مقالات کارگشا

انکراژ، روش اجرای مهاربندی جداره های گودبرداری

ایمن سازی جداره های گود و ایجاد سازه نگهبان از اصلی ترین پیش نیازهای عملیات خاکی و گودبرداری (پی کنی) در مناطق شهری و بخصوص ساختمان های بلند مرتبه (برج ها) در مجاورت با منازل مسکونی آسیب پذیر می باشد. اصول اجرای روش انکراژ تشابه فراوانی با روش نیلینگ (میخکوبی) دارد. تفاوت اصلی این دو روش در اعمال نیروی پس تنیدگی برای المان تسلیح می باشد.

«چنانچه قصد اجرای دیوار حائل را دارید می‌توانید درخواست اجرای دیوار حائل را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

مهاربندی دیواره گود با سیستم انکراژ

انکراژ یا مهار کششی (Anchorage)

اصول اجرای روش انکراژ تشابه فراوانی با روش نیلینگ (میخکوبی) دارد. تفاوت اصلی این دو روش در اعمال نیروی پس تنیدگی برای المان تسلیح می باشد که در روش انکراژ وجود دارد و پس از گذشت مدت زمان مناسب جهت عمل آوری دوغاب سیمان تزریق شده در کنار میلگرد ، نیروی پس تنیدگی تا مقدار مورد نظر طراحی به میلگرد تسلیح و دوغاب اطراف آن اعمال میشود. از روش انکراژ گاهی جهت دوخت دیوار های بتنی ایجاد شده قبل از گود برداری مانند دیوار دیافراگمی و یا شمع های فولادی(سولجر) به خاک پشت آن نیز استفاده می گردد.

مهاربندی دیواره گود با سیستم انکراژ

برای اجرای شمع های فولادی(سولجر) قبل از شروع عملیات خاکبرداری، به تعداد مشخص و در فواصل تعیین شده توسط مهندس محاسب چاه هایی حفر میگردد. عمق این چاه ها معمولا حدود 30 درصد بیشتر از عمق گود می باشد. پس از پایان حفاری چاه ها، شمع های فولادی را داخل چاه قرار داده و تا تراز پایین تر از کف فونداسیون بتن ریزی داخل چاه ها صورت می پذیرد تا انتهای شمع های فولادی داخل بتن گیردار شود. پس از بتن ریزی، خاکبرداری تا تراز اولین انکر انجام شده و انکر آن نصب خواهد شد. این عملیات تا رسیدن به تراز نهایی گودبرداری بصورت مرحله به مرحله صورت می پذیرد. استفاده از این شمع های فولادی یا بتنی و مقاوم سازی خاک مابین آنها (توسط الوارهای چوبی، قطعات پیش ساخته بتنی، استفاده از مش و شات و یا حتی استفاده از نیلینگ)، یکی از شیوه های مهاربندی خاک می باشد که به نام دیوار برلنی نیز شناخته می شود.

پیشنهاد ویژه: تمام روش‌های پایدارسازی گود، از معرفی تا اجرا

مراحل اجرایی انکراژ

گودبرداری

گودبرداری تا عمقی صورت می پذیرد که خاک بتواند بدون سازه نگهبان حداقل 48 ساعت پایدار بماند که این عمق معمولا کمتر از دو متر است. عرض خاک برداشته شده نیز باید حداقل به میزانی باشد که اجازه تجهیز و ورود دستگاه ها به جلوی دیواره مورد نظر را داشته باشد.

حفاری

در محلهای مورد نظر (طبق نقشه‌های اجرایی) حفاری صورت می‌پذیرد. حفاری باید بصورت خشک و به کمک هوای فشرده صورت پذیرد. حفاری ممکن است بصورت دورانی (Rotary) یا دورانی – ضربه ای (Rotary-Percussion) صورت پذیرد.

قراردادن آرماتور یا استرند

در صورتی که از تاندون میلگردی جهت انکراژ استفاده شود، آرماتور در درون گمانه قرار میگیرد. اگر قسمتی از آرماتور نیاز به تزریق نداشته باشد به وسیله یک غلاف پلاستیکی پوشانده میشود و بعد از تزریق دوغاب گمانه جاگذاری شده و پس از رسیدن مقاومت دوغاب به مقاومت معادل ۷ روزه  با استفاده از جک های هیدرولیکی مخصوص آرماتور کشیده می شود. باتوجه به نظر طراح و نوع خاک ممکن است ناگزیر به استفاده از استرند بجای آرماتور باشیم. در واقع در این سیستم به جای آرماتور از کابل های فلزی که از آلیاژ خاصی ساخته شده اند، استفاده می شود . استرند می تواند یک شاخه و یا چند شاخه باشد.

مهاربندی انکراژ

تزریق دوغاب

دوغاب مورد استفاده برای مهارکوبی (یا انکراژ در سیستم نیلینگ) در خاک و سنگ معمولاً از نوع دوغاب سیمان پرتلند خالص (دوغابی عاری از هر گونه افزودنی) می باشد. اگر چه میتوان از دوغاب ماسه سیمان نیز برای گمانه های با قطر زیاد استفاده نمود. در برخی پروژه ها، ممکن است افزودنیهای خاصی برای بهبود کارایی و جریان پذیری دوغاب لازم باشد. در مواردی که دمای محیط بالا است و یا فاصله پمپاژ دوغاب بسیار زیاد است، استفاده از روان کننده میتواند مفید باشد. قبل از نصب انکر ، شلنگ تزریق دوغاب و شلنگ خروج هوا به انکر متصل می گردد. پس از نصب هر انکر، تزریق دوغاب سیمان از شلنگ تزریق (شلنگ بلند) شروع می شود.

کشش تاندون ها

پس از پایان تزریق دوغاب و رسیدن سیمان آن به مقاومت مطلوب و قرار دادن صفحات نگه دارنده، تاندونها (استرند ها و یا راد هایی از جنس آرماتور و موارد مشابه) بوسیله جک های هیدورولیکی تا رسیدن به کشش نهایی که در طراحی مشخص گردیده کشیده می شوند تا دوخت کامل صفحه خاکی داخل گود به خاک پشت آن دوخته شود.

مهاربندی دیواره گود با سیستم انکراژ

مطالب مرتبط با این مقاله را در کارگشا دنبال کنید:

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا