مقالات کارگشا

مراحل نصب پرده و چگونگی پیدا کردن یک نصاب خوب و حرفه ای

به طور کلی نصب پرده نیازمند دقت و سلیقه زیادی است. پرده یکی از عناصر دکوراتیو خانه است که باید نصب آن توسط افراد حرفه‌ای و آشنا به اصول نصب انجام شود. در این مقاله مروری بر مراحل نصب پرده، نصب کتیبه، والان و نکات آن داریم، با کارگشا همراه بمانید.

مراحل نصب پرده چیست؟

نصب پرده در ایران با کشورهای دیگر متفاوت است و معمولاً نصب آن با شرکت و گروهی است که کار دوخت و طراحی پرده را انجام می‌دهند است، ولی در مواردی که از پرده‌های معمولی استفاده می‌شود و یا خود افراد خانه اقدام به دوخت پرده می‌کنند، نیاز به نصب آن توسط خود افراد به وجود می‌آید که شامل مراحلی مانند اندازه گیری پرده، دوخت پرده، نصب چوب پرده، نصب پرده، نصب کتیبه و تزیینات آن است.

اندازه گیری پرده

یکی از مهم‌ترین مراحل در نصب پرده اندازه گیری پرده است. اندازه پرده به اندازه پنجره بستگی دارد. معمولاً پرده باید عرضی دو برابر عرض پنجره داشته باشد تا در نهایت چینی مطلوب و زیبا در آن ایجاد شود. اگر گرده از وسط به دو نیم تقسیم می‌شود و به کناره‌ها کشیده می‌شود، باید عرض پرده را از دو طرف پنجره از 20 تا 30 سانتی‌متر بیشتر در نظر گرفت تا وقتی به کناره‌ها کشیده می‌شود، تمامی پنجره نمایان شود و قسمتی از پرده جلوی پنجره را نگیرد.

مراحل نصب پرده چیست؟

از طرف دیگر نیز اندازه گیری طول پرده است که در نصب پرده مهم است. معمولاً پرده‌های مختلف را از 10 تا 20 سانتی‌متری بالاتر از پنجره یا دقیقه از زیر سقف زمین یا 10 تا 20 سانتی‌متری پایین پنجره در نظر می‌گیرند. در هر صورت در هنگام اندازه گیری پرده بهتر است پرده فضایی بیشتر از پنجره را فراگیرد تا زیبایی بیشتری داشته باشد.

معمولاً پرده‌هایی که تا زمین هستند دو سانتی‌متری از زمین فاصله دارند تا هم زیبایی پرده بهتر مشخص شود و هم گرد و غبار زمین را به خود جذب نکند. اندازه گیری ابعاد زیر پرده را فراموش نکنید. معمولاً زیر پرده‌ها بدون چین و یا با چین کم هستند و ابعادی کمی بزرگ‌تری از ابعاد پنجره دارند.

بیشتر بخوانید: 6 دلیل اساسی برای کنترل پرده در یک خانه هوشمند

دوخت پرده

همان‌طور که گفته شد، این مرحله یا توسط گروه حرفه‌ای تزیینات داخلی و یا توسط افراد خانواده انجام می‌شود. اگر خود به دوخت پرده اقدام می‌کنید، در هنگام دوخت به ابعادی که در مرحله پیش اندازه گرفته‌اید، دقت کنید. برای برش پرده باید این کار را از بالای پرده که نوار پرده به آن متصل است، انجام دهید، به یاد داشته باشید که بخش پایین پرده باید بدون دوخت باشد. دوخت پرده با اندازه گیری درست، کاری بسیار راحت است، ولی به دلیل ابعاد زیاد پارچه، ممکن است، حوصله سر بر باشد که باید در دوخت آن نهایت دقت برده شود.

چین پرده معمولاً به دو روش اجرا می‌شود. در روش قدیمی نوار پرده به اندازه عرض پرده تهیه می‌شد و در بالای آن دوخته می‌شد و سپس در مرحله نصب با کشیدن نخ‌های نوار پرده به ابعاد مورد نظر در می‌آمد. در روش جدید نوار پرده در ابعاد اندازه گرفته شده تهیه می‌شود و با چین دادن پرده و دوختن آن روی نوار پرده، آماده می‌شود.

مشکلی که در دوخت پرده در روش جدید وجود دارد، این است که پرده برای محل مورد نظر دوخته شده است و برای پنجره‌های دیگر که ابعادی متفاوت از پنجره حاضر دارند، کاربرد ندارد؛ بنابراین اگر ملک شما اجاره‌ای است و فعلا قصد خرید خانه ندارید، برای کاهش هزینه‌ها بهتر است، دوخت پرده را به روش قدیمی انجام دهید.

نصب چوب پرده

پس از دوخت پرده نوبت نصب آن میرسد، برای این کار باید اول چوب پرده نصب شود. برای نصب چوب پرده ابتدا با توجه به اندازه گیری‌های انجام شده، پایه‌ها یا بست‌های چوب پرده را در جای خود محکم کرده و سپس چوب پرده را به آن متصل کنید، در ادامه با استفاده یک تراز از افقی بودن چوب پرده اطمینان پیدا کنید. وقتی مطمئن شدید چوب پرده افقی است، حالا پیچ ها را محکم کنید.

نصب چوب پرده

چوب پرده‌ها در ایران بر دو نوع کلی هستند. گروه اول چوب پرده‌هایی هستند که نیاز به دوخت نوار پرده دارند و با استفاده از گیره پرده کار می‌کنند. این چوب پرده‌ها دارای ریل هستند که گیره‌ها در آن‌ها رفت و آمد می‌کنند. چوب پرده‌های دیگر در واقع میله هایی از جنس استیل یا چوب هستند که حلقه‌هایی در آن‌ها آویزان می‌شود و پرده با استفاده از قلاب یا گیره به حلقه ها متصل می‌شود.

هر دو نوع چوب پرده بست‌هایی دارند که با استفاده از آن‌ها به دیوار یا سقف متصل می‌شوند. دقت کنید که پرده‌های با عرض بیشتر از 120 سانتی‌متری علاوه بر بست‌های در دو سر انتهایی و ابتدایی آن‌ها در وسط نیز نیاز به بست‌هایی اضافه دارند.

اگر پرده شامل قسمت زیر پرده، پرده و والان است، نیاز است برای هر قسمت به طور جداگانه چوب پرده‌هایی نصب شود و از بست‌هایی که شامل چوب پرده‌های چندگانه هستند استفاده شود.

نصب پرده

پس از نصب چوب پرده حالا می‌توان نصب پرده را انجام داد. اگر از چوب پرده‌های قدیمی استفاده کرده‌اید، باید گیره پرده را به نوار پرده در فواصل مشخص متصل کنید و سپس گیره‌ها را درون ریل چوب پرده وارد کرده و دو انتهای چوب پرده را با استفاده از بست‌های پلاستیکی، مسدود کنید.

اگر از چوب پرده‌های استیل استفاده می‌کنید، برای نصب پرده باید چوب پرده را از بست‌های آن جدا کرده و پرده را از آن عبور داده و سپس دوباره اقدام به نصب مجدد چوب پرده کنید. چوب پرده‌های استیل معمولاً برای محیط‌هایی مانند اتاق خواب که معمولاً پرده‌هایی ساده دارند، مناسب هستند.

نصب پرده

نصب کتیبه و دیگر تزیینات آن

در انتها نیز کتیبه پرده نصب می‌شود. در گذشته معمولاً از پرده‌های والان دار استفاده زیادی می‌شد. والان پرده زشتی پشت پرده را پوشش می‌داد. پس از مدتی استفاده از پرده‌های بدون والان روی مد آمد. حال برای پوشاندن بخش نازیبای بالای پرده از وسیله‌هایی مانند کتیبه استفاده می‌شد. البته ناگفته نماند که در برخی خانه در هنگام اجرای سقف کاذب، یک بخش به اصطلاح دور باکس روی سقف اجرا می‌شود که چهار طرف اتاق را در بر می‌گیرد و می‌توان از این فضای پشت دور باکش برای نصب چوب پرده و پرده استفاده کرد و نیاز به نصب کتیبه را برطرف نمود.

علاوه بر این برخی از پرده‌ها دارای والان‌های کناری هستند که معمولاً با استفاده از یک پارچه، زنجیر، طناب و … به گوشته‌ها هدایت می‌شوند و معمولاً به پیچ‌های تزیینی متصل می‌شوند. از آخرین مراحل نصب پرده نصب پیچ‌های تزیینی دو طرف پرده است.

سخن آخر

اگر خود اقدام به طراحی و دوخت پرده می‌کنید، پس مراحل نصب آن را نیز باید خود انجام دهید. البته بسیاری از پرده فروشی‌ها، مسئولیت طراحی و دوخت پرده را بر عهده می‌گیرند ولی نصب آن را تقبل نمی‌کنند. در اینجاست که یافتن یک نصاب پرده، امری مهم می‌شود. گروه کارگشا با معرفی گروه‌ها و شرکت‌های معتبر در زمینه خدمات ساختمانی به ارائه خدمت مشغول است. برای یافتن نصاب پرده حرفه‌ای کافی است، به صفحه ثبت درخواست کارگشا مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام
    کمک زیادی به من در نصب پرده کردید
    تشکر فراوان
    در خصوص انواع پارچه پرد هم به نظرم مقاله بزارید
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا