مقالات کارگشا

نحوه ترمیم ایزوگام ، روش های اصولی و ارزان آن کدام است؟

ایزوگام چند دهه است که مهمان پشت‌بام‌های ایرانیان است و جای قیرگونی را به عنوان پوشش و عایق رطوبتی گرفته است. بهره‌مندی کشور ایران از ذخایر عظیم نفتی باعث شده است که این نوع عایق رطوبتی با رشد و اقبال خوبی روبرو شود. تقریبا استفاده از ایزوگام به عنوان عایق رطوبتی در پشت‌بام هر خانه‌ای مشاهده می‌شود. در این مقاله مروری بر راه‌های ترمیم ایزوگام، چگونگی تشخیص و اجرای آن و معرفی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات آن داریم. در ادامه با کارگشا همراه باشید.

نحوه ترمیم ایزوگام ، راه های اصولی و روش های ارزان آن کدام است؟

چگونه بفهمیم ایزوگام به ترمیم نیاز دارد؟

این سوال برای آن دسته افرادی پیش می‌آید که منتظر چکه و نشتی از پشت‌بام نیستند و می‌خواهند جلوی خسارت را پیش از وقوع آن بگیرند. در ابتدا باید عرض کنم که وجود هر گونه نم، نشتی و لکه زرد در سقف و قسمت‌های بالای ساختمان از نشانه‌های وجود درز و خرابی در ایزوگام پشت بام است.

ولی پیش از بروز نم و نشتی در خانه چگونه می‌توان فهمید که ایزوگام نیاز به ترمیم یا تعویض دارد. به طور کلی ایزوگام تا حداقل 15 سال عمر مفید دارد و بدون عوامل خارجی مانند ضربه وسوراخ شدگی و نصب ماهرانه، تا این مدت نیاز به ترمیم ندارد ولی نگهداری مناسب از آن باعث افزایش طول عمر مفید آن می‌شود.

بازدید همه ساله از پشت بام و بررسی هرگونه پوسیدگی، خراش، سوراخ شدگی و … ترمیم به موقع و سریع آن‌ها می‌تواند از خرابی‌های بعدی، ایجاد نم در سقف و دیوارهای ساختمان جلوگیری کند. ایزوگام پوسیده و کهنه، ایزگامی که لایه آلومینیومی بالایی آن رفته باشد و نازک شده باشد، ایزوگامی که تار و پود لایه‌های زیرین آن مشخص باشد نیاز به تعویض یا ترمیم دارد.

چگونه بفهمیم ایزوگام به ترمیم نیاز دارد؟

چرا ایزوگام خراب می‌شود؟

از آنجایی که ایزوگام در طول روز در معرض پرتو خورشید قرار دارد و همانطور که همه می‌دانند اشعه فرابنفش (UV) از پرتوهای مخرب خورشید است؛ پس رویارویی ممتد با پرتو فرابنفش یکی از عوامل ایجاد خرابی و پوسیدگی ایزوگام است.

انبساط و انقباض هم که در طول روز و سپس در طول شب اتفاق می‌افتد نیز در پوسیدگی و خرابی ایزوگام موثر است. این عامل در مناطقی که اختلاف دمای شب روز در آن‌ها زیاد است مانند مناطق بیابانی، بزرگترین عامل خرابی ایزوگام است.

تبخیر مواد فرار نفتی از لایه غیر و خشک شدن بیش از حد آن نیز از عاملان طبیعی خرابی ایزوگام است. هر چند وجود لایه آلومینیومی برای محافظ از قیر و لایه‌های درونی ایزوگام روی آن تعبیه شده است ولی این لایه تا زمان مشخصی می‌تواند از ایزوگام محافظت کند و در طول زمان کارایی خود را از دست می‌دهد.

عامل دیگر، محیطی و فیزیکی است. برخورد هر گونه شئی تیز مانند میخ، اشیاع فلزی بدون محافظ و … باعث ایجاد خراش، بریدگی و … در ایزوگام می‌شود. مسبب برخی از این خرابی‌های فیزیکی را می‌توان پایه‌های فلزی کولرهای آبی و ناودان‌ها دانست. بهتر است برای عدم بروز این مشکلات از پایه‌های سیمانی استفاده شود و لایه ایزوگام روی آن‌ها کشیده شود. و برای آسیب رسیدن کمتر به ایزوگام یک لایه سیمانکاری نیز روی آن انجام شود. همچنین لازم است دو لایه ایزوگام بر روی جاهایی که ناودان قرار دارد، اجرا شود.

چرا ایزوگام خراب می شود؟

چگونه می‌توان ایزوگام را ترمیم کرد؟

برای ترمیم و تعمیر ایزوگام راه‌های مختلفی وجود دارد که به میزان خرابی و نوع آن بستگی دارد. در ادامه به معرفی انواع خرابی و نحوه ترمیم آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

ترمیم ترک خوردگی

همانطور که در بالاتر به آن اشاره شد، ترک خوردن ایزوگام به دلیل تبخیر شدید مواد فرار نفتی از لایه قیر و یا انبساط و انقباض است که اگر از ایزوگام با کیفیت استفاده شود و متخصص ماهری اقدام به نصب ایزوگام کند این مشکلات کمتر و در زمان طولانی‌تر ایجاد خواهد شد. برای ترمیم ترک خوردگی ایزوگام می‌توان یک لایه ایزوگام روی بخش ترک خورد چسباند و یا با استفاده از چسب ایزوگام و ماستیک قسمت ترک خورده را پر کرد. هر دو روش برای ترمیم ترک خوردگی مناسب هستند ولی ترمیم با چسب ایزوگام ارزان‌تر و سریع‌تر است و نیازی به نیروی ماهر ندارد.

ترمیم چروکیدگی

چروکیدگی ایزوگام معمولا به دلیل کم بودن حرارت هنگام چسباندن ایزوگام به وجود می‌آید و هنگامی که نیروی ماهر و متخصص اقدام به اجرای ایزوگام نکند این مشکلات به وجود خواهند آمد. برای ترمیم چروکیدگی باید بخش که چروکیده شده را با حرارت جدا کرد و سپس یک لایه ایزوگام جدید پس از انجام زیرکاری به جای آن چسباند.

ترمیم تاول

معمولا علت ایجاد تاول در ایزوگام، وجود هوا یا گاز در زیر لایه ایزوگام است. لایه هوا یا گاز در زیر ایزوگام زمانی ایجاد می‌شود که کار اجرای ایزوگام زمانی که رطوبت در محل نصب وجود داشته است، انجام شده و یا موادی در زیر لایه ایزوگام با هم واکنش داده اند و گاز تولید شده است. برای ترمیم تاول ایزوگام ابتدا باید تاول را برش زد و زیرکاری آن را انجام داد سپس یک لایه ایزوگام جدید روی آن چسباند.

ترمیم پوسیدگی و کهنگی

بهترین کار برای ایزوگام‌های پوسیده تعویض یا ترمیم آن‌ها به وسیله چسب ایزوگام است. در تعویض ایزوگام با حرارت لایه ایزوگام را جدا می‌کنند و سپس یک لایه ایزوگام جدید به جای آن می‌چسبانند. البته گاهی هم که افزایش وزن ساختمان مطرح نباشد می‌توان ایزوگام جدید را روی ایزوگام قدیمی چسباند. برای ترمیم ایزوگام به وسیله چسب، مقداری از آن را با قیر مخلوط می‌کنند و با غلطک یا هر وسیله دیگری روی ایزوگام کهنه اجرا می‌کنند.

ترمیم پوسیدگی و کهنگی ایزوگام

ترمیم پوسیدگی و کهنگی ایزوگام

ایزوگام را تعویض کنیم یا ترمیم کنیم؟

تعویض ایزوگام کاری دشوار، زمان‌بر و پر‌هزینه است و در آخر نتیجه آن نیز همانند ترمیم ایزوگام خواهد بود. امروزه مواد عایق رطوبتی نانو به بازار آمده‌اند که عملا جای ایزوگام را گرفته‌اند. به نظر می‌رسد بهترین، ارزان‌ترین و کم دردسرترین روش ترمیم ایزوگام است نه تعویض آن، البته این زمانی است که ساختمان تازه ساخت به حساب نمی‌آید و در چند سال آینده قصد بازسازی آن وجود داشته باشد.

ترمیم ایزوگام خود را به چه کسی بسپاریم؟

درست است که در این مقاله به معرفی و آموزش مختصر روش‌های ترمیم ایزوگام پرداختیم ولی برای گرفتن نتیجه بهتر از ترمیم ایزوگام خود بهتر است از یک متخصص مشاوره و خدمات بگیرید. در این راه شرکت گارکشا می‌تواند یاری دهنده شما باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش به وب سایت کارگشا مراجعه کنید.

«درخواست اجرا و تعمیر ایزوگام خود را در سامانه آنلاین ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا