مقالات کارگشا

مهاربندی جداره های گودبرداری توسط نیلینگ

مهاربندی دیواره گود بوسیله نیلینگ

نیلینگ یکی از روشهای مرسوم در ایران جهت پایدار سازی جداره گودها است که بر مبنای مسلح کردن و مقاوم نمودن خاک با استفاده از دوختن توده‌‌ی خاک توسط مهارهای کششی فولادی Nail با فواصل نزدیک به یکدیگر می‌باشد. این روش دارای ویزگی هایی شامل افزایش مقاومت برشی توده‌ی خاک ، تحت کنترل درآوردن تغییر مکان‌های خاک و نیز کاهش نیروی لغزش در سطح گسیختگی خاک می باشد.

 

مهاربندی نیلینگ

مراحل اجرایی نیلینگ

گودبرداری 

گودبرداری تا عمقی صورت می پذیرد که خاک بتواند بدون سازه نگهبان حداقل 48 ساعت پایدار بماند که این عمق معمولا کمتر از 2 متر است. عرض خاک برداشته شده نیز باید حداقل به میزانی باشد که اجازه تجهیز و ورود دستگاه ها به جلوی دیواره مورد نظر را داشته باشد.

حفاری 

در محلهای مورد نظر (طبق نقشه‌های اجرایی) حفاری صورت می‌پذیرد. حفاری باید بصورت خشک و به کمک هوای فشرده صورت پذیرد. حفاری ممکن است بصورت دورانی (Rotary) یا دورانی – ضربه ای (Rotary-Percussion) صورت پذیرد ، عمق حفاری باید حداقل 20 سانتی متر از طول  Nail  بیشتر باشد.

مهاربندی نیلینگ

نصب انکر و تزریق دوغاب 

پس از تکمیل حفاری ، گمانه ها بوسیله فشار هوا تمیز گردیده و انکر مورد نظر در گمانه نصب می گردد. انکر باید دارای فاصله نگهدار هایی (Centralizer) در فواصل حداکثر ۳ متری باشد.
قبل از نصب انکر ، شلنگ تزریق دوغاب و شلنگ خروج هوا به انکر متصل می گردد. پس از نصب هر انکر، تزریق دوغاب سیمان از شلنگ تزریق (شلنگ بلند) شروع می شود و پس از خروج دوغاب سیمان از شلنگ هوا ، شلنگ هوا مسدود گردیده و عملیات تزریق با فشار ادامه می یابد. دوغاب باید با فشار تزریق گردند.

شاتکریت (بتن پاشی) 

پس از اتمام عملیات تزریق عملیات اجرای شاتکریت (بتن پاشی) موقت یا اولیه صورت می پذیرد که این شات بیشتر کاربرد حفاظت انکرها را برعهده دارد. سپس مش های فولادی بر روی دیواره نصب می گردد و پس از آن بتن پاشی نهایی تا پوشیده شدن کامل روی مش ها انجام می پذیرد و در صورتی که خاک ایستایی موقت نداشته باشد این مرحله ممکن است قبل از عملیات حفاری نیز انجام شود.

مهاربندی نیلینگ

نصب سرنیل ها 

پس از اتمام بتن پاشی ، عملیات نصب سر نیل ها انجام می پذیرد. زمانی که بتن در حال عمل آوری است، صفحه سر نیل بر روی آن نصب می گردد. سپس توسط یک مهرۀ شش گوش و واشر ، روی سر نیل بسته شده و صفحه فولادی را به شاتکریت محکم میکند. مهره با حداقل لنگر بعد از عمل آوری بتن شاتکریت ، محکم می شود. در صورت نیاز در همین مرحله می توان اقدام به آزمون هایی نظیر آزمون تاییدی، آزمون خزش و … برای نیل نمود. گود بردای مرحلۀ بعد باید حداقل 72 ساعت پس از اجرای شاتکریت و یا رسیدن به مقاومت 3 روزه بتن انجام شود.

مهاربندی نیلینگ

نکات اجرای پایدارسازی گود به روش نیلینگ 

  1. خاک برداری دیواره های گود تا فاصله 20 سانتیمتری با استفاده از بیل مکانیکی و مابقی به روش دستی انجام شود.
  2. خاکبرداری هر مرحله مستلزم اتمام عملیات پایدارسازی تراز فوقانی می باشد.
  3. خاکبرداری به صورت دندانه ای به طول حداکثر 12 متر (با نظر طراح و ناظر) انجام گردد.

مطالب مرتبط با این مقاله را در کارگشا دنبال کنید:

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا