مقالات کارگشا

مزایا و معایب پارکت چوبی کدام است؟

کفپوش پارکت چوبی از بهترین انتخاب ها برای هر فضایی می تواند باشد اما نباید از مزایا و معایب آن نیز غافل شد. پارکت چوبی علی رغم تمامی مزایایی که دارد، یک سری نقطه ضعف نیز دارد که استفاده از آن را در برخی از فضاها نامناسب می سازد. پرسش های خود را میتوانید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مزایای پارکت

در ادامه ابتدا به بررسی مهمترین مزایای پارکت پرداخته شده است.

1. سرمایه‌گذاری بلندمدت

اگر کف‌پوش‌های چوبی به خوبی نگهداری شوند، بیش از صد سال دوام خواهند داشت. استفاده از این کف‌پوش‌ها ممکن است در ابتدا سرمایه‌گذاری بزرگی به نظر برسد، اما لازم نیست مانند انواع دیگر کف‌پوش، هر 10 یا 20 سال آن‌ها را جایگزین کنید. این کار همچنین بازگشت خوبی برای سرمایه‌گذاری اولیه محسوب می‌شود، زیرا ارزش کف‌پوش چوبی با گذشت زمان همچنان افزایش می‌یابد.

هنگام انتخاب کف‌پوش، بودجه همیشه یک عامل مهم است. اما این روزها کف‌پوش‌های چوبی، گزینه‌های گران‌قیمت و ارزان‌قیمتی دارند. هزینه‌ای که بابت این کف‌پوش پرداخت می‌شود، در انتها ارزش بالایی دارد، زیرا کف‌پوش چوبی دوام بیشتری داشته و ارزش ملک را افزایش می‌دهد.

2. تنوع

هنگامی که قصد خرید کف‌پوش چوبی را دارید، گزینه‌های بسیاری به شما نمایش داده می‌شود. بسته به بودجه و در دسترس بودن کف‌پوش، می‌توانید یکی را انتخاب کنید. هیچ‌کدام از الوارهای کف‌پوش، سایه یا رنگ یکسانی ندارند که همین امر موجب اصالت بیشتر در عین زیبایی آن می‌شود.

هنگامی که از رنگ کف‌پوش خسته شدید، می‌توانید آن‌ها را رنگ کنید. همچنین می‌توانید برای جلوه بیشتر کف‌پوش، از یک رنگ در طیف‌های مختلف استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین انواع پارکت ، کدام نوع آن برای چه مکانی مناسب است؟

3. کیفیتی نامحدود

فرش و کف‌پوش وینیل باید پس از مدت زمان مشخصی تعویض شوند، اما کف‌پوش چوبی فقط به نوسازی یا صیقل‌کاری مجدد نیاز دارد. این کار کمک می‌کند تا کف‌پوش با حفظ بافت و جلای خود، به حالت اولیه برگردد. کف‌پوش چوبی در معرض آسیب کمتری قرار دارد و در طول زمان، زیباتر به نظر می‌رسد.

کف‌پوش چوبی معمولاً تکراری و فرسوده نمی‌شود و سبک ماندگار کف‌پوش چوبی تضمین می‌کند که همیشه طبق مد روز باشد. این روند به مدت طولانی در خانه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که در آینده، صرفه‌جویی زیادی در وقت و هزینه خواهید کرد.

4. نگهداری و نظافت آسان

اگر کف‌پوش چوبی را با جاروبرقی تمیز می‌کنید، همواره آن را خشک نگه دارید. به دلیل ماهیت غیر الکترومغناطیسی کف‌پوش چوبی، این نوع کف‌پوش گردوغبار یا آلودگی زیادی را به خود جذب نمی‌کند. نگهداری کلی کف‌پوش چوبی بسیار ساده بوده و در برابر نفوذ مایع بسیار مقاوم است. معمولاً خانه‌هایی که حیوانات خانگی دارند، به دلیل ریخت‌وپاش حیوانات، فرش‌ها بوی نامطبوعی به خود می‌گیرند، اما وجود کف‌پوش‌های چوبی، این مشکل را حل می‌کند.

5. هوای تمیزتر در خانه

کف‌پوش چوبی هیچ نوع انگلی مانند کک، کرم‌های ریز یا هاگ را در خود پرورش نمی‌دهد. این کف‌پوش از جذب هر نوع ماده حساسیت‌زا از جمله شوره یا قارچ حیوانی که موجب حساسیت می‌شود، جلوگیری می‌کند. بنابراین محیط داخلی خانه نسبت به انواع دیگر کف‌پوش، بهداشتی‌تر است.

کودکان بیشتر در معرض آلرژی هستند و پزشکان برای بهبود آلرژی، کف‌پوش‌های چوبی را توصیه می‌کنند. این کف‌پوش‌ها به دلیل خاصیت کم آلرژی بودن و عدم جذب بوهای نامطبوع، انتخاب سالم‌تری هستند. با استفاده از کف‌پوش چوبی می‌توانید یک سیستم گرمایش از کف را نیز نصب کنید که به عنوان یک روش کارآمد و مؤثر برای گرم نگه داشتن خانه عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: کفپوش پارکت بهتر است یا کفپوش لمینت؟ مزایا و معایب هر کدام

6. مناسب برای نوزادان

معمولاً یکی از گزینه‌های محبوب برای اتاق کودکان، کف‌پوش چوبی است. این ماده بی‌ضرر و غیر سمی است و برای نوزادانی که تازه سینه‌خیز رفتن را یاد گرفته‌اند، بهترین گزینه است. هنگامی که نوزادان در معرض کف چوبی قرار می‌گیرند، در مهارت‌های حرکتی آن‌ها پیشرفت خوبی ایجاد می‌شود.

از آنجا که تمیز کردن و نگهداری کف‌پوش چوبی آسان است، آن را به گزینه‌ای بهتر نسبت به سایر کف‌پوش‌ها تبدیل می‌کند. اگر خراش‌هایی روی کف‌پوش ایجاد شد، می‌توان آن را رنگ‌آمیزی کرد یا سنباده کشید. والدین معمولاً از کف‌پوش چوبی بسیار راضی هستند، زیرا همانند فرش، چیزهای کوچک را در زیر خود پنهان نمی‌کند.

7. انعکاس صدای خوب

کف‌پوش چوبی از هرگونه ارتعاش جلوگیری می‌کند. در صورتی که در محیط پر سروصدا کار نمی‌کنید، کف‌پوش چوبی ایده خوبی است، در غیر این صورت می‌تواند همهمه‌ای همانند کافه تریا ایجاد کند. اما اگر عاشق موسیقی هستید یا فرزندانتان ساز می‌نوازند، صدای موسیقی کاملاً واضح خواهد بود، زیرا کف‌پوش چوبی از صداهای توخالی جلوگیری می‌کند.

8. ارزش ملک را بالا می‌برد

حتی اگر هزینه اولیه کف‌پوش چوبی زیاد است، اما ارزش ملک را افزایش می‌دهد. خانه‌ای با کف‌پوش پارکت سریع‌تر به فروش می‌رسد که این امر نشان‌دهنده چگونگی انتخاب کف‌پوش برای ارتقا ارزش یک مکان است. در پایان، کف‌پوش پارکت منظره‌ای زیبا را فراهم می‌کند، زیرا بافت آن با گذشت زمان بهتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین کفپوش برای اتاق خواب چیست؟ از چوب تا بتن

9. طبیعی بودن کف‌پوش پارکت

کف‌پوش پارکت از محبوبیت بیشتری برخوردار است زیرا سالم‌ترین گزینه موجود با منشأ ارگانیک است. اگر می‌خواهید کف‌پوشی که خریداری می‌کنید، تجزیه‌پذیر باشد، کف‌پوش چوبی گزینه‌ای عالی است. کف‌پوش چوبی به کاهش اثرات زیست‌محیطی و ساخت خانه‌ای بادوام کمک می‌کند. نگهداری و نظافت آن راحت بوده، زیرا میزان سمی بودن آن نیز کم است.

10. نصب آسان

نصب کف‌پوش پارکت آسان است و نصب صحیح آن می‌تواند کیفیت خانه را ارتقا دهد. استخدام یک متخصص برای انجام این کار، بهترین گزینه است، زیرا هرگونه خطا در نصب پارکت می‌تواند ظاهر کلی آن را خراب کند.

الوارهای چوبی معمولاً ضخامت معقولی دارند، بنابراین حتی اگر اختلاف کمی در ارتفاع کف وجود داشته باشد، می‌توان آن را مدیریت کرد، در حالی که این مورد در کف‌پوش لمینت وجود ندارد. نکته مهم الوارهای پارکت این است که برای نصب، معمولاً در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به راحتی قابل جدا شدن هستند، که هنگام جابجایی می‌توان آن را با خود به مکانی دیگر برد.

بیشتر بخوانید: چرا پارکت صدا می دهد؟ بهترین روش رفع صدای پارکت

معایب کف‌پوش پارکت

1. هزینه

هزینه کف‌پوش چوبی از فرش‌های معمولی یا کاشی بسیار بیشتر است. بنابراین، این مورد ممکن است گزینه‌ مقرون به صرفه‌ای برای همه افراد نباشد. کف‌پوش پارکت معمولاً روی یک کف‌پوش فرعی نصب می‌شود و این امر، نصب را به روندی پیچیده تبدیل می‌کند. هزینه نصب حرفه‌ای این کف‌پوش ممکن است متغیر باشد.

2. مستعد حمله موریانه

موریانه‌ها از چوب تغذیه می‌کنند و بیشتر خانه‌های مدرن با در نظر گرفتن چنین خطراتی ساخته می‌شوند. چنین آلودگی‌هایی با چوب صنوبر و کاج زرد جنوبی همراه با بسیاری چوب‌های دیگر شایع است. بنابراین، انتخاب نوع مناسب چوب برای جلوگیری از چنین مشکلاتی بسیار مهم است. موریانه‌ها معمولاً چوب را از داخل از بین می‌برند، بنابراین به دنبال خسارات جزئی روی کف‌پوش باشید.

سعی کنید با پیچ‌گوشتی روی زمین ضربه بزنید و اگر صدای توخالی شنیدید، این حفره‌های موجود توسط موریانه‌ها ایجاد شده‌اند. هنگامی که کف‌پوش پارکت به دلیل هجوم موریانه ضعیف می‌شود، معمولاً هنگام راه رفتن روی آن، صدای جیرجیر ایجاد می‌شود.

3. حساسیت به آب از معایب پارکت

می‌توان کف‌پوش چوبی را با جارو زدن تمیز کرد، اما نباید آن را با آب شستشو داد. کف‌پوش پارکت در صورت نفوذ آب از بین می‌رود. هنگام تمیز کردن پارکت باید از شوینده‌های اسیدی خودداری کرد.

بیشتر بخوانید: علت باد کردن، باز شدن درز و فاصله افتادن بین پارکت چیست؟

4. خراشیدگی

کف‌پوش چوبی مستعد ایجاد فرورفتگی و خراشیدگی است، بنابراین باید مراقبت‌های لازم را انجام دهید. در صورت ریختن مواد غذایی روی کف‌پوش، احتمال لک شدن پارکت نیز وجود دارد. به همین دلیل باید بیشتر مراقب کودکان و حیوانات خانگی خود باشید. اگر کف‌پوش پارکت را انتخاب می‌کنید، در مقایسه با کف‌پوش چوب نرم، لکه‌ها به طور واضح‌تری نشان داده می‌شوند.

5. کاربرد محدود

کف‌پوش پارکت برای همه اتاق‌های خانه گزینه چندان مناسبی نیست. نصب پارکت در حمام و آشپزخانه توصیه نمی‌شود. از آنجا که این مناطق در معرض رطوبت و آب زیادی قرار دارند، می‌توانند به چوب آسیب برسانند.

بیشتر بخوانید: علت باد کردن، باز شدن درز و فاصله افتادن بین پارکت چیست؟

6. لبه‌های بالا آمده

این امر زمانی اتفاق می‌افتد که لبه‌های پارکت، بالاتر از مرکز آن باشد که به دلیل میزان رطوبت که به تدریج باعث گسترش چوب می‌شود، ایجاد شده است. باید از ریختن آب بر کف‌پوش پارکت جلوگیری کنید زیرا پارکت آب را به راحتی به خود جذب می‌کند. با انبساط چوب، در کف‌پوش پارکت فشردگی ایجاد می‌شود، زیرا همه الوارها در کنار هم قرار داده شده‌اند و انبساط، منجر به آسیب رساندن به لبه‌های پارکت می‌شود.

7. محدب شدن لبه‌ها

این امر، نقطه مقابل لبه‌های بالا آمده است؛ یعنی مرکز پارکت بالاتر از لبه‌ها قرار می‌گیرد که در شرایطی اتفاق می‌افتد که میزان رطوبت زیاد باشد. زمانی که متوجه لبه‌های بالا آمده پارکت شدید، در صورت سنباده زدن لبه‌ها، این امر می‌تواند اتفاق بیفتد، اما اگر رطوبت خشک نشده باشد، منجر به محدب شدن لبه‌ها می‌شود. اگر در ابتدا اجازه ندهید که پارکت خشک شود، پس از سنباده زدن لبه‌ها، مرکز پارکت شروع به بالا آمدن (تحدب) می‌کند.

8. کپک و قارچ

اگر نشانه‌ای از کپک یا قارچ در پارکت وجود دارد، پس باید به دنبال نفوذ آب باشید. کپک‌ها در مناطق مرطوب و خیس رشد می‌کنند، در حالی که معمولاً در شکاف بین لایه بالایی و زیرین کف قرار دارند. ممکن است هم‌زمان با پخش شدن کپک‌ها ، تخریب لایه بالایی پارکت را مشاهده کنید.

اگر رشد بیش از حد کپک‌ها وجود داشته باشد، ممکن است مجبور شوید کف‌پوش را تعویض کنید. کف‌پوش پارکت باید به درستی نگهداری شود، بنابراین نسبت به نفوذ آب مراقب باشید، زیرا زمینه رشد کپک را ایجاد می‌کند.

9. سروصدا

پس از اتمام نصب کف‌پوش پارکت، سطحی بدون صدا فراهم می‌شود. اما پس از چند دهه استفاده مداوم و فرسودگی پارکت و راه رفتن بیش از حد روی آن، بخش‌های خاصی از کف‌پوش تغییر می‌کند که هنگام راه رفتن روی آن، سروصدا ایجاد می‌شود. اگر در آپارتمان اقامت دارید، این امر می‌تواند مزاحمت زیادی برای همسایگانی که در طبقه پایین زندگی می‌کنند، ایجاد کند.

10. نگهداری زیاد

از شما خواسته می‌شود هر 3 یا 4 سال، به طور مکرر کف‌پوش پارکت را صیقل دهید، مخصوصاً مناطقی که مرتباً مورد استفاده قرار می‌گیرند. تمیز نگه داشتن کف‌پوش مهم است تا از قرارگیری گردوغبار بیش از حد روی آن جلوگیری شود، آلودگی کف‌پوش موجب می‌شود سطح آن کدر به نظر برسد و خراشیدگی ایجاد کند.

کف‌پوش را تنها باید با استفاده از پارچه پاک‌کننده میکروفایبر و اسپری‌های مخصوص کف‌پوش چوبی تمیز کرد. اگر از جاروبرقی برای تمیز کردن پارکت استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که جاروبرقی در حالت «غلتک برس خاموش» است و غلتک برس (که برای تمیز کردن فرش استفاده می‌شود) را روشن نگه ندارید زیرا باعث خراشیدگی کف‌پوش می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا