مقالات کارگشا

نمای ویلا: با این همه ایده دست خالی برنمیگردی!

ویلاها به گونه‌ای طراحی و اجرا می‌شوند که بتوانند فضایی آرام و دلپذیر را بوجود آورند. به منظور دست‌یابی به این مهم همه بخش‌های یک ویلا از طراحی و اجرای فضای سبز گرفته تا طراحی داخلی باید با در نظر گرفتن اصول خاصی صورت گیرد. نمای خارجی ویلاها نیز از جمله بخش‌هایی به شمار می‌رود که در بهبود جنبه‌های مختلف زیباشناختی می‌توانند نقش مهمی را داشته باشند. در ادامه معرفی جامعی بر انواع نمای ویلا رایج در ایران بر اساس سبک و مصالح به کار رفته در اجرای آن خواهیم پرداخت.

سبک‌های رایج نمای ساختمان ویلا در ایران

به لحاظ معماری سبک‌های مختلفی در طراحی و اجرای نماهای ساختمان ویلا به کار گرفته می‌شود. انتخاب سبک یک موضوع کاملاً زیباشناختی است و به سلیقه کاربر و صد البته بودجه‌ای که در اختیار دارد بستگی خواهد داشت. کلاسیک ایرانی و اروپایی، مدرن و مینیمال از سبک‌های اصلی نمای ویلا هستند که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهید شد.

نمای ویلایی کلاسیک

نمای ویلایی کلاسیک از جمله سبک‌های معماری پرطرفدار در ایران به شمار می‌رود که دلایل مختلفی نیز دارد. احساس نزدیکی فرهنگی با این نوع از سبک معماری از مهم‌ترین دلایل پر استفاده کردن این سبک است. مصالح مختلفی برای استفاده در سبک کلاسیک نما به کار برده می‌شوند که بسیاری از آن‌ها به تنهایی باعث شکل گیری نمای کلاسیک خواهند شد و برخی نیز در ترکیب با دیگر مصالح به این سبک از نما شکل می‌دهند.

نمای ویلایی کلاسیک

برای اجرای نماکاری ساختمان میتوانید در این صفحه ثبت سفارش انجام دهید.

به عنوان نمونه مصالحی همچون مرمر، تراورتن، چوب و آجر به تنهایی می‌توانند نمایی کاملاً کلاسیک را به بوجود آورند اما مصالحی مانند آهن، شیشه و بتن بیشتر جنبه مدرن دارند اما در ترکیب با سایر مصالح می‌توانند جنبه‌ای کلاسیک به خود گیرند. معماری رومی از جمله نماهای ویلایی رایج در ایران است که در واقع نوعی معماری کلاسیک اروپایی به شمار می‌رود. معماری نمای کلاسیک ایرانی و اسلامی نیز از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند.

نمای ویلایی مدرن

نمای مدرن در ویلا‌ها در سال‌های اخیر کاربرد گسترده‌تری به خود گرفته است. با این همه استفاده از نمای کلاسیک به دلایل مختلفی همچون در دسترس بودن مصالح به مراتب بیشتر از نمای مدرن است. نمای مدرن بر خلاف سبک معماری کلاسیک که در نمای خارجی ویلا بر جزئیات ریز و درشت تأکید دارد بیشتر بر ساده سازی حداکثری تمرکز کرده است. این ساده سازی خود را در استفاده از مصالح، تنوع مصالح و طراحی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد. در نمای مدرن به دلیل ساده شدن نما بیشتر سعی می‌شود که از تعداد بیشتری از مصالح استفاده شود.

نمای ویلایی مدرن

نمای ویلایی مینیمال

سبک مینیمال به معنی ساده گرایی است. ساده گرایی تا حدودی در سبک نمای مدرن نیز دیده می‌شود اما در سبک مینیمال به حداکثر مقدار خود میل می‌کند. در نمای مینیمال از هر گونه اضافه کاری در طراحی از جمله تزئینات، تنوع در مصالح و اشکال هندسی پرهیز می‌شود. سادگی و منع هر گونه پیچیدگی، استفاده ساده و صریح از اشکال هندسی همراه با کمترین تنوع مصالح از اصول مهم طراحی مینیمال یا ساده گرایی در نمای ویلا به شمار می‌رود. سبک مینیمال در کشور ما ایران به ندرت مشاهده می‌شود که شاید دلیل آن غریبه بودن بیش از اندازه آن با فرهنگ ما باشد.

نمای ویلایی مینیمال

انواع نمای ساختمان ویلا براساس مصالح

بعد از بررسی رایج‌ترین سبک‌های نمای ویلا در ایران نوبت به معرفی انواع نما براساس مصالح می‌رسد. در انتخاب مصالح برای نمای ویلا باید فاکتورهای مختلفی را مانند شرایط آب و هوایی و مقیاس سازه را مد نظر قرار داد.

نمای ویلای سنگی

نمای ویلایی سنگی در ایران و مناطق شمالی کشور بسیار به چشم می‌خورد. دلایل زیادی را می‌توان برای این موضوع برشمرد. فراوان بودن منابع سنگی مانند تراورتن و گرانیت، سازگاری بالا با شرایط آب و هوایی مختلف کشور و نزدیکی فرهنگی از جمله مهم‌ترین این دلایل است. سنگ مرمر در قدیم کاربرد گسترده‌ای در ساخت نماهای ساختمان داشته است اما امروزه به دلیل هزینه بالایی که دارد کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمای ویلایی سنگی

سبک نمای رومی که در بالا به آن اشاره شد اصولاً باید با سنگ مرمر ساخته شود اما در ایران از سنگ‌های دیگری مانند تراورتن استفاده می‌کنند که به دلیل فراوان بودن هزینه به مراتب کمتری دارد. گرانیت نیز از دیگر سنگ‌های پر کاربرد در اجرای نمای ویلا است اما به دلیل گران بودن صرفاً به صورت ترکیبی با سایر مصالح به کار برده می‌شود. نمای ویلای سنگی بیشتر دارای سبک کلاسیک هستند مگر اینکه به صورت جزئی در ترکیب با مصالحی همچون چوب، فلز و شیشه به کار برده شوند که در‌ این صورت نمایی مدرن به خود خواهند گرفت.

نمای ویلایی سنگی

نمای ویلای آجری

آجر همیشه یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی بوده است و استفاده آن‌ها در نماکاری ساختمان بعد از چند سال پسرفت دوباره در حال افزایش است. امروزه به لطف پیشرفت‌های فناوری انواع مختلفی از آجرها در بازار موجود شده‌اند که از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند که بیش از پیش آن را مناسب اجرای نمای ویلا کرده است. آجر را می‌توان به تنهایی یا در ترکیب با سایر مصالح در اجرای نما به کار برد. آجر به دلیل ویژگی‌های زیباشناختی و ساختاری که دارد همخوانی بسیار خوبی با تمامی انواع مصالح دارد. آجرها می‌توانند در اجرای انواع نماهای کلاسیک به ویژه نوع ایرانی و مدرن به کار گرفته شوند.

نمای ویلایی آجری

نمای ویلای چوبی

چوب در برخی از اقلیم‌ها از مهم‌ترین مصالح به کار رفته در ساختمان سازی و اجرای نما به شمار می‌رود. در بسیاری از مناطق کشور ما دسترسی به چوب سخت و هزینه زیادی می‌طلبد و به همین دلیل هم گرایش به استفاده از آن کم است. با این وجود در مناطق شمالی کشور به دلیل در دسترس بودن بیشتر استفاده می‌شوند. استفاده از چوب در اجرای نمای ویلا بیشتر به ترکیب آن با دیگر مصالح بر می‌گردد. چوب به دلیل مزیت‌های بالقوه‌ زیباشناختی که دارد در ترکیب با تمامی مصالح از سنگ تا شیشه خود را بسیار خوب نشان می‌دهد. ترکیب چوب با سنگ‌های طبیعی در اجرا نماهای کلاسیک ویلا و ترکیب آن با بتن، فلز و شیشه در اجرای نماهای مدرن ویلا بسیار دیده می‌شود.

نمای ویلایی آجری

نمای ویلای بتنی

استفاده از بتن به شیوه‌های مختلف از روش‌های جدید در اجرای نمای ساختمان ویلا است. بتن با توجه به این که محصولی کاملاً مهندسی شده است از این قابلیت برخوردار است که بتوان در ساختار و ترکیب آن دست برد و ویژگی‌های دلخواه را به آن داد. امروزه بتن به صورت‌های مختلفی مانند قالب‌های بتنی پیش ساخته استفاده می‌شوند. بتن‌های سبک وزن نیز در استفاده به عنوان نما بسیار جذاب هستند. استفاده از بتن به تنهایی چندان جنبه زیباشناختی خوبی در پی نخواهد داشت و به همین دلیل هم از آن بیشتر در ترکیب با چوب، فلز و شیشه استفاده می‌کنند که عمدتاً به یک نمای مدرن می‌انجامد. با توجه به این موضوع که می توان در ساخت ویلا از بتن استفاده کرد و همین بتن نیز اگر به صورتی هوشمندانه طراحی شود خواهد توانست نقش نما را ایفا کند و دیگری به صرف هزینه‌های کم و زیاد برای اجرای نما نباشد.

نمای ویلایی بتنی

نمای ویلای فلزی

انواع فلز از دیگر مصالحی هستند که در مقیاس‌های مختلف در طراحی و اجرای نمای ویلا مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلز‌ها را می‌توان در اشکال هندسی نامحدود به کار برد که همین موضوع موجب بالا رفتن تنوع آن‌ها می‌شود. فلزها نیز از جمله مصالحی به شمار می‌روند که بیشتر در ترکیب با سایر مصالح مانند چوب و سنگ به کار برده می‌شوند. فلز عمدتاً در اجرای نماهای مدرن ویلا به کار برده می‌شود.

به غیر از مصالحی که در بالا به آن‌ها اشاره شده انواع دیگری نیز وجود دارند که در مقیاس‌های مختلفی برای طراحی و اجرای نما استفاده می‌شوند. ماسه‌سنگ از انواع سنگ‌های طبیعی، انواع سفال، شیشه و کمپوزیت‌ها از جمله این مصالح هستند که در ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکات مهم در اجرای نمای ساختمانی ویلا

در اجرای نماکاری ساختمان ویلا از سبک‌ها و مصالح مختلفی می‌توان استفاده کرد. به عبارتی دامنه انتخاب گسترده‌ای دارید. به این منظور برای اینکه بتوان بهترین انتخاب را داشت باید یک سری اصول و نکات مهم را حتماً مدنظر داشت که در زیر به برخی از آن‌ها پرداخته شده است.

  • اول از همه چیز و از همان ابتدای کار طراحی و ایده پردازی سبک کاری خود را مشخص کنید. سبک‌های کلاسیک، مدرن و مینیمال هر یک می‌توانند استفاده شوند. در این انتخاب بودجه و سلایق مختلف را نیز مدنظر داشته باشید.
  • مقدار بودجه‌ای که در اختیار دارید را دقیقاً مشخص کنید. بر اساس بودجه‌ای که در اختیار دارید نسبت به انتخاب مصالح اجرای نمای ویلا اقدام کنید.
  • شرایط آب و هوایی نیز در انتخاب مصالح تاثیر گذار خواهند بود. میزان رطوبت و شدت آفتاب را در به کارگیری یکی از انواع مصالح ذکر شده در بالا مد نظر داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: طراحی فضای سبز ویلا چه اصول و استانداردهایی دارد + نحوه اجرا

ایده و نمونه نمای ویلا

برای کمک به ایده پردازی و آشنایی با نمونه کارهای جدید از نمای ویلا در زیر تصاویری از جدیدترین نمونه کارهای ویلایی آورده شده است.

ایده و نمونه نمای ساختمانی ویلا

ایده و نمونه نمای ساختمانی ویلا

ایده و نمونه نمای ساختمانی ویلا

ایده و نمونه نمای ساختمانی ویلا

ایده و نمونه نمای ساختمانی ویلا

ایده و نمونه نمای ساختمانی ویلا

ایده و نمونه نمای ساختمانی ویلا

ایده و نمونه نمای ساختمانی ویلا

سخن آخر

نمای ساختمان به دلیل نقش مؤثری که می‌توان در ارتقای جنبه زیباشناختی ساختمان ویلا داشته باشد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در طراحی آن باید بسیار دقت کرد. با در نظر گرفتن عوامل مختلف، سبک معماری نمای خود را مشخص کنید. براساس بودجه و شرایط آب و هوایی مصالحی که قصد دارید در اجرای نمای ویلا به کار ببرید را انتخاب کنید. یادتان نرود که به سلیقه و انتخاب خود احترام بگذارید در عین حال مشورت گرفتن از افراد متخصص انتخابی به مراتب بهتری را به بار خواهد آورد.

نویسنده: قادر بیری

https://cupastone.com/3-types-of-natural-stone-facade-systems/

https://blog.bimsmith.com/11-Exterior-Wall-Cladding-Designs

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا