سند بلاست اقدام به رنگ بری کنید و سطح کار را صاف کرده سپس اقدام به رنگ آمیزی مجدد کنید. به یاد داشته باشید اگر کابینت‌ها را از دیوار و بقیه کابینت‌ها جدا نکرده‌اید، کابینت‌های کناری و وسایل آشپزخانه را با پلاستیک بپوشانید تا لکه رنگ روی آن‌ها نیفتد.

ترمیم صفحه روی کابینت قدیمی فلزی

در گذشته صفحه روی کابینت‌ها از سنگ بود ولی با روی کار آمدن ام دی اف، چندی است که صفحه روی کابینت‌ها را نیز از جنس ام دی اف می‌سازند. گاهی در محل‌هایی مانند سینک ظرفشویی، ام دی اف صفحه روی کابینت دچار آسیب و پوسیدگی ناشی از رطوبت می‌شود. متاسفانه این مشکل بسیار شایع است و مالکان را ناچار به تعویض صفحه می‌کند.

ناگفته نماند که این مشکل برای سینک‌های توکار بسیار کمتر به وجود می آید پس با استفاده از سینک توکار و هزینه بیشتر در ابتدای کار، از فرسوده شدن کابینت‌های ام دی اف و صفحه رویی کابینت‌ها در اثر رطوبت در گذر زمان و هزینه بیشتر به منظور تعویض کابینت‌ها پیشگیری کنید.

اگر پوسیدگی و آسیب کم است می‌توانید قسمت آسیب دیده را با استفاده از کاتر یا اره جدا کنید و با استفاده از چسب آکواریم، بتونه و عایق نانو اقدام به عایق کاری صفحه روی کابینت کنید تا پوسیدگی پیشرفت نکند. البته این کار برای پوسیدگی‌های بیشتر نیز قابل استفاده است ولی چهره کابینت را زشت می‌کند پس بهتر است در ابتدای پوسیدگی از پیشرفت آن جلوگیری شود.

ترمیم صفحه روی کابینت

یکی از راه‌های ترمیم صفحه روی کابینت، کاشی‌کاری روی صفحه است. استفاده از کاشی‌های تزیینی و یا کاشی شکسته برای تزیین صفحه روی کابینت‌های قدیمی چه کابینت چوبی، فلزی و یا ام دی اف است.

ترمیم صفحه روی کابینت

تعویض کابینت

گاهی آسیب و پوسیدگی کابینت به ویژه کابینت‌های ام دی اف به قدری است که ترمیم و نوسازی آن‌ها به نظر کاری بیهوده می‌آید. اینجاست که تعویض کابینت یک راهکار قطعی و ناگریز است.

سخن آخر

نوسازی کابینت‌های قدیمی اگر تنها شامل رنگ‌کاری شود می‌توان آن را در خانه یا در حیاط یا پارکینگ به راحتی انجام داد ولی اگر کابینت‌ها نیاز به ترمیم زیادی دارند یا باید تعویض شوند. بهتر است این امر را به متخصص این کار بسپارید. شرکت کارگشا با بهره گیری از تبهر و تجربه بالا در این زمینه آماده خدمت رسانی است. برای ثبت سفارش به سامانه آنلاین کارگشا مراجعه کنید تا در اسرع وقت متخصصین به شما معرفی گردند.

نویسنده: حمیرا باجلان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. این خیلی خوبه ولی توی همه شهرها نیست مثلا ما بندرعباس زندگی می کنیم هزینه کابینت اینجا نسبت به بقیه شهرستانها خیلی بیشتر و من واقعا با این شرایط خیلی برام مشکل که کلا کابینت را عوض کنم کاش سیستمی بود که برای تعمرات به اونها مراجعه کنیم بدون نگرانی از اینکه خیلی بیشتر با هامون حساب نشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا