مقالات کارگشا

آبگرمکن مخزن دار چیست و چگونه کار می کند؟ ویژگی ها، مزایا و معایب

این روزها انواع مختلفی از سیستم‌های گرمایشی آب در بازار موجود است. این مسئله باعث شده انتخاب یک گزینه مناسب، کمی دشوار شود. آبگرمکن‌ها در دو دسته مخزن دار و بدون مخزن تولید می‌شوند. معمولاً برای داشتن یک انتخاب خوب، پیشنهاد می‌شود قبل از هر کاری نسبت به آبگرم‌کن‌ها اطلاعات کسب کنید و تفاوت‌های میان آنها را بشناسید؛ این مسئله می‌تواند به شما کمک کند با توجه به نیازتان تصمیم‌گیری راحت‌تری داشته باشید. در این مقاله قصد داریم در خصوص آبگرمکن مخزن دار و مزایا و معایبی که دارد، صحبت کنیم و تفاوت‌های مهم آن با آبگرمکن بدون مخزن را بررسی کنیم. در صورتی که قصد انتخاب آبگرمکن‌ برای سیستم گرمایش منزل خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

انواع آبگرمکن

آبگرمکن‌ و پکیج از الزامات اساسی ساختمان‌ها برای تأمین آب گرم است. با توجه به ضرورت وجود سیستم گرمایشی در منازل، برندهای داخلی و خارجی انواع مختلف آبگرمکن و پکیج را به بازار عرضه کرده‌اند. معمولاً انتخاب این دستگاه بر حسب نوع نیاز و البته فضایی که در منزل در اختیار دارید، انجام می‌شود.

از نظر ظاهری آبگرمکن‌ها در دو دسته دیواری و ایستاده قرار می‌گیرند و از نظر دارا بودن مخزن هم در دسته‌های جداگانه‌ای قرار می‌گیرند که در ادامه به شرح بیشتر آنها خواهیم پرداخت.

از جمله برندهای داخلی تولید کننده آبگرمکن می‌توان به ایران شرق، الکترو استیل و بوتان اشاره کرد که در این حوزه بسیار موفق عمل کرده‌اند؛ هر چند هنوز برخی از مدل‌های این آبگرم‌کن‌ها دارای معایبی هستند و آن طور که باید پاسخگوی نیاز کاربران نیستند. این برندها بسته به میزان کیفیت‌شان، دارای قیمت‌های مختلفی هم هستند.

اما در اینجا فارغ از نوع برند و مدل‌های مختلف آبگرمکن موضوع صحبت ما آبگرمکن مخزن دار است؛ اینکه مزایا و معایب آن چیست؟ از نظر قیمت، میزان مصرف انرژی و دیگر ویژگی‌ها چه تفاوتی با آب گرمکن بدون مخزن دارد و… موضوعی است که قصد توضیح آن را در ادامه خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: آبگرمکن برقی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ قیمت و انواع

همه چیز در مورد آبگرمکن مخزن دار

آبگرمکن مخزن دار دیواری یا ایستاده که یکی از انواع آن آبگرمکن برقی مخزن دار می‌باشند، از رایج‌ترین آبگرمکن‌های مورد استفاده در منازل محسوب می‌شود. انواع آبگرمکن مخزن دار در دو نوع دیواری یا ایستاده در بازار موجود هستند و بر مبنای فضایی که در اختیار دارید، می‌توانید آبگرمکن مورد نظر را انتخاب نمایید.

آبگرمکن مخزن دار از منابع انرژی برق، نفت یا گاز استفاده می‌کند که بستگی به خانه و امکانات شما دارد. با این حال آبگرمکن مخزن دار که امروزه در خانه‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیشتر با برق کار می‌کند. توجه داشته باشید که میزان برق مصرفی در مدل‌های مختلف متفاوت است؛ از این رو هنگام انتخاب و خرید هر مدل آبگرمکن، این مسئله را حتماً در نظر داشته باشید.

مهم ترین شاخصه این دسته از آبگرمکن‌ها نحوه عملکرد و البته نگهداری مقدار مشخصی آب گرم می‌باشد؛ که البته این مورد بستگی به میزان ظرفیت مخزن آبگرمکن دارد. در آبگرمکن مخزن دار یک دمای معین برای آب گرم انتخاب می‌شود و در صورتی که دمای آب از این حد پایین‌تر بیاید، آبگرمکن‌ شروع به کار خواهد کرد تا دمای آب را مجدداً بالا ببرد. این ویژگی به شما کمک می‌کند حتی زمانی که نیاز به آب گرم ندارید، آب گرم برای شما نگه داشته شود.

از جمله بهترین برندهای تولید کننده آبگرمکن مخزن دار می‌توانیم به بوتان، الکترو استیل، ایران شرق و مشهد دوام اشاره کنیم که هرکدام بسته به امکاناتی که دارند، مصرف انرژی و قیمت‌های مختلفی دارند.

نکته: از مواردی که می‌تواند ضمن بهبود عملکرد سیستم، عمر مفید هر دستگاه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، تعمیر و نگهداری مناسب آن است؛ آبگرمکن‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.

از این رو بهتر است سعی کنید در بازه زمانی مشخص مثلاً هر دو سال یکبار شیر تخلیه را چک کنید، وضعیت پرشر سوئیچ هوا را بررسی کنید و آبگرمکن را رسوب زدایی کنید. به این ترتیب با گذشت زمان کمترین آسیب به دستگاه وارد خواهد شد و هزینه تعمیر آن کاهش خواهد یافت زیرا در صورت بروز مشکل در هر یک از بخش‌های آبگرمکن، خیلی زود متوجه مشکل شده و در صورت نیاز قطعه را تعویض می‌کنید.

مزایای آبگرمکن مخزن دار برقی

آبگرمکن مخزن دار چه ایستاده و چه دیواری همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، توانایی ذخیره کردن و نگهداری آب گرم برای شما را دارد؛ به این ترتیب هر زمان که خواستید می‌توانید از آن استفاده کنید. از دیگر مزایای آبگرمکن‌هایی که دارای مخزن هستن، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه معقول و مناسب
  • نصب راحت و بی دردسر دستگاه
  • دارا بودن سیستمی با امنیت و اطمینان بالا
  • عدم نیاز مدل‌های برقی به تغییرات عمده در سیستم برق

آبگرمکن مخزن دار چیست و چگونه کار می کند؟ ویژگی ها، مزایا و معایب

معایب آبگرمکن مخزن دار دیواری

این دسته از آبگرمکن‌ها علی رغم همه مزایایی که دارند، بسته به شرایط ممکن است با گذشت زمان معایب و مشکلاتی هم به همراه داشته باشند. از جمله معایبی که ممکن است برای هر آبگرمکن‌ مخزن داری فارغ از برند و قیمت آن پیش بیاید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا بودن میزان مصرف انرژی
  • کوتاه بودن عمر مفید دستگاه
  • نشتی آب در صورت وجود مشکل در مخزن

اینجاست که تعمیر و نگهداری اصولی از دستگاه اهمیت پیدا می‌کند؛ از این رو بهتر است دست کم هر دو سال یک بار اجزا و عملکرد آن را بررسی کنید. به علاوه در طولانی مدت مخزن دستگاه دچار رسوب گرفتگی می‌شود که می‌تواند عملکرد آن را مختل کند و به آن آسیب جدی وارد کند؛ از این جهت حتماً رسوب گیری دستگاه را هر چند وقت یک بار در دستور کار خود قرار دهید. عمل رسوب گیری با استفاده از فیلترهای مخصوصی صورت می‌گیرد.

آبگرمکن بدون مخزن برقی

آبگرمکن‌های بدون مخزن همانطور که از نام آن‌ها مشخص است مخزنی برای نگهداری آب ندارند و آب را بر مبنای میزان مصرف شما گرم می‌کنند؛ به عبارتی آب تنها زمانی گرم است که در حال مصرف از آن هستید. به علاوه با استفاده از این نوع آبگرمکن‌ها، شما این امکان را ندارید که به صورت هم زمان در چند شیر آب، آب گرم داشته باشید؛ از این جهت برخی افراد تصمیم می‌گیرند که چندین آبگرمکن بدون مخزن را به این منظور تهیه کنند تا آب گرم را همزمان در همه جای محل زندگی در اختیار داشته باشند.

صرف نظر از این معایب، کارایی مناسب و عمر مفید بالا از مهم ترین مزایای آبگرمکن‌های بدون مخزن به شمار می‌رود. همچنین از آنجایی که این دستگاه تنها در مواقع نیاز آب را گرم می‌کند، برخلاف آبگرمکن مخزن دار، میزان مصرف انرژی کمتری دارند.

تعمیر و نگهداری این دسته از آب گرمکن‌ها هم مانند آبگرمکن مخزن دار، بایستی به شکل اصولی و در زمان‌های منظم انجام شود تا عملکرد خوبی داشته باشند؛ برای مثال هر یک سال یک بار با استفاده از فیلتر رسوب گیری شوند تا کارکرد و عمر مفید آن بهبود یابد.

آبگرمکن بدون مخزن از منابع مختلف گاز یا برق استفاده کرده و از بهترین نمونه‌های آن می‌توانیم به آبگرمکن برقی بدون مخزن فلورانس اشاره کنیم. البته این دسته از آبگرمکن‌ها هم دارای معایبی هستند که برخی از آنها در ابتدای استفاده از دستگاه، خود را نشان می‌دهد؛ دو مورد از رایج‌ترین این معایب عبارت‌اند از:

  • هزینه بالای نصب آبگرمکن، تعمیر و نگهداری آن
  • نیاز به ایجاد تغییرات اساسی برای نصب دارد.

مقایسه آبگرمکن مخزن دار با نوع بدون مخزن

از ابتدای این مطلب سعی کردیم اطلاعات جامعی در خصوص انواع آبگرمکن مخزن دار و بدون مخزن ارائه کنیم و مزایا و معایب آنها را مورد بررسی قرار دهیم. انتخاب یکی از انواع آبگرمکن‌ها در درجه اول به شرایط، فضایی که در اختیار دارید و البته بودجه شما بستگی دارد.

برای مثال اگر بودجه محدودی دارید بایستی برند و مدلی را انتخاب کنید که ضمن دارا بودن عملکرد خوب،‌ با مصرف پایین انرژی، هزینه تعمیر و نگهداری از آن نیز معقول و مناسب باشد. در ادامه به مقایسه آبگرمکن مخزن دار و بدون مخزن خواهیم پرداخت؛ با بررسی این موارد، انتخاب برایتان آسان‌تر خواهد کرد.

قیمت

نخستین و مهم ترین تفاوت میان آبگرمکن مخزن دار و آبگرمکن بدون مخزن به ویژه برای افرادی که بودجه محدودی دارند و در عین حال می‌خواهند بهترین عملکرد را از دستگاه‌شان شاهد باشند، قیمت آبگرمکن می‌باشد. آبگرمکن مخزن دار از این نظر دارای شرایط مناسب‌تری است؛ به همین دلیل در مقایسه با نوع بدون مخزن آن، طرفداران بیشتری دارد.

برندها و مدل‌های ایستاده و دیواری مختلفی از آبگرمکن در بازار موجود است که شما می‌توانید تنها با جستجو در اینترنت از آنها مطلع شوید. جدا از قیمت خرید این دستگاه، میزان مصرف انرژی هم بر روی هزینه‌های شما مؤثر است. برای مثال گروهی از آبگرمکن‌ها کم مصرف و برخی دیگر مصرف انرژی بسیار بالایی دارند که باید در ابتدا مورد توجه قرار گیرند. آبگرمکن‌های برقی مخزن دار اگرچه قیمت کمتری دارند اما برخی از آنها مصرف برق بالایی دارند که هزینه زیادی را به افراد تحمیل خواهد کرد.

آبگرمکن مخزن دار چیست و چگونه کار می کند؟ ویژگی ها، مزایا و معایب

نصب

همان طور که در مبحث مزایای آبگرمکن مخزن دار برقی به آن اشاره کردیم، نصب این دستگاه نیازی به ایجاد تغییرات در سیستم برقی ندارد و به همین دیل به تجهیزات خاصی هم نیاز پیدا نخواهید کرد. این در حالی است که برای نصب آبگرمکن بدون مخزن نیاز به تخصص و وجود تجهیزات متعددی است. به علاوه برای نصب بایستی تغییرات اساسی در سیستم ایجاد شود. از این رو از آنجایی که نصب آبگرمکن مخزن دار دردسر کمتری دارد، در مقایسه با نوع بدون مخزن در این خصوص، برتری دارد. 

میزان فضای مورد نیاز

در بررسی فضای مورد نیاز برای نصب آبگرمکن در درجه نخست بایستی نوع دیواری یا ایستاده آن را در نظر بگیریم. در درجه بعدی به سراغ نوع مخزن دار و بدون مخزن خواهیم رفت. مشخص است که آبگرمکن‌های مخزنی دارای ساختار فشرده‌تری هستند و برای نصب دستگاه و اتصالات تجهیزات ورودی و خروجی نیاز به فضای کمتری دارند. در نتیجه انتخاب نوع مخزن دار برای آشپزخانه‌ها و آپارتمان‌ها مناسب خواهد بود.

میزان مصرف انرژی

میزان مصرف انرژی بدون شک یکی از مهمترین مواردی است که باید در انتخاب و خرید هر دستگاهی مد نظر قرا دهید؛ این مسئله نه تنها برای شما بلکه برای محیط زیست کره زمین بسیار حیاتی و مهم است. این مسئله در انتخاب و خرید آبگرمکن‌ها هم باید مورد توجه قرار گیرد. این بار آبگرمکن مخزن دار در برابر نوع بدون مخزن شکست می‌خورند.

از آنجایی که آبگرمکن‌های مخزن دار، چه برقی و چه گازی همیشه در حال آماده باش هستند و حتی زمانی که آب گرم نمی‌خواهید، آب را گرم می‌کنند و گرم نگه می‌دارند، میزان مصرف انرژی و البته اتلاف انرژی در آن‌ها بالاست. این شاید مهم ترین ایراد این دسته از آبگرمکن‌ها باشد.

میزان کارایی

دیگر تفاوتی که میان آبگرمکن مخزن دار و بدون مخزن وجود دارد، نحوه عملکرد و کارایی دستگاه است. با آبگرمکن مخزن دار شما دغدغه‌ای بابت تأمین آب گرم خود ندارید؛ آن هم به دلیل ذخیره شدن آب گرم در مخزن. از این جهت سرعت عملکرد این دستگاه بسیار بالاست.

این درحالی است که در آبگرمکن بدون مخزن از آنجایی که هر زمان به‌ آب گرم نیاز دارید، آن را برای شما فراهم می‌کند، نیاز به زمان بیشتری دارد؛ به عبارتی سرعت عملکرد آن پایین است.

عمر مفید دستگاه

همان طور که قبلاً به آن اشاره کردیم، تعمیر و نگهداری اصولی دستگاه آبگرمکن در بازه زمانی مشخص، باعث افزایش عمر مفید دستگاه می‌شود. در صورتی که دست کم هر شش ماه یا هر یک سال یک بار آبگرمکن را بررسی و سرویس می‌کنید، عمر مفید آبگرمن مخزن دار نسبت به آبگرمکن بدون مخزن کمتر محاسبه می‌شود؛ این موضوع هم یکی از معایب مهم آبگرمکن‌های مخزنی محسوب می‌شود.

سخن آخر

با توجه به تفاوت‌های آبگرمکن مخزن دار و بدون مخزن و مزایا و معایبی که برای هر کدام برشمردیم، از نظر مصرف انرژی و عمر مفید، آبگرمکن مخزنی گزینه خوبی نیستند؛ این در حالی است که از نظر قیمت خرید و نصب، راحت و بی دردسر این آبگرمکن‌های بدون مخزن هستند که انتخاب خوبی نخواهند بود. در صورتی که هر گونه سوال در مورد این آبگرمکن‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها دارید، می‌توانید در بخش نظرات آن‌ها را مطرح نمایید؛ کارشناسان ما در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ می‌دهند.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا