مقالات کارگشا

نصب شیرآلات ساختمان چگونه است و از چه کسی برای این کار کمک بگیریم؟

نصب شیرآلات ساختمان به نظر کاری بسیار ساده می‌آید و بسیاری تصور می‌کنند می‌توانند به تنهایی اقدام به این کار کنند. نصب شیرآلات ساختمان نیازمند نصاب ماهر و باسلیقه است. در این مقاله از کارگشا به معرفی انواع شیرآلات ساختمانی و چگونگی نصب آن‌ها بپردازیم و در انتها نیز نصابان ماهر شیرآلات ساختمان کارگشا را معرفی می‌کنیم؛ با ما همراه بمانید.

نصب شیرآلات ساختمان

به ‌طورکلی شیرآلات به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. یک دسته از آن‌ها به دیوار متصل می‌شوند که شیر توالت، حمام و آشپزخانه‌های قدیمی به این صورت است و دسته دیگر شیرهایی هستند که بر روی سینک ظرفشویی و یا روشویی نصب می‌شوند و نحوه نصب آن‌ها با دسته اول متفاوت است. در این مقاله مروری بر چگونگی نصب شیرآلات در هر دو نوع داریم.

ثبت درخواست «نصب انواع شیرآلات ساختمان» در سامانه جامع ساختمانی کارگشا

نصب شیرآلات ساختمان؛ شیرهای دیواری

همانطور که گفته شد، شیرهای توالت، دوش حمام، آشپزخانه‌های قدیمی به صورت دیواری بودند. البته در جایی مانند بالکن و حیاط نیز می‌توان از این نوع شیر استفاده کرد، زیرا در قسمت زیر آن می‌توان شلنگ نصب کرد و در محیط‌هایی مانند بالکن و حیاط شلنگ نیاز می‌شود. برای درک بهتر در آموزش، نصب شیرآلات ساختمان دیواری به صورت مرحله به مرحله بیان شده است.

نصب شیرآلات ساختمان؛ شیرهای دیواری

آماده سازی

پیش از هر کاری باید شیرها را از کارتن‌ها جدا کرده و نسبت به همراه بودن اقلام لازم اطمینان حاصل شود. معمولاً همراه شیرآلات ساختمان، پولکی و لنگی مخصوص به آن شیر وجود دارد. در مرحله آماده سازی، اگر برای اولین بار پس از ساخت یا نوسازی، اقدام به نصب شیرآلات می‌شود، لازم است قسمت‌های پلاستیکی که به منظور مسدود نشدن لوله‌ها توسط مصالح بنایی مانند سیمان، روی لوله‌ها پیچ شده‌اند را باز کنید. اگر نسبت به تعویض شیر اقدام می‌کنید. پیش از هر کاری آب ورودی به لوله‌های مورد نظر را در قسمت جعبه تقسیم قطع کنید. اگر سیستم قدیمی است، به ناچار باید آب کل ساختمان قطع شود.

بیشتر بخوانید: شیرآلات ساختمان: تمام نکات انتخاب شیرآلات مناسب برای ساختمان

نصب بوشن مغزی

به‌طور کلی لوله گذاری و اجرای تأسیسات مکانیکی پیش از نازک کاری انجام می‌شود و گاهی در این مرحله ضخامت دیوار با اجرای کاشی کاری کمی بیشتر از حد انتظار می‌شود لوله‌های آب داخل دیوار می‌مانند. در این بخش لازم است پیش از نصب شیر، بوشن مغزی نصب شود تا کمی لوله‌ها به بیرون بیایند و نصب شیر راحت‌تر انجام شود. برای نصب بوشن لازم است، بخشی از آن که به لوله‌ها متصل می‌شود را باید با نوار تفلون، پوشاند تا آب بندی شود، سپس با استفاده از آچار مخصوص در لوله‌ها محکم شود.

نصب لنگی

لنگی قسمتی از شیرآلات است که معمولاً همراه آن فروخته می‌شود. اگر این قسمت همراه شیر نباشد، باید به صورت جداگانه خریداری شود. برای نصب لنگی هم مانند بوشن مغزی باید بخشی از آن که به سمت بوشن است با نوار تفلون پوشیده شود تا آب بندی شود. سپس با استفاده از آچار فرانسه محکم شود. در این مرحله از نصب شیرآلات ساختمان، باید دقت شود که فاصله بین دو لنگی دقیقه به اندازه فاصله بین دو ورودی آب روی شیر باشد، فاصله بین انتهای لنگی‌ها تا دیوار نیز باید با هم برابر باشد تا شیر کاملاً از هر دو طرف به دیوار بچسبد. در انتها نیز با کامل شدن نصب لنگی‌ها یک تراز بر روی آن قرار داده تا از موازی بودن آن‌ها با افق اطمینان پیدا کنید و در نهایت زیبایی شیر با کج بودن کم نشود.

نصب پولکی و آب بندی

پولکی بخشی از شیر است که پوشاننده زشتی‌های پشت شیر مانند لنگی و بوشن مغزی است و هر شیری دارای این قسمت است. پولکی‌ها پس از نصب لنگی روی آن سوار می‌شوند و با پیچ دادن محکم شده و به دیوار می‌چسبند. ناگفته نماند که پیش از بستن پولکی باید با استفاده از چسب آکواریوم یا چسب آنتی باکتریال اطراف لنگی پر شود تا آب به پشت فضای کاشی نفوذ نکند و باعث بروز طبله و نم زدگی دیوار پشت آن نشود.

نصب شیر

پس از آب بندی با چسب و نصب پولکی، حالا نوبت به نصب شیر می‌رسد. در نصب شیرآلات ساختمان این مرحله از مراحل حساس است. برای نصب شیر باید ابتدا واشرها را در جای خود محکم کنید و شیر را روی لنگی‌ها سوار کنید و مهره‌های آن را با دست سفت کنید تا شیر بایستد. سپس با استفاده از آچار فرانسه به صورت یکی‌یکی اقدام به سفت کردن مهره‌ها کنید. منظور از سفت کردن مهره‌ها این است که ابتدا با استفاده از آچار فرانسه یک مهره کمی سفت می‌شود، سپس همین کار را برای مهره دیگر انجام دهید. اگر یک مهره کامل سفت شود سپس اقدام به سفت کردن مهره دیگر کنید، ممکن است باعث کج شدن شیر و یا در بدترین شرایط شکستن شیر شود.

نصب کردن متعلقات شیرآلات دیواری

امتحان کردن

پس از نصب شیرآلات ساختمان، لازم است نصبت به عملکرد مناسب آن اطمینان پیدا کنید. برای این کار جریان آب را برقرار کرده تا ببینید آب به خوبی جریان دارد و از جایی در اتصالات آن نشتی نداشته باشد.

نصب کردن متعلقات شیرآلات دیواری

در انتها نیز باید گفت نصب شیرآلات دیواری همگی مانند هم است. پس از نصب شیر دیواری توالت تنها لازم است، شلنگ آن را نصب کرده و سپس نگهدارنده شلنگ را در جایی مناسب، در دسترس، با فاصله کمی از شیر در ارتفاعی که شلنگ با زمین برخورد پیدا نمی‌کند، نصب کنید.

پس از نصب شیر دیواری حمام نیز، لازم است نسبت به نصب المک شیر، سه راهی آبی که به دوش می‌رسد، اقدام شود. نصب دوش حمام پس از نصب شیر آن کار راحتی است. لازم است ابتلا شلنگ از زیر شیر به المک متصل شود، سپس المک در ارتفاع مشخصی روی دیوار پیچ شود، با استفاده از سه راهی، شلنگی که از زیر آمده است را به المک متصل کنید و یک سر سه راهی نیز به شلنگ دوش متحرک متصل می‌شود. در اینجا باید دقت شود که سه راهی درست نصب شود تا از افت فشار آب دوش پیشگیری شود.

نصب شیرآلات ساختمانی رو سینکی

نصب شیرآلات ساختمانی روسینکی نیاز به انجام مواردی که برای نصب شیرآلات دیواری گفته شد را ندارد و نصب بسیار راحت‌تر و بدون زحمتی دارد. شیرهایی که روی سینک و روشویی نصب می‌شوند تنها نیاز به واشر آب بندی و مهره محکم کننده دارند که معمولاً هنگام خرید در بسته‌بندی آن‌ها وجود دارد.

نصب شیرهای کنترلی زیر سینک

این شیرها در مواقع اضطراری که شیر اصلی دچار پوسیدگی یا شکستگی شوند و زمانی که نیاز به قطع آب باشد، کاربرد دارند. نصب این شیرها مانند نصب شیرهای دیواری است. اگر لوله‌های آب بیش از حد درون دیوار باشند، باید بوشن مغزی نصب شود در غیر این صورت شیرهای کنترلی با استفاده از مهره‌ها به لوله‌ها متصل می‌شوند و نوار تفلون برای آب بندی آن‌ها استفاده می‌شود.

نصب شیرهای کنترلی زیر سینک

شلنگی از زیر شیر به شیرهای کنترلی متصل می‌شود. این شلنگ‌ها معمولاً به شیرهای زیر سینکی پلمپ شده‌اند و در انتهای آن‌ها نیز مهره‌هایی برای اتصال به شیر کنترلی پلمپ شده است. اگر در هر جایی از شلنگ خرابی به وجود آید باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد، زیرا همه قسمت‌های آن پلمپ شده‌اند با تفلون و واشر آب بندی نشده‌اند.

علاوه بر شلنگ، یک یا دو پیچ فولادی نیز از زیر شیر روسینکی بیرون زده است که وظیفه نگهدارنده دارد. برای نصب شیرآلات ساختمانی روسینکی باید با استفاده از مهره‌ای که در زیر به دور پیچ‌های فولادی می‌پیچد، انجام شود. با محکم کردن مهره‌ها شیر در جای خود محکم می‌شود. البته ناگفته نماند که برای آب بندی شیر، یک واشر پیش از نصب در فاصله بین شیر و سینک قرار می‌گیرد تا از ورود آب به زیر سینک جلوگیری کند.

نصاب شیرآلات ساختمان از کجا پیدا کنیم؟

همانطور که ملاحظه شد، نصب شیرآلات ساختمان به ویژه شیرآلات دیواری کار هر شخصی نیست و نیاز به مهارت و تجربه دارد. برای یافتن نصاب ماهر شیرآلات ساختمانی می‌توانید از وب سایت کارگشا استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید به صفحه ثبت درخواست کارگشا رفته و با جست و جوی عبارت نصب شیرآلات با بهترین نصابان شیرآلات ساختمان آشنا شوید.

 سخن آخر

مقاله فوق به منظور فراگیری روند نصب شیرآلات نوشته شده است. نصب شیرآلات آخرین مرحله از اجرای تأسیسات مکانیکی در روند ساخت ساختمان است. برای انجام امور ساختمانی خود می‌توانید از کارشناسان کارگشا بهره ببرید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا