عملیات اجرای ساختمان

مراحل سیمان کاری دیوار به روش اصولی چیست؟

مصالح بسیار متنوعی در پروژه‌های ساخت‌و‌ساز مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. سیمان یکی از پر استفاده‌ترین مصالح ساختمانی به ویژه در کشور ما ایران است. سیمان در تمامی مراحل ساخت‌و‌ساز کاربرد دارد. سیمان کاری دیوار یکی دیگر از کاربردهای بالقوه سیمان است که از اصول و استاندارد‌های خاصی پیروی‌ می‌کند. اجرای عملیات سیمان کاری دیوار طی چندین مرحله صورت‌ می‌گیرد که در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم.

وسایل مورد نیاز برای سیمان کاری دیوار

سیمان‌کاری در هر مقیاس و هدفی مثل نماکاری ساختمان و … که باشد به یک سری وسایل و تجهیزات نیاز دارد که اصلی‌ترین آن‌ها در فهرست زیر ارائه شده‌اند:

  • ابزار عمومی بنایی مانند شاقول، شمشه آهنی و چوبی، ریسمان کار، کمچه و ماله
  • ابزار سیمان کاری مانند ملاقه سیمان کاری دیوار ، ملات پاش دستی و انواع تخته ماله
  • فرغون
  • استنبلی
  • سرند چشم بلبلی
  • غربال
  • سطل
  • بیل
  • دستکش و عینک شیشه‌ای

وسایل مورد نیاز برای سیمان کاری دیوار

نکات مهم در تهیه سیمان

  • ماسه مصرفی باید با دانه بندی در حد طبیعی و ریز دانه و سیلت دار برای نمای سیمانی باشد. وجود دانه‌بندی طبیعی و اصولی موجب افزایش گیرائی و مقاومت سیمان روی دیوار‌ می‌شود.
  • ماسه باید عاری از مواد زائد مانند خاک، چربی یا رنگ باشد. وجود این مواد در ماسه احتمال ترک‌خوردگی سیمان روی دیوار را افزایش‌ می‌دهد.
  • سیمان استفاده شده در سیمان کاری دیوار باید تازه باشد. سیمان‌های پاکتی به دلیل نگهداری اصولی بهتر هستند.

روش اصولی ساخت سیمان برای سیمان‌ کاری دیوار

کیفیت ملات مورد استفاده در سیمان کاری و نازک کاری ساختمان دیوار، تأثیر به سزایی در کیفیت نهایی کار خواهد گذاشت و از این رو شایسته است که توجه زیادی به آن شود. به طور معمول مقدار مصرف سیمان در تهیه ملات بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم سیمان در مترمکعب است.

ساخت ملات به 2 شیوه دستی و ماشینی صورت‌ می‌گیرد. ساخت ملات به صورت دستی به این گونه است که معمولاً در ظرف ملات سازی که در اصطلاح استانبولی یا استنبلی گفته‌ می‌شود ماسه و سیمان پیمان شده به طریق کاملاً خشک و در سطح صاف و بدون زائده مخلوط‌ می‌شوند. سپس مخلوط که به شکل کاسه‌‌ای درآمده و در اصطلاح آخوره شده با اندازه کافی از آب ترکیب‌ می‌شود.

در مرحله بعد برگردان کردن مخلوط خشک به درون آخوره تا محو سازی آب، عمل زیر و رو کردن و ورز دادن مخلوط خشک با بیل انجام‌ می‌گیرد تا ملات ماسه و سیمان برای مصرف آماده شود. در هنگام ورز دادن ملات باید دقت شود که آب سیمان از آخوره جدا نشود، زیرا در این صورت از مقدار سیمان کاسته خواهد شد. گاهی نیز مقدار مصرفی ملات بسیار ناچیز و مخلوط ماسه و سیمان در یک ظرف استانبولی تهیه می‌شود که با اضافه کردن آب و ورز دادن به وسیله کمچه ملات ماسه و سیمان آماده مصرف‌ می‌شود.

در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی و سیمان کاری دیوار ساختمان به منظور بالا بردن سرعت کار به منظور تهیه ملات از ماشین ملات ساز یا بتونیر استفاده‌ می‌شود. ظرفیت این دستگاه‌ها متغیر و از ۵۰ تا ۳۰۰ لیتر است. ساخت ملات در این دستگاه‌ها با مقدار آب متناسب، ورزگیری کامل و سرعت انجام‌ می‌شود. دستگاه باعث مخلوط شدن و مبارزه کامل ملات‌ می‌شود.

مراحل اجرای سیمان کاری دیوار

مطلب پیشنهادی: نعل درگاه

مراحل سیمان کاری دیوار با دست

مراحل و چگونگی سیمان کاری دیوارهای حیاط یا نما را می‌توان در چند مرحله که در زیر آمده‌اند، خلاصه کرد:

مراحل اجرای سیمان کاری دیوار

سیمان کاری دیوار بلوکی در چندین مرحله مختلف صورت‌ می‌گیرد که به شرح زیر هستند:

سیمانکاری دیوار بلوکی

یکی از روش های ساده برای پوشاندن دیوارهای بلوکی، سیمان کاری دیوار بلوکی است، سیمان چسبنده پوشش مناسبی برای ایجاد یک حالت بتنی است و باعث ایجاد سطح صاف می شود.

آماده‌سازی سطح دیوار

بسته به اینکه دیوار به نظر شما قدیمی یا تازه ساخت است و باید اقدامات مختلفی را در پیش بگیرید، در صورتی که دیوار قدیمی و کهنه است، می بایست سطح دیوار را از هر گونه آلودگی و مواد سست پاک کنید. برای این کار‌ می‌توانید از فرچه‌های فلزی مخصوص این کار استفاده کنید. به طور خلاصه دیوار مورد نظر چه قدیمی باشد چه جدید، باید تا حد امکان صاف و یکدست باشد.

در این مطلب قصد داریم که سیمان کاری دیوار را با استفاده از روش کروم بندی شرح دهیم. کروم بندی دیوار به دو بخش کروم بندی زیرین و کروم بندی بالایی تقسیم‌ می‌شود که به دو صورت اسپرس زدن و نیمه گذاری صورت می‌گیرد. در این مطلب روش نیمه گذاری مد نظر است.

کروم بندی ناحیه پایینی دیوار

سیمان کاری دیوار ساختمان در روش استفاده از نیمه گذاری سرعت عمل بالاتری دارد و از طرفی نیز از ریزش و جدا شدن ملات ماسه سیمان از دیوار جلوگیری خواهد شد. اجرای این روش به ترتیب مراحل زیر است:

آجر قزاقی سفید را به فاصله 2 سانتیمتری از نقش دیوار قرار می‌دهیم.

کروم بندی ناحیه پایینی دیوار

ملات ماسه سیمان را در بین نیمه آجر به روی دیوار‌ می‌ریزیم و با لبه تیغه کمچه ملات را‌ می‌فشاریم. سپس کناره‌های ملات به دیوار پخ می‌کنیم.

آجر کاری آب ملات را مکیده و در زمان کوتاهی با اهرم کردن نیمه، نیمه آجر از ملات کروم جدا‌ می‌شود. اگر سطح کروم دارای برجستگی‌های ریز و درشت باشد‌ می‌توان با استفاده از کمچه یا مال کشیدن با مقدار کمی ملات آن‌ها را بر طرف کرد.

طبق اصولی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، کروم دوم نبش دیگر دیوار اجرا‌ می‌شود.

کروم بندی ناحیه پایینی دیوار

طناب‌کشی یا همان ریسمان کشی بین دو کروم با نگهداری و ریسمان کاری به وسیله دست در راستای کرم‌های گرفته شده صورت‌ می‌گیرد. سپس نیمه آجر در جهت ریسمان کار برای اجرای کروم میانی کار گذاشته‌ می‌شود و در پی آن، بنا به اصول گفته شده کرم میانی نیز ساخته‌ می‌شود.

 کروم بندی ناحیه بالایی دیوار

ملات ماسه سیمان را در داخل ملاقه سیمان‌کاری ریخته، با لبه کمچه اندکی ملات را از داخل ملاقه بر می‌داریم، سپس با چرخش کمچه از پایین به طرف بالا و ملات را با ضرب در محل کرم‌ می‌پاشیم تا ملات‌ها در بند‌ها جای گیرد.

سیمان کاری دیوار

عمل ملات زنی باید با ملایمت و توری روی دیوار انجام شود که عمل ریزش و تابله در آن به وجود نیاید. پس از زدن ملات به دیوار، ماسه و سیمان 2 سانتیمتر در محل کروم بالایی ساخته‌ می‌شود و پخ سازی آن به اطراف کروم با ملایمت به وسیله تخته ماله چوبی کوچک صورت می‌گیرد.

در مرحله بعد از سیمان کاری دیوار به روش نیمه گذاری به وسیله شاقول، قائم بودن کروم بالایی و کروم زیرین ارزیابی‌ می‌شود.

با توجه به مواردی که در بالا در مورد ساختن این پروژه گفته شد، قسمت فوقانی در نقش دیگر اجرا‌ می‌شود.

با نگهداری یا میخکوبی ریسمان کار بین دو کروم، کروم بالایی میانی در راستای کروم زیر این طبق اصول گفته شده ساخته‌ می‌شود.

 شمشه‌گیری ملات

 شمشه‌گیری ملات

بعد از اتمام اجرای کروم بندی نوبت به شمشه‌گیری ملات ماسه و سیمان می‌رسد که به شرح مراحل زیر صورت می‌گیرد:

ملات ماسه و سیمان را که در ظرف استانبولی قرار داده‌اید را با نوک کمچه از داخل ظرف برداشته و با یک حرکت چرخشی از ناحیه کروم زیرین به سمت کروم بالا بپاشید به طوری که سطح دو کروم از ملات پوشیده شود.

اندود سیمان

در این مرحله از سیمان کاری دیوار شمشه چوبی را آهسته بین دو کروم بکشید به گونه‌‌ای که با سطح هر دو کروم مماس شود.

اندود سیمان کاری دیوار

در این مرحله از سیمان کاری دیوار برای گرفتن ملات سیمان در آغاز ساختن ملات باید در سطح زیر کار با پاشیدن ملات ماسه و سیمان به وسیله کمچه در حالت چرخشی 1 لایه به نام اسپرس ایجاد شود. سطح زیر کار در بین شمشه صورت می‌گیرد.

پس از گرفتن نسبی اسپرس ماسه و سیمان، باید نسبت به اجرای لایه نهایی کار اقدام کرد. در این صورت با استفاده از حرکت کمتر از پایین به طرف بالا بر روی پرس مقداری ملات ماسه و سیمان را با ضرب می‌پاشیم.

اندود سیمان

بعد از این که ملات به صورت کاملاً یکدست و یکنواخت بر کلیه سطوح بین شمشه‌ها کشیده شد، سطح ملات ماسه و سیمان پاشیده شده با شمشه چوب یا آهنی شمشه کشی‌ می‌شود. برای داشتن سطح کاملاً تخت و بدون شن بهتر است که از تخته ماله بلند استفاده شود.

پس از اتمام اندود سیمان در هر طرف با اسپرس زدن، سیمان کاری کردن بغل کش نبش دیوار نیز صورت می‌گیرد. در این صورت عملیات سیمان کاری دیوار به پایان‌ می‌رسد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا