مقالات کارگشا

نمای پوشیده شده از گیاهان لوکس (دیوار سبز پاتریک بلانک)

پاتریک بلانک بوم نقاشی خود را با ساختمان های پوشیده از گیاهان رنگ آمیزی می کند. این گیاه شناس فرانسوی بین المللی به جهت اینکه مبتکر و موسس دیوار های سبز بوده است، مورد تحسین بین المللی قرار گرفته است. باغ های زیبای عمودی که بر روی ساختمان های گوشه و کنار این کره خاکی رشد می کنند و دیوار های سبز کمک می کنند تا به معماری روح بخشیده شود و نماهای پویا را به وجود بیاورند. اوج جذابیت این دیوارها زمانی است که در هنگام وزش باد برگ گیاهان تاب می خورد و با تغییر فصل تغییر رنگ و شکل می دهند.

معماری سبز، ساختمان پوشیده شده از گیاهان

این پوشش متراکم نما نه تنها یک سطح بی روح را به یک اثر هنری گیاهی تبدیل می کند بلکه بهره وری انرژی ساختمان را افزایش داده و میزان اتلاف انرژی گرمایشی و سرمایشیو همچنین تجمع آب باران و آلودگی هوا را کاهش می دهد.

پاتریک در دوران جوانی اش آزمایشات مربوط به تولید گیاهان قابل رشد بر روی نما را با گیاهانی در آکواریوم کوچک خود شروع کرد. او نخستین آزمایشات بر روی سیستم دیوار های سبز را در سن 18 سالگی آغاز کرد و هم اکنون او 64 سال دارد و معتقد است که این تکنیک را کامل کرده است.

معماری سبز، ساختمان پوشیده شده از گیاهان

بر روی یک دیوار باربر یک قاب فلزی قرار می گیرد که قابلیت پشتیبانی یک گیاه PVC را دارد و جزء اصلی آن را دو لایه پشمپلی امید تشکیل می دهد. این لایه ها رفتاری همانند خزه های گونه صخره ای داشته و ریشه بسیاری از گیاهان را پشتیبانی می کنند.

شبکه ای از لوله ها راهکاری برای تغذیه گیاهان فراهم می کند و تحت تاثیر وزن خود به سمت پایین رشد می کنند. ریشه گیاهان مواد غذایی مورد نیاز خود را جذب می کنند و آب اضافی در انتهای دیوار توسط گاترجمع شده و سپس مجددا به شبکه لوله ها تزریق می شوند. 

معماری سبز، ساختمان پوشیده شده از گیاهان

خوشبختانه نوآوری های پاتریک بذرهایی را برای توسعه سیستم های دیوار سبز آماده کرده است، بنابراین شما نیازی نیست تا در پرورش گیاهان تبحر داشته باشید تا بتوانید دیوار ساده ساختمان خود را به دیواری سبز تبدیل کنید.

معماری سبز، ساختمان پوشیده شده از گیاهان

نماهای پوشیده شده از گیاهان لوکس – بخش دوم

نماهای پوشیده شده از گیاهان لوکس - بخش دوم

موزه Quai Branly طراحی شده توسط Ateliers Jean Nouvel، پاریس، فرانسه

طراحی دیوار سبز توسط پاتریک بلانک

محوطه منحصر بفرد این موزه در همسایگی برج ایفل و مشرف به رودخانه سین، به ساختمانی نیاز داشت که جدایی بین معماری و محوطه را پل بزند. نمایی که ایجاد شده توسط بلانک طراحی شد که گران ترین نمای سبز در دنیا تا آن زمان بوده است.

ابعاد نمای این مجموعه دارای طولی غالب بر 650 فوت و عرض 40 فوت می باشد. بافت و رنگ متنوع گیاهان بدون هیچ درزی با یکدیگر و باغهای اطراف ترکیب شده اند و این امر توسط طراح محوطه  گیلز کلمنت طراحی شده است. بر خلاف این منظره زیبا، دیوار سبز توسط یک شبکه منظم از پنجره ها ی بزرگ پر شده است. 

نمایشگاه ها درون موزه آثار هنری آفریقا، آسیا، اقیانوسیه، شمال آمریکا و آمریکای جنوبی را نگهداری می کنند. پاتریک بلانک می گوید: من اصرار داشتم که تنوع زیستی در این باغ عمودی نمایانگر تنوع فرهنگی هنرمندان در سراسر جهان است، هنرمندانی که آثارشان در موزه به نمایش گذاشته شده است. سیستم دیوار سبز او 150 گونه  گیاه سبز را که هم بومی و هم خارجی هستند  از جمله  گلهای دیواری، گیاهان صخره ای، سرخس، بوته ها، پرنیال و بید پشتیبانی می کند.

نمای پوشیده از گیاهان

نمای پوشیده از گیاهان

نمای پوشیده از گیاهان

پروژه Palacio de Congresos طراحی شده توسط Urbanarbolismo در Vitoria-Gasteiz، اسپانیا

این پروژه به شدت به لحاظ  کارایی انرژی از زمان خود عقب بوده است و به باز سازی نیاز داشت. نمای جدید این مجموعه توسط Urbanarbolismo طراحی شده است که با همکاری Singular Green کار را به نتیجه رساند به این صورت که نما با پانل های پوشیده شده از گیاهان آرایشی سرزنده و تازه می یابد. این پنل ها به یک لایه نمد چسبانده می شوند که قابلیت تعویض با سایر گونه ها را، بسته به فصل های سال دارند.

این سیستم در حکم عایق برای ساختمان عمل می کند و به میزان شگفت انگیز 270 درصدی از هدر رفت انرژی جلو گیری می کند. صرفه جویی در انرژی های بیشتر توسط پروفیل های آلومینیومی ایجاد می شود که به صورت زیگزاگ در سراسر نمای ساختمان ایجاد می شود که در ماه های گرم تابستانه برای صعود گیاهان در نقش یک داربست عمل می کند و پنجره ها را از تابش مستقیم نور خورشید محافظت می کند.

معمارانی که بر روی این پروژه کار می کردند در واقع در تلاش بودند تا نمای این پروژه منعکس کننده تکنولوژی عصر خود باشد. به این ترتیب 33000 گیاه را به دقت انتخاب کردند که از این میان 97 درصد آنها بومی بودند. این معماران توضیح می دهند این نخشتین باغ عمودی است که از اکوسیستم بومی منطقه تولید شده است.

همانطور که شخصی از چپ به راست در عرض نما حرکت می کند گونه گیاهان رشد یافته روی نما به تدریج از گونه تالابی به گیاهان باغ و مزرعه تغییر می کنند و در نهایت با گیاهان جنگلی پایان می یابد. این سفر اکولوژیکی با متن و گرافیک روی پانلهای فولادی corten در پایه دیوار نقل شده است. معماران پس از چند ماه با شگفتی و خوشحالی مشاهده کردند که پرنده های بومی و گونه هایی از حشرات بر روی نما در حال ساخت آشیانه هستند که اکنون به خوبی عنوان کننده منطقه خود هستند.

نمای پوشیده از گیاهان

نمای پوشیده از گیاهان

نمای پوشیده از گیاهان

 منبع:

architizer

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا