مقالات کارگشا

نورپردازی نمای ساختمان چه روش هایی دارد و چگونه انجام می شود؟

امروزه با مشاهده ساختمان‌های تازه ساخت در سطح شهرها متوجه می‌شویم که یکی از ترفندهای فروش ساختمان‌ها، اجرای نمای شکیل و چشمگیر است. نمای زیبا زمانی که شب می‌شود و تاریکی روی نمای ساختمان می افتد به آخر می‌رسد. البته با نورپردازی نمای ساختمان می‌توان این زیبایی و خیره کنندگی شاید بیشتر از طول روز به نما را بازگرداند. با این مقاله از کارگشا در رابطه با انواع روش‌های نورپردازی نمای ساختمان، انواع المان‌های نوری مناسب آن و معرفی طراح و مجری ماهر در این زمینه همراه ما بمانید.

انواع روش‌های نورپردازی نمای ساختمان

همانطور که گفته شد نورپردازی نمای ساختمان می‌تواند تأثیر زیادی در جلب نظر مشتریان به یک ساختمان داده باشد و اکنون یکی از ترفندهای فروش به حساب می‌آید. از طرفی اگر نورپردازی با نوع نما و ویژگی‌های آن هماهنگ نباشد، می‌تواند تأثیری مخرب داشته باشد و به مانعی برای فروش تبدیل شود؛ بنابراین بهتر است طراحی و اجرای نورپردازی نمای ساختمان را به شرکت‌ها، گروه‌ها معتبر و افراد ماهر بسپارید. می‌توانید برای یافتن یک طراح و مجری حرفه‌ای نمای ساختمان به کارگشا مراجعه کنید. در ادامه با اشاره‌ای مختصر به روش‌های نورپردازی نما همراه شوید.

ثبت درخواست «نورپردازی نمای ساختمان» در سامانه جامع ساختمانی کارگشا

نورپردازی کلی نما

نورپردازی کلی نما در واقع نوعی از نورپردازی است که در آن به تمامی یک نمای ساختمان نور تابانده می‌شود. این روش نورپردازی معمولاً برای ساختمان‌های استراتژیک، مهم و یا تاریخی مانند سفارت‌ها، موزه‌ها، خانه‌ها و سازه‌های تاریخی، پل‌ها و … اجرا می‌شود.

برای اجرای نورپردازی کلی معمولاً از المان‌های وال واشرها که در ادامه به ویژگی‌ها آن‌ها پرداخته شده است، به تعداد زیاد استفاده می‌شود. از آنجایی که وال واشرها قابلیت برنامه نویسی و اتصال به کامپیوتر را دارند، می‌توان با برنامه‌ای که به آن‌ها داده می‌شود، اجرای رنگ‌های مختلف و تغییر رنگ در زمان‌های مختلف را با استفاده از آن‌ها اجرا کرد.

نورپردازی نمای ساختمان (11)

نورپردازی تأکیدی

در نورپردازی تأکیدی یک نقطه از یک نما بیشتر از سایر بخش‌ها در معرض دید و توجه قرار می‌گیرد. از این نوع نورپردازی برای سازه‌های قدیمی، نمای مجسمه‌های ویژه در سطح شهرها، نشان داده ورودی ساختمان‌هایی مانند اورژانس بیمارستان‌ها و … استفاده می‌شود. البته از این نوع نورپردازی در نمای ساختمان‌های مسکونی نیز استفاده می‌شود. به طور مثال برای تأکید بر مجسمه‌های سنگی که در نما به کار می‌رود و یا بخش‌هایی از نما مانند نام ساختمان که کارفرما درخواست آن را دارد.

بیشتر بخوانید: مشاوره نورپردازی چیست و طراح نورپردازی کیست + معرفی تیم مجری

نورپردازی تأکیدی

نورپردازی مخفی

یکی از انواع نورپردازی مورد پسند بیشتر مردم، نورپردازی مخفی است. این نوع نورپردازی خیرگی کمی دارد و به اندازه نورپردازی تأکیدی جلب توجه نمی‌کند ولی برای یک ساختمان مسکونی قابل قبول است. از این نوع نورپردازی علاوه بر ساختمان‌های مسکونی در سازه‌های دیگر مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها نیز استفاده می‌شود. البته استفاده از این نوع نورپردازی در کنار نورپردازی تأکیدی نیز رواج دارد.

نورپردازی داخل به خارج

حتماً با صحنه برج‌های بلند با چراغ‌های روشن و خاموش در فیلم‌های سینمایی مواجه شده‌اید. نورپردازی داخلی هر یک از واحدهای این برج‌ها به بیرون راه پیدا می‌کند و یک نورپردازی نمای خارجی را می‌سازد. البته در بسیاری از ساختمان‌های معمولی نیز که پنجره‌های بزرگی دارند و یا نمای آن‌ها شیشه‌ای است نیز دیده می‌شود. نورپردازی داخل به خارج از انواع نورپردازی با هزینه بسیار کم است.

بیشتر بخوانید: بررسی روش های اجرای نورپردازی شهری

نورپردازی قابل تنظیم

همانطور که در توضیح نورپردازی کلی نیز گفته شد که قابلیت تنظیم نور و رنگ آن وجود دارد. در برخی دیگر از نورپردازی‌های نیز، میزان شدت و جهت نور قابل تنظیم است. در این نوع نورپردازی، المان‌های نوری به کامپیوتر متصل می‌شوند و فرمان میزان شدت و جهت نور از این طریق به آن‌ها داده می‌شود. معمولاً از نورپردازی قابل تنظیم برای ساختمان‌های تجاری، مراکز خرید و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نورپردازی قابل تنظیم

انواع نورپردازی برای ساختمان‌های با کاربری‌های مختلف

هر سازه‌ای کاربری متفاوتی دارد. برای سازه‌های با کاربری‌های متفاوت لازم است نمای بیرونی متفاوت و در پی آن نورپردازی نمای ساختمان متفاوت اجرا شود.

نورپردازی تجاری

ساختمان‌های تجاری مانند مراکز خرید، هایپر مارکت‌های بزرگ، مغازه‌ها، پاساژهای تجاری همگی کاربری یکسانی دارند و نورپردازی آن‌ها نیز باید همسان با کاربری آن‌ها باشد. در نورپردازی واحدهای تجاری تأکید بر روی نمای سازه نیست بلکه بر روی نشان دادن کاربری ساختمان و جلب توجه رهگذران به بازدید از آن است، بنابراین معمولاً سازه‌های تجاری با بیلبوردهای ال ای دی بزرگ پوشانده می‌شوند و به تبلیغات می‌پردازند و یا در نورپردازی نام مجتمع تجاری با نماد آن بولد می‌شود.

نورپردازی تجاری

نورپردازی مسکونی

برخلاف نورپردازی نمای ساختمان تجاری در نورپردازی نمای ساختمان مسکونی هدف بولد کردن خود نمای ساختمان است زیرا از کوزه همان برون تراود که در اوست. مشتریان با نگاهی به نمای ساختمان و نورپردازی آن که می‌پردازند تا حدودی متوجه کیفیت ساخت و زیبایی فضای درونی هم می‌شوند و اشتیاق بیشتری برای خرید نشان می‌دهند.

نورپردازی مسکونی

نورپردازی اداری

یکی از نورپردازی‌های چالش ساز در نمای ساختمان، نورپردازی نمای ساختمان‌های اداری است. با نورپردازی ساختمان اداری باید رهگذر متوجه ماهیت آن شود بنابراین اگر این اداره اهمیت زیادی دارد باید از نورهای تیز و با قدرت پرتاب بالا استفاده شود ولی اگر اداره مورد نظر اهمیت بالایی ندارد نیازی به نورپردازی با قدرت پرتاب بالا نیست. برای نشان دادن قدرت ساختمان‌های اداری مانند ساختمان‌های مجلس باید از نورهای با قدرت پرتاب بالا در دو جهت عمودی و افقی استفاده شود در حالی جهت‌های عمودی تعداد بیشتری داشته باشند تا نشانگر اهمیت کاری که در این ساختمان می‌شود، باشد.

بیشتر بخوانید: طرح جامع نورپردازی شهری را چگونه تهیه کنیم؟

انواع نورپردازی با توجه به سبک نما

از نورپردازی نمای ساختمان با توجه به کاربری آن‌ها صحبت شد، حالا نوبت به بحث درباره نورپردازی نمای ساختمان با تکیه بر نوع نمای و سبک آن است. در ادامه پیشنهاداتی در رابطه با هماهنگ کردن نوع نما با نورپردازی آن‌ها ارائه شده است.

نورپردازی برای نمای کلاسیک

یکی از انواع نمای کلاسیک که در سال‌های اخیر در ایران رشد زیادی کرده است. نمای رومی است. نمای رومی با استفاده از انواع متریال مانند سنگ، گچ و سیمان قابلیت اجرا دارد ولی بیشتر نمای رومی که مشاهده می‌شود با استفاده از سنگ تراورتن اجرا می‌شود. معمولاً برای نورپردازی نمای ساختمان رومی از ستون‌ها، طاق‌ها، طاقچه‌ها، ایوان‌ها و مجسمه‌های موجود در آن استفاده می‌شود. برای نورپردازی ستون‌ها استفاده از نور با قدرت پرتاب بالا به صورت عمودی جهت نشان دادن عظمت بنا استفاده می‌شود. برای تأکید بر روی جزئیات بنا مانند مجسمه‌ای اگر روی آن نصب شده باشد یا نام ساختمان و … نیز از نورهای خیره کننده استفاده می‌شود.

نورپردازی برای نمای کلاسیک

نورپردازی برای نمای مدرن

نورپردازی نمای مدرن با نورپردازی نمای کلاسیک متفاوت است. در نورپردازی نمای کلاسیک تلاش می‌شود نما بیشتر مورد توجه قرار گیرد بنابراین استفاده از نور زیاد است. برخلاف آن در نورپردازی نمای ساختمان مدرن به ویژه ساختمان‌های با نمای مدرن یک یا چند طبقه تلاش می‌شود بیشتر از سایه برای نمایش نما استفاده شود تا از نور، به این معنی که قسمت‌های تیره در نورپردازی نمای مدرن بسیار زیادتر از نمای کلاسیک است؛ معمولاً تنها به نورپردازی حول محور المان‌هایی مانند درها، پنجره‌ها، فضای سبز اطراف سازه و نشان دادن زوایای تیز و شکل هندسی نما انجام می‌شود.

نورپردازی برای نمای مدرن

المان‌های نوری برای نورپردازی نمای ساختمان

برای نورپردازی نمای ساختمان از المان‌های نوری متفاوتی استفاده می‌شود که هر کدام به شیوه‌ای در نورپردازی کمک می‌کنند. در ادامه بحث به معرفی المان‌های نوری برای نورپردازی نمای بیرونی اشاره شده است.

جت لایت

جت لایت در واقع یک عدد لامپ ال ای دی قرار گرفته درون یک لنز است. نور با استفاده از شکستی که در لنز جلوی آن به دست می‌آورد می‌تواند قدرت پرتاب بالایی پیدا کند و تا مسافتی به صورت مستقیم حرکت کند. میزان نور، رنگ، خط سیر مستقیم نور در جت لایت قابل تنظیم است و می‌تواند با سفارشی سازی برای انواع نما مورد استفاده قرار گیرد.

جت لایت

پروژکتور ال ای دی

پروژکتور ال ای دی نیز در واقع یک سری از لامپ‌های ال ای دی هستند که در یک قاب به شکل مستطیل یا مربع در کنار هم قرار گرفته‌اند و با جداره بازتاب کننده، میزان نور را افزایش می‌دهند. از پروژکتور ال ای دی برای اجرای نورپردازی در سطحی وسیع استفاده می‌شود.

وال واشر

وال واشرها نیز از المان‌های نوری مانند جت لایت‌ها هستند که قابلیت سفارش سازی دارند و به اصطلاح برنامه خور هستند و توانایی اجرای دستورات از پیش تعیین شده را توسط کامپیوتر دارند. وال واشرها در واقع یک، دو یا چند ردیف از لامپ‌های ال ای دی هستند که قابلیت تولید نور در رنگ‌ها و شدت‌های مختلف را دارند.

سنگ نورانی

سنگ نورانی المانی نوری است که معمولاً در نورپردازی فضای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نورپردازی نمای خارجی در ایران کاربرد کمتری دارد. سنگ نورانی در واقع سنگ مصنوعی است که درون آن از لامپ‌های ال ای دی که با نور خورشید شارژ می‌شوند ساخته می‌شود و دارای پوششی از رزین هستند تا مقاومت آن‌ها در برابر ضربه و رطوبت بالا رود.

ریسه نئون

ریسه نئون از جمله المان‌های نوری است که در فضای داخلی و خارجی کاربرد دارد و استفاده‌های فراوانی از آن می‌شود. ریسه نئون در واقع یک رشته از تراشه‌های (چیپ-chip) نوری هستند که در داخل نواری از جنس سیلیکون یا پی‌وی‌سی قرار می‌گیرند. انعطاف این المان نوری آن را برای بخش‌های مختلف از نمای زاویه‌دار یا منحنی مناسب می‌کند.

ریسه نئون

طراح و مجری نورپردازی نمای ساختمان را چگونه بیابیم؟

با مراجعه به وب سایت کارگشا و جست و جوی عبارت طراح و مجری نورپردازی نمای ساختمان، از بین شرکت‌ها، گروه‌ها و افراد متخصص در این زمینه به انتخاب بپردازید. وب سایت کارگشا همواره به دنبال جلب نظر و رضایت مخاطبان و مشتریان خود بوده است و به معرفی شرکت‌های معتبر در زمینه خدمات ساختمان اقدام می‌کند.

سخن آخر

نورپردازی ساختمان با استفاده از المان‌های نوری کم مصرف می‌تواند از ترفندهای فروش واحدهای مسکونی باشد. نورپردازی نمای ساختمان باید به گونه‌ای اجرا شود که آلودگی نوری و مزاحمت برای ساکنان ساختمان ایجاد نکند و در عین حال چهره‌ای زیبا از ساختمان را در شب به نمایش بگذارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا